Ultra mislykket vægttab


San
 Share

Recommended Posts

Hej alle!

For ca. 4 måneder siden satte jeg mig for at tabe mig. Jeg havde en vægt på ca. 90-92kg.

Jeg startede med at spise mindre til måltiderne. Det hjalp ikke.

Så prøvede jeg at tabe mig ved at dyrke cardio. Det hjalp en smule og jeg kom ned på 89 kg.

så gik det sløvt for sig med cardioen og det blev kun til een gang om ugen.

Jeg vil lige hurtigt indskyde, at jeg førhen ALDRIG dyrkede cardio og jeg kunne godt finde på at bruge meget smør og drikke sødmælk og spise meget.

Nu den sidste måneds tid har jeg spist mindre OG løbet 1-3 gange om ugen hvor jeg forbrænder ca. 300kcal per gang.

Det er dog mig en gåde, hvordan jeg har taget på igen og nu lige pludselig er blevet tykkere i ansigtet og vægten står på 92kg igen.

Jeg spiser ikke slik, drikker aldrig sodavand, drikker højst alkohol en gang om måneden, er dog meget stillesidende i hverdagen (men det har jeg været i flere år), jeg styretræner 4 gange om ugen (har trænet i 3½ år, jeg tager ikke kreatin, jeg benytter protein pulver 3 gange dagligt (har jeg altid gjort), jeg er dog begyndt at spise om natten, da jeg vågner og er virkelig sulten.

Er det sidstnævnte ting der gør udfaldet? Eller hva?

Jeg har det virkelig dårligt med mig selv over at have fået så buttede kinder.

Mvh,

San

Ps. jeg løbetræner gerne 2 timer før jeg styrketræner. Er det bedre hvis jeg laver min cardio inden morgenmaden eller kan jeg godt gøre det fx. kl 15 og så styrketræne kl 20?

Link to comment
Share on other sites

En næsten "stensikker" metode er at spise grøntsager til dine måltider i stedet for kartofler, brød, ris og pasta. Det er simpelthen næsten umuligt at indtage mange kalorier på denne måde.

Så længe man laver dem wokstyle med masser af krydderier og godt med kylling/kalkun og lidt ketchup, så smager det egentligt ganske godt.

Link to comment
Share on other sites

En næsten "stensikker" metode er at spise grøntsager til dine måltider i stedet for kartofler, brød, ris og pasta. Det er simpelthen næsten umuligt at indtage mange kalorier på denne måde.

Så længe man laver dem wokstyle med masser af krydderier og godt med kylling/kalkun og lidt ketchup, så smager det egentligt ganske godt.

<{POST_SNAPBACK}>

Okay, men det er sådan at jeg bor sammen med 10 andre i et bofællesskab og vi er fælles om at beslutte maden, så jeg kan ikke rigtig ændre kosten. Den er sådan set også sund nok, da vi et par gange om ugen spiser mad iflg. vægtkonsulenternes råd.

Link to comment
Share on other sites

Med mindre du er én af de få, hvis stofskifte er fuldstændig utilregneligt, så er der kun en forklaring: du spiser flere kcal. end du forbrænder.

Jeg vil også påstå, at bare fordi du ikke bruge ret meget smør og ikke drikker ret meget sødmælk, så skal der ofte en del mere til for at tabe sig. Den smule cardio du dyrker, rækker som en skrædder i helvede.

Hvis du ikke vil tælle kcal. (er svært når man ikke selv står for maden) så mu du ud og løbe nogen lange ture 3-5 gange om ugen. Og grønsagerne skal have en fremtrædende plads. Prøv evt. også at droppe dine shakes, 3 gange shakes/dag er voldsomt. Jeg bruger det f.eks. kun i forbindelse med styrketræning = 3 gange/uge.

Link to comment
Share on other sites

Prøv evt. også at droppe dine shakes, 3 gange shakes/dag er voldsomt. Jeg bruger det f.eks. kun i forbindelse med styrketræning = 3 gange/uge.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg synes ikk man kan sige om 3 shakes er voldsomt, uden man ved hva du får at spise i løbet af en alm dag.. De kloge hoveder siger at man ska ha 1,5-2g prots pr kg kropsmasse.. dvs du ska ha godt 180 g pr dag... dette er jjo højst sandsynligt hvis man ønsker at vokse.. så derfor synes jeg du ska være lidt opmærksom på dit proteinindag både fra kost og tilskud... husk, det som ikk optages, sætter sig som fedt!

Held og lykke..

Mvh Lasse

Link to comment
Share on other sites

Det hjælper ikke nødvendigvis noget at du skærer ned på mængden af mad. Kroppen tilpasser sig efter madindtagelsen og sætter derfor forbrændingen ned hvis du skærer ned.

Man kan "snyde" forbrændingen ved at indtage 5-6 mindre måltider om dagen, da kroppen herved opretholder en høj forbrænding. Det skal naturligvis være måltider med lavt indhold af kulhydrater og gerne rig på protein. Du kan eventuelt erstatte nogle af dine shakes med proteinbarer med den rigtige sammensætning, og bruge disse som mellemmåltider.

