Artikel om proteinbehov i Workout & Fitness


SaintPauli
 Share

Recommended Posts

Var lige på biblo, hvor jeg faldt over en artikel om proteinbehov i Workout & Fitness. Her konkluderer de, at proteinbehovet for en der har trænet i længere tid er 1-1,2g pr kg kropsvægt og at proteintilskud overhovedet ikke er nødvendigt sålænge man spiser den normalt anbefalede kost (protein 10-15%, kulhydrat 55-60%, fedt max 30%). :rolleyes:

Ligeledes konkluderer de, at 1/2 liter kakao efter træning er nok, men at der er for meget sukker i. :dry:

En af kildehenvisningerne er Zacho, M. "Vågn op Arla!". www.motion-online.dk.

Artiklen er skrevet af en cand. scient. i idræt. Han hedder Dalgas (kan desværre ikke huske fornavnet).

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

tjah, jeg har da i hvert fald aldrig før hørt, at proeinbehovet for "en der har trænet i længere tid", som SaintP. siger det, skulle ligge helt nede på 1-1,2g/kg kropsvægt.

Mener du da det Stubbe?

Ligeledes er den her heller ikke ret konkret....

Ligeledes konkluderer de, at 1/2 liter kakao efter træning er nok, men at der er for meget sukker i.

Nok til hvad?

Nok til at overleve?

Nok til optimal genopfyldning af depoterne for alle vægttrænende uanset niveau, eller hvad mener de?

Edited by blanco
Link to comment
Share on other sites

Hvilket mener du er forkert?

du ved da godt at man skal have mindst 3,46gram protein pr. kg kropsvægt for at få noget ud af sine træning. Det har jeg selv læst i Flex :tongue:

<{POST_SNAPBACK}>

Det siger SaintP jo ikke :wink:

Men derfra og så til 1-1,2g er der alligevel et stykke.

Anbefalingerne på MOL plejer da ikke at være lavere end 1,5-1,8g, gør de?

Link to comment
Share on other sites

De anbefalinger holder ingen steder. Hvad skulle rationalet fx være for at spise 55-60% kulhydrat? Fedtfordelingen lyder ok, men 55-60% fra kulhydrat?? Så skal man virkelig have fat i noget lavproteinkulhydrat for ikke at komme over de 10-15% :laugh: Regne regne....jeg ville skulle indtage 500+ gr kulhydrat om dagen :laugh: Næppe :wink:

Link to comment
Share on other sites

tjah, jeg har da i hvert fald aldrig før hørt, at proeinbehovet for "en der har trænet i længere tid", som SaintP. siger det, skulle ligge helt nede på 1-1,2g/kg kropsvægt.

Mener du da det Stubbe?

Ligeledes er den her heller ikke ret konkret....

Ligeledes konkluderer de, at 1/2 liter kakao efter træning er nok, men at der er for meget sukker i.

Nok til hvad?

Nok til at overleve?

Nok til optimal genopfyldning af depoterne for alle vægttrænende uanset niveau, eller hvad mener de?

<{POST_SNAPBACK}>

Nu er det taget ud af en kontekst vi ikke kender, hvilket gør det sværere at diskutere.

½L kakao giver ca 18 g protein og 50 g kulhydrat. Dette vil være et fornuftigt indtag både med henblik på muskelopbygning samt genopfyldning af glykogendepoter (med mindre man træner lang tid flere gange hver dag).

Det er set i flere undersøgelser at ens proteinbehov ligger omkring 1,0-1,2 g/kg kropsvægt (bl.a. i et studie som omtales i Exercise Physiology), men ganske vidst også i nogle undersøgelser at behovet er større omkring 1,5 g/kg. Efter et stykke tid, ved et proteinindtag som "måske" er i underkanten, udnyttes proteinet bedre af kroppen. Så for de fleste vil 1,2 g/kg kropsvægt være nok til at dække ens behov.

Ved et proteinindtag på 15 E% vil de fleste også dække deres proteinbehov.

Så alt efter i hvilken sammenhæng artiklen er skrevet, lyder det ikke helt ved siden af.

