Tæller kcal, men ligemeget hvilke kommer fra hvad?


Lasse T
 Share

Recommended Posts

Ca. tal:

protein: 10 - 15 % (min. 0,8 g pr. kg kropsvægt pr. dag)

kulhydrater: 55-60 %

Fedt: max 30 %

Er en ofte benyttet anbefaling!

Q

<{POST_SNAPBACK}>

Det er alt for lidt protein... når man styrketræner skal man bruge meget mere protein så musklerne kan vokse!

og man har heller ik brug for så meget fedt prøv og byt om på protein og fedt... så passer det bedre :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har endnu ikke set en undersøgelse der viser at et indtag på mere end 1,5 g protein pr. kg kropsvægt skulle være nødvendigt. Med hensyn til fedtet er der andre der har svaret.

Q

Link to comment
Share on other sites

Kroppe er selvfølgelig forskellige og nogle kan stadig tabe fedt selvom de har et fedt indtag på 30%...!

men 45% som Anders foreslår er alt for meget! :w00t:

<{POST_SNAPBACK}>

For meget i forhold til hvad???

For meget til resten af energifordelingen...!

Det er anbefalet at fedt Højst skal være 20% af den samlede dagskost

For jo højere fedtmængden er jo mindre kan man indtage af kulhydrat og protein.

Og det er protein og kulhydrat som bygger musklerne op...! Så hvis han både vil tage sig og ikke miste muskelmasse, så synes jeg det er bedst at holde fedtindtagningen nede på omkring 20%...

Hvis du indtager mindre energi end du forbrænder, så taber du dig. Du kan for den sags skyld leve af ren rapsolie og stadig tabe dig, hvis du er i kcal-underskud.
Det kan godt være du kan leve af det og både tabe dig... men du mister selvfølgelig muskelmasse og det gide rman jo ikke hvis man har arbejdet hårdt for at få det... og meningen med at cutte er jo at tabe fedtet så er det jo dumt at spise endnu mere fedt for at tabe sig!!! :w00t: Det kan enhver da se! Edited by pcrew
Link to comment
Share on other sites

Ca. tal:

protein: 10 - 15 % (min. 0,8 g pr. kg kropsvægt pr. dag)

kulhydrater: 55-60 %

Fedt: max 30 %

Er en ofte benyttet anbefaling!

Q

<{POST_SNAPBACK}>

Det er alt for lidt protein... når man styrketræner skal man bruge meget mere protein så musklerne kan vokse!

og man har heller ik brug for så meget fedt prøv og byt om på protein og fedt... så passer det bedre :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har endnu ikke set en undersøgelse der viser at et indtag på mere end 1,5 g protein pr. kg kropsvægt skulle være nødvendigt. Med hensyn til fedtet er der andre der har svaret.

Q

<{POST_SNAPBACK}>

Protein er godt på diæt af flere årsager. En af dem er at man næsten kan spise den dobbelte mængde i forhold til kulhydrat i det protein kræver meget energi at nedbryde --> Derved kan langt lettere holde sulten væk :smile:

Generelt bruger kroppen kun mellem 2-10% af kcal'erne i kulhydrat til deres nedbrydning gennem mave-tarmkanalen mens protein kan komme helt op på 60% af energiindholdet --> derfor kan man også tillade sig at spise mange flere kcal'er på diæt :4mewantfood: såfremt en stor andel af dem kommer fra protein

Link to comment
Share on other sites

Hvis du indtager mindre energi end du forbrænder, så taber du dig. Du kan for den sags skyld leve af ren rapsolie og stadig tabe dig, hvis du er i kcal-underskud.

Det kan godt være du kan leve af det og både tabe dig... men du mister selvfølgelig muskelmasse og det gide rman jo ikke hvis man har arbejdet hårdt for at få det... og meningen med at cutte er jo at tabe fedtet så er det jo dumt at spise endnu mere fedt for at tabe sig!!! :w00t: Det kan enhver da se!

<{POST_SNAPBACK}>

Fedt feder ikke i sig selv... det er et kalorieoverskud, der lagres som fedt. Det overskud kan ligesåvel komme fra vingummibamser, pastaskruer som rapsolie.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har endnu ikke set en undersøgelse der viser at et indtag på mere end 1,5 g protein pr. kg kropsvægt skulle være nødvendigt. Med hensyn til fedtet er der andre der har svaret.

