løb: 2x3km eller 1x5km?


fune
 Share

Recommended Posts

Hvad er bedst?

1. at løbe 3 km 2 gange om dagen, lad og sige om morgenen og om aftenen

2. at løbe 5 km en gang, om eftermiddagen.

Jeg vil selv mene det er 2x3km, pga. så er der mere intensitet, men er det rigtig? hvis nej, må der gerne komme begrundelser :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hvad er dit træningsformål?

Medmindre du er på meget højt niveau er det spildt, at løbe flere gange om dagen, og det samme med at løbe hver dag. Skær det ned til 3-4 gange ugentligt, og løb noget interval og tempoløb.

Og ligesom med alt andet træning, så start forsigtigt ud og tilpas arbejdsbyrden løbende.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er dit træningsformål?

Medmindre du er på meget højt niveau er det spildt, at løbe flere gange om dagen, og det samme med at løbe hver dag. Skær det ned til 3-4 gange ugentligt, og løb noget interval og tempoløb.

Og ligesom med alt andet træning, så start forsigtigt ud og tilpas arbejdsbyrden løbende.

<{POST_SNAPBACK}>

mit mål er egentlig bare at nedsætte min fedtprocent :), hvad vil du forslå jeg skal gøre? det skal helst gå stærkt :4thumbup:

Hvad mener du med tempoløb?

Link to comment
Share on other sites

hvis valget er ovenstående, vil jeg nok blande det lidt.. dvs skifte rundt mellem at løbe en og to gange om dagen..

nu er 2x3 km jo ikke specielt langt.. Har du ikke tid til at løbe mere, eller hvad vil du og hvorfor ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har massere af tid, har bare ikke så god kondition endnu :blush:

hvad vil i forslå, skal bare have nedsat min fedtprocent.

andre gode ideer til hvordan jeg hurtig kan få min fedtprocent ned, skal være frie øvelser, har ikke adgang til nogen maskiner.. spiser sundt og holder mig KCAL underskud.

Edited by fune
Link to comment
Share on other sites

hvis valget er ovenstående, vil jeg nok blande det lidt.. dvs skifte rundt mellem at løbe en og to gange om dagen..

nu er 2x3 km jo ikke specielt langt.. Har du ikke tid til at løbe mere, eller hvad vil du og hvorfor ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har massere af tid, har bare ikke så god kondition endnu :blush:

hvad vil i forslå, skal bare have nedsat min fedtprocent.

<{POST_SNAPBACK}>

-----------------------------------------------------------------------------------------

Ideen med intervelløb er at øge ens naturlige tempo.Til den ikke så rutinerede løber er en god tommelfingerregel, at intervalløb ikke må overstige mere end 10 % af den samlede mængde antal km.per uge,dels for at hindre skader,dels for at hindre udbrændthed.

Under intervalløb forbedre du ligeledes din koordinationsteknik,bevægelsesmønstre,teknik,....m.m.

Derfor bør du satse på 5*1000 eller 10*400 med 1 minuts pause.

Men basis for at løbe hurtigt og afbrænde meget energi er de lange ture.

"Løberens ABC" på biblioteket er god til inspiration,ligeledes vil jeg anbefale "trænningens idrætslære".

Det giver betydligt mere forbrændning at løbe 3*1000 om morgenen og 2 gange 1000 meter om aftenen:selvfølgelig med ca.15 opvarmning hver gang end at løbe 5 gange 1000 meter.

Dog er kosten det vigtigste i forhold til vægttab,hvilket er ganske udemærket beskrevet via linket på forsiden af motion-online hjemmesiden.

God løbetur!

Link to comment
Share on other sites

Hej fune

Så vidt jeg har forstået på dit indlæg er du formentlig lige startet med at løb og ønsker at tabe dig. HVis dette er rigtigt opfattet kan du godt droppe rådet om intervaltræning af mange grunde.

Hovedårsagen er primært at sener og led simpthen ikke kan holde til belastningen. Løb er desværre en ret belastende træningsform, specielt hvis man vejer lidt for meget. Startniveau ved løb (med mindre du er vant til løb under en eller anden form) er moderat tempo.

Den beskrevne mængde er heller ikke noget der rigtigt rykker ift. vægttab, da man normalt kun bør løbe 3 gange pr. uge i startfasen. I det hele taget tager det lang tids opbygningen inden man ved løb alene når op på den helt store forbrændingsmængde.

Jeg vil derfor anbefale dig at sammensætte et alsidigt træningsprogram med flere forskellige træningsformer, der gør at du kan motionere i længere tid samlet pr. uge. Cykling er en godt god mulighed. Hvis man forstår at sætte belastning tilstrækkeligt lavt kan de fleste køre i lang tid ingen man bliver træt (=samlet høj forbrænding). Svømning er også en træningsform der er ret skånsom for leddene, hvis teknikken er nogenlunde på plads.

