Essentielle fedtsyrer i nødder


SaintPauli
 Share

Recommended Posts

Et af problemerne ved essentielle olier er, at de oxiderer temmeligt hurtigt og således er "ubrulige". Vil høre om hvordan det forholder sig med nødder/frø. Har derfor en række spørgsmål

1- Hvor godt er olien beskyttet inde i nødderne/frøene?

2- Kan vi regne med at de essentielle fedtsyrer er bevaret eller sker der en releativ hurtig oxidering så snart nødderne/frøene fjernes fra træerne/planterne?

3- Hvorledes forholder det sig med tørristede/olieristede nødder?

4- Er det i øvrigt det samme med alle nødder/frø?

5- Skulle man basere sit olieindtag fra nødder/frø, hvilke er så "de bedste"/"en god kombination" (sammen med noget fiskeolie)?

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

De fleste nødder og frø - bortset fra kokosnødder :wink: - indeholder jo essnetielle fedtsyrer i varierende grad, og de indeholder også fra naturens side antioxidanter. F.eks. er mandler en E-vitamin-bombe og paranødder er rige på selen. Jeg mener, at begge er ret varmebestandige (tager jeg fejl :blink: ), så de kan holde til f.eks. tørristning.

Hvis fedtsyrerne er blevet oxideret kan man smage og til en vis grad lugte det - de er blevet harske.

Ved godt, det ikke var svar på alle spørgsmålene, men lidt var det da :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

De fleste nødder og frø  - bortset fra kokosnødder  :wink: - indeholder jo essnetielle fedtsyrer i varierende grad, og de indeholder også fra naturens side antioxidanter. F.eks. er mandler en E-vitamin-bombe og paranødder er rige på selen. Jeg mener, at begge er ret varmebestandige (tager jeg fejl  :blink: ), så de kan holde til f.eks. tørristning.

Hvis fedtsyrerne er blevet oxideret kan man smage og til en vis grad lugte det - de er blevet harske.

Ved godt, det ikke var svar på alle spørgsmålene, men lidt var det da  :bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

E-vitamin ? - er det ikke B2 (riboflavin) der er mest af ? - alle nødder indeholder en vis grad af E-vitamin.

Link to comment
Share on other sites

De fleste nødder og frø  - bortset fra kokosnødder  :wink: - indeholder jo essnetielle fedtsyrer i varierende grad, og de indeholder også fra naturens side antioxidanter. F.eks. er mandler en E-vitamin-bombe og paranødder er rige på selen. Jeg mener, at begge er ret varmebestandige (tager jeg fejl  :blink: ), så de kan holde til f.eks. tørristning.

Hvis fedtsyrerne er blevet oxideret kan man smage og til en vis grad lugte det - de er blevet harske.

Ved godt, det ikke var svar på alle spørgsmålene, men lidt var det da  :bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

Nu nævner du kokosnødder som noget dårligt men faktisk er jomfru kokosolie utroligt godt både til den person som ønsker vægttab men også til personer der skal have en hurtigere tilgængelig energi pga. olien indeholder mange mellemkædetfedtsyrer.

Disse kan krydse mitochindrierne direkte uden først at skulle fragtens over membranen af L-carnitine, hvilket giver en hurtigere tilgængelig energi samt mellemlangefedtsyrer kæder har vist sig at øge vægttabet på en diæt... her er bare et eksempel

ARTIKEL

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share