Belastning til spinning


Team Kanulle
 Share

Recommended Posts

Belastning

Hvordan betegner i belastningen.

Nogle steder er det i % andre steder en skala fra 1 - 10. :innocent::innocent::innocent:

Kan man på nogen måde tvinge uddanelsesstederne til at køre en ens linie. :innocent::innocent::innocent:

Jeg selv kører efter % skalaen.

Jeg vil gerne høre andre kommentar. :4thumbup: :4thumbup: :4thumbup:

Steen

Link to comment
Share on other sites

På mine timer bruger jeg belastningen til at regulere intensiteten - der her er via den fysiologiske skala og % af max. puls.

Hvad skal man med % af belastningen ?  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Enig. og er denne % mulig at udregne udfra cyklens kapacitet? Næppe. Jeg bruger ofte gear. Eller bare det at fortælle folk hvor intensiteten ligger og hvordan det skal føles. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig brugt % af cyklen kapacitet, selvom det var dette man lærte i begyndelsen. Er begyndt at bruge den fysiologiske skala mere på mine timer og ellers pulsen, men ligesom A siger, så kan gear også forefindes på mine timer. Iøvrigt tror jeg ikke et universelt belastningssystem vil kunne opretholdes i landets centre, dertil er vi allesammen for forskellige. :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Nu kan det godt være jeg spørger dumt.

Men hvordan er den fysiologiske skala og hvor kan man evt. læse om den.

Min uddanelse var ved BodyBike Academy'et og der lørte/kørte vi efter %.

Jeg har prøvet ved S.A.T.S at køre efter en 10 skala men var ikke orienteret før timen og troede jeg skulle dø efter 5 min da jeg havde alt for meget belastning på i forhold det man skulle have.

så det er derfor jeg efterlyser lidt ensarterhed, det er muligt det er svært men tænk på de mennesker der kommer til Randers og er vant til at noget andet end det der bliver kørt efter der.

Steen

Link to comment
Share on other sites

Nu kan det godt være jeg spørger dumt.

Men hvordan er den fysiologiske skala og hvor kan man evt. læse om den.

Min uddanelse var ved BodyBike Academy'et og der lørte/kørte vi efter %.

Jeg har prøvet ved S.A.T.S at køre efter en 10 skala men var ikke orienteret før timen og troede jeg skulle dø efter 5 min da jeg havde alt for meget belastning på i forhold det man skulle have.

så det er derfor jeg efterlyser lidt ensarterhed, det er muligt det er svært men tænk på de mennesker der kommer til Randers og er vant til at noget andet end det der bliver kørt efter der.

Steen

<{POST_SNAPBACK}>

I Randers bliver der IKKE kørt efter den fysiologiske skala,men i Århus hvor jeg kører, der gør man det for det meste. Dog er der ingen regler har jeg erfaret for hvordan man skal køre. Derfor vil der heller ikke blive problemer for folk til eventet i Randers om at følge med, såfremt de instruktører der vælger at benytte sig af Borgskalaen altså lige forklarer, hvordan tingene hænger sammen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det er totalt lige meget hvad man bruger, bare folk fatter hvad de skal gøre. Jeg ser ingen problemer med at bruge % skalaen, hvis den refererer til folks fysiske kapacitet. Tit og ofte sætter folk alligevel bare det på de mener passer til dem.

Set ud fra det, så mener jeg også at folk får at vide hvordan træningspasset ser ud, så de har mulighed for at tilpasse belastningen derefter. Jeg har kørt med instruktører, der ikke ville sige hvad vi skulle lave, eller hvor lang tid vi skulle køre. Og for os som godt kan presse os selv, er det fanme irriterende!!!

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er det evige, åbne spørgsmål, hvordan man som instruktør skal beskrive den intensitet man har planlagt at deltagerne skal køre efter.

Den skala, man er blevet enige om at anvende i SATS er lige så god som en hvilken som helst anden overenskomst. Så længe instruktøren og deltagerne taler "samme sprog" - og instruktøren i øvrigt planlægger sin træning med udgangspunkt i nogle fornuftige betragtninger, så er det i princippet lige meget om "sproget" er "dansk", "tysk", "italiensk" etc.

