Blodsamling i læg!?


Svenniemand
 Share

Recommended Posts

Hejsa!

Jeg var ude at spille fodbold i går og i en tackling fik jeg et ordentligt skrald ind på den ene lægmuskel. Det gjorde stjerne nas :devil: .. Den hævede meget op og blev helt hård. Jeg sad med is på resten af kampen, det meste af aftenen og så her i formiddag - det blev jeg rådet til af træneren, der mente, det var en blodsamling.

Der er ikke noget at se på læggen ud over at den er hævet - altså den er ikke misfarvet el. lign.

Så snart jeg prøver at bevæge tæerne opad imod skinnebenet, fx ved at tage et skridt gør det meget ondt.

Er der nogen herinde der måske ved, hvad det kunne være eller har råd til, hvad der kan afhjælpe det.. is, kompression, varme, ro.....?

Håber der er nogen der har tid til at svare.

Svenniemand

Link to comment
Share on other sites

Medmindre din læg er blevet væsentligt bedre nu, så vil jeg anbefale dig at tage til lægen i morgen.

Det kan godt være et hæmatom inde i læggen (dvs du har fået læderet nogle blodkar/fibre), men det kan din læge undersøge for dig. Underbenene/læggene må helst ikke hæve alt for voldsomt op vedvarende, da det øger risikoen for akut kompartment syndrom. (se www.sportnetdoc.dk/skader)

Normalt vil en mindre blødning i læggen langsomt forsvinde (blod og væske "suges" tilbage), ligeledes med den væske, der trænger ud i vævet. Normal procedure ved den type skader er RICE og alm. smertestillende, som du har udført.

Større blødninger skal behandles via egen læge eller speciallæge (hospital).

Herefter, når du igen kan støtte lidt på benet uden smerter, kan du gå igang med lidt genoptræning. Du vil givetvis kunne nøjes med en kort genoptræning, men husk at du ikke må ignorere smerter og hævelser, så skal du holde pause igen og evt. RICE i et par dage. Du kan læse mere om skader i underbenene/læggene, diagnoser, behandling og genoptræning på: www.sportnetdoc.dk/skader

Link to comment
Share on other sites

Medmindre din læg er blevet væsentligt bedre nu, så vil jeg anbefale dig at tage til lægen i morgen.

Det kan godt være et hæmatom inde i læggen (dvs du har fået læderet nogle blodkar/fibre), men det kan din læge undersøge for dig. Underbenene/læggene må helst ikke hæve alt for voldsomt op vedvarende, da det øger risikoen for akut kompartment syndrom. (se www.sportnetdoc.dk/skader)

Normalt vil en mindre blødning i læggen langsomt forsvinde (blod og væske "suges" tilbage), ligeledes med den væske, der trænger ud i vævet. Normal procedure ved den type skader er RICE og alm. smertestillende, som du har udført.

Større blødninger skal behandles via egen læge eller speciallæge (hospital).

Herefter, når du igen kan støtte lidt på benet uden smerter, kan du gå igang med lidt genoptræning. Du vil givetvis kunne nøjes med en kort genoptræning, men husk at du ikke må ignorere smerter og hævelser, så skal du holde pause igen og evt. RICE i et par dage. Du kan læse mere om skader i underbenene/læggene, diagnoser, behandling og genoptræning på: www.sportnetdoc.dk/skader

<{POST_SNAPBACK}>

Mange tak for det fine svar. Hævelsen er ved at være væk, så jeg satser på at det er i orden, selvom det stadigt er pænt ømt. Men det går vel over..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share