Muskelmassen - hvor bliver den af?


Sunrise
 Share

Recommended Posts

Det hele er relativt ikke sandt.

Hvis du vil få masse på kort tid så skal du være i kalorieoverskud da er simpelthen ingen vej uden om. Og ja det vil nok føre til nogle ekstra kg i fedt.

Men de kg vil så smelte væk nemmere end nu hvis du senere vil af med den på grund af større muskel masse.

Men hvis du vil beholde din fedt % som det er nu (Det ville være godt for dig at få den målt). Og dermed ikke gå ind i et stort kalorieoverskud så må en løsning være at øge det lidt og være indstillet på at det vil nok tag længere tid at få den ønskede muskel masse.

Om du er undervægtig kan jeg ikke forholde mig til og det kan jeg ikke se at andre kan udfra de informationer du har sendt ind her. Det så sagt så har jeg også en fornemmelse om at du nok skal begynde at indtag flere kal. i løbet af dagen, men igen det er en fornemmelse :bigsmile:

I andre må endelig rette mig her. :bigsmile:

ps: jeg går ud fra at den måde du træner på er optimal til muskelvækst.

Min pointe er at du får målt din fedt % og det sammen med din vægt giver dig et bedre billede om hvor du står end en BMI udregning.

Men til at komme tilbage til det originale spørgsmål om hvor lang til det vil tag at opbygge 1 kg masse kan jeg ikke svare på her må andre komme ind og give bud. :wink:

Held og lykke med projecktet Sunrise

:bigsmile:

H. Siggi :bigsmile:

Edited by siggi
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ku jo os være din træning den er gal med, 4mdr er i sig selv jo ik ret meget. især ik hvis du aldrig har trænet før...

bmi eller ej, så sys jeg ik det lyder til at være noget vildt.. kender flere på din højde med ca samme vægt. og går ud fra at vi i dette fora kun er ude efter udseende...

men tilbage til træningen. har du sørget for at stige i vægt i div øvelser? ville være smart hvis du ku fortælle lidt om dit program, og hvilke øvelser du laver... for hvis alt f.eks foregår i maskiner, ku det være en god ide med nogle basis øvelser med løse håndvægte osv... meget vigtigt at du har teknikken før du kaster dig ud med for tore vægte.

men sørg derefter altid for at belaste dine muskler til max, f.eks hvis du tar 10gentagelser, så skal du ik ku løfte den vægt en eneste gang mere alene i det sidste sæt(overdrivelse fremmer forståelsen) men det er tæt på det du skal igang med... og så med den rette kost, 2g protein pr kg kropsvægt hver dag, altså i dit tilfælde 100g om dagen. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Godt, så fik vi vist det med fedtprocenter og BMI ud af verden ;-)

MaxPower - jeg fik ellers en lang forklaring om, at det ville tage mig 10 uger at aktivere (det ord brugte hun vist) musklerne for at de derefter ville kunne blive større. Jeg havde dog håbet, at mine så bare skulle bruge 4 måneder på at blive "aktiveret" :raisebrow:

Alfa han - jeg har ikke styrketrænet før, men jeg har vist altid dyrket en eller anden form for cardio?? De 2 gram protein/kg kropsvægt/dag har jeg haft helt styr på - men jeg har kun øget belastningen 5/10 kg, og det var i løbet af de to første måneder. Skulle den øges mere ville jeg ikke kunne klare mere end 4-5 reps... Ellers træner jeg, som jeg er blevet vist af instruktøren i træningscentret og efter det skema, der er blevet lagt for mig. Jeg går ud fra, at de sådan et sted ved, hvad de laver.

Jeg er da lidt "øv" over at se, at I alle har forskellige meninger om muskelopbygning i forbindelse med vægttab, for der er jeg helt på bar bund...

Smil :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er da lidt "øv" over at se, at I alle har forskellige meninger om muskelopbygning i forbindelse med vægttab, for der er jeg helt på bar bund...

