Almen sundhed og kosttilskud


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Kosttilskud er et forvirrende marked, og man skal kigge sig meget for, når man vil finde ud af om der er blandet økonomiske interesser ind i det man læser.

Jeg laver dette indlæg fordi jeg idag var til behandling hos en ny fysioterapeut (fordi min normale var syg), og da han så nogle af mine fine strækmærker på ryggen, som jeg har haft i 10 år eller mere drejede han snakken over på kosttilskud. Hans hovedpointer var at vitamin og mineraltilskud måske kunne hjælpe på det, og at man i øvrigt selvom man spiste sundt næppe fik nok af diverse vitaminer, mineraler og antioxidanter. Pudsigt nok kunne han så anbefale et produkt de solgte på klinikken, der kun ville koste omkring 600kr pr måned :blink:

Fra samme firma havde de også et tilbud om at man kunne blive skannet i en "bio-skanner", der kunne fortælle om man havde nok antioxidanter i kroppen. Jeg ved ikke om den også kunne måle evt. mangel på vitaminer eller mineraler.

Den slags er jeg naturligvis ekstremt skeptisk overfor, men det fik mig til at tænke:

Hvordan finder man ud af om man er i en mangelsituation af det ene eller andet mineral, eller om man kunne få det bedre på den ene eller anden led med et tilskud? Problemet er jo at man hurtigt kan købe sig fattig i det skidt, og sandsynligheden for at noget har en meget dramatisk virkning på kort tid ser jeg som relativt lav.

Hvilke typer af kosttilskud (og hvilke mængder) har noget der bare ligner dokumenteret virkning ift sundhed (sådan generelt hvis man kan sige det) eller specifikt ift. f.eks. kræft og blodpropper?

Og sidst men ikke mindst: Er der noget der tyder på at folk der træner har større behov for vitaminer, mineraler mm, og er det i øvrigt noget jeg som en ung, nogenlunde frisk, mand på 24 bør bekymre mig om?

Link to comment
Share on other sites

Kosttilskud er et forvirrende marked, og man skal kigge sig meget for, når man vil finde ud af om der er blandet økonomiske interesser ind i det man læser.

Jeg laver dette indlæg fordi jeg idag var til behandling hos en ny fysioterapeut (fordi min normale var syg), og da han så nogle af mine fine strækmærker på ryggen, som jeg har haft i 10 år eller mere drejede han snakken over på kosttilskud. Hans hovedpointer var at vitamin og mineraltilskud måske kunne hjælpe på det, og at man i øvrigt selvom man spiste sundt næppe fik nok af diverse vitaminer, mineraler og antioxidanter. Pudsigt nok kunne han så anbefale et produkt de solgte på klinikken, der kun ville koste omkring 600kr pr måned  :blink:

Fra samme firma havde de også et tilbud om at man kunne blive skannet i en "bio-skanner", der kunne fortælle om man havde nok antioxidanter i kroppen. Jeg ved ikke om den også kunne måle evt. mangel på vitaminer eller mineraler.

Den slags er jeg naturligvis ekstremt skeptisk overfor, men det fik mig til at tænke:

Hvordan finder man ud af om man er i en mangelsituation af det ene eller andet mineral, eller om man kunne få det bedre på den ene eller anden led med et tilskud?  Problemet er jo at man hurtigt kan købe sig fattig i det skidt, og sandsynligheden for at noget har en meget dramatisk virkning på kort tid ser jeg som relativt lav.

Hvilke typer af kosttilskud (og hvilke mængder) har noget der bare ligner dokumenteret virkning ift sundhed (sådan generelt hvis man kan sige det) eller specifikt ift. f.eks. kræft og blodpropper?

Og sidst men ikke mindst: Er der noget der tyder på at folk der træner har større behov for vitaminer, mineraler mm, og er det i øvrigt noget jeg som en ung, nogenlunde frisk, mand på 24 bør bekymre mig om?

<{POST_SNAPBACK}>

god pointe

ad sp2: Politikens bog om vitaminer, politkens bog om kosttilskud og politikens bog om naturlægemidler er alle baseret på gennemgang af tilgængelig videnskabelig litteratur, ikke dyre og faktisk ganske udemærkede.

