vitaminpiller m. jern


nOOb
 Share

Recommended Posts

Nu er der vistnok noget med at man ikke må nævne produktnavne o.l. her...men der findes en type multivitamin piller der indeholde en ton forskellige vitaminer og mineraler - herunder også jern.

Nu har jeg læst en del her på siden og andetsteds og er efterhånden ret forvirret mht. til mænd og jern-tilskud. :blink:

Pillerne vi taler om indeholder udover alt det andet også 5mg jern - og man (jeg) guffer en om dagen.... burde jeg være bekymret ?

Og nåeh ja jeg er en mand :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Uden pis....jeg synes du bør bekymre dig mere om IKKE at bekymre dig så meget :wink:

Alvorligt talt, så tror jeg næppe risikoen er så stor, med de doser der er i normale vitaminpiller. Det er da ganske rigtigt at mænd ikke skal have for meget jern. Men jeg tror mere der her tænkes på koncentrerede jern-tilskud, og ikke multi-vitamin piller.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, hvilke ulemper har man(mænd) med for høj indtagelse af jern...?

<{POST_SNAPBACK}>

Man har tilsyneladende kunnet påvise en sammenghæng mellem udviklingen af hjerte-kar sygdomme og indtagelse af store doser jern, hos mænd.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er nemt at lave en hurtig slutning og sige¸ det var fordi de fik deres megen jern ved at æde for meget fedt rødt kød og derigennem pådrog sig de slemme skavanker.

Ikke at jeg i øvrigt tror Rødt død er farligt¸ kun hvis det er i kombination med lave for lidt/æde for meget scenariet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Problemet med bloddonortesen er, at man kunne hævde, at disse i snit er lidt mere sunde end IKKE-donorer!

Dog har jern det med at ophobe sig i organismen hos mænd, der som hovedregel IKKE menstruerer, - uanset hvor kællingeagtigt de ellers opfører sig.

I tilfældet aktive sportsfolk er sagen dog noget anderledes, - helt afhængig af sport og træningsmængde/intensitet.

Men da alle fornuftige mennesker tvinger deres luddovne doktormand til at lave det helt basale bloddwork, der automatisk er normen i andre ikke-tredjeverdenslande, så er problemet minimalt.

En blodprøve er under alle omstændigheder en udmærket idé, da en mindre procentdel lider af en arvelig sygdom, - hæmokromotose, -hvor jern ophobes i kroppen med meget alvorlige konsekvenser til følge.

Analyser af udholdenhedsatleters jerntab gennem sved, footstrike hemolysis og mikro gastrointestinal blødning m.m., viser et muligt "tab" på mere end 3 mg dagligt.

Sammenholdes dette med jernbehovet tildækning af basale funktioner, kan man ende med et muligt totalt jernbehov på over 4mg for mænd i hård træning.

Så meget jern kan det faktisk være uhyre vanskeligt at få gennem kosten, hvor indholdet typisk kan ligge på 5-7mg pr. 1000Kcal, hvilket vil sige 20-28mg ved et indtag på 4000Kcal.

Her skal man så huske, at selv det bedste heme-jern fra f.eks. kød KUN optages med en effektivitet på ca. 10%, så skulle kosten alene dække hårdt trænende udholdenhedsatleters behov, så skulle energiindtaget altså ligge i området små 6000Kcal - 8000Kcal pr. dag.

Faktisk viser nogle undersøgelser da også, at ret mange af sådanne atleter ligger ret lavt mht. serum ferritin og andre typiske jernafhængige markører.

Slutteligt påvirker kosten udover det rent indholdsmæssige også optageligheden af jern, hvor f.eks. C kan øge den og meget calcium kan reducere samme!

Selv har jeg dagligt taget 10mg jern picolinat i mit foretrukne kombinationsprodukt i mere end 15 år, da jer i perioder får for lidt jern af den orale vej..........................

Og dette tilskud har ALDRIG fået mine målte jernværdier højere op end til midten af normalområdet!

Er man derimod en elendig sofaløjser, er jerntilskud med stor sandsynlighed IKKE nødvendigt, - og muligvis endda direkte frarådeligt.

Men som sagt, - lad en blodprøve afgøre spørgsmålet, - der er mange variabler og INGEN grund til at gætte!

Edited by mannering
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share