Protein det hjælper til at opbygge dine muskler så du kan sagtens spise mere end 1.5g protein/kg kropsvægt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Quantanamo:

Så lad mig da berige dig med dette review.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...st_uids=8700446

Derudover er det meget muligt, at behovet vil være endnu højere ved energiunderskud.

Derudover snakkes der også om "the anabolic drive", som altså er de mulige anabolske plusser, der kommer ud af øget oxidering af protein. Det er dog en anelse mere kontroversielt.

Angel:

Snakker du om proteinens termiske effekt? Jeg har ALDRIG hørt nogle tal i nærheden af den størrelsesorden. Har hørt 30%, men ikke 60%.

Kan du evt. underbygge det? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har endnu ikke set en undersøgelse der viser at et indtag på mere end 1,5 g protein pr. kg kropsvægt skulle være nødvendigt. Med hensyn til fedtet er der andre der har svaret.

Protein det hjælper til at opbygge dine muskler så du kan sagtens spise mere end 1.5g protein/kg kropsvægt :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Undskyld, hvis jeg lyder arrogant nu, men hvad er din baggrund for dine påstande? Er det noget du har læst i nyeste nummer af Flex eller Se og Hør?

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Hvis du indtager mindre energi end du forbrænder, så taber du dig. Du kan for den sags skyld leve af ren rapsolie og stadig tabe dig, hvis du er i kcal-underskud.

Det kan godt være du kan leve af det og både tabe dig... men du mister selvfølgelig muskelmasse og det gide rman jo ikke hvis man har arbejdet hårdt for at få det... og meningen med at cutte er jo at tabe fedtet så er det jo dumt at spise endnu mere fedt for at tabe sig!!! :w00t: Det kan enhver da se!

<{POST_SNAPBACK}>

Fedt feder ikke i sig selv... det er et kalorieoverskud, der lagres som fedt. Det overskud kan ligesåvel komme fra vingummibamser, pastaskruer som rapsolie.

Hr. K

<{POST_SNAPBACK}>

ved godt at fedt ikke feder i sig selv, men det er fordi der er 9 kalorier i et gram fedt, og kun 4 kalorier i et gram protein og kulhydrat.!

Så du kommer meget nemt i kalorieoverskud hvis du spiser mere fedt end de 20%... Protein og kulhydrater er også meget mere effektive når man styrketræner og vil opbygge mere masse. Så stadig mener jeg at fedt indtagningen skal holdes så langt nede som muligt...!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har endnu ikke set en undersøgelse der viser at et indtag på mere end 1,5 g protein pr. kg kropsvægt skulle være nødvendigt. Med hensyn til fedtet er der andre der har svaret.

Protein det hjælper til at opbygge dine muskler så du kan sagtens spise mere end 1.5g protein/kg kropsvægt :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Undskyld, hvis jeg lyder arrogant nu, men hvad er din baggrund for dine påstande? Er det noget du har læst i nyeste nummer af Flex eller Se og Hør?

Hr. K

<{POST_SNAPBACK}>

Haha nej det er det ikke :mad:

har læst det i mange forskellige artikler for undersøgelser der er blevet lavet om præcis det emne... der er endda også nogen på MOL!

Alt i alt vil jeg bare sige at for meget fedt er ikke godt, prøv og holde fedtet væk og spis flere kulhydrat -og proteinrige fødevarer! :4thumbup: :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

For meget til resten af energifordelingen...!
Siger du.... men videnskabelige litteratur siger også at muskelmassen kan beskyttes gennem keton-stofferne der dannes under en kost med et højt fedtindhold!
Det er anbefalet at fedt Højst skal være 20% af den samlede dagskost

Denne anbefaling er i forhold til normale mennesker og set i forhold til at det fedt de fleste indtager kommer fra mættede og skadelige fedtsyrer!

Men hvis man nøje kontrollerer sit fedt indtga ved eks. primært at spise fler-umættede fedtsyrer, monoumættede fedtsyrer samt mellemlangefedtsyrer så er sagen en anden :smile:

For jo højere fedtmængden er jo mindre kan man indtage af kulhydrat og protein.
Det kan du så have ret i ... men det er jo personens valg hvilken kost man synes bedst om har det bedst med.
Og det er protein og kulhydrat som bygger musklerne op...!

Og det gør fedt ikke ... hvad er det så lige der danner cellemembranerne, myelinskederne om nerverne, hormonerne osv. ??!

