Ny "diætbibel"


kasperd
 Share

Recommended Posts

Tor Nørretranders har udgivet bogen Menneskeføde

Overvægt er et af de problemer, der bliver talt og skrevet meget om for tiden. Det har Tor Nørretranders også lagt mærke til, og det fik ham på et tidspunkt til at undersøge problemet nærmere.

Han dykkede ned i videnskabelige oplysninger om menneskekroppen og fandt frem til, hvordan den virker. Kroppen er skabt til at have en stabil vægt, og det sørger kroppen selv for at den har, hvis den virker som den skal.

Det er bare ikke tilfældet for alle mennesker, og det skyldes ifølge Tor Nørretranders blandt andet, at vi spiser forkert.

Bogen har titlen "Menneskeføde", fordi han også kommer ind på, hvad vi skal spise for at kroppen virker som den skal. I bogen tager han også et opgør med alle de eksperter, der hele tiden fortæller os, hvad vi skal spise, og hvad vi skal holde os fra.

Jeg ved kun han angriber stivelse/kulhydrater på den baggrund, at menneskekroppen ikke kan tåle det. :raisebrow: Jeg er da spændt på at høre lidt mere om hans koncept og "opdagelser", men jeg er mildest talt skeptisk...

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har forstået, tager han fat i flere ting. En ting er, at han anfægter det rigtige i, at kostpyramiden lægger vægt på kulhydrater i form af stivelse. En anden er et angreb på Kostrådet, som han hævder, er svagt videnskabeligt funderede i deres anbefalinger.

Jeg har henvist til en artikel om bogen i denne tråd

Da jeg ikke har læst en eneste linie af bogen, kan jeg ikke rigtig udtale mig, men det virker som om han deducerer sig frem til, at vi skal have nogle flere proteiner og lidt mindre franskbrød og kartofler :-)

Edited by gunslinger
Link to comment
Share on other sites

Det lyder RIGTIGT meget som om Tor Nørretranders har læst om Stenalderkost eller Paleo diet.

Det er IKKE Atkins, idet der egentlig ikke er en restriktion på kulhydrater.

Istedet skal man undgå industrielt forarbejdede fødevarer og korntyper + mælk...

Link to comment
Share on other sites

Det lyder RIGTIGT meget som om Tor Nørretranders har læst om Stenalderkost eller Paleo diet.

Det er IKKE Atkins, idet der egentlig ikke er en restriktion på kulhydrater.

Istedet skal man undgå industrielt forarbejdede fødevarer og korntyper + mælk...

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jeg ikke læst bogen, men så ham på Lorry hvor han proklamerede at han selv havde tabt 15 kg (svjh) ved at udelukke stivelse fra kosten. Derfor min reference til Atkins.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder RIGTIGT meget som om Tor Nørretranders har læst om Stenalderkost eller Paleo diet.

Det er IKKE Atkins, idet der egentlig ikke er en restriktion på kulhydrater.

Istedet skal man undgå industrielt forarbejdede fødevarer og korntyper + mælk...

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jeg ikke læst bogen, men så ham på Lorry hvor han proklamerede at han selv havde tabt 15 kg (svjh) ved at udelukke stivelse fra kosten. Derfor min reference til Atkins.

<{POST_SNAPBACK}>

Atkins er en ketogen diæt. Det bliver det ikke nødvendigvis bare fordi man skærer ned på stivelsesindtaget :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Manden har læst og sat sig ind i mere darwing end nogen anden jeg nogensinde har hørt om! :1356: Så mon ikke, han osse har formået at sætte sig ind i bare lidt basalt ernæringsvidenskab; kunne være man skulle overveje at læse værket, bare for at kontrollere. :bookread:

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

Da han var i TV blev han, efter min mening, jordet af Steen Stender set fra et fagligt synspunkt. Det blev lidt til et "jeg-har-tabt-15 kg-på-min-måde-og-derfor-er-kostrådene-dårlige", mens at Steen Stender ellers heller ikke var imponerende.

Men den slags debatter er nok svære, når man skal have med i tankerne, at ens budskab og argumentation skal nå ud til til almindelige danskere.

Link to comment
Share on other sites

... problemet med en "gamle" kostpyramide er at den er lavet udfra hvad der er "bedst til den laveste pris" ... og ikke hvad der er "bedst" er spise .....

... der er for meget energi i kartofler, paste og ris ... men det er billige (fedtfattige) produkter !! .... fedtfattig - uden at se på det samlede energi-indhold ... og det er her "den gamle" kost pyramide har fejlet ......

