Træne underarmene?


Koeffe
 Share

Recommended Posts

Hvordan træner man sine underarme? De skulle jo også gerne blive list større i takt med at overarmene bliver større, så det ikke ser alt for mærkeligt ud.

Er det noget med at presse alt hvad man kan mod en væg? Det minder i hvert fald lidt om øvelsen nederst på siden her:

http://www.motion-online.dk/styrketraening...ort_-_overkrop/

Men så vil "hårdheden" af øvelsen jo være den samme altid? :dry: Kan man ikke træne underarmene alene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er de færreste der har brug for at træne underarme specifikt.

Lav tilstrækkeligt at øvelser hvor du samler tunge ting op (f.eks dødløft) eller trække-bevægelser (chinups, rows og lignende)

<{POST_SNAPBACK}>

Copy. DL og rows er det eneste, der nogensinde har udviklet mine underarme. Så behøver du heller ikke spilde tiden på wristcurls o.lign. - lige til at lukke op og skide i.

Link to comment
Share on other sites

wristcurls o.lign. - lige til at lukke op og skide i.

Hørt hørt!!

Og ellers så leg lidt med at løfte en OL-stang i den ene ende. Altså i det tykke stykke der kan rulle rundt. Du putter bare skiver på ligesom normalt og så tager ved ude for enden af stangen og løfter (enten dødløfter fra gulvet af for maks/reps eller hold for tid)

Du kan også "pinch grippe" enten en bumper plate for tid eller to alm jernskiver for reps eller tid. Det giver også ganske ok..

Har i jernskiver med små nav på den ene side, kan du øve dig i at kunne løfte skiven i naven, mens den ligger fladt på gulvet. Er faktisk pænt hårdt..

Endelig kan du også "jonglere" med bumperplates.. Lidt svært at forklare, men du tager et greb foroven af pladen og kaster den op i luften og griber den så med den anden hånd i luften. Pointen er så at den ikke må røre jorden selvfølgelig.. Giver rimelig gode reflekser og grebsstyrke. Har maks klaret en 20 kg skive for 5 reps per hånd. Men øvelsen er også ny for mig..

Men som du kan se er der masser af muligheder.. Og endnu flere hvis du er interesseret i at investere i specielt udstyr!! :4smartass:

Håber du blev inspireret.. Hygge

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Det kræver vist en ordbog at følge med i diskussioner her. :wink:

Nå, men jeg har kun et par håndvægte til rådighed her hjemme. Men jeg har fundet ud af at hvis jeg løfter den med et overhåndsgreb giver det stor spænding i min underarm. Det tror jeg vidst virker meget godt.

Jeg har forresten også sådan sådan nogle "håndgreb" man skal presse sammen i hænderne. Kan de overhovedet bruges til noget? Hvor hjælper de henne? De giver vel kun styrke, og ikke muskelvækst, right? For man kan jo ikke justere styrken.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Det kræver vist en ordbog at følge med i diskussioner her.
Spørg :bigsmile:

Vi kender jo ikke din referenceramme, og det er lidt nemmere at svare hvis alle øvelser osv skal forklares i detaljer.

Jeg har forresten også sådan sådan nogle "håndgreb" man skal presse sammen i hænderne. Kan de overhovedet bruges til noget? Hvor hjælper de henne? De giver vel kun styrke, og ikke muskelvækst, right? For man kan jo ikke justere styrken.

Hvis det er den slags du kan finde i Netto, Intersport eller lignende, så kan de næppe bruges til særlig meget. De er simpelthen for lette.

Hvis du vil træne crushing grip (altså styrke i at lukke hånden), så bør du kigge nærmere hos Ironmind og deres Captain og Crush. DE er onde :devil:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Ja, købte dem i Netto long time ago fordi de kostede 10-20 kr. :4thumbup:

De er også lidt for lette... Jeg kan tage begge to i en hånd så let som ingenting. :dry:

Men hvad hjælper den form for workouts egentlig på? Fingrene, eller håndleddene eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

Ja, købte dem i Netto long time ago fordi de kostede 10-20 kr.  :4thumbup:

De er også lidt for lette... Jeg kan tage begge to i en hånd så let som ingenting.  :dry:

Men hvad hjælper den form for workouts egentlig på? Fingrene, eller håndleddene eller hvad?

<{POST_SNAPBACK}>

Det eneste jeg tror de duer til, er mod en begyndende musearm :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Ja, købte dem i Netto long time ago fordi de kostede 10-20 kr.  :4thumbup:

De er også lidt for lette... Jeg kan tage begge to i en hånd så let som ingenting.  :dry:

Men hvad hjælper den form for workouts egentlig på? Fingrene, eller håndleddene eller hvad?

<{POST_SNAPBACK}>

Det eneste jeg tror de duer til, er mod en begyndende musearm :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vel for lukke mekanismen i hånden/grebet , som du fx bruger i dødløft? :wink:

Edited by chalZe
Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun håndvægte til rådighed og kan derfor kun lave Dumbell Hammer Curl. Jeg synes dog de ser lidt underlige ud på filmen? Det ligner da bare en dårlig taget [eeeh.... sådan en alm en man bruger til skipper skræk musklen (biceps?)]?

