Gå-tur med på cardiolisten??


lonelyone
 Share

Recommended Posts

altså når folk siger: "Jeg laver 2 timers cardio om ugen!" har de så talt deres gå ture/transport osv. med?? For jeg har en 20-30 mins gå tur i skole, og jeg cykler rundt hist og her, og i weekenderne går jeg ca. 5 km... plus det løse....

Forstår du hvad jeg mener nu eller er jeg stadig uklar??

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Det kan være hamrende ligegyldigt medmindre du er svært overvægtig (eller undervægtig) og medmindre du går SINDSSYGT meget.

Men nej de fleste mennesker inkluderer kun aktiviterer udover normal gang, fx powerwalking eller løb eller svømning - idet alle mennesker går.

Link to comment
Share on other sites

Enig med DOC, Cardio er aktivitet for aktivitetens skyld og ikke blot for transport.. men igen det er jo et definitionsspørgsmål.. Alt hva vi laver i hverdagen kræver jo energi.. om det er at lave mad, støvsuge, eller gå til bageren kan vel være ligemeget..

Link to comment
Share on other sites

Har på et tidspunkt læst en artikel (på MOL?) der konkluderede, at hvis pulsen ikke steg, så havde det ingen effekt på kredsløbet.

Artiklen skulle punktere myten om, hvor sundt det skulle være at gå en tur. Hvis ikke det som minimum er en meget rask tur, så er der ingen kredsløbseffekt i det.

Link to comment
Share on other sites

hej..

jeg kom til at tænke på om en gå tur bliver talt med som cardio??? for hvis så laver jeg faktisk rimeligt meget  :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

cardio er den første halvdel af det engelske (fysiologiske) ord for "kredsløb".

Og der er hvad cardio træning er: kredsløbstræning.

Træning har som formå enten at vedligeholde eller forbedre din konstitution; i dette tilfælde dit kredsløb (bla - men ikke kun - iltoptagelse og muskelstyrke).

At gå er kredsløbstræning med lav belastning. Det at rejse sig op efter at have siddet bare 20 minutter er også kredsløbstræning (venepumpen) dog med en endnu lavere belastning.

Men det siger sig selv, at hvis du virkelig vil have et stærkt kredsløb skal du øge belastningen. Løb er det der har noget af den højeste belastning for dit kredsløb, derfor er det langt mere effektivt end blot at gå i forhold til den tid der bruges.

Link to comment
Share on other sites

hej..

jeg kom til at tænke på om en gå tur bliver talt med som cardio??? for hvis så laver jeg faktisk rimeligt meget  :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

JA, vil jeg sige, alle bodybuildere laver ikke andet cardio end at gå, det er jo det de laver når de har cardio på programmet.

Men et eller andet sted, vil folk nok grine lidt hvis du siger din træning bla indbefatter at gå rundt.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Kan cardiotræning (al kredsløbsmotion) ikke altid betegnes som decideret cardio, hvis man har sved på panden når man udfører det?

Det vil jeg ihvertfald sige, men startede også som svært overvægtig på løbebåndet, som blev et gåbånd for mit vedkommende!

Joanna

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Kan cardiotræning (al kredsløbsmotion) ikke altid betegnes som decideret cardio, hvis man har sved på panden når man udfører det?

Det vil jeg ihvertfald sige, men startede også som svært overvægtig på løbebåndet, som blev et gåbånd for mit vedkommende!

                                                                                                    Joanna

<{POST_SNAPBACK}>

jo, også selvom du ikke får sved på panden. Det er jo altsammen relativt. I princippet er al bevægelse, der aktiverer kredsløbet, cardio.

Men når man bruger begrebet "cardio" i daglig tale tænker man især på hård belastning af kredsløbet så som løb og spinning.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Kan cardiotræning (al kredsløbsmotion) ikke altid betegnes som decideret cardio, hvis man har sved på panden når man udfører det?

Det vil jeg ihvertfald sige, men startede også som svært overvægtig på løbebåndet, som blev et gåbånd for mit vedkommende!

                                                                                                     Joanna

<{POST_SNAPBACK}>

Sved på panden er måske ikke den bedste indikator for, om man får noget ud af træningen eller ej. Det siger jo bare noget om, at man har behov for at køle sig ned. Ellers ville der sidde rigtigt mange sportsfreaks med uldjakker på, til spinning-timerne :tongue:

Men det er rigtigt at vi kan have forskellige definitioner på, hvad "Cardiotræning" dækker. Hvis vi kan blive enige om at vi snakker om den ret stramme definition hvor der er tale om en vedligeholdelse og/eller forbedring af kredsløbet, så skal pulsen op over et vist niveau for at aktiviteten bliver "forfremmet" til træning af cardiosystemet. Bevares, man øger forbrændingen af energi i kroppen, og provokerer venepumperne lige så snart man rejser sig op, men det er ligesom en anden sag.

