Løb ned ad bakke


Nummi
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg er en flittig løber og har efterhånden også løbet en del marathon'er. Desværre er der ét problem jeg altid løber ind i: Løb ned ad bakke.

Hver gang det går nedad får jeg enten sidestik eller kommer ud af rytme. Jeg oplevede det så sent som i går til broløb, hvor jeg var foran tidsplanen da jeg kom på toppen af broen, men 8 min bagud da jeg kom ned. Sidestik igen.

Hvad kan jeg gøre for ikke at få sidestik eller komme ud af rytme?

Hvorfor er det sådan ned ad bakke?

Link to comment
Share on other sites

sidestik kommer som følge af de ligamenter som holder organerne på plads i maven ikke er vant til den belastning du påfører dem i landingsfasen. Det er også grunden til det hjælper at presse ind på maven når mens man har sidestikket. Når du så løber ned ad bakke vil du hver eneste skridt falder en lille smulle længere endved horisontalt løb og belastningen på ligamenterne vil naturligvis være større end normalt. :bigsmile:

Hvis du samtidig sætter lidt mere fart på nedaf (og øger din skridtlængde) vil effekten naturligvis øges endnu mere. Sidstnævnte er selvfølgelig bare spekulation, da jeg ikke kender din løbestil. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så sidestik har heller intet at gøre med om man fx. har spist lige inden løb?

<{POST_SNAPBACK}>

Når man lige har spist er mave og tarme fyldte og dermed tungere end hvis du ikke har spist. Det gør jo selvfølgelig at belastningen på ligamenterne er større.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share