Hvor tit skal man dyrke spinning


brad-p
 Share

Recommended Posts

Hej der!

jeg har gået til spinning i 3-4 mdr nu. Og jeg ville såmænd bare høre hvor tit man kan "tillade" sig at gå til spinning lige nu blir det til 2-3 gange om ugen. Men det sker i træk. Har det nogen betydning at man ikke holder en dags pause som nogen siger er nødvendigt og andre siger det ikke er. Håber jeg kan få et svar for at vide om jeg gør det rigtig og om det så hjælper vægttab

hilsen Brad-p :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget du kan træne om ugen hænger sammen med dit niveau og hvor hårdt du træner. Men hvis det er spinning, du vil dyrke, og hvis du bare vil i hæderlig form/udsætte kroppens forfald :innocent: så er 3 timer spinning om ugen rigeligt, hvis du vel og mærke fyrer den af, når du træner. Det vil for mange være en fornuftigt løsning at der går 48 timer imellem hver spinningtime, sådan at man er fuldt restitueret før hver træning.

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Hej der!

jeg har gået til spinning i 3-4 mdr nu. Og jeg ville såmænd bare høre hvor tit man kan "tillade" sig at gå til spinning lige nu blir det til 2-3 gange om ugen. Men det sker i træk. Har det nogen betydning at man ikke holder en dags pause som nogen siger er nødvendigt og andre siger det ikke er. Håber jeg kan få et svar for at vide om jeg gør det rigtig og om det så hjælper vægttab

hilsen Brad-p  :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Brad-p,

Hvordan har din krop det med, at traene spinning 2-3 dage efter hinanden?

Hvis du foeler dig frisk i kroppen til hver time og kan koere til, saa er der intet problem i det, men hvis du derimod foeler, at du ikke kan give dig fuldt ud paa grund af traethed/smerter fra gaardagens traening, saa var det maaske vaerd og overveje, at restituere lidt laengere mellem spinning timerne.

Om spinning hjaelper dit vaegttab? Det er svaert, at svare paa for det kommer jo ogsaa an paa, hvad du spiser. Hvis du kun spinner 2-3 gange om ugen og ikke traener andet eller aendrer dine kostvaner, saa vil du nok ikke se saerlig store resultater paa vaegten.

VH / Jean

Link to comment
Share on other sites

Hej Jean

tak for dit svar.

Altså nogen gange gir jeg gas, men dog ikke en hel time altid det kan jeg ikke klarer, men det noget med er forskellige slags energiformer man træner derfor er det nyt nogen gange. Håber du forstår hva jeg mener.

OG desuden går til en times powertraining og en spinningtime bagefter en gang om ugen.

Men jeg vil sige jeg føler mig frisk men nogen gange lidt øm i benene. Men det er ikke værre end jeg kan ta til spinning dagen efter f.eks altså to dage i træk.

så mon ikke det hjælper både kondimæssigt og på vægttab. Og prøver så vidt muligt at spise sundt.

Men det er jo svært engang i mellem :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Før end du gør op med dig selv hvad du ønsker at opnå med din træning, bliver det svært at råde/konkludere noget. 3 x spinning 3 dage i træk er der intet odiøst i, men hvis du ønsker at blive god til spinning, så skal der nok lidt mere til. Om det skal være hver dage eller hver anden, skal din krop nok fortælle dig. Hvis du vil tabe dig, så er det bare på cyklen 3 gange om dagen istedet for (overdrivelse fremmer forståelsen). Spørg bare Spock og Jeanet1980 om det er OK. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Før end du gør op med dig selv hvad du ønsker at opnå med din træning, bliver det svært at råde/konkludere noget. 3 x spinning 3 dage i træk er der intet odiøst i, men hvis du ønsker at blive god til spinning, så skal der nok lidt mere til. Om det skal være hver dage eller hver anden, skal din krop nok fortælle dig. Hvis du vil tabe dig, så er det bare på cyklen 3 gange om dagen istedet for (overdrivelse fremmer forståelsen).  Spørg bare Spock og Jeanet1980 om det er OK. :tongue:

<{POST_SNAPBACK}>

Skide godt input, Rønne (og tak for sidst, i København :cooldance: ).

Der er ikke så meget at sige... At sidde på en spinnercykel 3 dage i træk er ikke belastende for andet end den nedereste del af rygstykket. Intensiteten er alt-afgørende, og derfor er det umuligt at besvare spørgsmålet éntydigt.