Jeg mener at hele diskussionen er svær, fordi vi har tradition for at sige at "du er dækket i kosten" osv -desuden er det ikke noget du bare lige måler i en rutineblodprøve. Jeg tror ikke du vil kunne finde mange i det etablerede system der vil sige anderledes. Og pudsigt kan mange af de der mener at det er vigtigt med mange forskellige tilskude eller prøver tiolfældigvis sælge enten prøver eller tilskud.

Jeg kender ikke noget videre til den etablerede videnskabelige evidens på området, men min personlige overbevisning er, at du ER dækket ind i en varieret kost, og at du evt kan supplere med en multivitaminpille.

På den anden side er de færreste læger særligt godt uddannede i kost heriblandt vitaminer og mineraler, så vi gentager jo blot det vi har lært. Og bare fordi vi alle siger det samme gør det det ikke mere sandt.

Link to comment
Share on other sites

ad sp2: Politikens bog om vitaminer, politkens bog om kosttilskud og politikens bog om naturlægemidler

Det ligner lidt sommerlæsning :smile:

Jeg kan se de alle tre burde være at finde på biblioteket.

Der er også andre ting ved tilskuds-fortalerne der undre mig:

Det påstås jo ofte (som fyssen bl.a. gjorde), at selv med en sund kost (varieret, grov, godt med grønt osv) kan man ikke få dækket sine behov optimalt. Men er det så fordi selv vores sunde kostvaner er så markent forskellige fra det vi har været vant til i tusinder af år, at det opstår mangel? At mennesket skulle have udviklet sig til at have behov for tilskud ser jeg som urealistisk. :wink:

Hvis de har så god og overbevisende dokumentation overfor et givent kosttilskud, hvorfor er det så ikke med i de nationale anbefalinger, ADT og den slags?

Man kunne også slække lidt på kravene og høre fra folk der personligt har gjort gode erfaringer på den ene eller anden måde ved at tage et tilskud vitamin, mineral, antioxidant eller andet. Don't be shy :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Mine egne personlige (og meget uvidenskabelige) erfaringer:

Fiskeolie har stor betydning for mit velvære. Hvis jeg får for lidt tørrer min hud ud og jeg begynder at få ondt i ryggen. 1-2 skefulde om dagen er passende.

Jeg restituerer hurtigere efter lange løbeture, hvis jeg hurtigt får fyldt sukkerdepoterne op igen. Jeg tager derfor druesukker imiddelbart efter træning. Om det kan kaldes et kosttilskud er vel et godt spørgsmål, men det gør en forskel helt sikkert.

Jeg købte for nogle uger siden et nyt kosttilskud beregnet specielt til sportsfolk. Det er en blanding af magnesium og calcium. Det var ganske billigt, så min indfaldsvinkel var egentlig "hvorfor ikke". Jeg har siden da oplevet en forrygende periode med flere PR, og generelt masser af overskud løbemæssigt.

Min beholdning er lige sluppet op, så nu vil jeg prøve en periode uden, og se om jeg kan mærke forskel.

Ellers tager jeg blot en daglig vitaminpille.

Link to comment
Share on other sites

Hej Max :smile:

Hvis du vil have fingrene i noget af det mest veldokumenterede kosttilskud - der er tilmed for et par måneder siden publiceret en stor dansk undersøgelse fra Københavns Universitet - så skal du have fat i Ginseng. Udover at kineserne har 1000 vis af års erfaring med det er der i den ene vestlige forskningsartikel efter den anden dokumenteret mange positive virkninger på helbredet.

Så hvis jeg kun måtte vælge et kostkosttilskud ville jeg vælge dette.

Hvis jeg skulle vælge to, ville jeg vælge et produkt der havde højt indhold af anti-oxidanter til at bekæmpe de skadelige frie radikaler der konstant dannes i vores krop, og som øges ved forurening, rygning, stress og andet godt. Frie radikaler er mistænkt for at spille en central rolle i langt de fleste sygdomme; især sygdomme relateret til nedsat immunforsvar (læs: infektioner).

