Vægttræning


Ironman
 Share

Recommended Posts

Jeg er gået igang med at træne igen efter 2 1/2 års pause, men denne gang vil jeg ikke træne bodybuilding men træne noget hvor jeg bliver stærk. Jeg har læst herinde noget om basis øvelser, og få set, jeg vil gerne være stærk i bænkpress, og have nogle stærke ben.

Bodybuilding siger mig ikke så meget mere, men jeg er blevet mere vild med vægtløftning, hvad skal jeg træne for at blive "allroundstrong"?

jeg har planlagt at træne Man, Tirs, og onsdag, men vil gerne have noget hjælp til at planlægge at program der giver masse, og hvor jeg bliver stærk.

Link to comment
Share on other sites

Der er flere, mere eller mindre færdig syede programmer hvor styrke er prioteret højt. Jeg ved, at der på getbig, er en artikle af TJ omkring WSB. Den beskriver det meget godt. Der er også links, hvis man gerne vil fordybe sig yderligere. Artiklen giver et forslag til et trænings program. WSB er godt nok baseret på 4 dage i ugen, men der er jo også andre systemer. Synes at kunne erindre noget med en herinde, som forsøgt sig med en tre dags version af systemet specielt rettet mod bænkpres. Prøv selv at se lidt på det med dine tidligere erfaringer i baghovedet.

- Herkules

Link to comment
Share on other sites

Hej Natteravne

Er dine forventede træningsdage lagt ud fra, hvornår der er plads til træning, eller er det mere et tilfælde de ligger klumpet sammen i starten af ugen?

Optimalt vil være at dele dem ud eksempelvis mandag, onsdag, fredag. På den måde kan din krop restituere fra gang til gang.

Træningen kunne foreksempel se ud som følgende:

mandag

Eksplosiv squat

Tung bænkpres

Assistence til squat

onsdag

Eksplosiv bænkpres

Dødløft+lat

Assistence til bænkpres

fredag

Tung squat

Let bænkpres

Assistence til squat og bænkpres

Sådan kunne de foreksempel se ud. Det er anderledes end den konventionelle måde BB splits bliver lavet på, hvor programmet ofte bliver delt op efter muskelgrupper. Her ligger fokus på de bænk og squat - resten er assistence øvelser, der skal hjælpe til med at maksimere udbyttet af de 2 øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Ironman:

Så er der ingen grund til at bruge tid på at lære de teknisk svære løft i vægtløftning.

Thomas J har skrevet en god "begynder"-artikel på getbig.dk.

Fokusér på basisøvelser - i særdeleshed dybe benbøjninger.

I bund og grund kan du designe dit program ud fra princippet:

Benbøjninger

en trækkeøvelse

en presseøvelse

+ lidt assistance (mave/torso, greb etc.) - kan udelades...

træn f.eks. 3 gange om ugen og variér evt. intensiteten, hvis det bliver for meget med 3 hårde træningspas i træk.

hej...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share