Link to comment
Share on other sites

De anbefalinger holder ingen steder. Hvad skulle rationalet fx være for at spise 55-60% kulhydrat? Fedtfordelingen lyder ok, men 55-60% fra kulhydrat?? Så skal man virkelig have fat i noget lavproteinkulhydrat for ikke at komme over de 10-15% :laugh: Regne regne....jeg ville skulle indtage 500+ gr kulhydrat om dagen :laugh: Næppe :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Er artiklen skrevet til andet end BB og styrkeløftere er det da absolut fornuftige anbefalinger.

Selv for disse grupper vil et stort indtag af kulhydrat give mere energi til, ikke mindst, cardio men også energi til at løfte tunge vægte mange gange osv. end et lille kulhydratindtag.

Link to comment
Share on other sites

De anbefalinger holder ingen steder. Hvad skulle rationalet fx være for at spise 55-60% kulhydrat? Fedtfordelingen lyder ok, men 55-60% fra kulhydrat?? Så skal man virkelig have fat i noget lavproteinkulhydrat for ikke at komme over de 10-15% :laugh: Regne regne....jeg ville skulle indtage 500+ gr kulhydrat om dagen :laugh: Næppe :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Er artiklen skrevet til andet end BB og styrkeløftere er det da absolut fornuftige anbefalinger.

Selv for disse grupper vil et stort indtag af kulhydrat give mere energi til, ikke mindst, cardio men også energi til at løfte tunge vægte mange gange osv. end et lille kulhydratindtag.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil sige at det afhænger meget af det samlede kalorieindtag. Når man ikke tager det i betragtning, synes jeg procentfordelingen bliver for omstændig. Kommer man op i de høje kalorieindtag, vil jeg mene at man klart får for meget kulhydrat mm. man har et fuldstændig vanvittigt energibehov. For et kalorieindtag på 3000, der vel ikke er noget særligt, kommer man op i nærheden af 400gr kulhydrat om dagen :blink: Med mindre man er stilladsarbejder, roehakker eller har et andet fysisk krævende arbejde er det helt ved siden af efter min mening.

Noget helt andet er at det er lidt pudsigt at man på den ene side kan dokumentere at et øget protein/kulhydratsindtag umiddelbart efter træning er vældig godt når man vil opnå muskeltilvækst, men på den anden side siger at ca 1-1,1gr protein/kg kropsvægt er rigeligt. Får man blot 40-50gr i timerne efter træning, er det allerede mere end halvdelen hvis man vejer omkring 80kg. Ikke alene betyder det at resten af dagens proteinindtag skal være meget lavt. Så lavt, at jeg vil mene at det er svært at få resten af madplanen til at gå bare nogenlunde op. Såfremt man vil følge de anvisninger, må det være lidt det samme som at sige at det er ligegyldigt om man indtager en øget mængde protein lige efter træning (18gr kan ikke siges at være en øget mængde), hvilket andre undersøgelser har vist som gunstigt.

Er der ikke en diskrepans mellem resultaterne af de forskellige undersøgelser?

Link to comment
Share on other sites

.......

Er der ikke en diskrepans mellem resultaterne af de forskellige undersøgelser?

<{POST_SNAPBACK}>

Kort sagt: jo

Men som det er set så mange gange før kan man ikke tage undersøgelser om ernæring der drejer sig om den almene befolkningen og fokuserer på den almene sundhedstilstand (jeg nævner i flæng: kostpyramiden) og overføre dem til sportsfolk.

Desværre er det ikke altid det fremgår tydeligt nok, når videnskabelige undersøgelser gengives, hvilken gruppe det drejer sig om.

