Løb eller vægte?


Mig_Jakob
 Share

Recommended Posts

Det er absolut implicit ved vægtab af subkutant fedt at forbrændingen overstiger indtaget

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det er jo common sense....men det var ikke det jeg kommenterede!

Prøver igen: Når vi snakker vægttab/fedttab så er det absolut vigtigt også at påpege, ligesom Sindbad gør, at man taber sig ved at indtage mindre end man forbrænder....Og ikke kun ved at være meget fysisk aktiv - Høj fysisk aktivitet gør det ikke alene - energiindtaget spiller en mindst lige så stor rolle.

Fik ikke udtrykt mig klart i det første indlæg - sorry about that :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er mig der undskylder; jeg fik åbenbart heller ikke udtrykt mig helt klart :smile:

Min pointe var/er følgende:

1. Jeg kender ikke en eneste der har et vist løbepensum (ca. 25-50km/ugen) med en vis intensitet (ca. min 70% af max puls) der ikke taber sig, og jeg har løbet i over 20 år både i klubregi og til diverse løb!

2. I dette udsagn er det naturligvis implicit at forbrænding er større end indtag.

3. Fordi det er implicit i udsagnet er fandt jeg det ikke nødvendigt at udtrykke det explicit.

Men du har selvfølgelig ret i at det altid er godt at få gentaget en god pointe (her: forbrændings/indtags-balancen) som vi har gjort i denne tråd :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Perfekt, Runner! :a-okhand: Det var lige det der manglede :smile: :smile:

Link to comment
Share on other sites

--->Arne

Man skal ikke undervurdere vægtræning i et vægttabsforløb - ved rimelig intensiv vægttræning forbrænder man omkring 0,65-0,70 Kj/min/kg - det betyder for en person på 70 kg omkring 2800Kj eller 670 Kcal per time, desunde skulle efterforbrændingen ved vægttræning var større. Som runnershigh rigtigt påpeger, så betyder mere muskel masse også et større hvileforbrænding. Dertil kommer at man vil risikere at miste muskelmasse under energiunderskud hvis man ikke styrketræner.

Personligt taber jeg mig kun i perioder hvor jeg styrketræner...

Jeg vil ikke betvivle, at der kan være flere gode grunde til at styrketræne, det er sjovt, giver en pæn figur og i et mindre omfang har muskler jo da også en funktionel betydning.

Men, derudover har jeg svært ved at se nogen egentlig gevinst ved styrketræning.

Hvad angår kalorieforbrændingen, så er 670 kalorier på en time for en person på 70kg altså ikke meget i hvad angår løb og kalorieforbrænding.

En rimelig rutineret løber, der holder en høj intensitet burde kunne klare 12-15km på en time. For en person på 70kg snakker vi således min. 840 kalorier.

hvad angår efterforbrænding og basisforbrænding, så forekommer det mig at det efterhånden har antage mytiske dimensioner, der henvises ihvertfald igen og igen til det.

Jeg kunne nu godt tænke mig at se en komparativ analyse af efterforbrændingen ved et intensivt løbepas på en time og et tilsvarende styrketrænings-pas. Jeg er absolut ikke sikker på at det falder ud til styrketræningens fordel.

Hvad angår basisforbrænding, så synes jeg det er værd at huske på at man skal træne vedvarende for at undgå atrofi. Det er altså ikke således, at man blot kan opnå et vist antal ekstra kg. muskler og så læne sig tilbage og nyde sin basisforbrænding. Hvis ikke man bliver ved med at træne, så falder den også. Hvis man alligevel skal træne, så er spørgsmålet vel om ikke tiden er bedre givet ud på Cardio end på styrketræning. Mig bekendt ligger basisforbrændingen kun omkring 50kalorier pr kg muskel pr døgn.

50 kalorier er, hvad jeg forbrænder ved at løbe ca 600m, eller omregnet under 3 minutters løb. Det er altså i småtingsafdelingen.

Selvfølgelig er det i sidst ende kalorieregnskabet der afgør, om man taber eller tager på. Men, jeg har samme erfaring som Runners High. Når først man når op på 40-50km om ugen, så er det altså svært at tage på. Muligvis stiger appetitten en smule, men man kuknne jo snuppe et æble i stedet for at stille sulten med chokolade og palmeolie :smile:

Link to comment
Share on other sites

1. Jeg kender ikke en eneste der regelmæssigt ser cykelløb i sofaen(klassikerne plus de tre store) med en vis opmærksomhed(ca. min 70% af udsendelserne) der ikke taber sig, og jeg har set cykelløb i over 15 år både i min sofa og i diverse stole!

