Grøn te


John Johnson
 Share

Recommended Posts

Her for nogle dage siden løb jge ind i noget på nettet om grøn te :smilejap:, og jeg fik lyst til at undersøge emnet nærmere. Jo mere jeg søgte, jo mere blev grøn te rost... lige indtil for 5 min siden da jeg på en side så at grøn te nedsætter testosteronniveauet (og i det hele taget niveauet af androgene stoffer) i kroppen og desuden gjorde disse stoffers receptorer "dårligere" :4jumpy:

Er det rigtigt? Og er det noget der betyder noget for vægttræning, og "mig" i det hele taget?

Link to comment
Share on other sites

Så hvis jeg har forstået det rigtigt så ligger valget mellem tab af "mandlighed" eller at man ikke får nok antioxidanter? Hvor meget te skal der til for at det har en negativ effekt på muskelopbygning osv?

EDIT: Og hvorfor er det egentlig at teen kun skal trække i 3 min? Jeg har læst nogle steder at den stimulerende effekt nedsættes hvis teen trækker længere, men det giver ikke mening for mig hvorfor det skulle ske? Jo længere tid teen trækker, jo flere stoffer må den vel frigive?

Jeg har set nogle steder på nettet hvor de siger at man bare kan putte noget te i bunden af sin kop og så hældre vand over og så drikke teen efter nogle minutter (hvor man bare lader tebladene ligge i bunden af koppen). På den måde kan teen jo sagtens ende med at trække i lang tid.

:unsure:

Edited by John Johnson
Link to comment
Share on other sites

Du tænker for meget! Theen er sund og smager bedst hvis den ikke får lov til at trække for længe.

HVis du vil have en mere sikker tilgang til, om du får den korrekte dosis, så køb det som kapsler. Der går du bare glip af théens beskyttende effekt imod huller i tænderne.

Link to comment
Share on other sites

Du tænker for meget! Theen er sund og smager bedst hvis den ikke får lov til at trække for længe.

HVis du vil have en mere sikker tilgang til, om du får den korrekte dosis, så køb det som kapsler. Der går du bare glip af théens beskyttende effekt imod huller i tænderne.

Hehe ok :blush:

Jeg holder mig nok til kop-te :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Du tænker for meget! Theen er sund og smager bedst hvis den ikke får lov til at trække for længe.

HVis du vil have en mere sikker tilgang til, om du får den korrekte dosis, så køb det som kapsler. Der går du bare glip af théens beskyttende effekt imod huller i tænderne.

<{POST_SNAPBACK}>

Desuden kan man vel ikke være sikker på at kapslerne er lige så gavnlige sundhedsmæssigt som theen?

De små stoffer (flavonider, pektiner, mm.) har man så vidt jeg har forstået det ikke særlig godt styr på endnu. Kunne f.eks. tænkes at de skal optræde i visse indbyrdes forhold osv osv. Har ikke rigtigt noget belæg for dette, men ville blot til enhver tid hellere spise et tomat for at få lycopin end at få det i pilleform.

Link to comment
Share on other sites

Desuden kan man vel ikke være sikker på at kapslerne er lige så gavnlige sundhedsmæssigt som theen?

De små stoffer (flavonider, pektiner, mm.) har man så vidt jeg har forstået det ikke særlig godt styr på endnu. Kunne f.eks. tænkes at de skal optræde i visse indbyrdes forhold osv osv. Har ikke rigtigt noget belæg for dette, men ville blot til enhver tid hellere spise et tomat for at få lycopin end at få det i pilleform.

Så vidt jeg husker forstærker de mange forskellige flavonider som er i grøn te hinanden. Og i pillerne er der vidst kun EGCg? Jeg har ikke sat mig så frygteligt meget ind i det med de der piller, så det kan godt være at der er flere virksomme stoffer i pillerne...

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg husker er der lavet forsøg på rotter der viser sænket testosteron niveau hos dem som indtog grøn te. Forsøget tog vist bare ikke højde for kcal indtag og da grøn te er kendt for at dæmpe appetitten er det sandsynligt at det sænkede kcal indtag er årsag til det lavere testosteron.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share