Link to comment
Share on other sites

Hej fune

Så vidt jeg har forstået på dit indlæg er du formentlig lige startet med at løb og ønsker at tabe dig. HVis dette er rigtigt opfattet kan du godt droppe rådet om intervaltræning af mange grunde.

Hovedårsagen er primært at sener og led simpthen ikke kan holde til belastningen. Løb er desværre en ret belastende træningsform, specielt hvis man vejer lidt for meget. Startniveau ved løb (med mindre du er vant til løb under en eller anden form) er moderat tempo.

Den beskrevne mængde er heller ikke noget der rigtigt rykker ift. vægttab, da man normalt kun bør løbe 3 gange pr. uge i startfasen. I det hele taget tager det lang tids opbygningen inden man ved løb alene når op på den helt store forbrændingsmængde.

Jeg vil derfor anbefale dig at sammensætte et alsidigt træningsprogram med flere forskellige træningsformer, der gør at du kan motionere i længere tid samlet pr. uge. Cykling er en godt god mulighed. Hvis man forstår at sætte belastning

tilstrækkeligt lavt kan de fleste køre i lang tid ingen man bliver træt (=samlet høj forbrænding). Svømning er også en træningsform der er ret skånsom for leddene, hvis teknikken er nogenlunde på plads.

<{POST_SNAPBACK}>

---------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsa igen!

Det er rigtigt at forskning påviser at overførelsesværdien af løb contra cykling og omvendt virker fint:med mindre man er på elite-niveau.

Dog er praktisk erfaring på området at styrketræning sammenkoblet med løb er det mest effektive.

Det er let at få brusk-skader,led-inflammation,m.m.,som er svært at komme af med via cykling,hvilket de færreste spinningsinstruktører er ganske udvidende om.

Måske er løbeklubben rådet.I Danmark er løbeklubber meget store,gerne 300-700 medlemmer i provincen og lidt mere i de store byer.

Isoleret set er løb bare genialt.Svømning er besværgeligt og gerne lidt dyrt,vejledning er der ingen af.

Min erfaring siger mig at løbeklubberne er de mest effektive at komme i nærheden af.

En snak med pratiserende læge er ikke af vejen,da denne er trænet i samtale og vejledning i forhold til "normal" idræt

God påske Jens

Link to comment
Share on other sites

Hej fune

Så vidt jeg har forstået på dit indlæg er du formentlig lige startet med at løb og ønsker at tabe dig. HVis dette er rigtigt opfattet kan du godt droppe rådet om intervaltræning af mange grunde.

Hovedårsagen er primært at sener og led simpthen ikke kan holde til belastningen. Løb er desværre en ret belastende træningsform, specielt hvis man vejer lidt for meget. Startniveau ved løb (med mindre du er vant til løb under en eller anden form) er moderat tempo.

Den beskrevne mængde er heller ikke noget der rigtigt rykker ift. vægttab, da man normalt kun bør løbe 3 gange pr. uge i startfasen. I det hele taget tager det lang tids opbygningen inden man ved løb alene når op på den helt store forbrændingsmængde.

Jeg vil derfor anbefale dig at sammensætte et alsidigt træningsprogram med flere forskellige træningsformer, der gør at du kan motionere i længere tid samlet pr. uge. Cykling er en godt god mulighed. Hvis man forstår at sætte belastning

tilstrækkeligt lavt kan de fleste køre i lang tid ingen man bliver træt (=samlet høj forbrænding). Svømning er også en træningsform der er ret skånsom for leddene, hvis teknikken er nogenlunde på plads.

<{POST_SNAPBACK}>

----------------------------------------------

Hejsa!

Du for ingen præmisser i det første indlæg,så svar på spørgsmålet:dog nogle interval-dis.

Jens

Link to comment
Share on other sites

Hej jens22

Naturligvis svarer jeg ikke direkte på spørgsmålet, når at jeg som andre erfarne løbere ved at intervaltræning ikke er tilrådeligt for nystartede og heller ikke særligt brugbart ift. vægttab med mindre man har en høj træningsmængde.

Spørgsmålet er desuden absurd, da man ikke bør intervaltræne 2 gange samme dag i maksimalt tempo (evt. undtaget eliten).

M.h.t. skader er dine postulater direkte misvisende. Løb er langt mere belastende end cykling. Der opstår dog mange cykelskader ved fald, men disse forstår oftest ved forceret gruppekørsel. Ift. almindelig motionisttræning alene er skadesrisikoen begrænset, hvis man angriber træningen fornuftigt med forholdsvis let tråd og korrekt teknik.

PS. Hvad angår spinning er jeg delvist enig med dig i, det nuværende spinningkoncept, som det praktiseres på flere måder ikke er skånsomt ift. skader.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share