Min baggrund for at svare dig er lidt spinkel - jeg er spinner-instruktør og har en fortid som elitesvømmer og langdistance triathlet med mange træningstimer bag mig. Jeg har hørt mange kloge mennesker tale, og har egne erfaringer i baggagen, men jeg har altså ikke selv en fysiologisk uddannelse i baggagen.

Selv om jeg antager at du (Brad P) træner så veldisponeret at du yder dit helt optimale hver eneste gang du er i spinner-salen, kan jeg stadig ikke give dig et éntydigt svar, for jeg kender ikke din målsætning og jeg kender heller ikke dit fysiske udgangspunkt - andet end at du har trænet i 3-4 måneder og at vægttab er et emne.

Men lad os tage udgangspunkt i det helt basale:

1) Sørg for at få det maksimale ud af hver time!

Givet at du _ikke_ er i super topform, så er en times træning tilstrækkeligt til at udfordre dig både på din udholdenhed og din max puls. Dvs. du risikerer at "fyre den af" for hurtigt og kun få noget ud af en del af timen. Det er vigtigt, for det gælder for dig om at fyre så mange pulsslag af i løbet af de 60 minutter. Du skal med andre ord træne så hårdt som overhovedet muligt med den bibetingelse at du skal kunne holde hele timen.

For hvis du når op på fx 185 slag/minuttet i løbet af 10 minutter, men så brænder ud efter 15 og kun lige kan klare 140 de sidste 45 minutter, så kunne du lige så godt have kørt hele timen med 150 slag i minuttet.

Omvendt: Hvis du sagtens kan fyre den max af i de 60 minutter du er derinde, så skal du ikke lytte til røverhistorierne om at man bedst forbrænder fedt af i en bestemt fedtforbrændingszone. Det er fuldstændigt rigtigt at dine fedt-forbrændende enzymer varetager en maximal andel af energiomsætningen ved en bestemt pulszone (der er noget lavere end din maxpuls), men det er en ret lille effekt sammenlignet med det meget større samlede energiforbrug du fyrer af ved en højere puls. Samtidig forbrænder din krop også energi efter timen (pga øget stofskifte), og denne effekt stiger i takt med at du har kørt hårdere i timen!

2) Restitution er vigtig!

Hvis du er i super topform og ikke kan nå at smadre dig selv fuldstændigt ud på bare én times spinning er det muligt at du kan nå at restituere på 23 timer, og så kan du sagtens køre 3 dage i træk.

Hvis du er i mellemsuper topform hvor du er i stand til at smadre afsted i 60 minutter, men ikke kan nå at restituere på 23 timer, kan du vinde meget ved at fordele din træning lidt bedre. For så kan du simpelthen smadre dig selv endnu mere på 2. dagen hvis du har fået lidt ekstra hvile.

Det gælder selvfølgelig på samme måde for 3. dagen.

Så meget afhænger altså af din form! De kloge taler om op til 72 timers restitution ved virkeligt hårdt arbejde. Men dét kræver både at dine muskler og dit cardiosystem er i topform, at du kan presse dig selv dertil på en time.

Oven i købet er der nogle kloge hoveder der mener, at 4 hviledage er for meget - at det simpelthen sender signaler til din krop om, at nu holder du ferie - og så når du altså at tabe noget effekt fra sidste træningsdag til næste uges træning går i gang.

3) Givet de to foregående - at du disponerer timen optimalt ud fra din nuværende træningssituation, og at du enten når at restituere i løbet af 23 timer, eller får flyttet din midterste træningstime til den anden ende af ugen, så vil 3 timers træning efter min bedste overbevisning danne et godt udgangspunkt for vægttab.

Men det er ikke tilstrækkeligt. Du skal først og fremmest fokusere på dit indtag af energi, mineraler, vitaminer og ikke mindst væske. Maskinen skal pudses og vedligeholdes. Det er aldrig nok at blæse udstødningen fri for snavs :wink:

Vi har generelt en tendens til at tænke: "Så, nu har jeg knoklet i en time - så jeg har virkelig fortjent den her Cola". Det holder ikke. En enkelt times træning er måske lige akkurat nok til at tømme dine energidepoter, men hold dig fra de lette energikilder som sodavand og slik. Drop fuldstændig chokolade og is pga. fedtprocenten og sukkeret. Spis i stedet for noget pasta eller franskbrød _inden_ træning, og indtag så ellers fornuftigt med mad resten af døgnet.

Lad ikke dine 3 timer om ugen være en hovedpude for et i øvrigt generelt usundt liv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share