Spinning / Overtræning


Guest slettet11072015
 Share

Recommended Posts

Guest slettet11072015

Hejsa!

Jeg er en fyr på 21 år.

195cm høj- 88kg - fedt % på ca. 11% hvile puls, ca. 45 slag pr. min.

I maj måned 2004 meldte jeg mig ind i et firnesscenter og forelskede mig i spinning. JEg har siden maj måned gradvist opbygget min form.

I dag ligger jeg på ca. 8-10 spinningstimer om ugen (hård træning).

Dvs. jeg spinner gerne hver dag.

En trænings uge ser gerne sådan ud.

MAn: 2x spinningtimer + maveøvelser.

Tirs: 2x spinningtimer + maveøvelser.

Ons: 1x spinningtime + styrketræning(bryst, arme, ryg og skulder)

Tors: 2x spinningtime + maveøvelser.

fre: 1x spinningtime.

Lør: 2x spinningtime+ maveøvelser.

Søn: Styrketræning(Bryst, arme, ryg og skulder)

Dennne træning bevirker dog at jeg ret ofte går og er træt i hverdagen.

Kan mit program være for meget for kroppen? Ligger jeg måske i overtræning?

Kan min krop måske være i den situation, at den ikke vil trænes mere, og derfor er gået i "strejke"?

Af kost der indtager jeg:

Morgen : Havregrød med rosiner. 1x Æble samt lidt hvidt brød med syltemøj. og Juice.

Formiddag: Lidt frugt og vingummier.

Frokost: Rugbrød med pållæg.

Eftermiddag(inden træning): Proteinshake og lidt frugt. Nogle gange en energibar inden træning.

Eftermiddag(efter træning): Proteinbar.

Aften: Salat, kød og kartofler. Dressing/sovs. + lidt chokolade eller slik.

Nogen med et evt. forslag til ændring af program, uden at min fysiske form vil nedjusteres, men istedet måske opjusteres?

Vh. Rytter. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror måske du skulle prøve at slappe lidt af.

Hvad med at tage en eller to hele restitutionsdage - Altså dage hvor du slet ikke træner?

Når jeg rigtig går til den spinner jeg 4-5 gange om ugen, og så får jeg det lige pludselig sådan at jeg bliver enooormt træt. Så tager jeg en hel uge (næsten) hvor jeg overhovedet ikke spinner. Det er forskelligt fra person til person, tror jeg hvordan man har brug for at tilrettelægge sine hviledage. Om de skal være 4-5 dage i stræk eller en eller to faste dage om ugen.

Mht maden kan jeg ikke give dig nogle gode råd. Det har jeg ikke så meget forstand på, men det er der helt sikkert andre kloge hoveder der har.

Link to comment
Share on other sites

Du læse om vigtigheden af tilstrækkelig restitution fra nu af og til juleaften, men det vigtigste er at lære at være opmærksom på de signaler, kroppen udsender, som er/kan være tegn på manglende restitution. At man render rundt og er lidt træt i nogle dage er ikke det samme som at være endt i en heftig omgang overtræning. Der er stor forskel på at være lidt slidt og så være i decideret overtræning. Det første kan som regel klares med op til en uges restitution, hvor der enten trænes mindre mængde og evt. også med lavere intensitet, mens den grumme overtræning kræver noget mere restitution og en efterfølgende forsigtig genoptræning.

Læs evt. denne artikel og vær også opmærksom på at jo mere du træner, jo vigtigere er det at være opmærksom på kosten.

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Hej Rytter

Slap dog lidt af !

Hvis du virkelig går til den til dine spinningtimer, så skal der altså hældes noget godt mad indenbords. Spis evt. noget mere groft brød med pålæg i stedet for det slik, som du spiser.

Og prøv så at ta' en ugentlig fridag. Kroppen restituerer i hvile.

Betina

Link to comment
Share on other sites

Nogen med et evt. forslag til ændring af program, uden at min fysiske form vil nedjusteres, men istedet måske opjusteres?

Opjustere din fysiske form? Er du ikke tilfreds med din indsats eller hva'? Hvis du vil opnå noget med din træning, skal du sætte dig realistiske mål. Og de mål skriver du intet om. At du spinner 8-10 timer/uge er der intet odiøst i. Jeg kender personer, der til tider fordobler det antal. Er flere spinningtimer dit mål? Er størrer eller stærkere muskler dit mål? Er fedttab dit mål? Det kan være svært at opnå alt, så vælg et mål ud, og gå efter det.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa!

Jeg er en fyr på 21 år.

195cm høj-  88kg -  fedt % på ca. 11% hvile puls, ca. 45 slag pr. min.

