Ophæver løb styrketrænings effekt?


j0ker
 Share

Recommended Posts

Jeg spiller fodbold 3 gange pr. uge. Derudover løber jeg 25-30 km. pr. uge fordelt på 3 dage. Jeg er nu begyndt at styrketræne, men bliver nu i tvivl om det hæmmer min muskelopbyggelse at jeg løber. Har det nogen indvirkning, eller kan jeg bare løbe/træne videre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiller fodbold 3 gange pr. uge. Derudover løber jeg 25-30 km. pr. uge fordelt på 3 dage. Jeg er nu begyndt at styrketræne, men bliver nu i tvivl om det hæmmer min muskelopbyggelse at jeg løber. Har det nogen indvirkning, eller kan jeg bare løbe/træne videre?

<{POST_SNAPBACK}>

Du får mindre restituation

Link to comment
Share on other sites

Ja og nej!!

Prøv at tjekke det link!! så for du lidt kvalitativ info!!

http://www.motion-online.dk/konditionstrae...rketraening%3f/

Du for ikke det samme ud af din styrketræning!!, men det kan sagtens lade sig gøre side om side!! Al din løbetræning vil give dig et stort energi-forbrug og man siger som en generel regel at for at opbygge muskel skal man være i energi ligevægt eller overskud, så der skal spises.... restitutionen er selvfølgelig også vigtig og så pas på du ikke går død i det mht. motivationen.... jeg kender ikke mange udover 2-3 trialhleter, der træner i så store mængder!!

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Tak for svar. Jeg kender da en del der træner langt mere. Fodbolden er stille og roligt serie 4, sjælden decideret løbetræning. Så for at holde mig i form løber jeg 3, nogle gange 2 om ugen.

Vil prøve at holde min form nogenlunde vedlige efter at have været i militæret, hvor vi havde løbetræning 6-8 timer pr. uge i et alt for højt tempo..

Link to comment
Share on other sites

Ja og nej!!

Prøv at tjekke det link!! så for du lidt kvalitativ info!!

http://www.motion-online.dk/konditionstrae...rketraening%3f/

Du for ikke det samme ud af din styrketræning!!, men det kan sagtens lade sig gøre side om side!! Al din løbetræning vil give dig et stort energi-forbrug og man siger som en generel regel at for at opbygge muskel skal man være i energi ligevægt eller overskud, så der skal spises.... restitutionen er selvfølgelig også vigtig og så pas på du ikke går død i det mht. motivationen.... jeg kender ikke mange udover 2-3 trialhleter, der træner i så store mængder!!

go fornøjelse Jac

<{POST_SNAPBACK}>

Det tror jeg ikke helt på, jeg mener at have læst et sted at kroppen vil prøve at holde vægten nede når man løber en del. Men jeg skal dog ikke kunne sige hvor meget indflydelse det vil give ved 25-30km om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det fordelt over ugen? Det er jo også sundt med en hviledag.

Jeg vil ikke sige at fodbold er den store skade, da mere og mere tyder på at sprint (som man laver meget af til fodbold) har en positiv effekt på din træning.

Det værste er nok bentræningen, for det har du vel også med :poking::tongue:

For løbetræning og bentræning har slet ikke den samme effekt. Ellers kunne du evt. ligge din bentræning til siden dagen før en hviledag, så benene har en chance for at restituere.

Niklas :superman:

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiller fodbold tirsdag, torsdag og lørdag eller søndag. Løb er mandag onsdag og fredag/lørdag, når jeg har tid. Ellers bliver det mandag/onsdag og en gang senere på ugen - lørdag/søndag. Men som tidligere skrevet er fodbolden ikke hård fysisk træning.

Nej, vil ikke være bodybuilded, vil bare have lidt at arbejde med, da jeg ikke laver noget fysisk hårdt i hverdagen. Jeg træner ikke ben, det kan jeg ikke få tilpasset til løbet, gik ud fra at det var nok med fodbold og løb. Det er det ikke?

Er ikke med på hvad 'Guarden' er?

Edited by j0ker
Link to comment
Share on other sites

Jeg spiller fodbold tirsdag, torsdag og lørdag eller søndag. Løb er mandag onsdag og fredag/lørdag, når jeg har tid. Ellers bliver det mandag/onsdag og en gang senere på ugen - lørdag/søndag. Men som tidligere skrevet er fodbolden ikke hård fysisk træning.

Nej, vil ikke være bodybuilded, vil bare have lidt at arbejde med, da jeg ikke laver noget fysisk hårdt i hverdagen. Jeg træner ikke ben, det kan jeg ikke få tilpasset til løbet, gik ud fra at det var nok med fodbold og løb. Det er det ikke?

Er ikke med på hvad 'Guarden' er?

<{POST_SNAPBACK}>

Om det er nok med fodbold og løb, er jo op til dig selv. Det kommer jo an på hvad dit mål er. :smile:

Guarden er en bruger her på MOL, du kan evt. kigge i hans log. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej, håber ikke jeg hijacker tråden! :bigsmile:

Jeg løbetræner tirsdag og fredag. Nu er jeg ret ny mht. styrketræning og vil gerne lave full body tre gange om ugen. Hvordan ville det være hensigtsmæssigt at placere styrketræningen i forhold til løbet?

På det link Jac postede stod

"Hvis man vil lave styrketræning efter spinning er det altså en god ide at vente mindst 8 timer."

men der stod ikke noget om hvis man trænede styrke før cardio på en "kombi-dag". Skal man helt lade være med dette?

mvh Erik

Link to comment
Share on other sites

Hej, håber ikke jeg hijacker tråden!  :bigsmile:

Jeg løbetræner tirsdag og fredag. Nu er jeg ret ny mht. styrketræning og vil gerne lave full body tre gange om ugen. Hvordan ville det være hensigtsmæssigt at placere styrketræningen i forhold til løbet?

På det link Jac postede stod

"Hvis man vil lave styrketræning efter spinning er det altså en god ide at vente mindst 8 timer."

men der stod ikke noget om hvis man trænede styrke før cardio på en "kombi-dag". Skal man helt lade være med dette?

mvh Erik

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tænkte på det samme. Jeg har idag startet styrketræning og har lige været ude og løbe 21km efter. Håber nogen kan give svar på om det er spildt rent træningsmæssigt.

Link to comment
Share on other sites

ALT aktivitet udover styrketræning hæmmer effekten.

<{POST_SNAPBACK}>

Og det er der mit eget dilemma opstår. Jeg har en større passion i løb..at løbe udenfor i en skov klokken 5 om morgenen, fuglene synger, vandet løber i åen - Morten Korch... Det er idylisk og opkvikkende.

På den anden side skal jeg til Israel i begyndelsen af september, og vil gerne se ganske veltimmet ud på stranden - skal gense en ganske speciel russisk servitrice, men det er en helt anden historie.

Jeg tager den med ro. Jeg løber ikke særlig vildt, og når jeg så løber, så når jeg kommer hjem, sluger jeg en masse mad. Når kroppen har anstrengt sig, så har den brug for noget med det samme - så slug noget med nogle gode kalorier i, så skulle det virke - det gør det ihvertfald hos mig. Atletisk bygning, bred ryg, pæne arme, tydlige årer.. løb og styrketræning er, for mig, succes. :smile:

Men selvfølgelig.. alt med måde...

-Nicky Cruz

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share