Man kommer nok ikke udenom at skele til sin puls, hvis man skal vurdere, hvorvidt den træning man er i gang med at lave, kan kaldes cardiotræning eller ej. Og pulsen skal op over det niveau den ligger på i løbet af dagen hvor man laver hverdags-ting. Jeg arbejder for eksempel på kontor. Derfor ligger min puls oftest under 105 slag i minuttet. Det har jeg registreret i mit træningsprogram, sådan at al aktivitet med under 105 slag i minuttet ikke tæller med som cardiotræning. Jeg forbrænder energi ved den lave puls, men det er ikke træning af mit cardiosystem. Jeg vil opfordre dig til at lave samme system. Tag et pulsur på, over en hel arbejdsdag - eller måske over flere arbejdsdage - og se hvad pulsen viser dig..

I spændet mellem 105 slag/minut og 198, der er min makspuls, har jeg så 3 pulszoner - restitiutionstræning, distancetræning, intensitetstræning og farttræning. Hvert minut i den langsomste zone - restitutionstræningen - svarer til x antal sekunder i en af de andre zoner. På den måde får jeg en slags fælles indikator for, hvor meget jeg har trænet mit kardiosystem efter en træningsdag. En lang dag ved forholdsvis lav intensitet kan altså træne mit kardiosystem lige så meget som en kort dag ved meget høj intensitet. Men der er altså en nedre grænse for, hvornår det begynder at tælle, og den definerer jeg efter hvad mit hjerte er vant til at lave til hverdag - og altså ikke opfatter som "træning".

Edited by creole
Link to comment
Share on other sites

Hej.

Kan cardiotræning (al kredsløbsmotion) ikke altid betegnes som decideret cardio, hvis man har sved på panden når man udfører det?

Det vil jeg ihvertfald sige, men startede også som svært overvægtig på løbebåndet, som blev et gåbånd for mit vedkommende!

                                                                                                     Joanna

<{POST_SNAPBACK}>

Sved på panden er måske ikke den bedste indikator for, om man får noget ud af træningen eller ej. Det siger jo bare noget om, at man har behov for at køle sig ned. Ellers ville der sidde rigtigt mange sportsfreaks med uldjakker på, til spinning-timerne :tongue:

Men det er rigtigt at vi kan have forskellige definitioner på, hvad "Cardiotræning" dækker. Hvis vi kan blive enige om at vi snakker om den ret stramme definition hvor der er tale om en vedligeholdelse og/eller forbedring af kredsløbet, så skal pulsen op over et vist niveau for at aktiviteten bliver "forfremmet" til træning af cardiosystemet. Bevares, man øger forbrændingen af energi i kroppen, og provokerer venepumperne lige så snart man rejser sig op, men det er ligesom en anden sag.

Man kommer nok ikke udenom at skele til sin puls, hvis man skal vurdere, hvorvidt den træning man er i gang med at lave, kan kaldes cardiotræning eller ej. Og pulsen skal op over det niveau den ligger på i løbet af dagen hvor man laver hverdags-ting. Jeg arbejder for eksempel på kontor. Derfor ligger min puls oftest under 105 slag i minuttet. Det har jeg registreret i mit træningsprogram, sådan at al aktivitet med under 105 slag i minuttet ikke tæller med som cardiotræning. Jeg forbrænder energi ved den lave puls, men det er ikke træning af mit cardiosystem. Jeg vil opfordre dig til at lave samme system. Tag et pulsur på, over en hel arbejdsdag - eller måske over flere arbejdsdage - og se hvad pulsen viser dig..

I spændet mellem 105 slag/minut og 198, der er min makspuls, har jeg så 3 pulszoner - restitiutionstræning, distancetræning, intensitetstræning og farttræning. Hvert minut i den langsomste zone - restitutionstræningen - svarer til x antal sekunder i en af de andre zoner. På den måde får jeg en slags fælles indikator for, hvor meget jeg har trænet mit kardiosystem efter en træningsdag. En lang dag ved forholdsvis lav intensitet kan altså træne mit kardiosystem lige så meget som en kort dag ved meget høj intensitet. Men der er altså en nedre grænse for, hvornår det begynder at tælle, og den definerer jeg efter hvad mit hjerte er vant til at lave til hverdag - og altså ikke opfatter som "træning".

<{POST_SNAPBACK}>

Smukke dygtige Creole. NU er det tid til den LOG :innocent: Kom nu det er nemmere at følge din træning, dine spin timer og din viden, når den er samlet eet sted.........Ellers må jeg til at samle underskrifter

Link to comment
Share on other sites

Har på et tidspunkt læst en artikel (på MOL?) der konkluderede, at hvis pulsen ikke steg, så havde det ingen effekt på kredsløbet.