Alternativt kan man selvfølgelig planlægge sin kost med et højt antioxidant indhold så som grøn te, gulerødder, c-vitamin og mange andre gode ting.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Kosttilskud er et forvirrende marked, og man skal kigge sig meget for, når man vil finde ud af om der er blandet økonomiske interesser ind i det man læser.

Jeg laver dette indlæg fordi jeg idag var til behandling hos en ny fysioterapeut (fordi min normale var syg), og da han så nogle af mine fine strækmærker på ryggen, som jeg har haft i 10 år eller mere drejede han snakken over på kosttilskud. Hans hovedpointer var at vitamin og mineraltilskud måske kunne hjælpe på det, og at man i øvrigt selvom man spiste sundt næppe fik nok af diverse vitaminer, mineraler og antioxidanter. Pudsigt nok kunne han så anbefale et produkt de solgte på klinikken, der kun ville koste omkring 600kr pr måned  :blink:

Fra samme firma havde de også et tilbud om at man kunne blive skannet i en "bio-skanner", der kunne fortælle om man havde nok antioxidanter i kroppen. Jeg ved ikke om den også kunne måle evt. mangel på vitaminer eller mineraler.

Den slags er jeg naturligvis ekstremt skeptisk overfor, men det fik mig til at tænke:

Hvordan finder man ud af om man er i en mangelsituation af det ene eller andet mineral, eller om man kunne få det bedre på den ene eller anden led med et tilskud?  Problemet er jo at man hurtigt kan købe sig fattig i det skidt, og sandsynligheden for at noget har en meget dramatisk virkning på kort tid ser jeg som relativt lav.

Hvilke typer af kosttilskud (og hvilke mængder) har noget der bare ligner dokumenteret virkning ift sundhed (sådan generelt hvis man kan sige det) eller specifikt ift. f.eks. kræft og blodpropper?

Og sidst men ikke mindst: Er der noget der tyder på at folk der træner har større behov for vitaminer, mineraler mm, og er det i øvrigt noget jeg som en ung, nogenlunde frisk, mand på 24 bør bekymre mig om?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor er du interesseret i "virkning" på kort sigt? Jeg mener at det eneste interessante er effekten på lang sigt. Problemet med meget at litteraturen omhandlende netop dette er at den tager udgangspunkt i "almindelige mennesker", altså ikke hårdttrænende sportsfolk. Jeg vil anbefale dig at læse bogen "Sports nutrition guide", af Michael Colgan.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er du interesseret i "virkning" på kort sigt? Jeg mener at det eneste interessante er effekten på lang sigt. Problemet med meget at litteraturen omhandlende netop dette er at den tager udgangspunkt i "almindelige mennesker", altså ikke hårdttrænende sportsfolk. Jeg vil anbefale dig at læse bogen "Sports nutrition guide", af Michael Colgan.

Jeg vil nu anbefale at man kombinerer læsningen med lidt kritisk sans. Colgan har tidligere helt tydeligt været sponseret af Twinlab, og nu har han sit eget firma der også sælger kosttilskud.

Han har såmænd flere fornuftige pointer, og han er da dygtig til at sammenfatte andres forskeres resultatet. Men, han har ikke publiceret noget selv og jeg synes det kan være svært at afgøre hvor loyal han er i hans gennemgang af andres resultater.

Link to comment
Share on other sites

For ikke at nævne hård fysisk træning hvilket, med hensyn til frie radikaler, så vidt jeg ved, er værre end rygning.

<{POST_SNAPBACK}>

fuldstændig rigtigt!! Hård træning er jo også stress for kroppen, hvilket er årsagen til jeg er meget opmæksom på LANGSOM men sikker progression i min træning, for det er så sikkert som amen i kirken at hvis jeg går for hurtigt frem så bliver jeg syg lige med det samme typisk i form af en forkølelse, hvilket jo falder meget godt i tråd med de undersøgelser der siger at ekstrem hård fysisk træning er dårligt for immunforsvaret, hvorimod moderat (stigende) træning gavner selv samme.