mvh Jan

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil sige at det afhænger meget af det samlede kalorieindtag. Når man ikke tager det i betragtning, synes jeg procentfordelingen bliver for omstændig. Kommer man op i de høje kalorieindtag, vil jeg mene at man klart får for meget kulhydrat mm. man har et fuldstændig vanvittigt energibehov. For et kalorieindtag på 3000, der vel ikke er noget særligt, kommer man op i nærheden af 400gr kulhydrat om dagen  :blink:  Med mindre man er stilladsarbejder, roehakker eller har et andet fysisk krævende arbejde er det helt ved siden af efter min mening.
Blandt anbefalinger til idrætsfolk er der netop konsensus om at øge mængden af kulhydrat ved øget aktivitet. Om man er meget fysisk aktiv via sit arbejde eller via fritidsaktiviteter som bb, cykling, osv. er uden betydning. 400 gram kulhydrat er ikke meget for fysisk aktive personer.
Noget helt andet er at det er lidt pudsigt at man på den ene side kan dokumentere at et øget protein/kulhydratsindtag umiddelbart efter træning er vældig godt når man vil opnå muskeltilvækst, men på den anden side siger at ca 1-1,1gr protein/kg kropsvægt er rigeligt. Får man blot 40-50gr i timerne efter træning, er det allerede mere end halvdelen hvis man vejer omkring 80kg. Ikke alene betyder det at resten af dagens proteinindtag skal være meget lavt. Så lavt, at jeg vil mene at det er svært at få resten af madplanen til at gå bare nogenlunde op. Såfremt man vil følge de anvisninger, må det være lidt det samme som at sige at det er ligegyldigt om man indtager en øget mængde protein lige efter træning (18gr kan ikke siges at være en øget mængde), hvilket andre undersøgelser har vist som gunstigt.

Er der ikke en diskrepans mellem resultaterne af de forskellige undersøgelser?

Hvad ens behov er og hvad der er praktisk for en, bør ikke blandes sammen.

Jeg quoter Ptpoul fra et andet indlæg som kører pt.

Et andet problem ifht real life applikation af videnskabelige data er at forsøgspersonerne ofte skal faste 8timer inden træningspasset og et efterfølgende protein indtag.

Dette er ikke realistisk ifht hvordan vores virkelighed strukturres og IKKE optimalt ifht muskeltilvækst.

Der er fere studier dr viser at aminosyre/sukker indtag inden træning er vigtigere end efter træning ifht. muskeltilvækst, men det er da klart hvis man har sultet sig selv inden træningspasset... Og forøvrigt hamrende irellevant.

da det meget godt illustrerer at en stor del af undersøgelserne på området ikke direkte kan bruges.

Man har ikke behov for 40-50 gram protein efter træning. Hvad skulle kroppen bruge denne store mængde til?

Link to comment
Share on other sites

Blandt anbefalinger til idrætsfolk er der netop konsensus om at øge mængden af kulhydrat ved øget aktivitet. Om man er meget fysisk aktiv via sit arbejde eller via fritidsaktiviteter som bb, cykling, osv. er uden betydning. 400 gram kulhydrat er ikke meget for fysisk aktive personer.

Det er det jeg siger. Hvis man ikke er specielt fysisk aktiv, vil en anbefaling på 55-60% kulhydratsindtag være helt og aldeles unødvendigt.

Hvad ens behov er og hvad der er praktisk for en, bør ikke blandes sammen.

Jeg quoter Ptpoul fra et andet indlæg som kører pt.

Et andet problem ifht real life applikation af videnskabelige data er at forsøgspersonerne ofte skal faste 8timer inden træningspasset og et efterfølgende protein indtag.

Dette er ikke realistisk ifht hvordan vores virkelighed strukturres og IKKE optimalt ifht muskeltilvækst.

Der er fere studier dr viser at aminosyre/sukker indtag inden træning er vigtigere end efter træning ifht. muskeltilvækst, men det er da klart hvis man har sultet sig selv inden træningspasset... Og forøvrigt hamrende irellevant.

da det meget godt illustrerer at en stor del af undersøgelserne på området ikke direkte kan bruges.

Man har ikke behov for 40-50 gram protein efter træning. Hvad skulle kroppen bruge denne store mængde til?

Prøv med praktisk umuligt. Hvordan vil du holde proteinindtaget nede på ca 80gr/dag for en person som skal have 4000-5000kcal om dagen? Hvad skal man da indtage af mad for at det overhovedet er muligt?

Udover det, så er et resultat, der siger at protein og kulhydrat før træning er vigtigere end bagefter, ikke det samme som at sige at tiden bagefter er ligegyldig. Såfremt du mener at madindtaget efterfølgende er ligegyldigt, må du meget gerne fremføre en eller anden form for dokumentation for den påstand.

