Cardio-træningens fysiologi


RunnersHigh
 Share

Recommended Posts

En af grundene til at jeg træner - og det er jeg vel næppe ene om - er den velvære og det sus der kommer under men især i tiden umiddelbar efter cardio træningen - i mit tilfælde løb.

Jeg er klar over at det har en del med de smertenedsættende hormoner såsom endorfin at gøre, men det jeg spekulerer over er følgende:

Jeg oplever ikke sjældent et par timer efter træningen at jeg bliver ualmindeligt afslappet - grænsende til det stenede.

Nogle gange er det meget rart, andre gange betyder det jeg ikke har energi til noget som helst.

Er det mon bare et udtryk for at jeg har opbrugt alle mine resurser eller er det også her en række hormoner der er på spil?

Hvis der er nogen der kan fremtrylle en go fysiologisk forklaring eller to ville jeg blive glad, men endnu gladere hvis der måske var et link til en relevant artikel.

På forhånd tak :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror bare at du er træt :smile:

Det er ikke helt en joke. Begrebet "træthed" er en fysiologisk størrelse der kan sammenlignes med en ål indsmurt i brun sæbe.

En mere specifik forklaring kan være en påvirkning af hjernens seretoninniveauer som følge af massiv kulhydratindtagelse, men jeg ved ikke om du "reloader" kulhydrater specielt efter træning?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror bare at du er træt  :smile:

Det er ikke helt en joke. Begrebet "træthed" er en fysiologisk størrelse der kan sammenlignes med en ål indsmurt i brun sæbe.

En mere specifik forklaring kan være en påvirkning af hjernens seretoninniveauer som følge af massiv kulhydratindtagelse, men jeg ved ikke om du "reloader" kulhydrater specielt efter træning?

<{POST_SNAPBACK}>

Vil det sige, at hvis man spiser f.eks. en masse hvidbrød så ville man opleve denne tilstand ??? :tongue: kan se det for mig, brødjunkie :wink:

! Spørgsmålet er nu ment seriøst

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror bare at du er træt  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er selvfølgelig en mulighed, men jeg er nu ikke så sikker :smile:

Denne tilstand adskiller sig markant fra almindelighed "træthed" i den forstand at den er forbundet med en dyb afslappethed og tilfredshed/velvære som jeg ikke oplever ved almindelig træthed.

Som bekendt er morfin en kunstig efterligning af endorfin (smertestillende hormon som kan give eufori-følelse), som jo - bla - bliver udskilt i kroppen ved hård cardio træning. Det er også derfor man bliver "høj" af træning, ligesom narkomanerne når de skyder sig med heroin (et derivat af morfin) intravenøst for at få dette sus.

Og ligesom narkomanerne er regelmæssige udøvere af cardio også fysisk afhængige af dette "high" (deraf begrebet "løbejunkier" og den irritation der opstår hvis man ikke får trænet).

Dette oplæg bringer mig frem til følgende foreløbige teori:

Kunne det tænkes at den afslappethed/velvære/stenede tilstand jeg (og sikker osse andre) opnår ca et par timer efter træning er den samme tilstand narkomaner opnår efter de har skudt sig og euforien har lagt sig?

Bemærk for øvrigt at jeg ikke sidestiller cardio-udøver med narkomaner, men blot påpeger at selvom intensiteten i suset næppe er det samme så er der visse lighedspunkter i mekanismen

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

Har fundet frem til denne interessante artikel:

"Hormonal responses during prolonged exercise are influenced by a selective DA/NA reuptake inhibitor", af

Piacentini MF, Meeusen R, Buyse L, De Schutter G, De Meirleir K.

Vrije Universiteit, Brussels, Belgium.

Hvor det blandt andet hedder:

"A decrease in dopamine activity is thought to lead to a reduction in motivation and arousal and therefore to the "central" component of fatigue."

Eftersom man ved at dopamin niveauet stiger signifikant under cardio-træning, er min forløbige teori at den ekstreme "stenethed" (i mangel af bedre ord) der kan forekomme et par timer efter træning kan hænge sammen med et tilsvarende fald i dopamin-niveauet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvis du er i tvivl om hvorfor du er træt og især hvis du indtager meget brød, mælk, mælkeprodukter eller fødevarer hvor disse indgår kan jeg henvise til en meget spændende artikel godt nok på engelsk som jeg er ved at pløje mig igennem. Den er desværre på hele 50 sider så det er ikke læst på 5 minutter. Til gengæld er det spændende læsning fra ende til anden. Prøv selv. Http://dogtorj.tripod.com/id4.html søg evt. på "sleepy" after i eat osv. det er den del af artiklen eller afhandlingen der omhandler noget af det du søger svar på så vidt jeg har kunnet finde ud af indtil nu. Det har ikke så meget med træthed efter træning at gøre men med den grundlæggende kost som helhed.

Edited by zandman
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tak Meezer,

Det lyder som en ganske fornuftig forklaring, både i den forstand at alle resurserne er opbrugt og at kroppen prøver at finde en balance efter den har været presset så den gør præcis det modsatte af meget højt aktivitetsniveau nemlig meget lavt aktivitetsniveau.

Det er en af grundene til jeg træner om aften idet jeg ved at dette fænomen kan forekomme efter træning hvorefter jeg ikke får foretaget mig særlig meget!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share