(er det for øvrigt rødvin du nipper til? For det er jo sprængfyldt med de gode antioxidanter!!) :4smartass:

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er du interesseret i "virkning" på kort sigt? Jeg mener at det eneste interessante er effekten på lang sigt.

Jeg er ikke interesseret i virkninger på kort sigt som sådan, men hvis litteraturen ikke meget tydeligt kan dokumentere at et tilskud er godt, så vil man vel næppe tage det særlig længe, hvis ikke man mærker en tydelig effekt.

diddley -> hvad er "teorien" bag at det kan være en god ting at indtage ekstra magnesium og calcium? Hvilke mængder snakker vi om?

Link to comment
Share on other sites

-->Maxp

Jeg er ikke helt stærk i den teoretiske del, men så vidt jeg husker taber man en del af begge dele når man sveder. Derudover skulle kroppen have behov for ekstra af dem, ved øget fysisk aktivitet.

Jeg skal nok prøve at undersøge størrelsen på dosis, men jeg har ikke pillerne med mig.

Det er meget muligt at de forbedrede præstationer ikke har nogen relation til præparatet overhovedet.

--->JHM

Colgan Institute har arbejdet med tusindvis af topatleter med fremragende resultater til følge!

Er det så ikke pudsigt, at der ikke er en oversigt over dem og deres resultatet i hans bøger ? Han hiver nogle få eksempler frem, og de er da fine nok. Men, det er jo generelt ikke verdensnavne han kan henvise til.

Derudover støder han jo også i et andet problem, nemlig at sondre mellem effekten af den almindelige træning og de kosttilskud han ordinerer.

Igen, Colgan har nogle ganske fornuftige forslag. Men, bør alarmklokken ikke ringe når han i hans gamle bøger foreslår Twinlab produkter i slutningen af hvert kapitel og sidenhen har oprettet sit eget firma, der sælger de præparater han anbefaler ?

Det virker også lidt overvældende på mig, at han åbenbart er ekspert hvad angår stort set alle former for kosttilskud, samtidig ved hvordan man bekæmper gigt og tillige udgiver bøger om træningsmetoder inden for BB.

I sandhed et moderne orakel :wink:

Link to comment
Share on other sites

bør alarmklokken ikke ringe når han i hans gamle bøger foreslår Twinlab produkter i slutningen af hvert kapitel og sidenhen har oprettet sit eget firma, der sælger de præparater han anbefaler ?

<{POST_SNAPBACK}>

jo, også i den grad!

:4trumpet:

(kunne ikke finde en alarmklokke)

Link to comment
Share on other sites

Hej Max  :smile:

Hvis du vil have fingrene i noget af det mest veldokumenterede kosttilskud - der er tilmed for et par måneder siden publiceret en stor dansk undersøgelse fra Københavns Universitet - så skal du have fat i Ginseng. Udover at kineserne har 1000 vis af års erfaring med det er der i den ene vestlige forskningsartikel efter den anden dokumenteret mange positive virkninger på helbredet.

Så hvis jeg kun måtte vælge et kostkosttilskud ville jeg vælge dette.

Hvis jeg skulle vælge to, ville jeg vælge et produkt der havde højt indhold af anti-oxidanter til at bekæmpe de skadelige frie radikaler der konstant dannes i vores krop, og som øges ved forurening, rygning, stress og andet godt. Frie radikaler er mistænkt for at spille en central rolle i langt de fleste sygdomme; især sygdomme relateret til nedsat immunforsvar (læs: infektioner).

Alternativt kan man selvfølgelig planlægge sin kost med et højt antioxidant indhold så som grøn te, gulerødder, c-vitamin og mange andre gode ting.

:smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil anbefale mørk chokolade, det er noget nært spækket med antioxidanter.... 20g om dagen skulle dække det anbefalede behov. Desuden har det flere andre gode effekter.

http://www.kemiinfo.kvl.dk/artikler/blivhoej.pdf

Edited by Zoater
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale mørk chokolade, det er noget nært spækket med antioxidanter.... 20g om dagen skulle dække det anbefalede behov. Desuden har det flere andre gode effekter.

http://www.kemiinfo.kvl.dk/artikler/blivhoej.pdf

<{POST_SNAPBACK}>

Hey Zoa :smile:

mange tak for det kanon link :4thumbup:

Det forklarer måske hvorfor jeg er så vild med chokolade :icecream:

Det lyder godt nok utroligt at kun 20g skulle dække hele ens antioxidant behov, men hvis de kloge siger det, må det jo passe :4smartass:

Jeg var også vild med denne fakuelle oplysning:

"Kakao stimulerer dannelsen af endorfiner.."

me likes, me likes alot :w00t:

Link to comment
Share on other sites

"2-Phenylethylamin overlever kun i ringe grad rejsen til centralnervesystemet,

men det, der når frem, virker som amfetamin

og kaldes »chokolade-amfetamin«. Det frigør dopamin i hjernens

lystcenter og virker euforisk.

Anandamid er kroppens egen cannabis, hvis mål er cannabisreceptoren.

Chokolade indeholder ikke anandamid, men lignende

forbindelser afledt af ethanolamin. Disse forbindelser hæmmer

nedbrydningen af anandamid og opretholder på den måde

et højt niveau. Den fysiologiske virkning er sammenlignelig med den, en pibe hash giver. "

:blink: Spændende sager!! :blink:

må seriøst hurtigt få fat på noget af det gode chokolade!! :w00t:

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

chokolade-tricket er jeg faktisk begyndt på for nylig. Jeg hørte det rent faktisk i Oprah :laugh: og tænkte at hvis der var gode sundhedsmæssige argumenter for at spise chokolade, så var det da bare at gå igang :bigsmile:

Netto sælger 100g chokolade med 78% kakao til 9kr, så der er til 5 dage :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

MaxP ::>

Aldi sælger noget i samme prisklasse, men med 70%, det smager dog væsentlig bedre. Måske værd at prøve.

RunnersHigh ::>

Jeg mener faktisk det er derfor dyr ikke må få chokolade, da 2-Phenylethylamin i større grad(end mennesker) når frem til centralnervesystemet og giver dyret en overdosis med evt. døden til følge.

Link to comment
Share on other sites

Nogen der ved om man, fra et sundshedsmæssigt perspektiv, kan substituere chokolade med rødvin?

Sagen er den at jeg ikke bryder mig særligt meget om rødvin, men alligevel gerne vil have de gavnlige stoffer. (Og så kan der også blive plads til lidt extra øl jo...)

Link to comment
Share on other sites

Nogen der ved om man, fra et sundshedsmæssigt perspektiv, kan substituere chokolade med rødvin?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Torben,

Vi ved fra Østerbroundersøgelsens konklusioner at rødvin (og motion for øvrigt) har en gavnlig effekt på kredsløbet herunder - men ikke kun - hjertet; højst sandsynligt pga antioxidanterne i rødvin som igen kommer fra druerne.

Du kan få antioxidanter i: frugt og grønt (særlig gulerødder og æbler), fra te (særlig grøn te), chokolade (mørk), c-vitamin og en lang række af de mest almindelige krydderier - så som men ikke kun oregano - er sprængfyldt med antioxidant.

Således har du altså en lang række muligheder for at få nok antioxidanter foruden rødvin og chokolade :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nogen der ved om man, fra et sundshedsmæssigt perspektiv, kan substituere chokolade med rødvin?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Torben,

Vi ved fra Østerbroundersøgelsens konklusioner at rødvin (og motion for øvrigt) har en gavnlig effekt på kredsløbet herunder - men ikke kun - hjertet; højst sandsynligt pga antioxidanterne i rødvin som igen kommer fra druerne.

Du kan få antioxidanter i: frugt og grønt (særlig gulerødder og æbler), fra te (særlig grøn te), chokolade (mørk), c-vitamin og en lang række af de mest almindelige krydderier - så som men ikke kun oregano - er sprængfyldt med antioxidant.