Link to comment
Share on other sites

Det er det jeg siger. Hvis man ikke er specielt fysisk aktiv, vil en anbefaling på 55-60% kulhydratsindtag være helt og aldeles unødvendigt.
For personer som ikke er specielt fysisk aktive er et øget proteindtag mindst ligeså helt og aldeles unødvendigt.
Prøv med praktisk umuligt. Hvordan vil du holde proteinindtaget nede på ca 80gr/dag for en person som skal have 4000-5000kcal om dagen? Hvad skal man da indtage af mad for at det overhovedet er muligt?
Du blander stadig behov og muligt/umuligt sammen. Der er ingen som siger det skal holdes nede på 80 g/dag, hvor end du har 80 fra. Selvom behov er 80 gram er der ingen der siger du ikke må indtage mere.

Hvis man indtager 15 E% fra protein med et indtag på 4-5000 kcal svarer det til et proteinindtag på 150-188 gram protein. Det er der ingen som påstår du eller andre ikke må, tværtimod er det faktisk hvad der bliver sagt i artiklen.

Udover det, så er et resultat, der siger at protein og kulhydrat før træning er vigtigere end bagefter, ikke det samme som at sige at tiden bagefter er ligegyldig.
Nej, selvfølgelig ikke, men som jeg har sagt før har kroppen ikke behov for 40-50 gram efter træning. Det betyder ikke at du ikke må indtage det. Om man så havde maximale gains skulle der højest bruges et par gram protein over ens normale behov, til at dække "gains"behovet, derudover har man forbrugt en lille mængde aminosyrer som brændstof hvilket også skal dækkes. Ellers vil jeg da gerne have du redegør for hvad kroppen bruger 40-50 gram protein til på et par timer.
Såfremt du mener at madindtaget efterfølgende er ligegyldigt, må du meget gerne fremføre en eller anden form for dokumentation for den påstand.
Det har jeg aldrig sagt eller påstået, tværtimod, hvis du eller læser mine indlæg.
Link to comment
Share on other sites

For personer som ikke er specielt fysisk aktive er et øget proteindtag mindst ligeså helt og aldeles unødvendigt.

Haha, fed argumentation :laugh: Men vhsi vi lægger grinebrillerne til side et øjeblik, så kan du vel godt se at 400gr kulhydrat til en person som ikke er aktiv er helt hen i vejret. Skifter man det ud med protein, har man i det mindste en mindre chance for at blive for fed af det.

Du blander stadig behov og muligt/umuligt sammen. Der er ingen som siger det skal holdes nede på 80 g/dag, hvor end du har 80 fra. Selvom behov er 80 gram er der ingen der siger du ikke må indtage mere.

Hvis man indtager 15 E% fra protein med et indtag på 4-5000 kcal svarer det til et proteinindtag på 150-188 gram protein. Det er der ingen som påstår du eller andre ikke må, tværtimod er det faktisk hvad der bliver sagt i artiklen.

Det er da ellers noget af en forskel fra 1,0-1,1gr/kg kropsvægt?

Nej, selvfølgelig ikke, men som jeg har sagt før har kroppen ikke behov for 40-50 gram efter træning. Det betyder ikke at du ikke må indtage det. Om man så havde maximale gains skulle der højest bruges et par gram protein over ens normale behov, til at dække "gains"behovet, derudover har man forbrugt en lille mængde aminosyrer som brændstof hvilket også skal dækkes. Ellers vil jeg da gerne have du redegør for hvad kroppen bruger 40-50 gram protein til på et par timer.

Hvad med om du redegør for hvad der sker med de 40-50gr protein, hvis ikke kroppen bruger dem til noget?

Link to comment
Share on other sites

Haha, fed argumentation  :laugh:  Men vhsi vi lægger grinebrillerne til side et øjeblik, så kan du vel godt se at 400gr kulhydrat til en person som ikke er aktiv er helt hen i vejret. Skifter man det ud med protein, har man i det mindste en mindre chance for at blive for fed af det.
Hvis man bliver fed af 400 gram kulhydrat sætter man selvfølgelig mængen ned :blink: med mindre man gerne vil være fed.
Det er da ellers noget af en forskel fra 1,0-1,1gr/kg kropsvægt?
Ja, og hvad så? Ved du hvad emnet drejer sig om?
Hvad med om du redegør for hvad der sker med de 40-50gr protein, hvis ikke kroppen bruger dem til noget?
Hvis du mener kroppen har behov for 40-50 gram protein kan du vel redegøre for hvad kroppen bruger dem til, eller er det noget du har set stå på en havregrynspakke?
Link to comment
Share on other sites

