Hvordan taber jeg mig ?? :(


Monse
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er en dreng på 17 år.

Jeg vejer 103 kilo, og er 170 cm høj.

Jeg er kraftigt bygget, og mine knogler vejer meget.

Jeg er vurderet til veje 25 kg for meget.

Men nu skal der altså ske noget! Har i nogle forslag? Til en madplan? dagli motion?

Jeg har også anskaffet mig en motions cykel, hvor meget skal jeg cykle pr.dag?

Jeg er meget forvirret, og er meget ensom! Og det skal være slut nu.

Har i en god slankeplan/fif til hvordan jeg taber mig 2-3 kg om ugen?

Det burde da være muligt med min vægt.

Link to comment
Share on other sites

Hej Monse

Det jeg fokuserer på er ikke så meget din vægt, for det er overkommeligt. Men du siger du er ensom og en måde at komme det til livs, ville måske være at melde dig ind i et center. Du skal dog være klar over, at venskaber hér, ofte er meget overfladiske. Men jeg tror at du sammen med en personlig træner vil kunne indrette en dagligdag, hvor du både har kontakt med andre der tager aktiv del i din træning i form af råd og vejledning, samtidig med at du kommer overvægten til livs.

Rent træningsmæssigt, vil jeg overlade det til de mere professionelle, da jeg selv kun træner for fornøjelsens skyld. Men cykling har altid været min store passion. Og et par timer i skoven er under alle omstændigheder sundt, både for fysikken, men helt sikkert også for psyken!

Håber det gav lidt inspiration!

En sidste note, det er nu det er nemmest at komme igang. Forude ligger foråret og de lyse timer og venter! God træning, og rigtig god fornøjelse! Husk at nyd det!

Forårshilsner C :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Heeeeeeeeeey

Velkommen til Mol... her vil du finde mange med samme eller som har haft de samme problematikker.

Her smider jeg lige nogen links til Logs som jeg er sikker på du vil have meget glæde i at læse.

Peet.dk

Joker X

Arne

Ltp

Bamsepigen

De er alle super søde og du kan lære meget af deres logs men stil der gerne spørgsmål jeg er mere end sikker på de kan komme med gode råd og vejledning til dig...

Held og lykke med vægt tabet... ved du kan... og her er mange som vil holde øje med dig og støtte dig så godt de kan.

:cooldance: :4thumbup: :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Monse,

Læste dit indlæg og tænkte, at jeg ville dele lidt af mine erfaringer med vægttab og kostomlægning.

Var selv i din situation for små to år siden, men på 9.5 måned lykkedes det at tabe 25 kg. Det er det bedste jeg nogensinde har gjort for mig selv. Og jeg er sikker på, at det kan lykkes for dig.

Som du selv skriver er der to dele i et fornuftigt vægttabsprojekt: kosten og motionen. Og når du tager på er forklaringen ganske enkelt, at der er en ubalance her.

Første trin er at finde ud af, hvad der går galt. Din historie er måske en anden en min, men årsagen til min overvægt var primært det jeg spiste og den måde jeg spiste på: masser af sukker, trøstespisning dagen igennem og for store portioner. Da jeg blev bevidst om disse ting begyndte vægten at falde og lige så stille fik jeg mod på også at dyrke motion igen. Men nøglen til mit vægttab var kosten.

Link to comment
Share on other sites

(fortsætter lige i en ny besked)

Alle disse overvejelser og opgør med dårlige kostvaner, kan være svære at få styr på selv. Og måske skulle du overveje at finde hjælp til dig projekt vægttab?

Hjælpen kan komme fra så mange steder, men jeg har haft stor glæde af at tale med min læge om vægttab og også om den mentale rejse et vægttab også er. Han har været god til at hjælpe mig med at finde fejlene og har samtidig holdt mig til ilden ved at tilbyde mig vejning og samtale hver 3. uge.

Jeg tror, at de fleste læger meget gerne går ind i et sådant samarbejde hvis du beder om det. Måske er udgangspunktet kost, vægt og motion, men din ensomhed kunne også være et oplagt emne. Læger er vandt til at tale med mennesker og til at tale om alverdens problemer.

Ønsker dig al mulig held og lykke med dit projekt.

mette

Link to comment
Share on other sites

Takker for støtten!

Mit problem er, at jeg nok ikke er nok motiveret.

Jeg kan mange gange godt finde på og spise en kanel snegl og en kakaomælk, når jeg går op i byen. Det er SIMPELTHEN så svært og lade vær. Jeg har prøvet flere gange og lade være med at tage min pung med. Men hvad sker der når jeg kommer hjem så?

