Tæller kcal, men ligemeget hvilke kommer fra hvad?


Lasse T
 Share

Recommended Posts

Håber I forsåtr hva jeg mener..

Jeg har haft en kost plan de sidste 2-3 uger.. jeg ligger konstant på de 2400-2600 kcal.. dog er det meget forskelligt om det kommer fra fedt eller kulh eller prots... hvor meget ska ca komme fra hvad??

Håber i fatter hvad jeg mener, har lidt svært ved at formulere mig, da jeg ikk har heeeelt styr på det... Det er vel noget med energifordelingen at gøre, eller???

Link to comment
Share on other sites

Det kommer for det første an på hvad du vil... altså om du vil forøge vægten? beholde din nuværende vægt? eller tabe dig?

Men du siger jo at du har brug for 2400-2600 kcal om dagen... så det har du nok regnet ud i forvejen...

Men det antal kcal(2400) som du indtager i løbet af dagen skal være delt således:

35% skal komme fra protein

50% skal komme fra kulhydrat

15% skal komme fra fedt

for at finde ud af hvor meget f.eks. 35% protein er så skal du bare sige 0.35 x 2400 (antallet af kalorier du indtager i løbet af en dag) og det giver 840...

så dividerer du 840 med 4 (fordi et gram protein indeholder 4 kalorier) og det giver 210... altså 210 g protein pr. dag

det samme gør du med kuldydrat og fedt

(Et gram kulhydrat indeholder 4 kalorier)

(Et gram Fedt indeholder 9 kalorier)

Håber ikke det var for indviklet

:blink:

Edited by pcrew
Link to comment
Share on other sites

Ca. tal:

protein: 10 - 15 % (min. 0,8 g pr. kg kropsvægt pr. dag)

kulhydrater: 55-60 %

Fedt: max 30 %

Er en ofte benyttet anbefaling!

Q

<{POST_SNAPBACK}>

Det er alt for lidt protein... når man styrketræner skal man bruge meget mere protein så musklerne kan vokse!

og man har heller ik brug for så meget fedt prøv og byt om på protein og fedt... så passer det bedre :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

pccrew og q, thx.. liige de info jeg ledte efter.. jeg er i cutteperiode og har et ligevægtsindtag på ca 3100.. derfor ligger jeg gerne på de 2600 kcal... men det jo ikk lige meget om de 2400 af dem kommer fra fedt og de resterende fra kulh.. (I know its not possible) men håber I fattede pointen...

Link to comment
Share on other sites

hvis du cutter, vil jeg sige, at det er endnu mere vigtigt at få masser af protein.

Protein + essentielt fedt og suppler med lidt kulhydrater.

<{POST_SNAPBACK}>

essentielt fedt??? er desværre ikk nok inde i hvilket fedt er vigtig og sundt og hvad der ikk er..

Link to comment
Share on other sites

nej det er ik ligemeget... højst 10-15% fra fedt

og nu hvor du endda cutter så prøv og gør det så lidt som muligt

hvorfor denne fedtforskrækkelse ? for lidt fedt kan have nogle uheldige bivirkninger. Bl.a forringet vitaminoptagelse og forringet testeteron niveau.

Link to comment
Share on other sites

Skemaet er lavet udfra de 2600 kcal som du indtager i løbet af en dag

De 2600 kcal skal deles således:

Protein: 200 g pr. dag

Kulhydrat: 390 g pr. dag

Fedt: 70 g pr. dag

Mængderne skal deles op i 5 måltider:

Protein: 40 g pr. måltid

Kulhydrat: 78 g pr. måltid

Fedt: 14 g pr. måltid

Måltiderne: :4mewantfood:

MÅLTID 1: Morgenmad (ca. kl 7-8)

MÅLTID 2: 2-3 timer før træning (ca. kl 14-15)

--- Træning--- (ca. kl 17 til kl 18)

MÅLTID 3: Lige efter træning (ca. kl 18)

MÅLTID 4: 1 time efter træning (ca. kl 19)

MÅLTID 5: Aftensmad/ før du skal sove (ca. kl 21)

Brug denne kostplan... DEN VIRKER :4smartass:

Edited by pcrew
Link to comment
Share on other sites

du skrev:

nej det er ik ligemeget... højst 10-15% fra fedt

og nu hvor du endda cutter så prøv og gør det så lidt som muligt

det mente du måske ikke alligevel? :raisebrow:

PS. dit ovenstående "skema" indeholder over 15% kcal fra fedt :raisebrow:

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

PS. dit ovenstående "skema" indeholder over 15% kcal fra fedt

Ja en lille smule... Fordi det er meget svært at holde fedtindtagningen nede på 15 %, for der er næsten fedt i alle fødevarer... så det kommer nemt til at overstige de 15% :dry:

Så jeg skrev 70 g Fedt om dagen, og prøv at holde det så langt nede som muligt! så 70 g er ligesom et maximum...! :wink:

Edited by pcrew
Link to comment
Share on other sites

maximum i forhold til hvad ?

sundhed? vægttab? mæthedsfornemmelse? personlig preference?