I maj måned 2004 meldte jeg mig ind i et firnesscenter og forelskede mig i spinning. JEg har siden maj måned gradvist opbygget min form.

I dag ligger jeg på ca. 8-10 spinningstimer om ugen  (hård træning).

Dvs. jeg spinner gerne hver dag.

En trænings uge ser gerne sådan ud.

MAn: 2x spinningtimer + maveøvelser.

Tirs: 2x spinningtimer + maveøvelser.

Ons: 1x spinningtime + styrketræning(bryst, arme, ryg og skulder)

Tors: 2x spinningtime + maveøvelser.

fre: 1x spinningtime.

Lør: 2x spinningtime+ maveøvelser.

Søn: Styrketræning(Bryst, arme, ryg og skulder)

Dennne træning bevirker dog at jeg ret ofte går og er træt i hverdagen.

Kan mit program være for meget for kroppen? Ligger jeg måske i overtræning?

Kan min krop måske være i den situation, at den ikke vil trænes mere, og derfor er gået i "strejke"?

Af kost der indtager jeg:

Morgen : Havregrød med rosiner. 1x Æble samt lidt hvidt brød med syltemøj. og Juice.

Formiddag: Lidt frugt og vingummier.

Frokost: Rugbrød  med pållæg.

Eftermiddag(inden træning): Proteinshake og lidt frugt. Nogle gange en energibar inden træning.

Eftermiddag(efter træning): Proteinbar.

Aften: Salat, kød og kartofler. Dressing/sovs. + lidt chokolade eller slik.

Nogen med et evt. forslag til ændring af program, uden at min fysiske form vil nedjusteres, men istedet måske opjusteres?

Vh. Rytter.      :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Du ligger nok i stadiet før overtræning...skær et par timer af...og læg så på når du føler dig klar...hvor meget søvn hælder du i dig (åbenbart slang herinde)....du skal have 7 timer som minimum efter min mening...KAN DU SÅ KOMME IGANG!!!!!...med at slappe lidt af!

:4crutches::4whip:

Link to comment
Share on other sites

Guest slettet11072015

tak for svar.

Jeg kan oplyse om at mit mål er opbygning af mere muskelmasse på overkrop, samt gå mere ned i fedt %.

Altså en mere markeret krop......

Nogen med erfaring inden for dette?

Vil det hjælpe at gå ned i spinningstimer og øge styrketræningen lidt, men stadig bibeholde den samme kost, eller skal der ændres i kosten?

Jeg får mine 7 timers søvn om natten.

Føler dog at jeg yderligere om eftermiddagen skal lægge mig en time eller to. ( dette gør jeg sjældent)

Vh.

Rytter. :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan oplyse om at mit mål er opbygning af mere muskelmasse på overkrop, samt gå mere ned i fedt %.

Nogen med erfaring inden for dette?

Vil det hjælpe at gå ned i spinningstimer og øge styrketræningen lidt, men stadig bibeholde den samme kost, eller skal der ændres i kosten?

En kommentar til dit første indlæg: Du må selvfølgelig ikke træne mave hver dag. Mavemuskler er som alle andre muskler. :dry:

Du er sandsynligvis mile vidt fra overtræning. 10 spinningtimer og lidt styrketræning er ikke overvældende, hvis du ellers spiser tilstrækkeligt. :poking:

Og så til næste problem: for at gaine muskelmasse skal du være i kcal. overskud og for at sænke fedt% skal du være i kcal. underskud. Kan du se konflikten? :wink: For at få det til at lykkedes skal du gennemføre en struktureret dag, hvad angår indtag og forbrænding. Der skal tælles kcal. og dit indtag skal afstemmes med stor nøjagtighed i forhold til din træning.

Når målet er øget muskelmasse og lavere fedt%, ville jeg satse lidt mere på BB træningen og skære lidt ned på cardioen, men det afhænger af, hvad du kan overkomme. Cardio den ene dag og styrke den næste, er en god tommelfingerregle.

Link to comment
Share on other sites

Du er sandsynligvis mile vidt fra overtræning. 10 spinningtimer og lidt styrketræning er ikke overvældende, hvis du ellers spiser tilstrækkeligt. :poking:

Just for the record: Det kan sagtens lade sig gøre at køre sig i overtræning i løbet af mindre end 10 timers spinning om ugen, selv om man spiser fornuftigt og får rigeligt med søvn. Det handler bare om at sparke hårdt nok igennem ift. ens formniveau :smile: Men når det er sagt, så synes jeg heller ikke der er tegn på at vores rytter1983 er i nærheden af en slem omgang overtræning.

Ja, ja, det var måske lidt flueknep... :poking:

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share