Så hvis han både vil tage sig og ikke miste muskelmasse, så synes jeg det er bedst at holde fedtindtagningen nede på omkring 20%...
Jeg ville nok nærmere sige 30% fedt, 40 % protein og 30% kulhydrat med et valg af ordenlige fedt og kulhydratkilder for optimalt resultat :smile:
Det kan godt være du kan leve af det og både tabe dig... men du mister selvfølgelig muskelmasse og det gide rman jo ikke hvis man har arbejdet hårdt for at få det...

Hvorfor tror du man mister muskelmasse??

Hvis musklerne begynder at ryge er det da fordi man ligger så lavt i kcal'erne at kroppen ikke har andet valg end at priotere musklerne som primær energikilde!

Hvis man vælger at placere kulhydraterne omkring træning og timerne efter, så skal kroppen nok justere ind i timerne efter og begynde at bruge fedt som energi og ikke proteinet såfremt dit kcal-underskud ikke er for drastisk.

og meningen med at cutte er jo at tabe fedtet så er det jo dumt at spise endnu mere fedt for at tabe sig!!! :w00t: Det kan enhver da se!

Jeg kan ikke se det :wink:

Jo mere fedt du spiser desto bedre bliver du til at omsætte fedt som primær energikilde. Du vil på sigt optimere mængden af de enzymer som nedbryder og omsætter fedt til energi...

Det er jo ikke sådan at kroppen tænker... "HU - nu kommer der sgu fedt ind igen, ergo må jeg heller lade være med at bruge noget af det fedt der sidder på sidebenene selvom jeg er i underskud"

Nej - i stedet tænker den nærmere... "Nu kommer der sgu mere fedt, jeg må heller blive bedre til at bruge det her som energikilde, der kommer jo ikke så meget andet godt"

Link to comment
Share on other sites

<{POST_SNAPBACK}>

ved godt at fedt ikke feder i sig selv, men det er fordi der er 9 kalorier i et gram fedt, og kun 4 kalorier i et gram protein og kulhydrat.!

Så du kommer meget nemt i kalorieoverskud hvis du spiser mere fedt end de 20%... Protein og kulhydrater er også meget mere effektive når man styrketræner og vil opbygge mere masse. Så stadig mener jeg at fedt indtagningen skal holdes så langt nede som muligt...!

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror, du lider af fedtforskrækkelse. :smile: Der er så absolut ingen grund til at gå uden om fedt, som Angel siger.

Hr. K

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Min kost er nu sådan at jeg spiser:

Protein = 150g

Kulhydrat = 435g

Fedt = 50g

er det for lidt fedt...?

Jeg er 15 år og jeg vejer 58 kg styrketræner hver anden dag i 1 time og går til fodbold 3 gange om ugen... man kan godt sige at jeg er i en bulk periode for jeg prøver at komme op på 65kg... spiser jeg så for lidt fedt? og hvad med resten af kosten?

Edited by pcrew
Link to comment
Share on other sites

Angel:

Snakker du om proteinens termiske effekt? Jeg har ALDRIG hørt nogle tal i nærheden af den størrelsesorden. Har hørt 30%, men ikke 60%.

Kan du evt. underbygge det?  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har ikke nogle links hvs det er det du gerne vil have :smile:

Jeg kan huske nogle tal fra min tid på KVL - herunder hvor specielt glutamin-holdige proteinprodukter havde en ekstrem høj andel som blev forbrugt under fordøjelsen.

Dette skyldes selvfølgelig til dels den termiske effekt men også at tarmens celler snupper virkeligt meget glutamin hvis de kan få lov --> herved forsvinder en del kcal også til "ikke" planlagte steder!

På sigt kan dette dog medføre at tarmens celler får det for godt og undergå kraftig hyperplasi over tid og derved får man sig også en større mave --> ikke så smart!

De 30% du hiver frem er vist ret generelt for de fleste kødtyper, dog ikke fisk, som er langt mere letoptagelig end andre typer - min hukommelse siger at oksekød er omkring de 40% for de fleste typer af udskærringer

Link to comment
Share on other sites

Min kost er nu sådan at jeg spiser:

Protein = 150g

Kulhydrat = 435g

Fedt = 50g

er det for lidt fedt...?

