Knagende led og knogler


Barath
 Share

Recommended Posts

Jeg har trænet rimeligt "konservativt progressivt"(godt fremad med dog med fokus på IKKE at overtræne)...:

5/uge = 3xFullbody Styrke, 2xSpinning

... i snart to måneder nu, og alle muskler har gennemsnitligt fint. Enkelte uafhængige træningspas giver self. occationelle, usystematiske ømheder, men intet vedvarrende, blot småting.

Men mine led virker lidt overbebyrdede eller usmurte, idet de knager en del, også når jeg ikke træner, uden at det dog er ulideligt eller noget, men man har det bare mere anspændt og sover dårligere. Jeg kunne godt tænke mig at styrke dem lidt, nu da alt det bløde skraml i min krop har det så godt :smile:

For Short : Jeg vil have min Styrke(Led,Knogler,bindevæv) opad og/eller bedre smøring i samme.

Kost:

Jeg synes ellers jeg lever meget sundt primært på havregryn+vitaminpille, mælk, prot.shakes efter træning, råkost(gulerødder, iceberg og æbler revet), tun og hvidt grovbrød.

Diagnose:

Jeg mener at have undersøgt sagen nok til, at kunne konkludere, at jeg måske får for lidt fedt i min kost(Cutting kostplan), og dermed også for lidt fiskeolie af den fede slags, da Tun er lightweight der og dermed også på olier. Med mit mælkeindtag og plenty grønsager+vitaminpiller, så får jeg vidst også dækket min calcium behov, så de er vidst heller ikke der, den hænger.

Ikke-nødvendigvis-uafhængige løsninger(2):

(Har hørt fra en bekendt at det virkede for ham i et ekstremt ledsmerte-case, hvor han gik fra smerter+stærke painkillers dagligt til efter en måned med 9! kapsler fiskeolie/dag, gik ned til en here-and-there panodil, når han skulle sove eller slappe af. Han sagde dog også at den kur var stærk og ubehagelig, da alt smagte af fisk og han havde fiskeånde i en måned, så han ville kun anbefale den så stærk i ekstreme tilfælde....)

Men jeg snakker jo også bare om 4g "3-6-9" kapsler/dag her(=2xdags dosis, right?)

(1) Men kan en kur af dobbelt dags dosis af en "Omega3-6-9 blandings" kapsel, være nok til at "smøre" mig op til standard igen ?

Jeg troede nej, og ledte lidt videre og fandt, blandt mængden af bio-nature-crap, en kapsel-type, der i generelle termer, kaldes silica-kapsler(Beklager meget hvis dette er et bestemt mærke, der hedder sådan og ikke kapsel typen).

Den skulle vidst nok, på trods af oprindelsen blandt natur-tilskud, rent faktisk virke og være dokumenteret, men jeg har ikke kunnet finde noget brugbart derpå, andet end det Helsenyt skriver.

En tilfældig kapsel, bestod af 100% mikrominiseret padderokke(heraf 12% kiselsyre), såvidt jeg forstod på indpakningen.

(2) Men er der nogen der ved noget om det aktive stof, åbenbart kiselsyre, også kaldet Siliciumdioxid, SiO2, virker det eller er det fup ?

vh.

/Barath

Link to comment
Share on other sites

Jeg har trænet rimeligt "konservativt progressivt"(godt fremad med dog med fokus på IKKE at overtræne)...:

5/uge = 3xFullbody Styrke, 2xSpinning

... i snart to måneder nu, og alle muskler har gennemsnitligt fint.  Enkelte uafhængige træningspas giver self. occationelle, usystematiske ømheder, men intet vedvarrende, blot småting.

Men mine led virker lidt overbebyrdede eller usmurte, idet de knager en del, også når jeg ikke træner, uden at det dog er ulideligt eller noget, men man har det bare mere anspændt og sover dårligere.  Jeg kunne godt tænke mig at styrke dem lidt, nu da alt det bløde skraml i min krop har det så godt :smile:

For Short : Jeg vil have min Styrke(Led,Knogler,bindevæv) opad og/eller bedre smøring i samme.

En tilfældig kapsel, bestod af 100% mikrominiseret padderokke(heraf 12% kiselsyre), såvidt jeg forstod på indpakningen.

(2) Men er der nogen der ved noget om det aktive stof, åbenbart kiselsyre, også kaldet Siliciumdioxid, SiO2, virker det eller er det fup ?

<{POST_SNAPBACK}>

Kisel er relativt udokumenteret videnskabeligt, men hævdes, som du siger at være smertestillende.

Fiskeolie virker betændelsesdæmpende - dog ikke i en sådan grad, at det kan behandle akutte inflammationer - betændelsesreaktioner i led, sener osv.

Fiskeolie smør IKKE leddet - det er ammestuesnak og falsk logik (olie + led = smurt led).

Glukosaminsulfat smør leddet, virker smertestillende.

Ved akutte inflammationer i led; stærke smerter, hævelse, rødme, varme (se en læge) og vælg evt et NSAID præp. som ibuprofen.

Ellers start altid med paracetamol - det er ikke farligt for maven.

MEN -det lyder nu mere som om du trænger til en træningspause. Husk at led, knogler og sener ikke styrkes som muskler - men 2-3 gange så langsomt.

Du kan sagtens progrediere fint i styrke, og så pludseligt ramme et loft som skyldes led og knogler. Respekter det, gå lidt ned i intensitet og hold den til du er smertefri, og start så langsomt på progression igen.

Muskelømhed foretager sig og er meget sjælkdent farlig - hvorimod smerter fra led og knogler skal tages alvorligt. Knirker, knagen og diffus ømhed/stivhed i skroget lyder som på grænsen til overtræning.

Link to comment
Share on other sites

Muskelømhed foretager sig og er meget sjælkdent farlig - hvorimod smerter fra led og knogler skal tages alvorligt. Knirker, knagen og diffus ømhed/stivhed i skroget lyder som på grænsen til overtræning.

<{POST_SNAPBACK}>

Eller et tegn på at du er kommet lidt op i alderen... :laugh::laugh:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share