Selvtest


Waits
 Share

Recommended Posts

En af de ting man skal være rigtig god til for at bliver Jæger eller Frø er "ikke at gå i stykker". Dette gælder både fysisk og psykisk. Dette er naturligvis en kvalitet der både er genetisk og kan trænes. I et træningsprogram op til optagelse vil jeg derfor lægge vægt på, at det både indeholder en systematisk opbygning, men samtidigt også indeholder nogle "selvtest", hvor man får erfaringer med sin egen krop og psykes respons på nogle specifikke bealstningstyper.

Den enkelte test man laver kan i selve træningsopbygningen kan synes som en utidig spidsbelastning, men hellere få prøvet nogle basale grænser af inden at man har aflyst alle andre planer for de næste 3 år.

Sådanne test kan f.eks. være:

1. Test hvordan du har det med at gå langt. F.eks. maximal distance der kan tilbagelægges på et halvt døgn - derefter på et helt døgn.

2. Deltag i adventure-agtige arrangementer i naturen (alá ECO-Challange). Enten formaliserede konkurrencer eller ture planlagt med et par kammerater.

3. Gennemførelse af en udfordrende distance havsvømning (NB - sikkerhed, ledsagebåd)

4. Ovenstående helst under klimatisk udfordrende forhold. Det er fundamentalt at have afprøvet om man kan køre videre på trods af kulde, regn, mørke, og søvnmangel.

Aspiranter til Jægerkorpset har ofte sådanne erfaringer med i bagagen fra deres hidtidige militære uddannelse, men ikke nødvendigvis i en form der har været ekstrem nok.

Ovenstående tester naturligvis ikke alt man har brug for, men det er vigtigt at finde ud af man kan klare sådanne belastninger - og ikke mindst at man trives med dem.

Personligt holder jeg meget af hård træning, men hader kulde, regn og søvnmangel, hvilket jeg heldigvis erkendte allerede som værnepligtig (PNINF 1985)  :cold:

Så derfor: et langtidstræningsprogram bør indeholde sådanne deltest. Kun fantasien sætter grænser her. Jeg kan godt forstå at korpsene ikke selv foreslår ekstreme ting folk skal afprøve, da det vil give nogle ansvarsproblemer, men her på MOL kan vi jo frit lade nogle gode forslag komme på banen  :wink: .

<{POST_SNAPBACK}>

Opmuntret af dette indlaeg fra MZ taenkte jeg at et traad med ekstreme selvtests var paa sin plads.

Dette gaelder naturligvis ikke kun dem der vil til specialstyrkerne, men ogsaa dem der synes at ekstreme fysiske og psykiske ting er fedt og ikke interesseret i at have radiotjeneste, skydevaaben, sanitet, dykning, faldskaermspring som hverdag.

Jeg har selv gennemgaaet mange tests naar det kommer til gaature og loebeture, saa jeg vil ligge ud med et link til F.E.M. 70 km orienteringsloeb ved silkeborg paa 2 dage med alt i rygsaekken. http://www.fjallraven.dk/fem/

lad links og ideer begynde :showoff::4trumpet:

*edit* som altid skal sikkerheden vaere i orden. hav en mobil, penge, godt med mad og fornuften med. Det er jo trodsalt under eget ansvar

Edited by Waits
Link to comment
Share on other sites

Man kunne jo se¸ hvor mange benbøjninger man kan nå at lave på en time med sin egen kropsvægt :smile:

N.B. Husk spand :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

til at braekke sig i? :tongue:

ellers kan man jo lave 30 sekunder max test i chin ups. Det er altid sjovt. saerligt hvis man proever tre gange i traek med 15 sekunders pause i mellem.

Men jeg taenkte nu mere paa de lidt mere ekstreme ting, ude i det dejlige sne/regn/blaese/solskins vejr.

Link to comment
Share on other sites

70km er ikke det store på 2 dage...

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

<{POST_SNAPBACK}>

hmmm, det er jo saa i fugleflugt, og i et temmelig bakket omraade, med en 5-10 kilo i rygsaekken, og med tidsfrister, og med en makker der skal vaere i samme form. Det er to dage af 35 km i fugleflugt. hvilket reelt betyder at vinderne loeber den paa en 10-11 timer. Man skal nok regne med at runde de ca 95-100 km. Det er alligevel en del, omend ikke det mest ekstreme man kan forestille sig.

De sidste kommer vel ind paa en 20-23 timer. Det er nu lang tid at loebe paa to dage. Proev at loeb en bjergmarathon med rygsaek, og saa loeb en til dagen efter. Samtidig skal man jo saa ogsaa selv finde vej hvilket giver lidt ekstra pres, saerligt den sidste dag.