<{POST_SNAPBACK}>

Du har slet ikke set skyggen af hvor uenige vi kan være på dette punkt :wink: men det er efterhånden nået dertil at vi er blevet "enige" om at vi sagtens kan tage masse på, også selvom man er på diæt - dog har man de optimale forhold når du er på en overskudsdiæt, men så må man også tage det ekstra fedt med.

Så du kan gaine muskelmasse selvom du er på diæt, mange inkl. mig selv er levende eksempler på at det kan lade sig gøre.

Er desuden enig med Utne om at et program og "træningslog" nok er på sin plads.

Link to comment
Share on other sites

vil nu mene den der beregner ikke altid holder.. jeg er 185 høj og vejer 61 kg.. Og har da muskler, selvom jeg er spinkelt bygget.. men det har aldrig nogensinde været et problem fysisk..

Og hvad fysikken ikke har, må viljen jo klare.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

men sørg derefter altid for at belaste dine muskler til max, f.eks hvis du tar 10gentagelser, så skal du ik ku løfte den vægt en eneste gang mere alene i det sidste sæt(overdrivelse fremmer forståelsen) men det er tæt på det du skal igang med... 

<{POST_SNAPBACK}>

Der er da vidst et eller andet her du ikk har check på :dry:

Link to comment
Share on other sites

men sørg derefter altid for at belaste dine muskler til max, f.eks hvis du tar 10gentagelser, så skal du ik ku løfte den vægt en eneste gang mere alene i det sidste sæt(overdrivelse fremmer forståelsen) men det er tæt på det du skal igang med... 

<{POST_SNAPBACK}>

Der er da vidst et eller andet her du ikk har check på :dry:

<{POST_SNAPBACK}>

Uddyb Teddy ?

Det er da et ganske udmærket råd, at anbefale at man kører så tæt på 1 rep fra failure som muligt - det virker ihvertfald glimrende i praksis og helt klart min foretrukne træningsstil.

Link to comment
Share on other sites

men sørg derefter altid for at belaste dine muskler til max, f.eks hvis du tar 10gentagelser, så skal du ik ku løfte den vægt en eneste gang mere alene i det sidste sæt(overdrivelse fremmer forståelsen) men det er tæt på det du skal igang med... 

<{POST_SNAPBACK}>

Der er da vidst et eller andet her du ikk har check på :dry:

<{POST_SNAPBACK}>

Uddyb Teddy ?

Det er da et ganske udmærket råd, at anbefale at man kører så tæt på 1 rep fra failure som muligt - det virker ihvertfald glimrende i praksis og helt klart min foretrukne træningsstil.

<{POST_SNAPBACK}>

I øvrigt fik jeg da rokket gevaldigt ved min forestilling om hvad "failure" egentlig er ved DC træning! Der kan næsten altid med god vilje reppes lidt mere ud, selvom man TROR man har ramt muren :wink:

Sorry for hijacking :innocent:

Link to comment
Share on other sites

men sørg derefter altid for at belaste dine muskler til max, f.eks hvis du tar 10gentagelser, så skal du ik ku løfte den vægt en eneste gang mere alene i det sidste sæt(overdrivelse fremmer forståelsen) men det er tæt på det du skal igang med... 

<{POST_SNAPBACK}>

Der er da vidst et eller andet her du ikk har check på :dry:

<{POST_SNAPBACK}>

Uddyb Teddy ?

Det er da et ganske udmærket råd, at anbefale at man kører så tæt på 1 rep fra failure som muligt - det virker ihvertfald glimrende i praksis og helt klart min foretrukne træningsstil.

<{POST_SNAPBACK}>

Forstod det på det sene tidspunkt jeg læste det som om at han anbefalede at gå helt til failure :wink:

Link to comment
Share on other sites

men sørg derefter altid for at belaste dine muskler til max, f.eks hvis du tar 10gentagelser, så skal du ik ku løfte den vægt en eneste gang mere alene i det sidste sæt(overdrivelse fremmer forståelsen) men det er tæt på det du skal igang med... 