Således har du altså en lang række muligheder for at få nok antioxidanter foruden rødvin og chokolade :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Tak for svaret.

Har dog lige nogle opfølgende spørgsmål.

1) Dækker antioxidanter både over "normale" vitaminer (c,e,d) og sporstoffer?

2) Selvom man for "meget" antioxidant ved at spise de nævnte varer, kunne det jo tænkes at der var nogle stoffer der kun optræder i f.eks. rødvin/chokolade...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det kan være svært at afgøre hvor loyal han er i hans gennemgang af andres resultater.

Colgan Institute har arbejdet med tusindvis af topatleter med fremragende resultater til følge!

<{POST_SNAPBACK}>

Michael Colgan - hvem er han???

Hvorfor har han så ikke publiceret nogle af disse "fremragende resultater" i et anerkendt videnskabeligt tidsskrift??? Det må enten være nogle meget uvidenskabelige resultater (læs: empiriske) eller også er han bare ikke så tilstrækkelig anerkendt blandt dem, der beskæftiger sig med emnet til dagligt, at han kan få lov til at publicere noget i deres tidsskrifter.

Og empiriske resultater er bare ikke godt nok. Så kan man lige så godt binde en rød sløjfe om venstre lillefinger og håbe på det bedste. :dry:

Jeg har søgt under hans navn i Pubmed - Medline og har ikke været i stand til at finde en eneste artikel publiceret af ham!!!

Link to comment
Share on other sites

Vi ved fra Østerbroundersøgelsens konklusioner at rødvin (og motion for øvrigt) har en gavnlig effekt på kredsløbet herunder - men ikke kun - hjertet; højst sandsynligt pga antioxidanterne i rødvin som igen kommer fra druerne.

Vedrørende hjertet og blodomløbet skulle alkohol vist have en gavnlig effekt. I moderate mængder forstås. Så det er vist ikke kun antioxidanterne.

Link to comment
Share on other sites

Har dog lige nogle opfølgende spørgsmål.

1) Dækker antioxidanter både over "normale" vitaminer (c,e,d) og sporstoffer?

2) Selvom man for "meget" antioxidant ved at spise de nævnte varer, kunne det jo tænkes at der var nogle stoffer der kun optræder i f.eks. rødvin/chokolade...

<{POST_SNAPBACK}>

ad 1. Her må jeg være dig svar skyldig

ad 2. Ja der er helt sikkert nogle særlige stoffer i rødvin og chocolade som ikke findes i andre antioxidantindholdige fødeemner og omvendt. Det handler om at opnå balance mellem frie radikaler og antioxidanter i kroppen, for frie radikaler har ikke kun negative funktioner. MEN, fordi der konstant bliver produceret frie radikaler i kroppen f.eks. - men ikke kun - når vi spiser, så er det højst sandsynligt antioxidanter vi er i underskud med.

For en mere udførlig redegørelse:

http://www.vitaviva.com/da/Health/Health_I...etails.301.aspx

Link to comment
Share on other sites

Har dog lige nogle opfølgende spørgsmål.

1) Dækker antioxidanter både over "normale" vitaminer (c,e,d) og sporstoffer?

2) Selvom man for "meget" antioxidant ved at spise de nævnte varer, kunne det jo tænkes at der var nogle stoffer der kun optræder i f.eks. rødvin/chokolade...

<{POST_SNAPBACK}>

ad 1. Her må jeg være dig svar skyldig

ad 2. Ja der er helt sikkert nogle særlige stoffer i rødvin og chocolade som ikke findes i andre antioxidantindholdige fødeemner og omvendt. Det handler om at opnå balance mellem frie radikaler og antioxidanter i kroppen, for frie radikaler har ikke kun negative funktioner. MEN, fordi der konstant bliver produceret frie radikaler i kroppen f.eks. - men ikke kun - når vi spiser, så er det højst sandsynligt antioxidanter vi er i underskud med.

For en mere udførlig redegørelse:

http://www.vitaviva.com/da/Health/Health_I...etails.301.aspx

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, tak for linket. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share