Jeg spiser 2-3 portioner músli eller havregryn.

Og det er SÅ svært for mig og lade vær :(

Link to comment
Share on other sites

Takker for støtten!

Mit problem er, at jeg nok ikke er nok motiveret.

Jeg kan mange gange godt finde på og spise en kanel snegl og en kakaomælk, når jeg går op i byen. Det er SIMPELTHEN så svært og lade vær. Jeg har prøvet flere gange og lade være med at tage min pung med. Men hvad sker der når jeg kommer hjem så?

Jeg spiser 2-3 portioner músli eller havregryn. 

Og det er SÅ svært for mig og lade vær :(

<{POST_SNAPBACK}>

Du har fat i noget der!

Du må kigge på din motivation først! Hvor vigtigt er det for dig at tabe dig?

Og hvor meget vil du gøre for det?

Hvis du virkelig vil er her meget hjælp at hente her på MOL!!! - du skal bare finde ud om du virkelig vil.

Et godt råd er at tælle Kcal. (gøres nemt ved at bruge dette regneark fra All Natural) når man får lidt indblik i hvad den snegl "koster" af Kcal er den pludselig ikke sååå indbydende længere...

Mads

Link to comment
Share on other sites

Takker for støtten!

Mit problem er, at jeg nok ikke er nok motiveret.

Jeg kan mange gange godt finde på og spise en kanel snegl og en kakaomælk, når jeg går op i byen. Det er SIMPELTHEN så svært og lade vær. Jeg har prøvet flere gange og lade være med at tage min pung med. Men hvad sker der når jeg kommer hjem så?

Jeg spiser 2-3 portioner músli eller havregryn. 

Og det er SÅ svært for mig og lade vær :(

<{POST_SNAPBACK}>

Noget jeg mener ville være en god ting for en person i din situation, ville meget motion F.eks

En overvægtig person som vil gerne tabe, men har svært ved at lave den 'psykiske' omvæltning i sit liv hvad kosten angår, bestræber sig selvfølig på at spise fornuftigt og 'korrekt', men den smutter engang imellem, men han er dog motiveret til at dyrke motion( og har tiden), så han begynder at styrke træne i et center, samtidig med at løber en halv time dagligt. dette sender personen som er i en rimelig ungdomelig alder( Ca. 17år :bigsmile: ) forbrændning i vejret, personen begynder tiltrods for sine smuttere i kosten, at tabe sig, og bliver mere og mere motiveret til at træne og spise fornuftigt, og langsom skrider det hele fornuftigt frem.

Beklager min lidt lettere eksentriske måde at forklare det på Monse, men håber du forstår hvad jeg mener.

Dyrker du, eller har du tidligere dyrket motion?

Heads up champ, i am cheering for ya :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej Monse

Først og fremmest har du jo taget det første skridt ved at lave det indlæb her på MOL :4thumbup:

Som andre har skrevet er du nok nødt til at finde en eller anden form for motivation. Jeg ved ikke hvor meget du går op i sundhed, men du kan jo prøve at finde nogle hjemmesider hvor du kan læse hvor skadeligt overvægt og inaktivitet er! Muligheden for diabetes er stor og hvorfor vente til man får sådan en sygdom? Er det ikke bedre at gå igang NU og så kunne spise lidt usundt med måde? Hvis ikke sukkersyge og kommende hjerteoperationer er motivation nok hjælper det mig ofte at tænke på hvordan hele ens ungdom smuldre væk. Det kan godt være at nogle siger man sagtens kan have et sjovt og dejligt liv på trods af sin overvægt, men personligt kan jeg IKKE! Livet er bare sjovere og nemmere når man er slank.

Prøv engang at lave en liste med plus og minus. Først skriver du alle de gode ting der er ved at tabe sig og derefter alle de dårlige. Mit gæt er at + listen bliver meget lang mens - listen oftest kun består af "Så kan jeg blive ved med at spise.."

Når du så har sat dig i hovedet at NU skal det være starter du med at føre logbog her på MOL :smile: Derfra bliver det bare nemmere og nemmere fordi en masse søde mennesker hjælper dig på vej. Det sværeste skridt er altid at komme igang og være vedholdene, selve diæten er nem når man først har fanget pointen.

Når du beslutter dig for at gå igang synes jeg også du skal vælge enten at starte med kost diæt eller motion. Hvis du starter med at gå i kcal underskud og samtidig skal ud og dyrke en masse motion bliver det bare for hårdt.

Men du er allerede på vej og det er i sig selv skide flot :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Noget der som regel virker på impuls fast food køb når man er oppe i byen er simpelthen at spise sig mæt inden i f.eks. rugbrød med mager pålæg, eller som du selv skriver en portion havregryn.. det værest er sulten, så er fristelserne mange og svære..