<{POST_SNAPBACK}>

Der er da vidst et eller andet her du ikk har check på :dry:

<{POST_SNAPBACK}>

Uddyb Teddy ?

Det er da et ganske udmærket råd, at anbefale at man kører så tæt på 1 rep fra failure som muligt - det virker ihvertfald glimrende i praksis og helt klart min foretrukne træningsstil.

<{POST_SNAPBACK}>

Forstod det på det sene tidspunkt jeg læste det som om at han anbefalede at gå helt til failure :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Fair nok, men næste gang - og især når det er nye medlemmer, kan man så ikke gå lidt mere i detaljer og uddybe samt forklare - fremfor ja, at skrive noget der mere ligner en fordømmelse - som ingen bliver klogere på.

(faldt lidt over samme "stil" en anden tråd lige nu, derfor reaktionen).

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

hvis du efter 4mdr stadig træner på det program du har fået i dit center, som garanteret blot er et simpelt basis begynder program. så er det granteret derfor du ik kommer nogen steder....

arbejder selv som instruktør i et center, og det der oftest sker, når folk ik får nogen fremgang i deres træning, er at der ik er nogen der følger op på dem.

det gør vi i vores center, det gir gladere kunder med bedre resultater...

så hiv fat i din instruktør og bed om at få lavet et nyt program. hvis du udelukkende ønsker at få muskler, så få lavet et split program, hvor du deler dine muskel grupper op fra hver gang du træner, og tar f.eks 3øvelser til hver muskel gruppe.... alt efter hvor mange gange du træner om ugen.

afslut evnt din træning med en gang hård cardio...

ville hjælpe meget hvis du fortalte lidt om dit program.

mit gæt er at du har et fullbody program som ca varer en time at køre igennem ik??

det er hvertfald det man typisk får som begynder... og det er du jo ik mer efter 4mdr... så du skal igang med noget nyt der kan sætte din muskel vækst

igang... :cooldance:

mit program ser f.eks således ud:

man: bryst/biceps

tirs: skulder/nakke/mave

ons: ryg/triceps

tors: ben/mave

fre: bryst/biceps

kører altid 3 øvelser for hver muskel gruppe, lidt forskellige øvelser fra gang til gang. og altid 3sæt med 10-8-6 reps hvor jeg så stiger i vægt efter hvert sæt. sidste sæt med max belastning.... :4thumbup:

Edited by alfa han
Link to comment
Share on other sites

hvis du efter 4mdr stadig træner på det program du har fået i dit center, som garanteret blot er et simpelt basis begynder program. så er det granteret derfor du ik kommer nogen steder....

arbejder selv som instruktør i et center, og det der oftest sker, når folk ik får nogen fremgang i deres træning, er at der ik er nogen der følger op på dem.

det gør vi i vores center, det gir gladere kunder med bedre resultater...

så hiv fat i din instruktør og bed om at få lavet et nyt program. hvis du udelukkende ønsker at få muskler, så få lavet et split program, hvor du deler dine muskel grupper op fra hver gang du træner, og tar f.eks 3øvelser til hver muskel gruppe.... alt efter hvor mange gange du træner om ugen.

afslut evnt din træning med en gang hård cardio...

ville hjælpe meget hvis du fortalte lidt om dit program.

mit gæt er at du har et fullbody program som ca varer en time at køre igennem ik??

det er hvertfald det man typisk får som begynder... og det er du jo ik mer efter 4mdr... så du skal igang med noget nyt der kan sætte din muskel vækst

igang... :cooldance:

mit program ser f.eks således ud:

man: bryst/biceps

tirs: skulder/nakke/mave

ons: ryg/triceps

tors: ben/mave

fre: bryst/biceps

kører altid 3 øvelser for hver muskel gruppe, lidt forskellige øvelser fra gang til gang. og altid 3sæt med 10-8-6 reps hvor jeg så stiger i vægt efter hvert sæt. sidste sæt med max belastning.... :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Man er da i aller højeste grad stadig nybegynder efter 4 mdr. Men derfor vil det stadig være en go ide at tage sit program op til revision en gang i mellem (specielt hvis det ikke giver de ønskede resultater).