Edited by Waits
Link to comment
Share on other sites

Man kunne jo se¸ hvor mange benbøjninger man kan nå at lave på en time med sin egen kropsvægt :smile:

N.B. Husk spand :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg behøver ikke kommentere dette forslag vel??

Man kunne jo også bare søge ind og se, hvor langt man kommer!

Jo mere motiveret man er jo længere vil man holde...at stole på sig selv er alfa og omega!

Edited by niceman
Link to comment
Share on other sites

Man kunne jo se¸ hvor mange benbøjninger man kan nå at lave på en time med sin egen kropsvægt :smile:

N.B. Husk spand :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg behøver ikke kommentere dette forslag vel??

Man kunne jo også bare søge ind og se, hvor langt man kommer!

Jo mere motiveret man er jo længere vil man holde...at stole på sig selv er alfa og omega!

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke bitter nu :smile:

"Opmuntret af dette indlaeg fra MZ taenkte jeg at et traad med ekstreme selvtests var paa sin plads.

Dette gaelder naturligvis ikke kun dem der vil til specialstyrkerne, men ogsaa dem der synes at ekstreme fysiske og psykiske ting er fedt og ikke interesseret i at have radiotjeneste, skydevaaben, sanitet, dykning, faldskaermspring som hverdag."

Men jeg tror bestemt du er hård nok i filten til at klare skærene¸ hvis det skulle være. Mester.

Link to comment
Share on other sites

Man kunne jo se¸ hvor mange benbøjninger man kan nå at lave på en time med sin egen kropsvægt :smile:

N.B. Husk spand :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg behøver ikke kommentere dette forslag vel??

Man kunne jo også bare søge ind og se, hvor langt man kommer!

Jo mere motiveret man er jo længere vil man holde...at stole på sig selv er alfa og omega!

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke bitter nu :smile:

"Opmuntret af dette indlaeg fra MZ taenkte jeg at et traad med ekstreme selvtests var paa sin plads.

Dette gaelder naturligvis ikke kun dem der vil til specialstyrkerne, men ogsaa dem der synes at ekstreme fysiske og psykiske ting er fedt og ikke interesseret i at have radiotjeneste, skydevaaben, sanitet, dykning, faldskaermspring som hverdag."

Men jeg tror bestemt du er hård nok i filten til at klare skærene¸ hvis det skulle være. Mester.

<{POST_SNAPBACK}>

Haha... :laugh:

Link to comment
Share on other sites

hmmm, det er jo saa i fugleflugt, og i et temmelig bakket omraade, med en 5-10 kilo i rygsaekken, og med tidsfrister, og med en makker der skal vaere i samme form. Det er to dage af 35 km i fugleflugt. hvilket reelt betyder at vinderne loeber den paa en 10-11 timer. Man skal nok regne med at runde de ca 95-100 km. Det er alligevel en del, omend ikke det mest ekstreme man kan forestille sig.

De sidste kommer vel ind paa en 20-23 timer. Det er nu lang tid at loebe paa to dage. Proev at loeb en bjergmarathon med rygsaek, og saa loeb en til dagen efter. Samtidig skal man jo saa ogsaa selv finde vej hvilket giver lidt ekstra pres, saerligt den sidste dag.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu troede jeg, at ALt i ryggækken betød med oppakning milistyle og at 70 kg reelt var 70 km. De fleste rekrutter går da noget der ligner 30-40 km om dagen på deres rekruttur.

Dermed ikke sagt, at selv pt har lyst til at begive mig ud på en 70km tur med oppakning. Det vil formodeligt "koste mig" omkring 8000kcal + ligevægt indtag, hvilket jeg får svært ved at indtage. :smile:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

en anden mulighed hvis man ikke gider tage bussen/toget fra kbh til aarhus er at gaa fra koebenhavn til kalundborg og saa faergen derfra. Roskilde vejen til Roskilde er lidt kedelig, men derefter bliver det en meget flot tur hvis man tager af de smaa veje istedet for hovedvejene. vel ca en 100 km, saa tag et regnslag med hvis du vil sove paa et tidspunkt. evt. kan du blaffe ligefoer. saa kan du komme meget billigt over.

Det er et par aar siden jeg selv gik turen og jeg ved ikke om faergen stadig sejler fra kalundborg. Det maa man hellere tjekke, det er lidt laengere at gaa til odden.

edit: eller kystbanen... Der er ca 42 fra helsingoer havn til amalienborg. saa slipper man ogsaa for ventetid og forsinkelser paa toget

Edited by Waits
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share