Komplekse kulhydrater


lonelyone
 Share

Recommended Posts

Hej..

Jeg bestræber at få grove komplekse kulhydrater, men tit hender det at det enenste jeg får af dem er mine havregryn, 1-2 skive rugbørd og frugt og grønt... til aften og middag står den tit på simple kulhydrater: Pasta, pitabrød og MEGET SJÆLDENT hvide boller... Ved det ikke er optimalt, men når min mor handler uden mig, tænker hun ikke over det... lidt irriterende, men altså kan jo heller ikke kræve at min mor står på hovedet for mig...

Men jeg vil nu høre hvor stor indflydelse det vil have på min træning??

Link to comment
Share on other sites

Nu er havregryn, groft brød og grøntsager jo noget af det bedste, du kan spise, når det kommer til kulhydrater, så så langt, så godt.

Der har været meget fokus på kulhydrater på det seneste, på grund af Atkins og South Beach Diet, og før det The Zone Diet. Alle disse er ret uvenligt stemt mod kulhydrater, de to førstnævnte anbefaler at eliminere stort set alle kulhydrater fra kosten, mens den sidste vil skære ned på dem og eliminere alle simple kulhydrater.

Nu er der bare lige det, at hvis man ser bort fra modediæterne, så er der ikke ret meget, der tyder på, at der er hold i kritikken af kulhydrater.

Kulhydrater er vigtig energi til kroppen og kan og må ikke undværes. Generelt er de komplekse bedre end simple, men f.eks. efter træning er det en god ide at få en del simple, letoptagelige kulhydrater.

Hvis jeg var dig, ville jeg ikke gå så meget op i problemet med de simple kulhydrater. Sørg for at få en del komplekse (hvilket du tilsyneladende også gør, ud fra det, du har skrevet i din post), og begræns dit indtag af de simple så meget du kan. Hold dig f.eks. så vidt muligt fra raffineret sukker og hvidt mel, men f.eks. er der ikke noget der tyder på, at pasta, ris og kartofler skulle være fedende, usunde eller have negativ effekt på træning.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dit mål er at øge din masse er det ikke noget problem.

Der er almindeligvis flere næringsstoffer associeret med et indtag af komplekse kulhydrater frem for simple, men det er den eneste umiddelbare ulempe.

Det er primært inden træning man skal passe på med kulhydratvalget, efter træning fungerer de simple kulhydrater ganske godt.

Mvh Poul

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share