Men du har tydeligvis også andre problemer at kæmpe med. Det er ikke altid lige let at være 17 år, men et godt tidspunkt at gøre noget ved det på. Jeg tror som mange andre, at motion er vejen frem.

Held og lykke med det hele, og håber du får en god tid på MOL

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle jeres venlige svar.

Jeg er meget opsat på og tabe mig, og jeg vil gerne tabe mig.

Men ligeså snart jeg går op i byen med vennerne, kan jeg SIMPELTHEN ikke lade vær med at købe noget. Det er nok mit svagepunkt.

Jeg hader og være overvægtig! Jeg har været det hele mit liv. Og jeg har sagt til mig selv: Nu skal det altså væk. Men hvis der er en, der kender en kostplan man kan tabe sig på, må i meget gerne skrive den her.

By the way! Hvordan ved jeg, hvor mange kalorier der er i alle de småting jeg spiser?

Med Venlig Hilsen

Monse

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

På langt de fleste fødevare står energi indholdet på embalagen.

Tager du f.eks en pose kims peanuts står der:

Næringshold pr. 100 G:

Energi 2600Kj (630 kcal)

Protein 29 g

Kulhydrat 16 g

Fedt 50 g

Energi opgives i 2 enheder Kj (kilojoule) og kcal (kalorier).

Det svare til den samme mængde ligesom 100kg f.eks svare til 220 pund :smile:

Så i Kims posen kan vi altså se den indeholder 630kcal pr. 100g, men da posen har en netto vægt på 250g skal vi altså gange de 630kcal med 2.5

630 x 2.5 = 1575kcal

Altså indeholder hele posen 1575 kalorier :smile:

Energimængden for en fødevare bestemmes ud fra hvor meget protein, kulhydrat og fedt den indeholder. Dette er også angivet på vores Kims peanuts pose.

1 gram protein og 1 gram kulhydrat svare til 4 kcal. Og der går 1 gram fedt til 9 kalorier. Så lad os sætte det op i et regnestykke for kims peanuts posen :smile:

29 g protein x 4kcal = 116kcal

16 g kulhydrat x 4kcal = 64kcal

50 g fedt x 9kcal = 450kcal

-------------------------------------

Samlet energiindhold = 116 + 64 + 450 kcal = 630kcal

Link to comment
Share on other sites

På langt de fleste fødevare står energi indholdet på embalagen.

Tager du f.eks en pose kims peanuts står der:

Næringshold pr. 100 G:

Energi 2600Kj (630 kcal)

Protein 29 g

Kulhydrat 16 g

Fedt 50 g

Energi opgives i 2 enheder Kj (kilojoule) og kcal (kalorier).

Det svare til den samme mængde ligesom 100kg f.eks svare til 220 pund  :smile:

Så i Kims posen kan vi altså se den indeholder 630kcal pr. 100g, men da posen har en netto vægt på 250g skal vi altså gange de 630kcal med 2.5

630 x 2.5 = 1575kcal

Altså indeholder hele posen 1575 kalorier  :smile:

Energimængden for en fødevare bestemmes ud fra hvor meget protein, kulhydrat og fedt den indeholder. Dette er også angivet på vores Kims peanuts pose.

1 gram protein og 1 gram kulhydrat svare til 4 kcal. Og der går 1 gram fedt til 9 kalorier. Så lad os sætte det op i et regnestykke for kims peanuts posen  :smile:

29 g protein x 4kcal = 116kcal

16 g kulhydrat x 4kcal = 64kcal

50 g fedt x 9kcal = 450kcal

-------------------------------------

Samlet energiindhold = 116 + 64 + 450 kcal = 630kcal

<{POST_SNAPBACK}>

Well, det var meget skønt at få alt dette på plads, men må jeg lige komme med et lille spørgsmål, som muligvis kan være til gavn for debatten? :)

Hvordan finder man ud af, hvor mange kalorier, man max. bør indtage pr. dag. Man taber sig vel ved at være i kalorieunderskud, så det er jo en væsentlig faktor ;)...

- Stub Nukem

Link to comment
Share on other sites

Hejsa, og velkommen til MOL. Skønt at se der er flere og flere unge der tager der vægt problem op!