Et godt fullbodyprogram (dvs med massere af basisøvelser) har rigtig godt potentiale til at øge muskelmassen med.

Problemet er at de standardprogrammer man får i de fleste centre ikke er gode (for mange maskin- og isolationsøvelser)

Link to comment
Share on other sites

----> Man er da i aller højeste grad stadig nybegynder efter 4 mdr. Men derfor vil det stadig være en go ide at tage sit program op til revision en gang i mellem (specielt hvis det ikke giver de ønskede resultater).

ingen grund til ordkløveri vel... du fattede pointen, så det gør hun nok os...

og samtidig skriver du jo nærmest det samme som jeg, at hun skal videre fra sit basis program. at bruge fullbody som du foreslår er jo os helt fint, men ik hvis hun træner tit som jeg f.eks gør vel.... så blir det overkill for musklerne, og de kan ikke nå at restituere(men det bhøver jeg garanteret ik fortælle, det ved du nok i forvejen)

hovedsagen er at hun skal som du os nævner, igang med nogel gode basis øvelser, istedet for alt det maskine halløj...

men lad os se hendes program, ville gøre det meget lettere...

Link to comment
Share on other sites

afslut evnt din træning med en gang hård cardio...

Det er da ikke det smarteste, hvis det er muskelvækst, der er det primære mål.

mit program ser f.eks således ud:

man: bryst/biceps

tirs: skulder/nakke/mave

ons: ryg/triceps

tors: ben/mave

fre: bryst/biceps

kører altid 3 øvelser for hver muskel gruppe, lidt forskellige øvelser fra gang til gang. og altid 3sæt med 10-8-6 reps hvor jeg så stiger i vægt efter hvert sæt. sidste sæt med max belastning.... :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil da mene, at ryggen og benene får for lidt træning, når det kun er en gang om ugen. Jeg ville træne hver muskelgruppe mindst 2 gange om ugen. Og 10-8-6 reps er vel pyramidetræning og dermed heller ikke optimalt.

hovedsagen er at hun skal som du os nævner, igang med nogel gode basis øvelser, istedet for alt det maskine halløj...

men lad os se hendes program, ville gøre det meget lettere...

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig! :4thumbup: Og jeg er i øvrigt også enig med alle dem, der opfordrer til at få styr på kosten også.

Link to comment
Share on other sites

Hmm..tror ikke der kan tærskes mere langhalm (som vi siger i nordjylland) på det her, før vi har set hvilket program hun har kørt igennem indtil nu. For jeg er sikker på at det er et af de "almene" programmer piger (efter min erfaring) altid får smidt i skallen...

Link to comment
Share on other sites

afslut evnt din træning med en gang hård cardio...

Det er da ikke det smarteste, hvis det er muskelvækst, der er det primære mål.

mit program ser f.eks således ud:

man: bryst/biceps

tirs: skulder/nakke/mave

ons: ryg/triceps

tors: ben/mave

fre: bryst/biceps

kører altid 3 øvelser for hver muskel gruppe, lidt forskellige øvelser fra gang til gang. og altid 3sæt med 10-8-6 reps hvor jeg så stiger i vægt efter hvert sæt. sidste sæt med max belastning.... :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil da mene, at ryggen og benene får for lidt træning, når det kun er en gang om ugen. Jeg ville træne hver muskelgruppe mindst 2 gange om ugen. Og 10-8-6 reps er vel pyramidetræning og dermed heller ikke optimalt.