2. I dette udsagn er det naturligvis implicit at forbrænding er større end indtag.

3. Fordi det er implicit i udsagnet er fandt jeg det ikke nødvendigt at udtrykke det explicit.

:wink:

Sindbad

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
[Det er absolut implicit ved vægtab af subkutant fedt at forbrændingen overstiger indtaget, således også i mit eksempel, så jo: det er nødvendigvis implicit i præmiserne for overhovedet at snakke om vægttab.

<{POST_SNAPBACK}>

Da ikke ifølge dette studie som du selv citerer fra senere i tråden. Her taber hverken ET (60,6 +/- 13,4 kg til 60,1 +/- 12,1 kg) eller HIIT gruppen (63,9 +/- 11,0 kg til 63,8 +/- 11,5 kg) sig signifikant i løbet af forsøget.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015

En smule uvidenskabeligt men:

Jeg kan skrive under på vigtigheden af styrketræning som fedtforbrændende. Jeg erhvervede mig desværre en alvorlig skade i det ene ben der gjorde vægttræning af lårbasserne umuligt over en halvanden årig periode. Og jeg tør godt sige jeg havde ben af en sådan størrelse de færreste får/kan få selv efter at have trænet igennem mange år :wink:

Stor frustration når man, trods det man nedjusterer kosten og opper træningen af cardio (kunne trods alt cykle) at det bliver sværere og sværere at holde vaskebrædtet fri af fedt i takt med at benenes fedtforbrændende muskelmasse atrofierer ind.

Jeg ved af erfaring fra utallige eksperimenter med kost/motion alene at jeg på mig selv aldrig med den metode vil komme i nærheden af vaskebræt/lav fedtrprocent. Min fedtprocent har sjovt nok altid været lavest når jeg har været størst :smile:

Jeg mener dog ikke at cardio er uvæsentligt for stofskiftet, jeg mener bare ikke der skal særligt meget til, jeg nøjedes dengang med cardio halvanden gang ugentligt men gjort i relativt korte konditionsforbedrende sessioner.

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

Det kan vel ikke være så kombliceret forbrænder man mere end man indtager så taber man sig vel.

<{POST_SNAPBACK}>

At tabe sig er aldrig noget mål i sig selv medmindre man er syg. Næ et mål er som regel at komme til at se bedre ud eller blive mere fit til dyrke sport etc. Noget andet er at vælge den mest hensigtsmæssige måde at gøre det på og måden der passer en bedst. Der er flere måder at tabe sig på. Man kunne ud fra din simple tilgang ligefrem sige man ikke behøves motionere og bare justere kosten - hvilket over tid ville medføre man kan spise mindre og mindre fordi stofskiftet går i stå fordi det bliver sværere og sværere og tabe sig og man må spise mindre og mindre. Tilsidst spiser man måske så lidt at man ikke får dækket behovet for vitaminer mineraler etc.

Man kunne på samme måde sige det heller ikke kompliceret at tage muskler på. Det er bare at træne og være i kalorieoverskud. Det kan vel ikke være så kompliceret - alligevel har vi et debat fora der bugner med spørgsmål og svar.

Når vi taler vægttab har vi også noget der hedder fat-setpoints (ideel fedtprocent) som man kan forsøge at manipulere med og en masse hormonelle faktorer der spiller ind. Så simpelt er det ikke for det bliver aldrig et mål "bare" at tabe sig - medmindre man er anorektiker.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Det kan vel ikke være så kombliceret forbrænder man mere end man indtager så taber man sig vel.

<{POST_SNAPBACK}>

At tabe sig er aldrig noget mål i sig selv medmindre man er syg. Næ et mål er som regel at komme til at se bedre ud eller blive mere fit til dyrke sport etc. Noget andet er at vælge den mest hensigtsmæssige måde at gøre det på og måden der passer en bedst. Der er flere måder at tabe sig på. Man kunne ud fra din simple tilgang ligefrem sige man ikke behøves motionere og bare justere kosten - hvilket over tid ville medføre man kan spise mindre og mindre fordi stofskiftet går i stå fordi det bliver sværere og sværere og tabe sig og man må spise mindre og mindre. Tilsidst spiser man måske så lidt at man ikke får dækket behovet for vitaminer mineraler etc.

Man kunne på samme måde sige det heller ikke kompliceret at tage muskler på. Det er bare at træne og være i kalorieoverskud. Det kan vel ikke være så kompliceret - alligevel har vi et debat fora der bugner med spørgsmål og svar.

Når vi taler vægttab har vi også noget der hedder fat-setpoints (ideel fedtprocent) som man kan forsøge at manipulere med og en masse hormonelle faktorer der spiller ind. Så simpelt er det ikke for det bliver aldrig et mål "bare" at tabe sig - medmindre man er anorektiker.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan godt se hvad du mener,

er selv igang med at cutte jeg dyrker dog ikke cardio da jeg synes det er kedeligt men det kunne da godt være jeg skulle løbe et par gange om ugen som supplement til min styrketræning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share