Let/Tung hver dag eller opdelt i uger?


Tulliz
 Share

Recommended Posts

Ja, nu skal i høre.

Her den senere tid (3 måneder) har mig og min træningspartner kørt følgende 3 split program:

Dag 1: Bryst/Triceps

Dag 2: Skulder/Ben

Dag 3: Ryg/Biceps

Vi kørte således at i basisøvelserne kørte vi hhv. let/tungt. Let ensbetydende med en given vægt 8 reps og tungt en given vægt 3 reps.

Så lige pludselig kom der en tredie og fjerde person ind i billedet som mente de kunne argumentere for at vi lige pludselig skulle køre følgende løsning i stedet.

Uge1:

Dag1: Bryst (let, dvs. kun vægte man kunne tage 8 gange)

Dag2: Ryg (samme)

Dag3: Skulder/Ben (samme)

Dag4: Biceps/Triceps (samme)

Dag5: Pause

Dag6: Genstart

Uge2: samme som uge 1, bare med få gentagelser med stor vægt.

Altså det program vi kørte før, bare strukket ud over en uge istedet. Jeg synes det er fuldstændig latterligt, men hvad synes i? Bør jeg sige gå til helvede og fortsætte med mit 3 dags split? Evt. en rokering af de forskellige dage? F.eks. rykke Triceps ned til Biceps og ryg op til bryst?

Ønsker maksimal muskelvækst stadigvæk og et helt tredie program er meget velkommen.

Mvh en fortvivlet øgle

Link to comment
Share on other sites

.... tja .... jeg kører 90 - 95 % af max i alle øvelser de 5-6 gange om ugen hvor jeg træner :4thumbup: .... det har jeg ikke problemer med .... lytter til kroppen og sparer muskel grupper hvis jeg kan mærke noget .... :cooldance:

... ps .. er hele kroppen igennem ... og jeg kører tungt :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

I skal vist læse lidt om progression og konditioneringsgrad. Den løsning, som I blev foreslået er bedre, men heller ikke optimal.

I stedet for at hoppe frem og tilbage mellem forskellige intensiteter så lav evt. en lineær progressionsmodel at køre efter.

I kan evt. læse lidt om HST her på siden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share