ti dages ferie


camillabruun
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Nu er jeg så heldig at jeg på onsdag rejser en tur til Tyskland 10 dage og besøge en ven. Jeg får nok ikke mulighed for at tage i træningscenter eller på anden måde løfte vægte, men regner med at tage løbeskoene med og få løbet et par ture.

Nu er mit spørgsmål om jeg kan træne lidt ekstra op til, fx søndag, mandag og tirsdag full body og så give musklerne 10 dages ro. Eller jeg hellere skal træne som jeg plejer (mandag) og så prøve med lidt øvelser med egen kropsvægt dernede? Eller en kombination?

Mit program jeg træner er fullbody med squat/dødløft, bænk, chins, mave og derudover div. andre øvelser med frivægte alt efter hvilken del af kroppen jeg synes trænger. Jeg træner normalt mandag, onsdag og fredag.

Gode råd er meget velkomne

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har trænet i mange uger uden en uges pause en gang i mellem, så er det nok en meget god ide at restituere lidt... så har du lige 10 % ekstra når du kommer tilbage :cooldance:

Og hvis du ikke kan dy dig, så kan du jo altid lige knalde et par armbøjninger af. Få f.eks. lidt inspiration i den tråd MaxPower lavede der hed træning uden vægte

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Nu er jeg så heldig at jeg på onsdag rejser en tur til Tyskland 10 dage og besøge en ven. Jeg får nok ikke mulighed for at tage i træningscenter eller på anden måde løfte vægte, men regner med at tage løbeskoene med og få løbet et par ture.

Nu er mit spørgsmål om jeg kan træne lidt ekstra op til, fx søndag, mandag og tirsdag full body og så give musklerne 10 dages ro. Eller jeg hellere skal træne som jeg plejer (mandag) og så prøve med lidt øvelser med egen kropsvægt dernede? Eller en kombination?

Mit program jeg træner er fullbody med squat/dødløft, bænk, chins, mave og derudover div. andre øvelser med frivægte alt efter hvilken del af kroppen jeg synes trænger. Jeg træner normalt mandag, onsdag og fredag.

Gode råd er meget velkomne

-Camilla

<{POST_SNAPBACK}>

Ja Gør ligesom Waits siger. Da jeg var i Prag i foråret løb jeg et par gange. Fandt et sted, en legeplads faktisk, hvor jeg kunne lave chip-ups, omvendt rows, og selvfølgelig armstrækninger, bred fatning for bryst, smalle for triceps og mavetræning på hotelværelset. Brug fantasien. Man kan lave stem eller curls med en stor sten :tongue: . Det er ganske udmærket træning. :raisebrow:

MVH

squatmikkel

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Nu er jeg så heldig at jeg på onsdag rejser en tur til Tyskland 10 dage og besøge en ven. Jeg får nok ikke mulighed for at tage i træningscenter eller på anden måde løfte vægte, men regner med at tage løbeskoene med og få løbet et par ture.

Nu er mit spørgsmål om jeg kan træne lidt ekstra op til, fx søndag, mandag og tirsdag full body og så give musklerne 10 dages ro. Eller jeg hellere skal træne som jeg plejer (mandag) og så prøve med lidt øvelser med egen kropsvægt dernede? Eller en kombination?

Mit program jeg træner er fullbody med squat/dødløft, bænk, chins, mave og derudover div. andre øvelser med frivægte alt efter hvilken del af kroppen jeg synes trænger. Jeg træner normalt mandag, onsdag og fredag.

Gode råd er meget velkomne

-Camilla

<{POST_SNAPBACK}>

Ja Gør ligesom Waits siger. Da jeg var i Prag i foråret løb jeg et par gange. Fandt et sted, en legeplads faktisk, hvor jeg kunne lave chip-ups, omvendt rows, og selvfølgelig armstrækninger, bred fatning for bryst, smalle for triceps og mavetræning på hotelværelset. Brug fantasien. Man kan lave stem eller curls med en stor sten :tongue: . Det er ganske udmærket træning. :raisebrow:

MVH

squatmikkel

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe en legeplads! smart.

Den har jeg aldrig tænkt over, der er jo tit redskaberne til det - men mon ikke de små børn bliver lidt forarget over at vi træne på deres "hellige jord" :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare brænde max igennem med stærkt forøget intensitet og volumen den sidste uges tid? Hvis man løfter max med oppsykning og voldsom volumen så kan det hurtigt tage 10dage at restituere.

<{POST_SNAPBACK}>

Fordi så stiger risikoen for skader, og så bliver pausen nemt længere end 10 dage.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare brænde max igennem med stærkt forøget intensitet og volumen den sidste uges tid? Hvis man løfter max med oppsykning og voldsom volumen så kan det hurtigt tage 10dage at restituere.

<{POST_SNAPBACK}>

Fordi så stiger risikoen for skader, og så bliver pausen nemt længere end 10 dage.

<{POST_SNAPBACK}>

Det gør den. Men det gør den ved enhver intensitetsforøgelse. Den tankegang er lidt for hæmmende, i yderste konsekvens vil den medføre stagnation.

En uge med højn intensitet og volumen er en helt almindelig shock microcyklus som er brugt i årtier. Jeg har ikke defineret det nærmere. Men hvis c-bruun poster en almindelig uges træning kan jeg da snildt konstruere en uges shock cyklus :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare brænde max igennem med stærkt forøget intensitet og volumen den sidste uges tid? Hvis man løfter max med oppsykning og voldsom volumen så kan det hurtigt tage 10dage at restituere.

<{POST_SNAPBACK}>

Fordi så stiger risikoen for skader, og så bliver pausen nemt længere end 10 dage.

<{POST_SNAPBACK}>

Det gør den. Men det gør den ved enhver intensitetsforøgelse. Den tankegang er lidt for hæmmende, i yderste konsekvens vil den medføre stagnation.

En uge med højn intensitet og volumen er en helt almindelig shock microcyklus som er brugt i årtier. Jeg har ikke defineret det nærmere. Men hvis c-bruun poster en almindelig uges træning kan jeg da snildt konstruere en uges shock cyklus :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er rigtigt nok, at kroppen har godt af et "trænings/intensitets-chok" en gang imellem, men hvis "chokket" følges op af 10 dages pause, så vil jeg alligevel tillade mig at tvivle på effekten.

Link to comment
Share on other sites

PTPoul--->

En uges træning kan du godt lige få at se. Men jeg er nok ikke sådan helt systematisk, så det bliver bare et bud på, hvordan det kunne se ud:

MAndag:

Squat: 1x5x45kg 3x8-10x35

Bænk: 2x6x25kg 2x8-10x20kg

Chins: 5xmax med så lidt hjælp som muligt (ca 2-4 reps)

Mave på skråbænk og bold

Militarypress 3x8x17,5kg

Evt lateral raises

Evt lunges hvis jeg gider (hader den skodøvelse)

Onsdag:

Dødløft: 10x2x50-55kg

Bænk, chins og mave som mandag

Kropshævninger smalt underhåndsgreb 3xmax

one-arm-row 3x8x8kg

Bicepscurl 3x6x17,5kg

Fredag

Squat, bænk, chins og mave som mandag

Skrå brystpres m hånsdvægte

Fransk pres (stang)3x8x12,5kg

Det er altså bare et bud på hvordan en uges træning kan se ud. Jeg plejer altid at lave squat/dødløft, chins og bænk, og så bare lave et par ekstra øvelser for den eller de kropsdele jeg synes trænger. Varierer fra gang til gang.

Slå dig bare løs med et "super-trænings-program" og så må vi se om jeg kan nå det inden jeg skal afsted... :smile:

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share