Sputnik---> ka du komme med nogen videnskabelige beviser for at hun ik kan slutte sin træning af med en tur på stepmaskinen eller hvad hun nu foretrækker??

og med hensyn til mit program skrev jeg jo ik nogen opfordring til at hun sku bruge det, men blot et eksempel på hvordan det kan gøres. og hvad du så ville gøre til din egen krop må jo være op til dig, det er jo meget individuelt hvad man øsnker at opnå.... mit program tar ca en lille time at køre igennem hver gang, og det virker fint på mig.... at træne alle muskel grupper 2 gange om ugen er sikkert os helt fint, hvis man har lyst til at bruge så lang tid i centret, ad gangen. men husk nu at efter 45-60min ka man ikke yde sit maks mer.....

og kan du ydermere komme med videnskabelige beviser for at det ik er godt at træne reps som jeg gør?? i perioder hvor jeg virkelig går efter masse kører jeg helt ned til 10-6-4 og smider så endnu flere kg på i de sidste 2 sæt... :devil:

Link to comment
Share on other sites

Alfa Han "Sputnik---> ka du komme med nogen videnskabelige beviser for at hun ik kan slutte sin træning af med en tur på stepmaskinen eller hvad hun nu foretrækker??"

Ku man ikke vende den om, og sige at du skulle komme med videnskabelige beviser for at det er fordelagtigt for hypertrofi at afslutte sin træning med hård cardio. :smile:

På samme måde kunne du jo også vælge selv at fremkomme med videnskabeligebeviser på at den måde du træner på (10-8-6) er så fordelagtigt.

Det er trods alt dine anbefaliner, så er det vel rimeligt at du beviser dem, fremfor at andre skal modebevise dem :wink:

Link to comment
Share on other sites

afslut evnt din træning med en gang hård cardio...

Det er da ikke det smarteste, hvis det er muskelvækst, der er det primære mål.

mit program ser f.eks således ud:

man: bryst/biceps

tirs: skulder/nakke/mave

ons: ryg/triceps

tors: ben/mave

fre: bryst/biceps

kører altid 3 øvelser for hver muskel gruppe, lidt forskellige øvelser fra gang til gang. og altid 3sæt med 10-8-6 reps hvor jeg så stiger i vægt efter hvert sæt. sidste sæt med max belastning.... :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil da mene, at ryggen og benene får for lidt træning, når det kun er en gang om ugen. Jeg ville træne hver muskelgruppe mindst 2 gange om ugen. Og 10-8-6 reps er vel pyramidetræning og dermed heller ikke optimalt.

Sputnik---> ka du komme med nogen videnskabelige beviser for at hun ik kan slutte sin træning af med en tur på stepmaskinen eller hvad hun nu foretrækker??

og med hensyn til mit program skrev jeg jo ik nogen opfordring til at hun sku bruge det, men blot et eksempel på hvordan det kan gøres. og hvad du så ville gøre til din egen krop må jo være op til dig, det er jo meget individuelt hvad man øsnker at opnå.... mit program tar ca en lille time at køre igennem hver gang, og det virker fint på mig.... at træne alle muskel grupper 2 gange om ugen er sikkert os helt fint, hvis man har lyst til at bruge så lang tid i centret, ad gangen. men husk nu at efter 45-60min ka man ikke yde sit maks mer.....

og kan du ydermere komme med videnskabelige beviser for at det ik er godt at træne reps som jeg gør?? i perioder hvor jeg virkelig går efter masse kører jeg helt ned til 10-6-4 og smider så endnu flere kg på i de sidste 2 sæt... :devil:

<{POST_SNAPBACK}>

Al forskning antyder (indtil videre) at der ikke sker mere positivt i en muskel højst 72 timer efter sidste stimulus... Derfor er det ikke smart at træne med så lav frekvens.

Link to comment
Share on other sites

afslut evnt din træning med en gang hård cardio...

Det er da ikke det smarteste, hvis det er muskelvækst, der er det primære mål.

mit program ser f.eks således ud:

man: bryst/biceps

tirs: skulder/nakke/mave

ons: ryg/triceps

tors: ben/mave

fre: bryst/biceps

kører altid 3 øvelser for hver muskel gruppe, lidt forskellige øvelser fra gang til gang. og altid 3sæt med 10-8-6 reps hvor jeg så stiger i vægt efter hvert sæt. sidste sæt med max belastning.... :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil da mene, at ryggen og benene får for lidt træning, når det kun er en gang om ugen. Jeg ville træne hver muskelgruppe mindst 2 gange om ugen. Og 10-8-6 reps er vel pyramidetræning og dermed heller ikke optimalt.

