Back Off and Grow!


Henning
 Share

Recommended Posts

Jeg kører for tiden dette program fra t-nation. 3 ugers træning og 1 uges deload.

Jeg har kørt 3 uger, og skal til back-off ugen. Der står i artiklen:

Some guidelines: During the back-off week, perform only half the volume and two-thirds of the intensity, but only on one compound exercise per body part. You can also have some fun by doing an exercise for high reps, like bench press with bodyweight, floor press with dumbbells, walking lunges, low back machine, etc.
Halv volume er det halv sæt og reps ?

eller er det halv total workload ?

Og er nogle eksplosive singles eller doubles med halvdelen af max vægt OK ?

Der er intet i vejen for helt at holde pause, men jeg vil gerne i centeret,

så derfor vil det være godt at vide, hvor meget jeg med fordel kan træne.

På forhånd tak for svaret. :smile:

Henning :showoff:

Edited by Henning
Link to comment
Share on other sites

Jeg kører for tiden dette program fra t-nation. 3 ugers træning og 1 uges deload.

Jeg har kørt 3 uger, og skal til back-off ugen. Der står i artiklen:

Some guidelines: During the back-off week, perform only half the volume and two-thirds of the intensity, but only on one compound exercise per body part. You can also have some fun by doing an exercise for high reps, like bench press with bodyweight, floor press with dumbbells, walking lunges, low back machine, etc.
Halv volume er det halv sæt og reps ?

eller er det halv total workload ?

Og er nogle eksplosive singles eller doubles med halvdelen af max vægt OK ?

Der er intet i vejen for helt at holde pause, men jeg vil gerne i centeret,

så derfor vil det være godt at vide, hvor meget jeg med fordel kan træne.

På forhånd tak for svaret. :smile:

Henning :showoff:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ville køre haalvt så mange sæt som nprmalt og 75% af den vægt jeg normalt kører med

Link to comment
Share on other sites

Takker for svarene, så er der vist ingen fare,

for jeg går ned på 50 - 60 %

Men nogle eksplosive Squat Bænk og DL,

er det OK i deload uge ?

Henning :showoff:

<{POST_SNAPBACK}>

Såvidt min erfaring og forståelse af eksplosiv træning¸ er et af formålene med denne at opnå en lignende kraftudvikling bare med lettere vægte¸ dels for at få lært at fyre fibre af hurtigt¸ dels for at pudse på teknikken.

Men selv når det er sagt¸ syntes jeg nu ikke selv det er ligeså 'hårdt' rent systemisk at køre eksplosivt med 60% som det er at rode rundt med 85+%.

Men hellere holde lidt igen end gå lidt for meget til den. Ellers går ideen nok lidt tabt.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt min erfaring og forståelse af eksplosiv træning¸ er et af formålene med denne at opnå en lignende kraftudvikling bare med lettere vægte¸ dels for at få lært at fyre fibre af hurtigt¸ dels for at pudse på teknikken.

Men selv når det er sagt¸ syntes jeg nu ikke selv det er ligeså 'hårdt' rent systemisk at køre eksplosivt med 60% som det er at rode rundt med 85+%.

Men hellere holde lidt igen end gå lidt for meget til den. Ellers går ideen nok lidt tabt.

Jeg kan ikke køre eksplosivt med 85%

Kørte en gang en Hatfields, men de eksplosive pas

var ikke eksplosive.

Så vidt jeg husker lå de på 70%, men jeg skal længere ned,

hvis det skal være eksplosivt.

Men 50 - 60 % så kan det blive eksplosivt.

Det er iøvrigt rigtig sjovt at træne med så lidt vægt

til en forandring.

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Såvidt min erfaring og forståelse af eksplosiv træning¸ er et af formålene med denne at opnå en lignende kraftudvikling bare med lettere vægte¸ dels for at få lært at fyre fibre af hurtigt¸ dels for at pudse på teknikken.

Men selv når det er sagt¸ syntes jeg nu ikke selv det er ligeså 'hårdt' rent systemisk at køre eksplosivt med 60% som det er at rode rundt med 85+%.

Men hellere holde lidt igen end gå lidt for meget til den. Ellers går ideen nok lidt tabt.

Jeg kan ikke køre eksplosivt med 85%

Kørte en gang en Hatfields, men de eksplosive pas

var ikke eksplosive.

Så vidt jeg husker lå de på 70%, men jeg skal længere ned,

hvis det skal være eksplosivt.

Men 50 - 60 % så kan det blive eksplosivt.

Det er iøvrigt rigtig sjovt at træne med så lidt vægt

til en forandring.

Henning :showoff:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er mig¸ der formulerede mig uklart. Der skulle have stået: Men selv når det er sagt¸ syntes jeg nu ikke selv det er ligeså 'hårdt' rent systemisk at køre eksplosivt med 60% som det er at træne 'almindeligt' med 85+%.

Og ja¸ det er netop skægt at træne eksplosivt fra tid til anden. For ikke at sige hele tiden :w00t:

Vægtløftnings basale element er sammen med teknik og limit strength netop eksplosion. Et element som jeg egentlig tror¸ en del folk der træner udenfor sportsregi¸ om jeg må være så fri¸ går glip af.

Det er ikke for at støde nogen¸ men det er kun bb og discopump¸ der ikke benytter eksplosionselementet systematisk til at nå sine mål af (alle?) sportsgrene¸ der beskæftiger sig med vægttræning.

Link to comment
Share on other sites

Vægtløftnings basale element er sammen med teknik og limit strength netop eksplosion. Et element som jeg egentlig tror¸ en del folk der træner udenfor sportsregi¸ om jeg må være så fri¸ går glip af.

Tror jeg desværre du har ret i.. Men der er rig mulighed for at træne ligeså meget eksplosionstræning i stærkmand/alm træning. Mange er nok bare ikke så opmærksomme på det - eller fokuserer ikke så meget på det, da det ikke er en nødvendighed på samme måde som i VL... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share