halvmarathon i maj?


camillabruun
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg har lidt gået og tænk på at forsøge mig med copenhagen halvmarathon d 1. maj, men er lidt usikker på om jeg kan nå at komme i form til det.

Jeg løber 4 dage om ugen, hvor en af dem er en hyggetur med veninderne. De tre andre er som regel en kort, lidt hurtigere tur eller interval og to lidt længere ture. De længere ture er ca 6-8 km - men løb 9 i går uden de store problemer.

Mit mål er ikke at løbe halvmarathon i en super tid - bare at gennemføre det. Men kan det nåes? og hvad er den bedste trænings strategi?

Det skal måske lige nævnes at jeg styrketræner de resterende tre dage om ugen.

Gode råd modtages gerne

MVH

CAmilla

Link to comment
Share on other sites

Hej

Hvis du kan løbe 9 km nu, skulle der ikke være nogen problemer med et halvmarathon i maj.

hvid du vil løbe 3 dage om ugen kan træningsstrategien f.eks. være:

1 x intervaltræning/fartleg - Øg langsomt distancen til 10-15 km

1 x tempotræning - Øg langsomt distancen til omkring 10 km. Tempoet skal være hurtigere end dit planlagte tempo på halvmarathon.

1 x lang tur hvor du hver uge gør den lidt længere indtil du er oppe omkring

20 km.

Hvis du meget gerne vil løbe flere dage om ugen, så kom en let dag eller 2 ind.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er af den holdning at hvis man ikke træner til det, så har man mere af  være stolt af når man har gennemført. Er selv tilmeldt til halv og hel marathonet i københavn.. Jeg træner kun et par gange om ugen. ca 8-10km.

Henrik

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad??????

Og så kan du jo altid bruge det som undskyldning hvis du ikke gennemfører, bliver skadet eller bliver overhalet af samtlige deltagere inklusiv rollator-holdet og motionsstavgængerne :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Ja, men så vil jeg da kridte skoene og komme ud og få nogle kilometer i benene.

Jeg har ikke ondt efter de 9 km i går, så det tager jeg som et godt tegn. Jeg ville dog aldrig turde løbe et så langt løb uden træning, det er jo trods alt ikke det samme som et 5 km kvindeløb.

HVor langt skal jeg op og løbe på mine lange ture inden løbet? 17-18 km? eller helt op på 21?

Mvh CAmilla

Link to comment
Share on other sites

Jeg er af den holdning at hvis man ikke træner til det, så har man mere af  være stolt af når man har gennemført. Er selv tilmeldt til halv og hel marathonet i københavn.. Jeg træner kun et par gange om ugen. ca 8-10km.

<{POST_SNAPBACK}>

Forstår godt hvad du mener, men......!!

Håber du selv ved nærmere eftertanke kan se hvorfor en sådan strategi er total uholdbar uden at jeg eller andre skal udpensle det indlysende :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Ja, men så vil jeg da kridte skoene og komme ud og få nogle kilometer i benene.

Jeg har ikke ondt efter de 9 km i går, så det tager jeg som et godt tegn. Jeg ville dog aldrig turde løbe et så langt løb uden træning, det er jo trods alt ikke det samme som et 5 km kvindeløb.

HVor langt skal jeg op og løbe på mine lange ture inden løbet? 17-18 km? eller helt op på 21?

Mvh CAmilla

<{POST_SNAPBACK}>

Du behøver ikke løbe så langt på de lange ture... det er ihvertfald ikke min erfaring :smile: Gennemførte en halvmarathon på egen hånd for snart 2 år siden, inden da havde jeg aldrig løbet mere end max 11 km på en gang. Det er blot et spørgsmål om at ville det er jeg sikker på :4thumbup: Det sværeste for mig var at holde mig selv oppe psykisk de sidste 4-5 km, men det lykkedes og når du deltager i et officielt løb hvor der er masser af andre løbere tror jeg det bliver en hel del nemmere at hive sig selv op hen mod slutningen så klø bare på, du skal nok gennemføre det :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Ja, men så vil jeg da kridte skoene og komme ud og få nogle kilometer i benene.

Jeg har ikke ondt efter de 9 km i går, så det tager jeg som et godt tegn. Jeg ville dog aldrig turde løbe et så langt løb uden træning, det er jo trods alt ikke det samme som et 5 km kvindeløb.

HVor langt skal jeg op og løbe på mine lange ture inden løbet? 17-18 km? eller helt op på 21?

Mvh CAmilla

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Camilla

Har du været ude på 1-2 ture af ca. 17 km så skulle du være ok forberedt på at løbe/gennemføre en halvmarathon. Husk ikke at øge intensiteten på dine ture nu hvor du bygger flere km på :smile:

- Dipy :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er af den holdning at hvis man ikke træner til det, så har man mere af  være stolt af når man har gennemført. Er selv tilmeldt til halv og hel marathonet i københavn.. Jeg træner kun et par gange om ugen. ca 8-10km.

<{POST_SNAPBACK}>

Forstår godt hvad du mener, men......!!

Håber du selv ved nærmere eftertanke kan se hvorfor en sådan strategi er total uholdbar uden at jeg eller andre skal udpensle det indlysende :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

:-) nu var det også mere i sjov. Det jeg mener er at man ikke behøver at træne SÅ vildt og volsomt op til et marathon., hvis ens mål er gennemføre i nogenlunde ok tid.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med den halve distance er at:

Hvis du kan løbe ca. 10 km uden at det virker alt for hårdt - så kan du også løbe 21 km, men det vil virke meget hårdt.

