Fysiologisk skala versus procent af max puls


AndersBuch
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har ledt højt og bredt efter en slags tommelfinger regel der giver en oversættelse mellem den modificerede Borg Skala som blandt andet SATS bruger under navn ”fysiologisk skala” og procent af maksimal pulsen.

Efter at have regnet lidt på det, med brug af min egen max og min puls, er jeg kommet frem til følgende:

Skala: Procent

1: 23%

2: 31%

3: 40%

4: 48%

5: 57%

6: 66%

7: 74%

8: 83%

9: 91%

10: 100%

Hvad siger I – holder det?

- Anders

Link to comment
Share on other sites

Det svare meget godt til den "oversættelse" som mange af de bedre SATS instruktører bruger - det er vigtigt at fastholde plads til en individuel variation - men det er ikke helt skævt det der. Jeg skiller selv mellem 6,7 og 8 på samme % tal som i dit eksempel

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg har ledt højt og bredt efter en slags tommelfinger regel der giver en oversættelse mellem den modificerede Borg Skala som blandt andet SATS bruger under navn ”fysiologisk skala” og procent af maksimal pulsen.

Efter at have regnet lidt på det, med brug af min egen max og min puls, er jeg kommet frem til følgende:

Skala:  Procent

1:  23%

2:  31%

3:  40%

4:  48%

5:  57%

6:  66%

7:  74%

8:  83%

9:  91%

10:  100%

Hvad siger I – holder det?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er nok ikke helt ved siden af, men som Arne også nævner er der plads til personlige afvigelser. Udfra ovenstående %-satser skulle mine grænser være:

Hvilepuls: 45

Maxpuls: 197

1: 23%: 80 bpm

2: 31%: 92 bpm

3: 40%: 106 bpm

4: 48%: 118 bpm

5: 57%: 132 bpm

6: 66%: 145 bpm

7: 74%: 158 bpm

8: 83%: 171 bpm

9: 91%: 183 bpm

10: 100%: 197 bpm

Det holder dog ikke helt ift. mine erfaringer, hvor jeg for skala 6, 7, 8 og 9 kører efter følgende:

6: 76%: 160 bpm (hurtigere åndedræt - åben mund :laugh: )

7: 82%: 170 bpm (syren begynder at prikke i benene :cooldance: )

8: 89%: 180 bpm (syren mærkes tydeligt og konstant - benene bliver tunge :w00t: )

9: 95%: 190 bpm (grænsen til uudholdeligt - f.eks. flere reps stående dobbeltakt :devil: )

De subjektive vurderinger i paranteserne er dog vigtigere end pulsen, da pulsen ikke altid følger med (afhængigt af dagsformen).

Link to comment
Share on other sites

Det kommer da ganske an på hvad det skal bruges til...

Hvis det er til en indendørs AT/vo2maks test, hvor udøveren må formodes frisk, så er det vel helt fint.

Ellers skal Borg skalaen og pulsdata ses som supplerende info. Dermed mener jeg at tallet fra borgskalaen (RPE) skal holdes op mod pulsdata for dermed at kunne sige noget om form og restitution.

Et eksempel: RPE er høj, pulsen er lav = klassisk overreaching: restitution er påkrævet.

RPE er høj, pulsen er høj = dårlig form, for lidt træning

RPE er lav, pulsen er lav: Høj træningsvolumen men god form, der mangler typisk lidt top end, som kommer let ved en let nedtrapning af volumen.

RPE er lav, pulsen er høj = Topform (dog kan man også være for frisk)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I skal huske at forholde jer til om I snakker om procent af maksimalpulsen eller procent af pulsreserven.

Den første er nemmere at regne med. Den anden relaterer sig bedre til procent af maksimal iltoptagelse.

I dit eksempel kasperd, svarer 23 % af din maksimalpuls faktisk til 45 = hvile!

Jeg gætter på at I allesammen havde procent af pulsreserven i tankerne, selvom der blev skrevet procent af makspulsen :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share