Det gør ikke noget at du spiser i løbet af natten, men du skal selvfølgelig passe meget på hvad du spiser! Denne ekstra indtagelse holder naturligvis også forbrændingen oppe.

Jeg har selv prøvet en kur hvor du holder kulhydratindtaget på et absolut minimum - med rigtigt gode resultater. Du kan finde info om disse kure mange steder på nettet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikk man kan sige om 3 shakes er voldsomt......

Måske ikke, men hvis man forsøger at cutte, så er det. Nu er den unge mand jo ikke særlig oplysende om hvad han spiser (og han ved det tilsyneladende heller ikke) så mit indlæg var mere ment som en række muligheder eller forslag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser ikke slik, drikker aldrig sodavand, drikker højst alkohol en gang om måneden, er dog meget stillesidende i hverdagen (men det har jeg været i flere år), jeg styretræner 4 gange om ugen (har trænet i 3½ år, jeg tager ikke kreatin, jeg benytter protein pulver 3 gange dagligt (har jeg altid gjort), jeg er dog begyndt at spise om natten, da jeg vågner og er virkelig sulten.

Hvis du ønsker at tabe dig er det som regel ikke en god ide at spise om natten og så ligge sig til at sove. Dette emne er der delte meninger om hvor vidt man skal spise inden man går i seng eller om natten men jeg har selv haft de bedste resultater ved ikke at spise om natten og indtagelse af det sidste måltid 2-3 timer før jeg går i seng. Men det afhænger meget af hvilken kropstype du har. For nogle fungerer det godt når de spiser lige inden de går i seng. Andre har det en modsat effekt. Det med at du er sulten om natten kan have noget at gøre med den kost du får i løbet af dagen .. måske skulle du kigge lidt på den istedet.

Link to comment
Share on other sites

Det hjælper ikke nødvendigvis noget at du skærer ned på mængden af mad. Kroppen tilpasser sig efter madindtagelsen og sætter derfor forbrændingen ned hvis du skærer ned.

Man kan "snyde" forbrændingen ved at indtage 5-6 mindre måltider om dagen, da kroppen herved opretholder en høj forbrænding. Det skal naturligvis være måltider med lavt indhold af kulhydrater og gerne rig på protein. Du kan eventuelt erstatte nogle af dine shakes med proteinbarer med den rigtige sammensætning, og bruge disse som mellemmåltider.

Det gør ikke noget at du spiser i løbet af natten, men du skal selvfølgelig passe meget på hvad du spiser! Denne ekstra indtagelse holder naturligvis også forbrændingen oppe.

Jeg har selv prøvet en kur hvor du holder kulhydratindtaget på et absolut minimum - med rigtigt gode resultater. Du kan finde info om disse kure mange steder på nettet.

<{POST_SNAPBACK}>

Sikke en gang vrøvl!!!

Læs artiklerne her på MOL :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja - det er noget sludder.

Som Rønne ganske rigtigt siger - er 2 måder at tabe sig på - spis mindre en du forbrænder, eller forbrænd mere en du spiser.

Hvis du ikke selv kan kontrollere hvad der kommer på bordet - bør du koncentrere dig om du kommer på tallerknen. Man kan sige at hvis du gerne vil tabe dig, bør 2/3 dele af din tallerken være gode fedtfattige fiberrige grøntsager, og 1/3 kød.

Kombiner det med din løbetræning - som du for max. udnytte af, hvis du løber for morgenmaden - medmindre du selvfølgelig har spist hele natten :wink:

At spise om natten er en utrolig dårlig idé - det bør du stoppe med.

Sumobryderne spiser ikke meget hele dagen - men lige inden de går i seng spiser de som galt det livet - da det har vist at være den sikreste måde for dem at opnå deres mål.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke starte en ordkrig, eller for dén sags skyld en større debat om ernæring, men for San´s skyld er det vigtigt at han hører alle parter. Hvis Rønne eller DBM er ernæringseksperter eller lignende, vil jeg naturligvis tage deres ord til efterretning. Dog vil jeg tillade mig at citere bare ét af de steder, hvor emnet er blevet belyst af eksperter.

Citat:

Jeg har hørt, at man kan snyde stofskiftet, så det arbejder bedre. Hvordan er det muligt?

En måde, hvorpå det kan føles, som om du snyder dit stofskifte, er desuden at spise rigeligt af den rigtige type kost. Kulhydrat, og især protein, øger kroppens stofskifte. For proteins vedkommende betyder det, at ca. 25% af proteinets kalorier bliver futtet af, når kroppen arbejder med at udnytte næringen i proteinet. For kulhydrats vedkommende drejer det sig om 5%, mens der til fedtomsætningen kun bliver futtet ca. 1% kalorier af.

Citat fra I-Form´s ekspertsvar på nettet.

Fundet under ”Kur og stofskifte” på I Form

Spis dig til et øget stofskifte

Der findes mange måder at øge stofskiftet på - du kan motionere, sluge piller eller rende nøgen rundt ude i kulden, men en af de bedste måder er faktisk at spise!

