Calling all knee experts


Voyage 33
 Share

Recommended Posts

Hej der,

Jeg har ikke været herinde i meget langt tid bl.a pga. diverse computer crashes, det er dog muligt at noget af dette har været oppe at vende tidligere.

Sagen er at jeg i august 2004 havde et uheld på cykel. Jeg skulle undgå lidt fodgængere, vejarbejds-maskiner etc. Alt sammen på cykel stien. Jeg styrtede ikke men på en eller anden måde fik viklet mit højre ben ind i cykel (støttende på venstre ben). Rasende som jeg var (fodgængerne forduftede) fik jeg mig op på cyklen igen. Da jeg kom til arbejdet kunne jeg mærke at ”jeg må vist hellere komme til lægen”.

Lægen (en slags familie-læge) sagde; ”Ta’ den med ro hvis smerterne ikke er blevet mindre om en uge kom igen”.

Smertener var blevet mindre efter en uge men præcis 1 uge + 1dag senere forvred jeg knæet igen og var tilbage til begyndelsen igen. Dette har således gentaget sig selv mange gange siden og tro mig jeg har slappet af :o)

Optil nu får jeg stadig som på fornemelsen af at knæet ”falder udaf indgreb” det kan komme ved at man skal skynde sig, stige ud af en bil, lege tagfat med datteren. Dvs. når man ikke er fokuseret på knæet og kroppen skifter retning iforhold til benene, hvis i forstår.

Det giver udslag i et lille smæk i knæet og efterfølgende kan knæet føles stift, på dårlige dage kan det sidde i knæet til dagen efter.

F.eks også hvis jeg går i hugsiddende stilling og skal op er det som om at knæet er ”skredet” mere udtalt alt efter hvorlang tid jeg har været i stillingen. Dette gør sig også gældende for det venstre knæ.

Jeg har længe haft på fornemelsen at mine knæ er ikke er som de skal være. Tidligere da jeg løb begyndte jeg at få ondt i knæet, jeg fik et par rigtige sko og alt var godt i et 1-2 år. Så begyndte knæene at gøre vrøvl igen. Jeg begyndte så at cykle og det gik fint sålænge jeg ikke brugte det tunge gear for meget.

Min træning er nu skåret ned da jeg tror at alt rotation i knæet med for meget vægt bør undgås, derfor er squat og dødløft taget ud af programmet. Man kan sige at det er til at leve med lige nu da det sted jeg er udstationeret lige nu er der ikke mulighed for disse i fitness centeret. Og jo tak, elsker dødløft.

Sagen er at jeg er udstationeret og kommer til Danmark om et par uger. Da vil jeg gerne opsøge læge fordi jeg mener ikke at det kan være rigitgt at jeg skal være plaget af knæet så lang tid efter. Jeg er 40 år og mener der skulle være mange kilometer tilbage i mig.

Jeg er i dag ikke tilmeldt sygesikringen, derfor har jeg hellere ikke nogen fast læge i DK, jeg mener hellere ikke en almindelig praktisernde læge er svaret for mit vedkommende. Derfor kan jeg måske springe nogle led og ventelister over?? Jeg har tænkt på at jeg måske skulle til en sports læge.

Der er mange kvalificerede folk i dette forum så jeg vil meget gerne høre nogle kommentarer til ovenstående min egen fornemelse er at jeg har for lange og/eller slappe ledbånd. Er det et ”luksus”-problem og er jeg bare for pivet? Er det noget man gør/kan gøre noget ved træning/operation? Om to uger er jeg ca. 2 uger i DK, nogen forslag til hvordan jeg burde takle læge situation?

Det skal siges at jeg opholder mig i Frederiksberg området når jeg er i DK så anbefalinger for læges skulle gerne være i Københavns området/sjælland.

Til de som vil svare mig på forhånd tak, til alle fortsat god påske.

Voyage 33

“Music is the cup that holds the wine of silence…. sound is that cup but empty. Noise is that cup, but broken.” - Robert Fripp

Edited by Voyage 33
Link to comment
Share on other sites

Det er svært at stille en diagnose på nettet og uden at have set på dit knæ og testet det. Derfor vil jeg råde dig til at opsøge en fysioterapeut med interesse og erfaring med knæ. Det burde de fleste fysser have, men jeg må indrømme at det ikke er alle der lige gode når det kommer til stykket. Jeg ved der ligger et par gode klinikker på Frb., så det burde kunne lade sig gøre.

jøjpee

Link to comment
Share on other sites

Har du knasterne til det (og det skal du have hvis du skal undgå ventetid og besværlige veje gennem læge hierakiet)

Tesla MR scanning / Skodsborg

Ikke så meget 'gætværk'. Du kan dog godt have problemer alligevel med knæet uden det viser sig - men man kan udelukke en masse ting! I prisen er vist inkluderet en vurdering/samtale med en ortopædkirurg. Jeg har hørt det vistnok skulle være en som er idrætslæge for et eller flere Superliga hold. Det kan også være han laver speciallæge kons. uden MR-scanning. Prøv at forhøre dig.

Men hiv fat i en som fodboldspillere benytter sig af, det er mit råd.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Enig med sas, bortset fra nogle få ting:

'Lægehierakiet' er ikke noget lægerne har fundet på, det er et udtryk for at sundhedsvæsenet ikke har uanede ressourcer.

Uden at kunne diagnosticere nogetsomhelst over nettet, så vil din egen familielæge med al sandsynlighed henvise dig til et ortopædkirurgisk ambulatorium på et sygehus når nu knæet er løst (her træder sas' "Lægehieraki" så ind - der er sikkert nogle måneders ventetid, nok ikke på forundersøgelsen, men på en evt operation) :wink:

Forundersøgelsen kan du også få lavet i den klinik, som Sas har linket til - men jeg ville nu hellere bruge pengene på en evt operation i privat regi - uden om ventelisten :smile:

Lægen (en slags familie-læge) sagde; ”Ta’ den med ro hvis smerterne ikke er blevet mindre om en uge kom igen”.

Smertener var blevet mindre efter en uge men præcis 1 uge + 1dag senere forvred jeg knæet igen og var tilbage til begyndelsen igen. Dette har således gentaget sig selv mange gange siden og tro mig jeg har slappet af :o)

Kom du nogensinde igen? :wink:

Grunden til, at du ikke er blevet henvist umiddelbart efter skaden, er, at man i den akutte fase ikke kan se (jo, ved scanning, men man kaster ikke scanninger i grams på den måde) om der er sket ledbånds/meniskskade eller ej alligevel. Så for ikke at lave en masse fejl-henvisninger, så venter man til der er ro på sagerne, så en grundig undersøgelse kan foretages.

Edited by Armoured female
Link to comment
Share on other sites

I den akutte fase kan der godt stilles en diagnose, men det er dog sværere i denne fase. Men så vist jeg kan se på indlægget, så drejer det sig snarere om noget i den kroniske fase!!

Jeg vil klart vælge at få en henvisning til en fysioterapeut og få ham til at kigge på dit knæ. Fysioterapeuter har sammenlignet med den praktiserende læge langt mere erfaring og viden om knæproblematikker, hvorfor man altid, efter min opfattelse, skal få en henvisning til en fys, når der er problemer i det muskuloskeletale system. Hvis fysioterapeuten ikke har succes med behandlingen, så går man skridtet videre og begynder at kontakte speciallæger for at få en grundigere udredning vha. scanninger osv.

jøjpee

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share