Hvad er forskellen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun håndvægte til rådighed og kan derfor kun lave Dumbell Hammer Curl. Jeg synes dog de ser lidt underlige ud på filmen? Det ligner da bare en dårlig taget [eeeh.... sådan en alm en man bruger til skipper skræk musklen (biceps?)]?

Hvad er forskellen?

<{POST_SNAPBACK}>

Er ikke sikker jeg forstår dit spørgsmål?

Hvis du tager den første øvelse, reverse curl, så vender håndfladerne ned mens man har greb om stangen og ikke som op som ved biceps curl (overarm). I den position med håndfladerne ned er biceps svag og underarmens muskler tager det meste af arbejdsbyrden. Du kan muligvis lave reverse curl med håndvægt - men bør nok laves med stang eller i kabler.

Ligeledes har du dumbell hammer curl - den er en mellemting mellem en alm. bicep curl håndflader vendt op og den reverse curl jeg omtalte før med håndfladerne vendt ned (underarme). DVS dumbell hammer curl med håndfladerne i "neutral" stilling med tommeltot op rammer lidt af det hele all-round.

Og så lige en anden ting, "skipper skræk" musklen som du hentyder til er underarmen. Skipper skræk har faktisk tynde overarme. In case you didnt know.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Kettlebell snatches virker også ganske godt på underarmen, da kettlebellen vil enormt gerne vil ekstenderere håndleddet efter rotationen.

Så behøver du heller ikke spilde tiden på wristcurls o.lign. - lige til at lukke op og skide i.

Iøvrigt er jeg ikke helt enig i dette. Wrist curls kan være ganske effektive så længe vægten man benytter er respektabel. Iøvrigt er wrist curls brugt en del af armwrestlere, (bl.a John Brzenk - mest vindende armwrestler nogensinde).

Iøvrigt er Pavel også fortaler for wrist curls sålænge det ikke er en omgang high rep Ken & Barbie pink color coated dumbbell noget... Der er jo andre måder at lave wrist curls på end hvad der lige er anbefalet på EXRX.net.

/KJ, RKC 2

Link to comment
Share on other sites

nu er jeg altså efterhånden lidt træt af at man tager for givet at ALLE, får store underarme af dødløft, får kæmpe guns af chins osv osv.

Mine underarme er uhyre små, og jeg har dødløft i et par år efterhånden. Dødløft har givet mig en tyk ryg, men aldrig noget som helst til underarmene. De skal trænes specifikt før de vokser hos mig ihvertfald! Og jeg gætter på jeg ikke er den eneste.

Chins giver mig fin lat aktivering, men INTET til armene, samme gælder sådan set alle andre ryg øvelser. De skal sku have nogle iso øvelser, så startede de med at vokse, nuff said.

Så svaret er: Dødløft kan hjælpe for nogen, mens andre skal træne dem specifikt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, købte dem i Netto long time ago fordi de kostede 10-20 kr.  :4thumbup:

De er også lidt for lette... Jeg kan tage begge to i en hånd så let som ingenting.  :dry:

Men hvad hjælper den form for workouts egentlig på? Fingrene, eller håndleddene eller hvad?

<{POST_SNAPBACK}>

Det eneste jeg tror de duer til, er mod en begyndende musearm :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vel for lukke mekanismen i hånden/grebet , som du fx bruger i dødløft? :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Lukke mekanismen som du kalder den(chrushing) og grebet i dødløft er ikk samme måde de trænes, selvfølgelig vil det ene kunne overføres til det andet og lign, men for at kunne holde en ordentlig vægt i dl er det primært statisk greb træning du skal lave og det andet er nogle øvelser med grippere COC

Link to comment
Share on other sites

Reverse BB curl.. Nu har jeg kun godt 1 års erfaring, men så vidt jeg ved, er det en optimal øvelse hvis du skal træne underarmen.... :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Lige efter dødløft :tongue:

<{POST_SNAPBACK}>

Mere sandsyndligt du får længere arme af dødløften end...dine underarme vokser :wink:

Link to comment
Share on other sites

Reverse BB curl.. Nu har jeg kun godt 1 års erfaring, men så vidt jeg ved, er det en optimal øvelse hvis du skal træne underarmen.... :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Lige efter dødløft :tongue:

<{POST_SNAPBACK}>

Mere sandsyndligt du får længere arme af dødløften end...dine underarme vokser :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Tja.. :wink:

Synes nu at jeg har oplevet en fin hypertrofi i mine underarme i forbindelse med dødløft, hvor isolationstræning aldrig har givet mig noget. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hov - jeg fandt lige denne her:

http://www.exrx.net/Articulations/Wrist.html#anchor260949

Nu når jeg lige prøvede den virkede det ret belastende for håndleddet. Er det startynk, eller er det noget jeg skal være påpasselig med? :dry:  :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Tag evt. lidt mindre vægt på. laver selv den øvelse, dog bruge bruger jeg stang, synes det er mere behageligt, desuden er det en god ide at lave den øvelse med overhånd, den kan mærkes :tongue:

Generelt, når man begynder at træne en ny muskelgruppe, kan det godt gøre lidt ondt, eftersom musklerne ikke er vant til at blive brugt det den måde.

F.eks. er der mange som når de begynder at styrketræne, får ondt i brystet fordi de aldrig rigtigt at trænet bryst, f.eks. ved armbøjninger o.lign.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share