Proteiner giver øget stofskifte

Omkring 10 pct. af dit daglige energiforbrug stammer fra dit fødeindtag. At optage, omdanne, fordøje og/eller deponere kulhydrat, fedt, protein og alkohol er energikrævende processer, der resulterer i, at stofskiftet øges, fra måltidet begynder og 3 til 12 timer efter, afhængigt af måltidets energiindhold og sammensætning.

Det er især fordøjelsen af protein, der er særdeles energikrævende. Her går hele 25 % af energien til spilde, hvorimod du kun spilder 5 % på at fordøje kulhydrater og 1 % på at fordøje fedt.

Ud over at øge stofskiftet har forskere dokumenteret, at protein, gram for gram, mætter langt bedre end kulhydrat, fedt og alkohol, fordi proteinernes små byggesten, aminosyrerne, under fordøjelsen påvirker udskillelsen af forskellige hormoner, som virker på de appetitregulerende centre i hjernen.

Resultatet er, at du hurtigt føler mætheden melde sig, og derfor, hvis du lytter til kroppens signaler, stopper med at spise, inden du har indtaget mere energi, end din krop har behov for.

Citat fra I-Form´s orientering om emnet på nettet.

Jeg har som nævnt prøvet ovenstående på mig selv - med et godt resultat. Man kan mærke at kroppen "arbejder" og kropstemperaturen er en smule højere.

Hvis de herrer mener at fejlen ligger i at jeg skriver forbrændingen i stedet for stofskiftet, så beklager jeg meget. Men det skulle hermed være rettet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke starte en ordkrig, eller for dén sags skyld en større debat om ernæring, men for San´s skyld er det vigtigt at han hører alle parter. Hvis Rønne eller DBM er ernæringseksperter eller lignende, vil jeg naturligvis tage deres ord til efterretning. Dog vil jeg tillade mig at citere bare ét af de steder, hvor emnet er blevet belyst af eksperter.

Citat:

Jeg har hørt, at man kan snyde stofskiftet, så det arbejder bedre. Hvordan er det muligt?

En måde, hvorpå det kan føles, som om du snyder dit stofskifte, er desuden at spise rigeligt af den rigtige type kost. Kulhydrat, og især protein, øger kroppens stofskifte. For proteins vedkommende betyder det, at ca. 25% af proteinets kalorier bliver futtet af, når kroppen arbejder med at udnytte næringen i proteinet. For kulhydrats vedkommende drejer det sig om 5%, mens der til fedtomsætningen kun bliver futtet ca. 1% kalorier af.

Citat fra I-Form´s ekspertsvar på nettet.

Fundet under ”Kur og stofskifte” på I Form

Spis dig til et øget stofskifte

Der findes mange måder at øge stofskiftet på - du kan motionere, sluge piller eller rende nøgen rundt ude i kulden, men en af de bedste måder er faktisk at spise!

Proteiner giver øget stofskifte

Omkring 10 pct. af dit daglige energiforbrug stammer fra dit fødeindtag. At optage, omdanne, fordøje og/eller deponere kulhydrat, fedt, protein og alkohol er energikrævende processer, der resulterer i, at stofskiftet øges, fra måltidet begynder og 3 til 12 timer efter, afhængigt af måltidets energiindhold og sammensætning.

Det er især fordøjelsen af protein, der er særdeles energikrævende. Her går hele 25 % af energien til spilde, hvorimod du kun spilder 5 % på at fordøje kulhydrater og 1 % på at fordøje fedt.

Ud over at øge stofskiftet har forskere dokumenteret, at protein, gram for gram, mætter langt bedre end kulhydrat, fedt og alkohol, fordi proteinernes små byggesten, aminosyrerne, under fordøjelsen påvirker udskillelsen af forskellige hormoner, som virker på de appetitregulerende centre i hjernen.

Resultatet er, at du hurtigt føler mætheden melde sig, og derfor, hvis du lytter til kroppens signaler, stopper med at spise, inden du har indtaget mere energi, end din krop har behov for.

Citat fra I-Form´s orientering om emnet på nettet.

Jeg har som nævnt prøvet ovenstående på mig selv - med et godt resultat. Man kan mærke at kroppen "arbejder" og kropstemperaturen er en smule højere.

Hvis de herrer mener at fejlen ligger i at jeg skriver forbrændingen i stedet for stofskiftet, så beklager jeg meget. Men det skulle hermed være rettet.

<{POST_SNAPBACK}>

I forms ekspertsvar på nettet... please!

Link

Link

Link

Link to comment
Share on other sites

"Kombiner det med din løbetræning - som du for max. udnytte af, hvis du løber for morgenmaden - medmindre du selvfølgelig har spist hele natten  :wink:

At spise om natten er en utrolig dårlig idé - det bør du stoppe med."

<{POST_SNAPBACK}>

Det giver altså ikke mere at løbe før morgenmaden:

Motion før Morgenmaden, Større vægttab??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share