Artiklen skulle punktere myten om, hvor sundt det skulle være at gå en tur. Hvis ikke det som minimum er en meget rask tur, så er der ingen kredsløbseffekt i det.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig! Det kommer der ingen effekt ud af - andet end eventuelt vedligeholdelse af kardiosystemet.

Til gengæld skal de lange gåture have al ære og respekt som helbredsforbedrende aktivitet. Selv om kredsløbet som sådan ikke bliver særlig stresset af en gåtur, kan stofskiftet sagtens blive skruet op, samtidig med at der naturligvis foregår en langt højere energiforbrænding ved 2 timers gåtur langs kysten i 5 graders frost, end der gør hjemme foran fjernsynet med kaffe og kage :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Kan cardiotræning (al kredsløbsmotion) ikke altid betegnes som decideret cardio, hvis man har sved på panden når man udfører det?

Det vil jeg ihvertfald sige, men startede også som svært overvægtig på løbebåndet, som blev et gåbånd for mit vedkommende!

                                                                                                     Joanna

<{POST_SNAPBACK}>

Sved på panden er måske ikke den bedste indikator for, om man får noget ud af træningen eller ej. Det siger jo bare noget om, at man har behov for at køle sig ned. Ellers ville der sidde rigtigt mange sportsfreaks med uldjakker på, til spinning-timerne :tongue:

[..]

<{POST_SNAPBACK}>

Smukke dygtige Creole. NU er det tid til den LOG :innocent: Kom nu det er nemmere at følge din træning, dine spin timer og din viden, når den er samlet eet sted.........Ellers må jeg til at samle underskrifter

<{POST_SNAPBACK}>

Arj altså Julie, som du kan lefle :4thumbup:

De underskrifter må pænt vente i skuffen, til jeg er på banen igen.. Foreløbig har jeg været syg hver eneste måned siden august sidste år, og siden november har jeg været på penicillin 4x10 dage... Det er ikke just tidspunktet at starte en log op.. Men når jeg (en gang) kommer ud på den anden side af det her sygdomspjat, så vil det da være oplagt at bruge en log til at holde motivationen oppe til et comeback i sportsverdenen :smile:

Men tak igen for de søde ord :blush:

Link to comment
Share on other sites

hej..

jeg kom til at tænke på om en gå tur bliver talt med som cardio??? for hvis så laver jeg faktisk rimeligt meget  :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

cardio er den første halvdel af det engelske (fysiologiske) ord for "kredsløb".

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er lidt af en pain sorry: Cardio=hjerte vaskulær=kredsløb (eller det vaskulære system vener+arterier)...cardio+vaskulær=hjertekredsløb...men det siger jo sig selv at kredsløbet løber rundt og derfor gennem hjertet, der "bare" er en pumpe...

Edited by niceman
Link to comment
Share on other sites

Jamen så må vi alle sammen igang med at spæde til med sygdomsbehandlende teorier og mirakelkure, således at den lille Creole kommer frem igen med en log og bliver rigtig dejlig rask.....Jeg gir altså ikke op :4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

*lol* Ej jeg kan se, at jeg nok kommer til at bøje mig på et tidspunkt :4thumbup:

Men med den efterspørgsel jeg fornemmer, bør jeg vist hellere udgive mine træningsmemorier i bogform i stedet :devil:

Link to comment
Share on other sites

cardio er den første halvdel af det engelske (fysiologiske) ord for "kredsløb".

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er lidt af en pain sorry: Cardio=hjerte vaskulær=kredsløb (eller det vaskulære system vener+arterier)...cardio+vaskulær=hjertekredsløb...men det siger jo sig selv at kredsløbet løber rundt og derfor gennem hjertet, der "bare" er en pumpe...

<{POST_SNAPBACK}>

Du skal der være velkommen Mr Nice, men jeg bliver nødt til at advare dig; jeg er sprog-flueknepper af værste skuffe; så her kører vi:

"Cardio" er på engelsk ikke i sig selv lig med "hjerte". Det er et præfiks der normalt ikke kan står for sig selv, bortset fra den konstruktion som i fitnesskredse og lign. både på dansk og engelsk denoterer til "kredsløbstræning"

Det er rigtig at "cardio" oprindeligt betyder "hjerte-" og så noget mere, så som "Cardiovascular", som er et engelsk adjektiv, der denoterer til ting, der har at gøre med hjertet og blodkarene; altså "kredsløbet" på dansk.

Det ville være idiomatisk ukorrekt at substituere det engelske adjektiv for kredsløb (cardiovascular) for "Hjertekredsløb" forbi det på dansk ligger implicit at hjertet er en del af kredsløbet; det ville være en direkte ord-for-ord oversættelse og ikke korrekt i forhold til at ramme et idiomatisk korrekt målsprog.

Derfor - og som tidligere nævnt: cardio er den første halvdel af det engelske (fysiologiske) ord for "kredsløb".

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share