Link to comment
Share on other sites

Da han var i TV blev han, efter min mening, jordet af Steen Stender set fra et fagligt synspunkt. Det blev lidt til et "jeg-har-tabt-15 kg-på-min-måde-og-derfor-er-kostrådene-dårlige", mens at Steen Stender ellers heller ikke var imponerende.

Men den slags debatter er nok svære, når man skal have med i tankerne, at ens budskab og argumentation skal nå ud til til almindelige danskere.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ved ikke hvordan hr. og fru. Danmark oplevede programmet, men der er da ingen tvivl om at jeg opfattede det som Stender jordede Nørretranders godt og grundigt og det er endda selv om studieværten KLART havde sympati for Nørretranders - det var usædvanligt tyndt af en normal ellers udmærket studievært (Vibeke Hartkorn).

Stender er normalt ikke min favorit, men han gjorde det nogenlunde - spørgsmålet er om han kun nåede ud til os med viden eller nåede han også fru Hansen. De skulle dog hellere have sat Astrup ind, som har ordet langt bedre i sin magt og nok også kunne have fået Nørretranders til at fremstå som den mindre kloge også i hr. og fru. Danmarks øjne.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Blanco, jeg så ikke udsendelsen, og kender ikke til værket; som sagt ved jeg bare han på andre områder slet ikke er en SÅ dum mand  :laugh:

M.V.H

Helio

<{POST_SNAPBACK}>

Er han da god til kryds & tværs? :laugh::wink:

Da han var i TV blev han, efter min mening, jordet af Steen Stender set fra et fagligt synspunkt. Det blev lidt til et "jeg-har-tabt-15 kg-på-min-måde-og-derfor-er-kostrådene-dårlige", mens at Steen Stender ellers heller ikke var imponerende.

Men den slags debatter er nok svære, når man skal have med i tankerne, at ens budskab og argumentation skal nå ud til til almindelige danskere.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ved ikke hvordan hr. og fru. Danmark oplevede programmet, men der er da ingen tvivl om at jeg opfattede det som Stender jordede Nørretranders godt og grundigt og det er endda selv om studieværten KLART havde sympati for Nørretranders - det var usædvanligt tyndt af en normal ellers udmærket studievært (Vibeke Hartkorn).

Stender er normalt ikke min favorit, men han gjorde det nogenlunde - spørgsmålet er om han kun nåede ud til os med viden eller nåede han også fru Hansen. De skulle dog hellere have sat Astrup ind, som har ordet langt bedre i sin magt og nok også kunne have fået Nørretranders til at fremstå som den mindre kloge også i hr. og fru. Damarks øjne.

<{POST_SNAPBACK}>

Vi har oplevet programmet helt ens så. Stender kunne desværre godt virke en smule tør eller sammenbidt - er også lidt usikker på, hvordan den almindelige dansker opfattede det.

Jeg bemærkede i øvrigt også studieværtens partitagen.´Det var sgu lidt træls, og kan sikkert også være med til at påvirke seerne, hvis de ellers synes debatten virker lidt uoverskuelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Tjae, mange har meninger om kost, ligeså har Hr. Nørretranders.

I må alle se at få ind i potten, at der IKKE ER nogen sandhed fsva. føde, men kun råd og vejledninger, der til enhver tid vil kunne bifaldes/afvises videnskabeligt !!

"Animalsk fedt og ensidig kost er døden....." Spørg lige inuitterne (eskimofolket) om det samme !!!!! De lever længe - er extremt udholdende

og har kun de livsstilssygdomme, såsom alkoholisme/syfilis o.lign. som de såkald kloge og oplyste vesterlændinge har påført dem.

Før i nu alle bliver alt for kloge på bogens indhold, synes jeg i skulle læse den. Den er, mindst af alt, en gang selvforherligende sludder.

T.N giver gerne og adskellige gange, sig selv modspil ved at gå i rette med sine egne konstateringer.

Der skal ikke herske tvivl om, at T.N. ikke er specielt begejstret for AA og det kan man vel ikke "blame" ham for at være, da AA's økonomiske tilstand er endog meget afhængig af tidens trend og holdninger som han så tager til sig/vælger fra.

Og ja - Kostpyramiden blev startet af Svenske COOP tilbage i tiden og senere kopieret til den danske gren af COOP.

Den er således IKKE startet af en offentlig institution, med det eneste formål at sikre korrekt føde, men af en kapital-institution, med stærke interesser i landbrug.

/Alex

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share