Det er så fordelen ved en nominel skala som "den fysiologiske skala" fra SATS. Ulempen er, at vi ikke alle kan bruge den samme referenceramme til det samme stykke arbejde. Afhængig af forhold som træningstilstand, teknik etc. er tidsrammen for, hvor længe man kan holde sig i fx "8" forskellig fra individ til individ. Det afspejler sig også i de ret brede referencerammer der følger med i SATS' "overenskomst". Fx er der næsten mulighed for en fordobling af tidsrammen ved "8". Imellem 15 og 25 minutter...

Derfor er det også vanskeligt at sætte en langdistanceløber og en bodybuilder til at køre efter samme fysiologiske skalabeskrivelse til fx en spinning-time. I hvert fald lige så snart man sætter minutter på, for hvor længe man maksimalt skal kunne arbejde indenfor hvert interval.

Personligt bruger jeg meget det at beskrive fornemmelsen af fysisk arbejde igennem eksempler - både eksempler på, hvordan man har det og på, om man fx kører op ad bakke, kører i sidevind etc. (det første er også medtaget i SATS' skala). Det gør jeg ikke mindst for at henlede deltagernes opmærksomhed på det væsentlige - nemlig, at det er en intern proces for hver enkelt af dem, hvad de præcis får ud af at køre den pågældende time. Den "skala" (eller den del af SATS' skala, om man vil) er som jeg ser det relativ og derfor mere åben for variationer hos den enkelte bruger, end en 1-10 skala.

Ret beset er det væsentlige at fokusere på, hvor éns aerobe og anaerobe tærskel (AT) ligger, sådan at man kan arbejde med den rigtige slags konditionstræning ud fra, hvad der er éns målsætning - fx. om man ønsker at træne udholdenhed, presse sin AT opad eller måske træne styrke i lårene. Helt optimalt ville det (for mig at se) være, hvis brugerne havde pulsmålere på, og kendte sine pulszoner. I så fald ville jeg personligt benytte mig mere af en % skala defineret ud fra AT, hvilepulsen og maxpulsen hvor hvilepulsen ville markere 0% og maxpulsen 100%.

Men en egentlig standardisering som du foreslår, tror jeg aldrig vil forekomme i spinning. Det tror jeg simpelthen er imod spinnings meget indviduelle, og ganske tolerante væsen - dét at alle kan køre samme time uanset om man er høj eller lille, tyk eller tynd etc.

Edited by creole
Link to comment
Share on other sites

Belastning

Hvordan betegner i belastningen.

Nogle steder er det i % andre steder en skala fra 1 -  10.   :innocent:  :innocent:  :innocent:

Kan man på nogen måde tvinge uddanelsesstederne til at køre en ens linie.  :innocent:  :innocent:  :innocent:

Jeg selv kører efter % skalaen.

Jeg vil gerne høre andre kommentar.   :4thumbup:  :4thumbup:  :4thumbup:

Steen

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Steen

Jeg kører også efter % skalaen på mine spinningstimer.

Om man kalder det gear, % o.sv er for mig ligemeget bare deltagerne er klar over hvad instruktøren mener med de forskellige typer belastningsformer der bliver givet under timen.

Hvis man sammensætter noget godt musik efter det program man har planlagt kommer belastningen ofte helt af sig selv.

:bike: :bike: :bike: :bike: :bike:

Hilsen Per

Edited by kyneb
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Belastning

Hvordan betegner i belastningen.

Nogle steder er det i % andre steder en skala fra 1 -  10.   :innocent:  :innocent:  :innocent:

Kan man på nogen måde tvinge uddanelsesstederne til at køre en ens linie.  :innocent:  :innocent:  :innocent:

Jeg selv kører efter % skalaen.

Jeg vil gerne høre andre kommentar.   :4thumbup:  :4thumbup:  :4thumbup:

Steen

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Steen

Jeg kører også efter % skalaen på mine spinningstimer.

Om man kalder det gear, % o.sv er for mig ligemeget bare deltagerne er klar over hvad instruktøren mener med de forskellige typer belastningsformer der bliver givet under timen.

Hvis man sammensætter noget godt musik efter det program man har planlagt kommer belastningen ofte helt af sig selv.

:bike: :bike: :bike: :bike: :bike:

Hilsen Per

<{POST_SNAPBACK}>

Edited by hot1tot
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share