Cykling ct. løb


Memnoch_dk
 Share

Recommended Posts

Hej Alle,

Jeg døjer med skinnebens betændelse og er derfor ikke meget for at hoppe på løbebåndet for at smide de sidste 5 kg. Så er der cyklen tilbage. Men hvor mange minutter svarer en ½ times løb til på cyklen?

Et andet spørgsmål: hvad er den optimale hastighed hvis det er fedtet der skal angribes. Når jeg cykler ligger jeg på ca. 85 rpm. Er det for højt, eller lavt? Det kan jeg ikke rigtig finde ud af :blush:

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Hej Alle,

Jeg døjer med skinnebens betændelse og er derfor ikke meget for at hoppe på løbebåndet for at smide de sidste 5 kg. Så er der cyklen tilbage. Men hvor mange minutter svarer en ½ times løb til på cyklen?

Et andet spørgsmål: hvad er den optimale hastighed hvis det er fedtet der skal angribes. Når jeg cykler ligger jeg på ca. 85 rpm. Er det for højt, eller lavt? Det kan jeg ikke rigtig finde ud af  :blush:

På forhånd tak

<{POST_SNAPBACK}>

----------------------------------------------------------------------------------------

Hejsa!

Pulsfrekvensen skal være den samme på cykel,som du ytrer på løbebånet.

Du fortæller ikke hvor tit du træner,men ved 3.gange ugentligt er det mest hensigtmæssigt i forhold til fedtafbrændning eller rettere kalorieforbrændning at arbejde med en så høj intensitet som muligt i den tid du træner.

Det skyldes at den egentlige fedtforbrændning først rigtig påbegyndes når dine sukkerdepoter i muskerne er forbrugt:det er de efter cirka. en times hårdt arbejde,derefter vil din krop overgå til primært fedtforbrændning(IOP.state),in mente,at du kun drikker vand til træningen.

God weekend

Hilsen Jens

Link to comment
Share on other sites

Jeg døjer med skinnebens betændelse

<{POST_SNAPBACK}>

Er du i behandling med det? Du kan gøre meget ved at spise en oliekur - enten en decideret sportskur eller nogle omega 3,6,9-kapsler... eller også bare noget fiskeolie (omega 3)... Det er ikke så dyrt. På den måde giver du kroppen midler til at komme hurtigere over inflammationen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg døjer med skinnebens betændelse

<{POST_SNAPBACK}>

Er du i behandling med det? Du kan gøre meget ved at spise en oliekur - enten en decideret sportskur eller nogle omega 3,6,9-kapsler... eller også bare noget fiskeolie (omega 3)... Det er ikke så dyrt. På den måde giver du kroppen midler til at komme hurtigere over inflammationen.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej jeg er ikke i behandling - undgår bare at løbe :crybaby: og tager en cykeltur istedet. Jeg æder ikke oliepiller endnu, men er nok nød til det. Jeg styrketræner kraftigt ved siden af og kan godt mærke det i leddene.

Hvilken olie er bedst? Jeg har hørt om en mærke der hedder eskimo3 fra apotektet/matas. Det skulle være billigt, godt og man skulle ikke komme til at lugte af Esbjerg Havn :wink:

Link to comment
Share on other sites

Et andet spørgsmål: hvad er den optimale hastighed hvis det er fedtet der skal angribes. Når jeg cykler ligger jeg på ca. 85 rpm. Er det for højt, eller lavt? Det kan jeg ikke rigtig finde ud af 

De fleste motionister, der ikke cykler meget kører typisk 70-80 rpm og flere kondicykler (bl.a. SATS) anbefaler derfor dette, men faktisk er det kun en fordel du kører med højere antal omdrejninger (hvilket bl.a. gør du kan holde cyklen i gang i længere tid uden at blive træt). Cykelryttere anvender oftest 80-100 omdrejninger.

