sammensætning af makronutrienter?


incognito
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg ikke den helt store erfaring med hele det her kost kontrols trip, så jeg har et par spørgsmål

Normalt når jeg har bulket, har jeg haft en sammensætning af makronutrienter, der sagde 25/60/15 ved et indtag på 4-5000 kcal, hvilket sikrer mig ca. 2,5 g prot/kilo kropsvægt og et stabilt overskud. Jeg har ikke rigtigt haft de store erfaringer med at cutte, da jeg taber mig "af mig selv", hvis jeg spiser efter min appetit. Der er kommet flere og flere spændende ting frem om hvor godt det kan være at spise høj-fedts diæter, (om det er en reaktion på de mange års fedtforskrækkelese, efterdønninger af atkins eller en blanding, vil jeg lade være uvist) så jeg vil egentlig til at prøve det fremover, hvilket giver anledning til et par spørgsmål.

1. Nogen der har erfaringer med højfedtsdiæter under overskud, mht. overskudsfølelse, præstation, fedtlagring og almindelig velvære fornemmelse?

2. Hvilke produkter indtager man, hvis man går efter en makronutrient energifordeling på f.eks. 25/25/50, uden at det bliver for "mærkeligt"? Jeg er klar over at nødder, fede fisk, og "fede grøntsager" er gode og mælkefedt sandsynligvis er noget snavs, men er der nogen, der har gode forslag til hvordan det bliver til praktiske måltider hen over dagen. Jeg tænker her på konkrete eksempler af en morgenmad, formiddagsmad og så videre....

Link to comment
Share on other sites

Nu lægger de fleste "høj fedt" (ketosis) diæter jo op til at man gør noget så åndsvagt som at spise alt hvad man vil. Skal man gøre det på den "fornuftige" så giver du jo sådan set selv svaret: "nødder, fede fisk, og "fede grøntsager"" Hertil vil jeg så tilføje frø samt olier.

Diætsamensætningen bliver derfor meget lig en normal diæt (i hvert tilfælde som jeg kører den). Du ligger en bund med en salat og magert kød, og fylder så op med "sundt" fedt (og langsomt optagelige kulhydrater) efter behov.

Du nævnte at du vil holde indtaget omkring 25/25/50. Selv om det ikke er mange kulhydrater, så er det alligevel for mange, hvis planen er at få kroppen i ketosis.

Her er BH's bud på en ketosisdiæt. Der er tydeligvis lagt vægt på sundheden: :laugh:

Morgenmad: 2 hele æg og 2 blommer scrambled med 4 skiver fed ost og 2 stykker svinebacon stegt i olie.

Frokost: en dåse tun i olie (ikke tømt for olie) med mayonnaise (ikke slanke mayo!!! fuld fed mayo!!) + evt lidt purløg til at gøre det mere spændende.

Mellemmåltid: snack på lidt osteskiver eller noget 3-stjernet salami med mayo.

Efter træning: en proteinshake med MAX 30 gram protein

Aftensmad: En stor fed oksekødsbøf (18-20% fedt) med ost på eller mayo.

Før sengetid: en proteinshake med MAX 25 gram protein

http://www.bodyhouse.dk/idealbb/view.asp?topicID=2151

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Her er BH's bud på en ketosisdiæt. Der er tydeligvis lagt vægt på sundheden:  :laugh:
Morgenmad: 2 hele æg og 2 blommer scrambled med 4 skiver fed ost og 2 stykker svinebacon stegt i olie.

Frokost: en dåse tun i olie (ikke tømt for olie) med mayonnaise (ikke slanke mayo!!! fuld fed mayo!!) + evt lidt purløg til at gøre det mere spændende.

Mellemmåltid: snack på lidt osteskiver eller noget 3-stjernet salami med mayo.

Efter træning: en proteinshake med MAX 30 gram protein

Aftensmad: En stor fed oksekødsbøf (18-20% fedt) med ost på eller mayo.

Før sengetid: en proteinshake med MAX 25 gram protein

http://www.bodyhouse.dk/idealbb/view.asp?topicID=2151

<{POST_SNAPBACK}>

:w00t::w00t: Hold kæft, det er et nasty-ass forslag! Sammenlignet med det der så virker "Supersize me" jo som en god ide... :laugh:

Men jeg er ikke sikker på, at Incognito mener en fuld ketogenisk diæt, men bare et noget højere fedt-indtag, end det han har kørt med indtil nu.

Jeg kan ikke rigtig selv tilføje noget, men synes det er et rigtig spændende spørgsmål. Glæder mig til at læse, hvad der bliver skrevet.

Lagoon

Link to comment
Share on other sites

Personligt har jeg gode erfaringer med at spise nærmest iso-kalorisk (34/33/33) eller med et svagt overskud af protein (40/30/30) både til at gaine og til at cutte på.

En 4500kcal dag kunne se således ud:

Måltid 1:

400g Ymer

40g Protpulver

50g Valnødder

Måltid 2:

250g kylling

150g Cheasy 13%

100g Broccoli

15g Perfect Balance

Måltid 3:

250g kylling

200g Hytteost

100g Broccoli

15g Perfect Balance

Måltid 4: (ca 1 time før træning)

100g Havregryn

40g Protpulver

10g Sukker

300g Skummetmælk

Måltid 5: (under og efter trænings shake)

100g Protpulver

100g Dextrose

500g Skummetmælk

Måltid 6:

250g Kylling 200g Ris

200g Grøntsager

Det giver en 43/29/28 fordeling og ca 4440 kcal.

Spicet op med 5g kreatin og 1200mg ALA så sparker det der seriøs bagdel! Ihvertfald for en som mig! :wink:

Edited by anyone
Link to comment
Share on other sites

Anywårn er tosset med en blanding af valnødder yoghurt naturel prot pulver og en ellet anden form for sundt-fedt mix :)

Det fede ved højt (meget højt) sundt fedt og kcal indtag er den følelse af energi man har. Det er helt specielt.

<{POST_SNAPBACK}>

hvordan er det anderledes fra den energi man oplever med overskudsindtag primært hidrørende fra kulhydrater?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share