Sputnik---> ka du komme med nogen videnskabelige beviser for at hun ik kan slutte sin træning af med en tur på stepmaskinen eller hvad hun nu foretrækker??

og med hensyn til mit program skrev jeg jo ik nogen opfordring til at hun sku bruge det, men blot et eksempel på hvordan det kan gøres. og hvad du så ville gøre til din egen krop må jo være op til dig, det er jo meget individuelt hvad man øsnker at opnå.... mit program tar ca en lille time at køre igennem hver gang, og det virker fint på mig.... at træne alle muskel grupper 2 gange om ugen er sikkert os helt fint, hvis man har lyst til at bruge så lang tid i centret, ad gangen. men husk nu at efter 45-60min ka man ikke yde sit maks mer.....

og kan du ydermere komme med videnskabelige beviser for at det ik er godt at træne reps som jeg gør?? i perioder hvor jeg virkelig går efter masse kører jeg helt ned til 10-6-4 og smider så endnu flere kg på i de sidste 2 sæt... :devil:

<{POST_SNAPBACK}>

Styrketræning for maksimal muskelvækst kontra cardiotræning har været debateret talrige gange her. Rådet er altid, at det optimale er at styrketræne og cardiotræne på forskellige dage eller som minimum at adskille træningerne med 8 timer. Jeg har ingen videnskabelige beviser for denne påstand, men da der er bred enighed om dette her på siden, ville jeg ikke lade dit råd til Sunrise stå uimodsagt. :smile:

Med hensyn til træningsfrekvensen har Incognito svaret glimrende på mine vegne. :smile:

Pyramidetræning har også ofte været debateret. Thomas J giver mange gode agumenter imod både her og her.

Link to comment
Share on other sites

Pyramidetræning har også ofte været debateret. Thomas J giver mange gode agumenter imod både her og her.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu er der forskel på hvad folk betegner som pyramidetræning - og hvis du kører en pyramide hvor du ikke løfter submaksimale vægte, men du holder dig til 1 fra failure i hver reprange (som jeg læser AlfaHan's træningsstil) så kan jeg altså ikke se det dårlige i pyramide.

Omkring cardio er jeg enig i at det virker logisk at det ikke er supersmart at lave lige efter styrketræning, da det lidt konfikter med window-of-opportunity hvor devisen er at man skal have fyldt på kroppen - og altså ikke brænde kcal af.

Hvor stor indfyldelse det dog har på hypertrofiprocessen er det interresante.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Ud fra dine oplysninger indtager du i gennemsnit cirka 200 kcal for lidt dagligt. Indtag evt. 300-400 kcal ekstra på træningsdage og 0-100 ekstra på "hviledage", alt afhængig af, om du i forvejen tager højde for ekstraforbrændingen og det øgede energibehov på træningsdage.

Jeg vil foreslå, at du træner et fullbodyprogram med basisøvelser og en fastlagt progressionsmodel. Der findes masser af gode eksempler på sådanne programmer herinde, der kan findes ved en simpel søgning.

Link to comment
Share on other sites

Pyramidetræning har også ofte været debateret. Thomas J giver mange gode agumenter imod både her og her.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu er der forskel på hvad folk betegner som pyramidetræning - og hvis du kører en pyramide hvor du ikke løfter submaksimale vægte, men du holder dig til 1 fra failure i hver reprange (som jeg læser AlfaHan's træningsstil) så kan jeg altså ikke se det dårlige i pyramide.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu er det ikke for at disse alfa han's træningsmetoder, men jeg synes forslaget minder meget om følgende borset fra første sæt:

....men rent praktisk så er det man kalder pyramidetræning i daglig tale egentlig bare den halve pyramide. F.eks således....