vægttab selvfølgelig, hvis du læser fra starten af kan du se at han gerne vil cutte(tabe fedt) så min kostplan er laver udfra vægttab...!
ja ca. 60% mere end dit tidligere "max tilladte" fedtindtag ;)

Ja det kan godt være det er 60%... med det er jo små mængder vi taler om! :raisebrow:

Om det er ca. 50g (15%) eller ca. 60g (20%) gør ik den store forskel... men hvis den overstiger de 70-80 g kan det godt betyde noget for vægttabet!

det er det jeg mener med et maximum :dry:

så, så længe fedt indtagningen forholder sig mellem 15-20% (50-60g) skal han nok tabe det fedt han vil af med... selvfølgelig skal han også huske træningen ! :pumpin:

Edited by pcrew
Link to comment
Share on other sites

det er det jeg mener med et maximum

så, så længe fedt indtagningen forholder sig mellem 15-20% (50-60g) skal han nok tabe det fedt han vil af med... selvfølgelig skal han også huske træningen !

dvs hvis han fordelte sine 2600kcal således:

Protein: 150 g pr. dag

Kulhydrat: 200 g pr. dag

Fedt: 130 g pr. dag

så mener du ikke han ville tabe det fedt han gerne vil af med ?

Link to comment
Share on other sites

det er det jeg mener med et maximum

så, så længe fedt indtagningen forholder sig mellem 15-20% (50-60g) skal han nok tabe det fedt han vil af med... selvfølgelig skal han også huske træningen !

dvs hvis han fordelte sine 2600kcal således:

Protein: 150 g pr. dag

Kulhydrat: 200 g pr. dag

Fedt: 130 g pr. dag

så mener du ikke han ville tabe det fedt han gerne vil af med ?

<{POST_SNAPBACK}>

Tror jeg ik... Hvis han vil tabe sig skal han spise mindre fedt og flere kulhydrater!!!

I 130 g fedt som du mener han skal have på en dag er der 1170 kalorier... som svarer til 45% af de 2600 kalorier som han skal have på en dag...

Hvis du spørger hvilken som helst mand/kvinde som ved noget om træning og kost ville han svare at det var aaaaaalt for meget...! :w00t:

HØJST 20% hvis man vil cutte

Edited by pcrew
Link to comment
Share on other sites

det er det jeg mener med et maximum

så, så længe fedt indtagningen forholder sig mellem 15-20% (50-60g) skal han nok tabe det fedt han vil af med... selvfølgelig skal han også huske træningen !

dvs hvis han fordelte sine 2600kcal således:

Protein: 150 g pr. dag

Kulhydrat: 200 g pr. dag

Fedt: 130 g pr. dag

så mener du ikke han ville tabe det fedt han gerne vil af med ?

<{POST_SNAPBACK}>

Tror jeg ik... Hvis han vil tabe sig skal han spise mindre fedt og flere kulhydrater!!!

I 130 g fedt som du mener han skal have på en dag er der 1170 kalorier... som svarer til 45% af de 2600 kalorier som han skal have på en dag...

Hvis du spørger hvilken som helst mand/kvinde som ved noget om træning og kost ville han svare at det var aaaaaalt for meget...! :w00t:

HØJST 20% hvis man vil cutte

<{POST_SNAPBACK}>

hmmmm... jeg ligger der i reglen i nærheden af 30% fedt når jeg cutter :wink:

(... og plejer at være hel god til det alligevel :smile: )

Så længe du er i kcal-underskud så taber du dig --> det uanset diættype!!

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Kroppe er selvfølgelig forskellige og nogle kan stadig tabe fedt selvom de har et fedt indtag på 30%...!

men 45% som Anders foreslår er alt for meget! :w00t:

<{POST_SNAPBACK}>

For meget i forhold til hvad???

Igen ... hvis du indtager mindre end du forbrænder taber du dig!

Herefter... Den primære faktor i vægttab er kontrol over dine kulhydrater --> det er dem som har den primære kontrol over din insulinsekretion og kun i mindre grad proteinet som har en indvirkning på dette!!

Fedt kan være godt under diæt idet din krop bliver mere effektiv i at omsætte det jo større mængder der til stede (hvor % satsen for fedt skal ligge for kosten er så et individuelt spørgsmål idet ikke alle finder det tilfredsstillende at spise store mængder fedt på diæt)

Mellemlangefedtsyrekæder (C8-12) har oven i købet vist sig at øge effekten af en diæt yderligt idet de hurtigere kan omsættes til energi i kroppen :smile:

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Kroppe er selvfølgelig forskellige og nogle kan stadig tabe fedt selvom de har et fedt indtag på 30%...!

men 45% som Anders foreslår er alt for meget! :w00t:

<{POST_SNAPBACK}>

Øh hva'`? :blink: Gider du lige pointe den person ud, der har en forskellig krop fra os andre?

Hvis du indtager mindre energi end du forbrænder, så taber du dig. Du kan for den sags skyld leve af ren rapsolie og stadig tabe dig, hvis du er i kcal-underskud.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share