Ift. vægttab har du den fordel på cyklen at du kan køre i længere tid end du løb (efter lidt tilvænning). Det er dog måske lidt kedeligt på en kondicykel i et center eller derhjemme. Desuden er de fleste billige kondicykler ubehagelige at sidde på i længere tid. En lang cykeltur udendørs eller spinning er klart bedre alternativer.

Det er vigtigt du finder ud af årsagen til din skinnebensbetændelse, så den ikke genopstår når du starter løb igen. Kuldebehandling og gigtpiller er for de fleste bedre behandlingsmetoder (men stadig kun symptombehandling).

Link to comment
Share on other sites

...den egentlige fedtforbrændning først rigtig påbegyndes når dine sukkerdepoter i muskerne er forbrugt:det er de efter cirka. en times hårdt arbejde

Spøjst, for jeg sidder her i sofaen og forbrænder fedt, og jeg har ikke lavet nogetsomhelst i dag... :laugh:

Link to comment
Share on other sites

...den egentlige fedtforbrændning først rigtig påbegyndes når dine sukkerdepoter i muskerne er forbrugt:det er de efter cirka. en times hårdt arbejde

Spøjst, for jeg sidder her i sofaen og forbrænder fedt, og jeg har ikke lavet nogetsomhelst i dag... :laugh:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja Sindbad, at sidde op i sofaen er vel "hård træning" for dig. :laugh:

Faktisk forbrændes der både fedt og sukker fra starten af træningen. Fordelingen af denne forbrænding afhænger af intensiteten. Høj intensitet = høj sukkerforbrænding. Lav intensitet = høj fedtforbrænding. Det Jens 22 sikkert hentyder til er når sukkerdepoterne er delvist opbrugt typisk efter 1-2 timers træning. For at spare på sukkerdepoterne (som er livsnødvendige) går kroppen i højere grad over til fedtforbrænding (som dog er mindre effektivt).

Dette fordeling er dog ikke særlig interessant ift. vægt-/fedttab. Det afgørende er den samlede kaloriebalance (indtag - forbrænding). Det største bidrag til forbrændingen opnås derfor ved høj træningsmængde.

Den beskrevne metode med at træne intensivt og langvarigt uden sukkerindtag undervejs er en rigtig dårlig ide både af hensyn til formen og vægttab. At træne ved at gå sukkerkold er en ret ubehagelig oplevelse og en fortsættelse af træningen er nærmest umulig. Restitutionstiden bliver meget lang - formen og træningsmængden bliver hurtigt forringet. Ved træning over 1-2 timer bør man derfor altid indtage sukker undervejs.

Link to comment
Share on other sites

Et andet spørgsmål: hvad er den optimale hastighed hvis det er fedtet der skal angribes. Når jeg cykler ligger jeg på ca. 85 rpm. Er det for højt, eller lavt? Det kan jeg ikke rigtig finde ud af 

De fleste motionister, der ikke cykler meget kører typisk 70-80 rpm og flere kondicykler (bl.a. SATS) anbefaler derfor dette, men faktisk er det kun en fordel du kører med højere antal omdrejninger (hvilket bl.a. gør du kan holde cyklen i gang i længere tid uden at blive træt). Cykelryttere anvender oftest 80-100 omdrejninger.

Ift. vægttab har du den fordel på cyklen at du kan køre i længere tid end du løb (efter lidt tilvænning). Det er dog måske lidt kedeligt på en kondicykel i et center eller derhjemme. Desuden er de fleste billige kondicykler ubehagelige at sidde på i længere tid. En lang cykeltur udendørs eller spinning er klart bedre alternativer.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har lånt en pulsmåler, så nu vil jeg bare gerne hitte ud af hvilken puls er den optimale (fedtforbrændingsmæssigt) :wink: Er det noget der er "ens" for alle, eller er der flere ting der spiller ind... Ja, beklager alle de spørgsmål :blush: men jeg skal jo lære det på en eller anden måde...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share