Hvis du vil gøre det nemmere for dig selv, så skal træningsintensiteten øges gradvist. Om du øger ved at løbe længere, eller ved at løbe hurtigere - evt. intervaltræning. Så skal det nok gå!

Et slag på tasken, så vil jeg sige at hvis du vælger distancemetoden, så skal du op på ca 80% af distancen.

Hvis du evt. nøjes med at løbe f.eks. 6-8 x 1000 m intervaller, så vil jeg foreslå en intensitet på 120-130% af dit normale tempo.

Alt dette kan selvfølgelig geares op eller ned alt efter dit behov.

Intervaltræning styrer!!! :devil:

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener er at man ikke behøver at træne SÅ vildt og volsomt op til et marathon., hvis ens mål er gennemføre i nogenlunde ok tid.

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan der måske nok være noget sandhed i.

Og siden du allerede løber ca 10 km et par gange om i ugen er du jo også allerede i nogenlunde grundform til at gennemføre ihvertfald halv-marathon.. :cooldance:

mæææææn!! jeg tvivler på du vil få det særlig sjovt på de 42 km hvis du ikke engang imellem øger distancen lidt.. :w00t:

Hvert år ser jeg når de kommer omkring 30 km, og der er rigtig mange der går på det tidspunkt...

Hvis du ikke øger distancen lidt forventer jeg at se dig gående på det tidspunkt.

En del kan gennemføre et marathon, men det er ikke alle der kan løbe et helt marathon :wink:

Link to comment
Share on other sites

mæææææn!! jeg tvivler på du vil få det særlig sjovt på de 42 km hvis du ikke engang imellem øger distancen lidt..  :w00t:

Hvert år ser jeg når de kommer omkring 30 km, og der er rigtig mange der går på det tidspunkt...

<{POST_SNAPBACK}>

Gik vi lidt fejl af hinanden?

Det var jo ikke en hel marathon jeg havde i planerne. Bare en halv. En hel vil jeg slet ikke kunne overskue. Og nok kan jeg løbe 10 km, men det går jo ikke vildt stærkt, så en hel marathon ville tage en evighed og det hverken gider eller orker jeg.

21 km virker næsten overskueligt... måske

MVH Camilla

Link to comment
Share on other sites

mæææææn!! jeg tvivler på du vil få det særlig sjovt på de 42 km hvis du ikke engang imellem øger distancen lidt..  :w00t:

Hvert år ser jeg når de kommer omkring 30 km, og der er rigtig mange der går på det tidspunkt...

<{POST_SNAPBACK}>

Gik vi lidt fejl af hinanden?

Det var jo ikke en hel marathon jeg havde i planerne. Bare en halv. En hel vil jeg slet ikke kunne overskue. Og nok kan jeg løbe 10 km, men det går jo ikke vildt stærkt, så en hel marathon ville tage en evighed og det hverken gider eller orker jeg.

21 km virker næsten overskueligt... måske

MVH Camilla

<{POST_SNAPBACK}>

Du er ihvertfald gået galt i byen hvis du tror det var henvendt til dig!!

Hvis du kigger efter ville du kunne se at det var lundgren og ikke dig jeg svarede. Det kan du kontstatere ved selvsyn idet jeg både citerede ham og hans navn står som reference til citatet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du er ihvertfald gået galt i byen hvis du tror det var henvendt til dig!!

Hvis du kigger efter ville du kunne se at det var lundgren og ikke dig jeg svarede. Det kan du kontstatere ved selvsyn idet jeg både citerede ham og hans navn står som reference til citatet  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Nå jah

Det er jo lige det der med at kigge ordentligt efter...

Så undskyld jeg blandede mig :bigsmile:

Camilla

Link to comment
Share on other sites

Nå jah

Det er jo lige det der med at kigge ordentligt efter...

Så undskyld jeg blandede mig  :bigsmile:

Camilla

<{POST_SNAPBACK}>

bare i orden!! :smile:

Det er jo trods alt din tråd...

Jeg tror for øvrigt sagtens du kan nå at blive klar til halv-marathon hvis du 2-3 gange om ugen løber 5-15 km..

Du behøves ikke nøvendigvis at have løbet den samme distance som et halv-marathon før du løber det.

Men det er klart at det er en fordel hvis du har været vant til at løbe 15 km f.eks. 1 gang om ugen uden de store problemer. Kan du det, kan du også sagtens løbe 21 km. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror for øvrigt sagtens du kan nå at blive klar til halv-marathon hvis du 2-3 gange om ugen løber 5-15 km..

Du behøves ikke nøvendigvis at have løbet den samme distance som et halv-marathon før du løber det.

Men det er klart at det er en fordel hvis du har været vant til at løbe 15 km f.eks. 1 gang om ugen uden de store problemer. Kan du det, kan du også sagtens løbe 21 km.  :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, mon ikke det går?

Nu vil jeg gå ud og købe nye løbesko i morgen, som en start. De gamle trænger til at blive skiftet ud, og så er de nye løbet til inden den store dag :smile:

Og så kan de nye sko jo lige være den extra motivation lige nu, hvor vejret er så surt

Er der nogen der kan anbefale en butik i Holbækområdet? Vil jo gerne være sikker på at få den bedste vejledning...

MVH CAmilla

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share