Haha, fed argumentation  :laugh:  Men vhsi vi lægger grinebrillerne til side et øjeblik, så kan du vel godt se at 400gr kulhydrat til en person som ikke er aktiv er helt hen i vejret. Skifter man det ud med protein, har man i det mindste en mindre chance for at blive for fed af det.
Hvis man bliver fed af 400 gram kulhydrat sætter man selvfølgelig mængen ned :blink: med mindre man gerne vil være fed.

<{POST_SNAPBACK}>

Joh, men det vil ligesom rykke en del ved fordelingen i % :wink: At indtage så stor en procentdel kulhydrat er uhensigtsmæssig/unødvendig for langt de fleste mennesker/udøvere. Især hvis man har et højt kalorieindtag er det hul i hovedet at stoppe så meget stivelse indenbords. Skal kalorieindtaget bibeholdes, må kalorierne komme et andet sted fra som fx protein.

Det er da ellers noget af en forskel fra 1,0-1,1gr/kg kropsvægt?
Ja, og hvad så? Ved du hvad emnet drejer sig om?

At du ikke skal skifte emne hele tiden?

Hvad med om du redegør for hvad der sker med de 40-50gr protein, hvis ikke kroppen bruger dem til noget?
Hvis du mener kroppen har behov for 40-50 gram protein kan du vel redegøre for hvad kroppen bruger dem til, eller er det noget du har set stå på en havregrynspakke?

På min havregrynspakke står der at kroppen sagtens kan omsætte mere end 25gr protein/måltid eller hvilke tal du opererer med. Der står også at der kun er én vokals forskel mellem belæst og blæst.

Edited by Crawdaddy
Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved, kommer det kun an på en ting mht proteinbehov når man skærer ind til benet. Det er en positiv nitrogen balance. Hvis man forstår at kontrollere sit indtag, ISÆR omkring sin træning, burde der IKKE være nogle behov for et "stort" proteinindtag. Det er trods alt begrænset hvor meget ekstra protein der skal til for at opbygge muskelmasse.. Men der har været en spændende diskussion om det før - så ingen grund til at gentage argumenterne.

Men jeg mener ligeledes at denne overdrevne brug af protein er ret hyped inden for styrke - og især BB verdenen. :raisebrow: Om man vil skyde skylden på kostilskudsfirmaerne og pro BB''er er en helt anden sag.

Link to comment
Share on other sites

Joh, men det vil ligesom rykke en del ved fordelingen i %  At indtage så stor en procentdel kulhydrat er uhensigtsmæssig/unødvendig for langt de fleste mennesker/udøvere. Især hvis man har et højt kalorieindtag er det hul i hovedet at stoppe så meget stivelse indenbords. Skal kalorieindtaget bibeholdes, må kalorierne komme et andet sted fra som fx protein.
Har man et stort energiindtag er det oftest fordi man har en høj fysisk aktivitet, hvilket også betyder man har mere brug for mange kulhydrater. Der er klart flere fordele ved mange kulhydrat frem for protein hos fysisk aktive personer, hvilke jeg går udfra vi snakker om. Dette er beskrevet i adskillige artikler og bøger.
At du ikke skal skifte emne hele tiden?

:blink:

Der er forskel på g/kg anbefaling og E% anbefaling, hvilket du selvfølgelig ved

Det er da ellers noget af en forskel fra 1,0-1,1gr/kg kropsvægt?
men alligevel sætter spørgsmålstegn ved fordi?
På min havregrynspakke står der at kroppen sagtens kan omsætte mere end 25gr protein/måltid eller hvilke tal du opererer med. Der står også at der kun er én vokals forskel mellem belæst og blæst.
Imponerende havregrynspakker du har. Alligevel formår du ikke at forklare hvorfor man skal indtage 40-50 gram protein efter træning? En mængde som flere undersøgelser viser er unødvendigt/spild af protein, selv efter 8 timers faste.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share