1 sæt x 12 reps med 50 % af 1RM

1 sæt x 10 reps med 60 % af 1RM

1 sæt x 8 reps med 70 % af 1RM

1 sæt x 6 reps med 80 % af 1RM

Grunden til at det anses for værende ineffektivt skyldes flere forskellige ting. For det første, så har sættene med lav vægt ikke et særligt stort vækstpotentiale i sig selv. Og slet ikke når man laver sæt med højere vægt i samme pas. Samtidig tapper det ATP reserverne godt og grundigt. Det inducerer en pæn mængde CNS udmattelse. Og det akkumulerer en stor portion affaldsstoffer. Alle disse ting ødelægger evnen til krafudvikling, og gør at topsættene, ikke får samme stimuleringspotentiale. Hvis man havde undladt de indledende sæt, og bare snuppet en effektiv og optimal "opvarmning", så ville man kunne have lavet 6 reps med 85 % af 1RM, istedet for 80 % af 1RM.

Taget fra denne tråd.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det ikke for at disse alfa han's træningsmetoder, men jeg synes forslaget minder meget om følgende borset fra første sæt:
....men rent praktisk så er det man kalder pyramidetræning i daglig tale egentlig bare den halve pyramide. F.eks således....

1 sæt x 12 reps med 50 % af 1RM

1 sæt x 10 reps med 60 % af 1RM

1 sæt x 8 reps med 70 % af 1RM

1 sæt x 6 reps med 80 % af 1RM

<{POST_SNAPBACK}>

Nu kan jeg så ikke svare på AlfaHan's vejne om hvordan han træner - og disse procentsatser har jeg ikke så meget forhold til - jeg foretrækker at tale om rep fra failure. Og hvis 12 rep med 50% af 1RM er 1-2 rep fra failure, og så fremdeles, så kan jeg faktisk ikke se problemet med at variere reprange ind i sættet, sålænge vi bevæger os indenfor en reprange imellem 12 og 6.

Der kan være fordele ved denne fremgangsmåde hvis man er lidt fleksibel, og har man en ringe dagsform kan man nogle gange "skubbe" sig over grænsen alligevel med et sådan "pyramideprincip".

Jeg tvivler dog på at 50% af 1RM kun kan løftes 12 gange, og derfor er jeg højst sandsynlig enig i at ovenstående eksempel ikke er optimalt.

men AlfaHan kan jo for at gøre det lidt nemmere lige komme med en uddybning her.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

hehe nu er det sku lige lidt svært at holde styr på hvem der har sagt hvad...

med hensyn til cardio efter træning, er jeg udemærket klar over at der vil være en evig debat om emnet... og er udemærket klar over at man i situationer hvor man kun går efter vækst bør "bulke".... men hun er en pige, ikke en BB´er, som har tænkt sig bagefter at cutte... og da hun samtidig sir at hendes mål er at tabe sig lidt samtidig, med at hun bygger muskler op(selvom de fleste ville bulke først og derefter cutte) er det min grund for at jeg vil smide hende på lidt cardio bagefter...

(MRburns--->> jeg har aldrig sagt at cardio vil hjælpe hende til at opbygge muskler, grunden til cardio, er som ovenstående)

ang incognitos svar... forstår ik hvad han mener med 72timer efter ????

og ang mit trænings program, så har jeg ik delt det op i % af min maks vægt... men løfter en let vægt de første 10 gentagelser, en som er forholdsvis tung i andet sæt, ku måske godt ta en gentagelse eller 2 mere med denne vægt. og i sidste sæt er det maks, enkelte gange får jeg lige en finger på af en trænings makker, alt efter hvilke øvelser det drejer sig om....

og om jeg ka komme med videnskabelige beviser på at netop min måde at træne på virker---> har ik nogen links eller andet godt jeg kan vise jer, men i ka jo se på mine billeder, at det virker glimrende på mig...

hmmm men sys lissom tråden er faldet til jorden.... vi mangler hende selv?? :blink:

Edited by alfa han
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share