Incline eller flad?


PeterK
 Share

Recommended Posts

Har altid kun trænet flad da dette er den eneste mulighed jeg har haft.

Dette ændrer sig så snart når jeg får ny bænk!! :bigsmile:

SÅ.

Er incline benchpress bedre end på flad?

Hvad er fordele og ulemper ved de to?

Hvad træner hvad bedst osv.?

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke helt huske procentfordelingen men mener da det øverste hoved aktiveres omkring 100 % under incline, mens det aktiveres omkring 80 % i flad - ret mig hvis jeg er helt galt på den :bigsmile:

Hvis du træner med henblik på styrke vil jeg mene incline er overflødig.

/ Søren :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

I forhold til flad bænk så flytter incline fokus over på dine skuldre især - spørgsmålet er om det er ønskeligt. Træner du flad bænk BB style med bredt greb og ikke sænker til maven som styrkeløftere gør, så giver den godt i brystet kontra skuldre.

Du kan anvende og belaste brystet med flere kg på flad bænk i forhold til incline.

Decline - også udmærket til at træne bryst - men kan være farlig at træne uden spotter da stangen kan rulle ned over halsen hvis du bommer ud.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke helt huske procentfordelingen men mener da det øverste hoved aktiveres omkring 100 % under incline, mens det aktiveres omkring 80 % i flad - ret mig hvis jeg er helt galt på den  :bigsmile:

Hvis du træner med henblik på styrke vil jeg mene incline er overflødig.

/ Søren  :4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

Ifølge den her undersøgelse er der ingen forskel målt via EMG på hvor meget det øverste claviculære hovede aktiveres ved henholdsvis Incline/flat.

Barnett C, Kippers V, Turner P: Effects of variations of the bench press exercise on EMG activity of five shoulder muscles. J Strength Cond Res 9:222 –227,1995

Rundt om på nettet ser man folk gå fejl af pectoralis minor (hvor incline scorer højt) og tror fejlagtigt at den er det øverste på brystet. Jeg siger ikke dermed at incline ikke kan ramme øverste bryst bedre end flad - men man kan ikke tage EMG til indtægt for at incline går mere i den claviculære del.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk i den modsatte grøft, hvis vi taler om masse ville jeg hellere vælge incline eller decline - hvis jeg altså skulle vælge. Styrke i konkurrencehenseender er det selvfølgelig flad bænk der gælder.

<{POST_SNAPBACK}>

For mit eget vedkommende har bænkpres med stang stort set ikke givet masse på brystet, hvorimod incline, decline eller pres med håndvægte har været de øvelser der gav masse på brystet. :smile:

I forhold til flad bænk så flytter incline fokus over på dine skuldre især - spørgsmålet er om det er ønskeligt. Træner du flad bænk BB style med bredt greb og ikke sænker til maven som styrkeløftere gør, så giver den godt i brystet kontra skuldre.

<{POST_SNAPBACK}>

Det vil jeg så mene, afhænger meget af ens kropsbygning. For mit eget vedkommende går bænkpres mest i skulder og triceps, hvorimod incline går meget direkte i brystet. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det vil jeg så mene, afhænger meget af ens kropsbygning. For mit eget vedkommende går bænkpres mest i skulder og triceps, hvorimod incline går meget direkte i brystet. 

Yep kropsbygning genetik og hvorledes man kan køre flad bænk spiller helt sikkert ind og om man bruger de forkætrede trøjer :wink: der gør løftet til et triceps løft :wink: Sænkes stangen nærmest til maven med albuerne ind til kroppen kører selv den flade bænk utroigt meget på på skuldrene (stor grad af skulderfleksion).

Link to comment
Share on other sites

Tak for de mange svar.

Har i de sidste 6 måneder kun haft flad bænk til rådighed, og derfor kun trænet på flad..

Kan godt se det har giver mere masse, men syntes det ligger lidt lavt på brystet.

Får en bænk der kan indstilles så jeg kan lave incline her om et par dage, så vil proppe alm. bp med bb på flad bænk, og incline med db... håber det giver en bedre masse på brystet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share