cykellitteratur


TF vol. II
 Share

Recommended Posts

Er der nogen "bibler" inden for cykelverden?

I gamle dage kunne man slå op i politikens store cykelbog og hvis man var lidt inde i emnet kunne man sortere 25% fra, resten var OK.

Det er rigtigt mange år siden jeg var inde i emnet, det var dengang gearskiftere sad på rammen og blot var en pind med kabel i - skulle det klikke var det ubetaleligt dyrt udstyr. At de skulle sidde i bremsegrebet var der slet ikke tænkt på. Cykelbukserne var med rigtigt dyreskind i popo´en og skulle vaskes i sæbespåner og skylles i klar eddike (damn, jeg fyler mig gammel nu).

Det kunne være rart selv at kunne skrue lidt på udstyret og da jeg ikke er nogen Flemming Leth med en skruetrækker ville det være rart med noget up-to-date materiale om nutidens udstyr. Samme gælder for såvidt tøjet som også har ændret sig en del.

Jeg kunne jo bare lære på den hårde måde, men min økonomi tillader ikke at den lokale cykelpusher sponsorerer sin næste ferie ved at sælge mig diverse krams som jeg aldrig får glæde af.

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler jeg er ret godt inde i udstyret ( :laugh: ) og det er jeg ene og alene kommet ved at kigge på diverse cykelsites (www.feltet.dk og www.cyclenet.dk) og ved at kigge i cykelmagasiner (som cykelmagasinet - det tidl. asphalt, DCU's magasin til licensryttere m.fl.).

Jeg giver ikke meget for de cykelbøger der bliver skrevet om UDSTYRET. Tilgengæld er jeg stødt på et par udmærkede bøger om træning, men også dette kan du blive rigtig klog på ved at læse på internettet og diverse magasiner....

Gode links:

www.feltet.dk (gå ind under fora - der er tonsvis af lækker cykelviden - brug evt. søge funktionen, så bliver du hurtig up-to-date igen)

www.cyclenet.dk (ikke så brugt fora side men tilgengæld står der en bitte lille smule om materiel, og måske kan du finde noget brugbart under fora)

www.cykling.info (en allround cykelinfo side med fokus på træning - et besøg værd)

derudover vil jeg anbefale dig at kigge på roadbikeshop.dk, bikebuster.dk og eventuelt nogen cykelproducenters hjemmesider - her kan du læse om baggrunden for at rammer, dele, hjul m.m. bliver produceret som de gør i dag...Bestil også (gratis) roadbikeshops katalog. At sidde og studere det kan også gøre dig til en klog mand :4thumbup:

Ellers er det bare at spørge løs her på sitet og på feltet.dk hvis du har nogen spørgsmål. Evt. kan du prøve at låne en bog på biblioteket i stil med politikens cykelbog, hvis du vil have det allermest basale på plads igen - senere kan du så udskifte din viden ved at søge på nettet. Men måske er en bog et meget godt udgangspunkt....

....gå i krig og læs en masse. Der er MEGET spændende at finde på internettet.!

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler jeg er ret godt inde i udstyret (  :laugh:  ) og det er jeg ene og alene kommet ved at kigge på diverse cykelsites (www.feltet.dk og www.cyclenet.dk) og ved at kigge i cykelmagasiner (som cykelmagasinet - det tidl. asphalt, DCU's magasin til licensryttere m.fl.).

Jeg giver ikke meget for de cykelbøger der bliver skrevet om UDSTYRET. Tilgengæld er jeg stødt på et par udmærkede bøger om træning, men også dette kan du blive rigtig klog på ved at læse på internettet og diverse magasiner....

Gode links:

www.feltet.dk (gå ind under fora - der er tonsvis af lækker cykelviden - brug evt. søge funktionen, så bliver du hurtig up-to-date igen)

www.cyclenet.dk (ikke så brugt fora side men tilgengæld står der en bitte lille smule om materiel, og måske kan du finde noget brugbart under fora)

www.cykling.info (en allround cykelinfo side med fokus på træning - et besøg værd)

derudover vil jeg anbefale dig at kigge på roadbikeshop.dk, bikebuster.dk og eventuelt nogen cykelproducenters hjemmesider - her kan du læse om baggrunden for at rammer, dele, hjul m.m. bliver produceret som de gør i dag...Bestil også (gratis) roadbikeshops katalog. At sidde og studere det kan også gøre dig til en klog mand  :4thumbup: 

Ellers er det bare at spørge løs her på sitet og på feltet.dk hvis du har nogen spørgsmål. Evt. kan du prøve at låne en bog på biblioteket i stil med politikens cykelbog, hvis du vil have det allermest basale på plads igen - senere kan du så udskifte din viden ved at søge på nettet. Men måske er en bog et meget godt udgangspunkt....

....gå i krig og læs en masse. Der er MEGET spændende at finde på internettet.!

<{POST_SNAPBACK}>

--------------------------------------------------------------

Hejsa!

Armstrong,Lance har skrevet to bøger,som skal læses,sådan er det bare!

Ellers "træningens idrætslære",handler om fysiologi og anatomi,psyko-sociale forhold,som eller ikke har den store omtale?!

De geniale råd fås i cykelklubberne og ikke til spinning eller herinde,fordi vi ikke kan opleve dig "live",bare vi kunne.

God påske!

Jens

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen "bibler" inden for cykelverden?

I gamle dage kunne man slå op i politikens store cykelbog og hvis man var lidt inde i emnet kunne man sortere 25% fra, resten var OK.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du skal investere i en bog synes jeg stadig politikens er ok, har selv en ældre og en nyere, og for de sjovere ting som hjulbygning er den da ok.

Har lige haft ahead-sættet af for at sætte nye lejer i og så er det da fedt med en tegning at gå efter, cykler selv ca 4500km om året og klarer vedligeholdelsen selv.

Jeg ved at Haynes (dem med bilbøgerne) også har en cykelbog men er ikke klar over kvaliteten, men er den som bilmanualerne har jeg ikke noget at klage over.

Hvis det drejer sig om invendige gear har producenterne ofte tegninger til download på deres hjemmesider.

I mit tilfælde har jeg scoret gamle gear til at lege med.

God forårstur

Hæg

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler mig godt dækket ind via mit abonnement på "Tour", som er et tysk blad med gode artikler om teknikken og dækning af cykelsporten, samt via et abonnement på online nyhedsbrevet "Cycling Research News", som har gode artikler om forskningen på træningsområdet.

Link to comment
Share on other sites

Det ser fint ud.

Klikgearet på min MTB er ligesom sidste år fastlåst i een position og jeg vil helst ikke igen i år punge 500 dask ud på at få det til at virke.

Klikgearet på min nye racer hvor de sidder i bremsegrebene ville jeg også gerne have lidt styr på så jeg selv kan stille på dem hvis det skulle blive nødvendigt.

Egentlig undrer det mig bare, at man ikke får en manual eller lign med når man køber en cykel. Køber jeg en mikroovn er der 20 sider om alt det man ikke må putte i den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share