Træning af bryst


Spinx
 Share

Recommended Posts

Hey jeg har lidt problemer med at få brystet til at følge med resten, og det er især toppen af brystet den er gal med, nogen der har nogle forslag til evt. ændringer af mit program eller har nogen forslag til hvad jeg kan gøre anderledes??

lige p.t. køre jeg bryst med følgende program:

Benchpress: 1x15 (opvarmning), 2x10, 1x8 1x6

Incline DB press: 3x10

DB Flyes: 3x10

Pullover: 3x12

Kom med nogle forslag til ændring....!!!

Link to comment
Share on other sites

Du kan starte med at varierer din reprange og dine sæt - prøv f.eks. at sætte sætantallet op til 4-6 i dine øvelser, og reprange fra 12-6.

Lav så meget som muligt incline og sæt prioteten på disse øvelser, altså at du starter med disse fremfor flad bænk f.eks.

Personligt gør jeg følgende i et brystpas:

incline barbellpress

incline db press

flad bænk

incline flyers

Pullover er ikke en øvelse jeg er specielt glad for, men det er nok en smagssag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes heller ikke mit bryst voksede særlig meget i den periode hvor jeg kørte noget lignende det du køtrer nu.

Siden jul er jeg så begyndt at først køre meget få gentagelser i f.eks. bænkpres hver anden gang og hver anden gang CAT. Efter dette kører jeg så 3x8-12 i incline db bænkpres og /eller flyes f.eks.

I mit tilfælde hjalp det mig altså at få STOR variation i rep-range. Og hvis man kigger på de faktorer der stimulerer hypertrofi, virker det også logisk nok, da man både får stor spænding over musklen, og lang TUT.

Se på et program som Stærk som en superhelt eller måske AHT

Link to comment
Share on other sites

Takker for de gode råd og jeg har taget dem til mig så nu vil jeg prøve at arbejde med et program som følgende:

Incline barbell press: 1x15 (opvarmning) 1x12 - 1x10 - 2x8 - 1x6

Incline DB press: 1x12 - 1x10 - 2x8 - 1x6

Benchpress: 1x15 (opvarmning) 1x12 - 1x10 - 2x8 - 1x6

Flys: 1x12 - 1x10 - 2x8 - 1x6

Cable crossover: 1x12 - 1x10 - 2x8 - 1x6

Pullover: 3x12

Lyder det mere fornuftigt??? eller har jeg ikke fatte en skid af jeres råd :blush:

Link to comment
Share on other sites

Pyramidetræning stinker...

progression og skift af repranges over tid virker.

Sheiko virker også. Man kan tage en sheiko og nøjes med patdelen?!? Det giver fint med masse, hvis man husker at spise nok og køre sine sæt med pause på patten.

Link to comment
Share on other sites

Pyramide vil jeg nu sige kan være ok i nogle henseender, men skal man bygge et nyt progam op ville jeg også foretrække at man undlod den - mest af alt fordi det giver lidt mere kontrol at køre med faste vægte i hele programmet, dog sætter det et krav til at man kan presse sig selv hvis faste vægte ikke bare skal blive en sovepude.

Men med repvariation / progression mente jeg også over tid som PTpoul er inde på, altså at du eksempelvis kører 14-21 dage med detsamme antal reps, hvorefter du så skifter til en ny periode af samme længde, med et nyt antal reps. når man når 6 reps og denne er overstået, går du så tilbage til dine 12 / 10 reps, og på den måde cykler man igennem perioderne.

Jo færre reps, jo tungere vægte er så fingerregelen - dvs. at du altså ikke løfter densamme vægt i de perioder du f.eks. kører 10 reps, som når du kører 6 reps - apropos pyramide så er det en god ting som Ptpoul siger, at forsøge at løfte samme tunge vægt i alle dine sæt.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

6 basisøvelser er nok i overkanten, så disponerer man ihvertfald sine kræfter forkert i sine løft.

Jeg kører normalt 3-4 basisøvelser og 1-2 ekstraøvelser for brystet, så nogle gange kan jeg sagtens have 6 øvelser på programmet, og det virker nu fint, det er oftest når jeg må kompensere for manglende styrke at jeg så skifter over til at istedet køre flere øvelser.

Link to comment
Share on other sites

6 basisøvelser er nok i overkanten, så disponerer man ihvertfald sine kræfter forkert i sine løft.

Jeg kører normalt 3-4 basisøvelser og 1-2 ekstraøvelser for brystet, så nogle gange kan jeg sagtens have 6 øvelser på programmet, og det virker nu fint, det er oftest når jeg må kompensere for manglende styrke at jeg så skifter over til at istedet køre flere øvelser.

<{POST_SNAPBACK}>

hvor tit træner du bryst?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share