Jeg startede selv i foråret 2003 med at cykle. Dengang vejede jeg MEGET (se galleriet for billeder) Så der skulle ikke mere end 15min på cyklen så var jeg bare færdig. Nu ved jeg ikke hvordan du har det med motion pt.? Men den guide jeg startede med at følge i sin tid var en artikel om optimal træning på kondicykel (finder link senere.. skod net jeg er på så det tager 100 år at finde siden med den load tid..) . Det er hårdt i starten, men man skal bare sige til sig selv jeg VIL cykle i dag! Det er SKØNT at cykle! Det kan være hårdt, men tro mig det bliver lettere med tiden :wink:

Hvis du ikke har det godt med motion lige nu, så lad være med at tænke på det du spiser. Vent til du er kommet i rimelig form, så er mine egne erfaringer at det går meget lettere. Selvfølgelig kan du godt spise lidt gulerødder mv, men lad være med at tælle kalorier.

I øvrigt hvis du ikke er helt sikker på hvad der er godt - og hvad der skidt mht. kost. Så kan jeg anbefale dig at tage en snak med en diætist! Du kan sikkert komme i kontakt med en via din læge. På den måde får du det grundlæggende på plads. Har hørt flere eksempler på folk der tror det er sundt at drikke en masse juice og spise brød. "Der er jo ikke fedt i".. Nej.. Men der er tons vis af kalorier i. Selvom der står 3% fedt betyder det ikke det er sundt...

Hvordan finder man ud af, hvor mange kalorier, man max. bør indtage pr. dag. Man taber sig vel ved at være i kalorieunderskud, så det er jo en væsentlig faktor ;)...

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...skifteberegner/

Link to comment
Share on other sites

Hvordan finder man ud af, hvor mange kalorier, man max. bør indtage pr. dag. Man taber sig vel ved at være i kalorieunderskud, så det er jo en væsentlig faktor ;)...

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...skifteberegner/

<{POST_SNAPBACK}>

Tak for det... Så har jeg så fået disse tal:

Basalstofskifte (BMR): 7930 kJ, 1897 kcal

Total energiomsætning: 13085 kJ, 3130 kcal

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor meget i underskud jeg skal være. Jeg gætter på, det er de 1897 Kcal, man skal kigge på som hovedregel. Eller hvad? Drejer det sig om 200 Kcal, eller hvilken størrelsesorden er det i?

Håber ikke jeg har ledet tråden på vildspor! :poking:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor meget i underskud jeg skal være. Jeg gætter på, det er de 1897 Kcal, man skal kigge på som hovedregel. Eller hvad? Drejer det sig om 200 Kcal, eller hvilken størrelsesorden er det i?

Du skal kigge på de 3130 kcal da det er hvad du reelt forbruger af energi pr. dag

hvor stort et kcal underskud afhænger lidt af hvor tyk du er. En god tommelfingerregel er at trække 20% fra dit vedligeholdelsesniveau. I dit tilfælde bliver det altså godt 600kcal du skal trække fra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor meget i underskud jeg skal være. Jeg gætter på, det er de 1897 Kcal, man skal kigge på som hovedregel. Eller hvad? Drejer det sig om 200 Kcal, eller hvilken størrelsesorden er det i?

Du skal kigge på de 3130 kcal da det er hvad du reelt forbruger af energi pr. dag

hvor stort et kcal underskud afhænger lidt af hvor tyk du er. En god tommelfingerregel er at trække 20% fra dit vedligeholdelsesniveau. I dit tilfælde bliver det altså godt 600kcal du skal trække fra.

<{POST_SNAPBACK}>

Tak :4thumbup:

Hmm... Det var fand'me meget :)

Link to comment
Share on other sites

Pas på med hvor meget du bruger de beregnede tal. Det er meget individuelt, men du kan da bruge dem i starten.. Beregn din kost, og hold dig i en periode til dette kcal-indtagelse. Hvis du tager på mindsker du mængden, taber du dig meget, forhøjer du mængden lidt...

Husk undervejs at nedbringe dit kcal-underskud konstant, i takt med at du taber dig nedsættes dit stofskifte også langsomt efter den indtagne mængde...

Ud over det så følg følgende retningslinie...

Tage beslutning :innocent: - spise derefter :devil: - bibeholde motivation :shades: - dyrke motion/træne :weight_lift: - være viljestærk :nonono: - virkelig brænde for det :king: -> Målet :4thumbup: :superman:

Link to comment
Share on other sites

Tage beslutning  :innocent:  - spise derefter  :devil:  - bibeholde motivation :shades:  - dyrke motion/træne :weight_lift:  - være viljestærk  :nonono:  - virkelig brænde for det  :king: -> Målet :4thumbup:  :superman:

<{POST_SNAPBACK}>

+ evt. en makker at gøre det med så i kan holde hinanden igang :poking: og få hinanden afsted og få lavet noget.

Du kunne evt. søge en træningsmakker med samme mål som dig her på MOL!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share