Hvordan


MamboMads
 Share

Recommended Posts

Definitionen på ligevægtsindtag er den mængde energi du skal indtage for lige præcis at bevare din nuværende vægt - og hverken tage på eller tabe dig.

Så derfor giver det næsten sig selv at den bedste måde at finde sit ligevægtsindtag på er ved at indtage samme mængde energi hver dag over en periode (mindst et par uger) samtidig med at man ikke laver fysisk aktivitet ud over det sædvanlige. Væskeindtag skal så vidt muligt også holdes nogenlunde på samme niveua. I denne periode vejer man sig så hver dag (før morgenmaden, efter evt. toiletbesøg) og holder styr på hvordan vægten svinger.

Hvis du har fulgt din plan mht kost og motion og vejer det samme når perioden er slut (hvor du tager højde for de daglige svingninger i vægten), så er det indtag du har ligget på dit ligevægtsindtag. Har du taget lidt på må du sænke indtaget lidt og prøve igen og naturligvis modsat hvis du har tabt dig.

3000kcal er sikkert et ok sted at starte for en mand, med mindre man har god grund til at tro man ligger højere eller lavere end det, men kvinder bør nok starte ud noget lavere, f.eks. 2000-2500kcal dagligt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er kun 16 år, så mit ligevægtsindtag ligger nok under 3000, men starter der, for meningen er at jeg gerne vil tage på!  :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Netop at du er 16 år tyder på dit ligevægtsindtag ligger over 3000, da du stadig er i voksealderen (går jeg ud fra), og derfor har et større energibehov end ældre mennesker.

BTW, hvis du gerne vil tage på, hvorfor vil du så finde dit ligevægtsindtag? Hvorfor så ikke bare blive ved at spise, og spise, indtil du begynder at tage på?

Link to comment
Share on other sites

"BTW, hvis du gerne vil tage på, hvorfor vil du så finde dit ligevægtsindtag?"

Ville finde mit ligevægtsindtag så jeg kunne spise ca 500-700 kcal mere end det.

"Hvorfor så ikke bare blive ved at spise, og spise, indtil du begynder at tage på?"

Det gør jeg også :bigsmile: , men kan godt lide at have sådan nogle programmer.

Måske lidt mærkeligt, men kan godt lide at have det på papir, hvis du forstår?

Tror desuden ikke at mit ligevægtsindtag ligger over 3000, (vejer kun 50 :dry: )... Men nu må vi se!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share