Jeg er 15 år og jeg vejer 58 kg styrketræner hver anden dag i 1 time og går til fodbold 3 gange om ugen... man kan godt sige at jeg er i en bulk periode for jeg prøver at komme op på 65kg... spiser jeg så for lidt fedt? og hvad med resten af kosten?

<{POST_SNAPBACK}>

ALT for lidt... dine hormoner kommer jo snart til at kræve et godt fedtoverskud :4mewantfood:

Hvis du gerne vil have noget ud af træningen, specielt større muskler, så SKAL du absolut ikke være fedtforskrækket. Pump den gerne op i nærheden af 25-30% så burde du være dækket ind :smile:

p.s. Du skal heller ikke være bange for kolesterolholdige fødevarer - dine hormoner består af kolesterol, så hvis din test-produktion for alvor er ved at gå igang :wink: så får du brug for det - spis gerne 2-3 æg om dagen uden dårlig samvittighed

Link to comment
Share on other sites

tak... spiser mere fedt fra nu af men hvad med kulhydrat og protein er de mængder gode nok?

<{POST_SNAPBACK}>

Hold altid proteinet omkring de 150 gram ... det passer meget godt for din nuværende størrelse og aktivitet :smile: ingen grund til mere endnu!

Alt efter de aktivitetsniveau så planlæg dit kulhydratindtag herefter!

De dage hvor du er aktivit kan du holde antallet på dit nuværende niveau såfremt du går til den under din træning :wink:

- de dage hvor du bare "feder" den bør du holde lidt igen --> fjerne omkring 100 gram

Dvs en ny diæt hvor du bumber fedtet op på 30% og bibeholder dine nuværende tal for kulhydrat og fedt --> det bør give dig omkring 3500 kcal hvilket er et godt udgangspunkt hvis du gerne vil have bygget nogle muskler på :4flex:

Hvis du så sørger for at skære ned de dage du ikke laver noget så ender du omkring de 3000 kcal som du har ligget på hidtil uden hverken vægtned- eller opgang (går jeg ud fra??)

Link to comment
Share on other sites

Protein er godt på diæt af flere årsager. En af dem er at man næsten kan spise den dobbelte mængde i forhold til kulhydrat i det protein kræver meget energi at nedbryde --> Derved kan langt lettere holde sulten væk  :smile:
Det var da en overdrivelse der er til at forstå :bigsmile:
Generelt bruger kroppen kun mellem 2-10% af kcal'erne i kulhydrat til deres nedbrydning gennem mave-tarmkanalen mens protein kan komme helt op på 60% af energiindholdet --> derfor kan man også tillade sig at spise mange flere kcal'er på diæt  :4mewantfood:  såfremt en stor andel af dem kommer fra protein
Adskillige studier viser at den termiske effekt af protein er 20-30%. Nogle få studier har set på den termiske effekt af forskellige typer protein og der har, mig bekendt, kun været nogle få % til forskel.
Dette skyldes selvfølgelig til dels den termiske effekt men også at tarmens celler snupper virkeligt meget glutamin hvis de kan få lov --> herved forsvinder en del kcal også til "ikke" planlagte steder!
Så tarmcellerne øger deres metabolisme hvis en person øger indtaget af protein?
På sigt kan dette dog medføre at tarmens celler får det for godt og undergå kraftig hyperplasi over tid og derved får man sig også en større mave --> ikke så smart!
Kan dette dokumenteres?
Link to comment
Share on other sites

det er det jeg mener med et maximum

så, så længe fedt indtagningen forholder sig mellem 15-20% (50-60g) skal han nok tabe det fedt han vil af med... selvfølgelig skal han også huske træningen !

dvs hvis han fordelte sine 2600kcal således:

Protein: 150 g pr. dag

Kulhydrat: 200 g pr. dag

Fedt: 130 g pr. dag

så mener du ikke han ville tabe det fedt han gerne vil af med ?

<{POST_SNAPBACK}>

-------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsa!

Om han taber sig eller ikke er vel funderet i den forudsætning at ligevægtsindtaget er beregnet korrekt.

Ligevægtsindtaget kan beregnes videnskabligt,men det er vist ikke det der ligges op til.

Ellers kræver det en god tyk trænningsdagbog for at beregne det,fordi en træningsdagbog kan forsyne en om vægt contra kalorieindtagelse,selvfølgelig er vægttræning inkluderet i denne komposition(*).

Jens

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share