Efter cardio??


lonelyone
 Share

Recommended Posts

Da forbrændingen stadig er igang noget tid efter endt løb, ville det i de fleste tilfælde gavne at vente min. en times tid med at indtage større måltider.

Dog ville det være en go ide at indtage hurtigtoptagende kulhydrater (og proteiner) umiddelbart efter. (f.eks. proteinshake med druesukker)

Link to comment
Share on other sites

Princippet er stort set det samme som efter styrketræning. Det kan dog som bekendt være svært at få klemt ret meget ned hvis man har gået til den :blush:

Protein i muskler er også andet end den gængse styrke-forståelse, hvor protein = muskelvæv. Protein forekommer også i form af diverse enzymer og receptorer. Ved cardio-træning stresser du bl.a. enzymaktivitetet, hvilket via en masse endnu ikke helt fastlagte steps vil føre til øget transkription af disse fra generne.

Ved længerevarende kredsløbstræning kan det f.eks være lipoprotein lipase, et enzym der sørger for at fedtmolekyler fra blodet kan optages i forskellige væv. I muskelvæv kunne det eksempelvis være acetyl Coenzym A i mitochondrierne eller AMP-kinase, som er mistænkt for at medvirke til øgning af antallet mitochondrier. :4smartass:

Det korte af det lange er dog, at der skal protein (helst sammen med hurtige kulhydrater) ind også efter cardiotræning, da det også her vil forkorte restitutionstiden og givet øget arbejdskapacitet.

Link to comment
Share on other sites

Ovenstående er helt ok idet der gælder det samme for cardio som for styrketræning, men hvis du dyrker cardio for fedttabet, så er det bare at holde igen med indtagelsen. Hvis du veksler mellem cardio og styrke kunne du med fordel? køre en zig-zag diæt.

Link to comment
Share on other sites

Så hvis jeg køre styrketræning/bodybuilding 2x om ugen og hård kampsport 3x så ka jeg dyrke cardio 1xugen hvor jeg IKKE indtager meget protein+kulhydrat straks efter, da jeg går efter fedttab?

<{POST_SNAPBACK}>

En gang cardio om ugen er næppe nok at bygge et decideret fedttab på. Men hvis kampsporten (hvilken type???) er hård, vil den jo antage karakter af cardio og du kunne så bruge den på samme måde. Det er dog som altid en vanskelig balancegang, det der med at cutte og øge/beholde muskelmasse samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg dyrker Vale Tudo/Ultimate Fighting/Mixed Martial Arts hvor jeg snart skal i kamp. Det kan beskrives som en god blanding af boksning, thaiboksning, brydning og ju-jutsu bare med meget få regler. Jeg har en meget markeret krop men vil gerne en anelse ned med fedtprocenten, da den står lidt i vejen for sommerlooket.

Så hvis jeg har en ordenlig kost er ovenstående porogram ikk ganske fornuftigt? Eller skal jeg smide BB fra i håb om at undgå uoverenstemmelser med kalorie underskud/overskud?

hva synes dU?

Link to comment
Share on other sites

mange forsøg indikere jo at kosten er hovedprioteten hvis man ønsker nedsat fedt%?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er rigtigt - du kan sagtens drikke hurtigtoptagelige kulhydrater+protein lige efter træning, hvadenten det er styrketræning, cardio eller andet, sålænge det er de eneste letoptagelige kulhydrater du får i løbet af dagen. Regn dem ind i dit kcal regnskab og sørg for at være i generelt kcal underskud, selvfølgelig :smile:

Det med at indtag af kulhydrater lige efter løb skulle standse efterforbrændingen, er en and. Der findes garanteret artikler på Medline (som jeg ikke lige gider rode efter), men prøv at bæl en sodavand efter en intensiv løbetur og bemærk, at du ikke bliver mindre varm eller rød i bærret end uden sodavand :wink: Tværtimod er det den bedste måde at restituere glykogendepoterne på (pga Window of opportunity), så du kan gennemføre et højintensivt træningspas trods kcal underskud næste gang :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vælge at indtage protein + kulhydrat efter alle træningsgange til trods for du gerne vil cutte. Grunden hertil er, at man under træning får aktiveret en mængde transportmolekyler i cellemembranerne i de aktive væv (hovedsageligt muskler, hjerte og lever). Når du så indtager protein og kulhydrat umiddelbart efter træning går dette så nemlig hovedsageligt til netop disse væv. Det er på grund af netop denne effekt det er vigtigt at spise lige efter træning. Hermed vil du også kunne restituere hurtigere end eller og således få fuld effekt af næste træningspas, hvor der ellers kunne være fare for du måske ikke er 100% klar.

Jeg ville i stedet vælge at skære i energiindtagelsen via de ordinære måltider i stedet, evt ved at prøve at spise kulhydrat med lavere glykemisk indeks som jo dermed mætter længere. Det vil eksempelvis være gryn og kartofler i stedet for pasta og hvidt brød. :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Jeg cutter pga. mit look.. ser ganske godt ud men et cut kan gøre forskellen tror jeg.

Og hvorfor ikk cutte mens du alligevel ska forbedre din kondition op til kamp?

Jeg smider måske cardio ud og sætter noget boksning ind i stedet. hva synes i?

Helt enig i at det bør være høj intensitet og helst samme muskelgrupper, men jeg ønsker lidt fedt smidt fra mine baller, patter og mave.

Link to comment
Share on other sites

Jeg cutter pga. mit look.. ser ganske godt ud men et cut kan gøre forskellen tror jeg.

Og hvorfor ikk cutte mens du alligevel ska forbedre din kondition op til kamp?

Jeg smider måske cardio ud og sætter noget boksning ind i stedet. hva synes i?

Helt enig i at det bør være høj intensitet og helst samme muskelgrupper, men jeg ønsker lidt fedt smidt fra mine baller, patter og mave.

<{POST_SNAPBACK}>

Har du læset L@s "bad boy log herinde... han er også mma fighter. Måske kunne du få nogen gode råd hos ham også??

L@rs log

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share