Den ultimative løbejakke


Diddley
 Share

Recommended Posts

Lørdag eftermiddag havde jeg en rigtig træls oplevelse. Løbeturen startede godt med gode ben. Vejret var gråligt og med enkelte lette byger. Efter 20km havde jeg stadig gode ben, og besluttede mig for at løbe yderligere 10. MEN, efter yderligere et par km. kom der et voldsomt regnskyl, og min løbejakke måtte give op med det resultat at jeg blev våd og kold. Den er ellers normalt vindtæt og kan holde til en let byge.

Resultatet blev at jeg måtte slutte med klaprende tænder efter ca. 25km.

Oplevelsen har fået mig til at spekulere på, om der er nogle der kender til en løbejakke der er 100% vind- og vandtæt, og samtidig åndbar. De fleste jeg har set er vindtætte og kan holde til en vis mængde regn, men er ikke 100% vandtætte.

Den skal selvfølgelig også være lavet på en sådan måde at den er behagelig at løbe med.

Nogle erfaringer ?

Link to comment
Share on other sites

Lørdag eftermiddag havde jeg en rigtig træls oplevelse. Løbeturen startede godt med gode ben. Vejret var gråligt og med enkelte lette byger. Efter 20km havde jeg stadig gode ben, og besluttede mig for at løbe yderligere 10. MEN, efter yderligere et par km. kom der et voldsomt regnskyl, og min løbejakke måtte give op med det resultat at jeg blev våd og kold. Den er ellers normalt vindtæt og kan holde til en let byge.

Resultatet blev at jeg måtte slutte med klaprende tænder efter ca. 25km.

Oplevelsen har fået mig til at spekulere på, om der er nogle der kender til en løbejakke der er 100% vind- og vandtæt, og samtidig åndbar. De fleste jeg har set er vindtætte og kan holde til en vis mængde regn, men er ikke 100% vandtætte.

Den skal selvfølgelig også være lavet på en sådan måde at den er behagelig at løbe med.

Nogle erfaringer ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ville bare som loeber vaere den foerste til at svare :laugh:

Men jeg er MEGET glad for min Nike jakke.. Jeg har den ikke med mig nu, saa du maa vente lidt foer det fulde navn kommer.

Den kostede omkring 1000,- og er SUPER fed. Jeg vil vove den paastand at den er 100 % vandtaet, selvom de vist kun reklamere med 99%. Jeg har vaeret ude i SERIOEST regnvejr, og skybryd og intet er kommet igennem. Eneste nitte er at der kun er en lomme bagpaa med en ekstra lille riz-raz indeni, men den gaar hurtigt i stykker da det er noget netstof de har brugt. Den sidder perfekt. Jeg har aldrig fortrudt koebet.

Jeg opdatere med navnet i aften.

Link to comment
Share on other sites

Jakken jeg har er denne

http://www.run4fun.dk/gg_visdata.asp?id=49

Der står at den er varm, men jeg kan sagtens holde ud at løbe i den i maj måned med en t-shirt under.

Jeg har ikke lige kunne finde et billede af den på nettet, ved hjælp af google, det er altid nogle andre end den jeg har. Men man kan stadig købe den i løbebutikker.

Jeg tror at dem Northface har er for kraftige, hvis de skal være vandtætte...

Måske kunne du også prøve at se på mærket GoLite. Det sælges ikke i danmark, men de har fået rigtig gode anmeldelser på nogle af deres ting

Link to comment
Share on other sites

Super, takker for hjælpen.

Selv om modellen måske ikke forhandles mere, så har Nike utvivlsomt ført konceptet videre i andre jakker.

Jeg har også fået et råd fra en kollega hernede om et lokalt tysk mærke, som også laver en fuldstændig vind- og vandtæt løbejakke. Det må også checkes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan anbefale Gore Roubaix, som ikke overraskende er med gore-tex. Det er egentlig en cykeljakke - men snittet er fint til løb, og min har trofast holdt vandet ude ved såvel løb som cykling igennem flere år. Vigtigheden af en tæt, åndbar jakke er endnu større ved cykling end ved løb, så i det hele taget var det måske umagen værd at kigge i den retning?!

Gore Roubaix er ikke billig - for adskillige år siden gav jeg omkring DKK 1200 - men målt i pris pr km er der tale om et fund!

Link to comment
Share on other sites

Du kan også prøve med en tynd MTB-jakke (mountainbike).

Hvis du alligevel ikke løber 10'eren på 35 minutter og egentlig bare gerne vil have lidt komfort betyder den (lille) ekstra vægt ingenting.

Gode mærker er:

Arc'teryx (meget dyr)

Patagonia (moderat dyr)

Haglöff (mindre dyr)

Tjek evt. www.moosejaw.com - der forhandler alle mulige og umulige mærker

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share