Protein hvor meget


rotte
 Share

Recommended Posts

Nu skal jeg snart til at cutte så var det jeg tænkte på hvor meget protein jeg har brug for.

Når jeg træner for masse får jeg mellem 2-2,5g pr. kilo kropsvægt,

men når jeg cutter er det vel ikke nødvendigt med så meget

da kroppen "kun" skal vedlige holde den masse der er.

Så mon ikke 1,6-1,8g skulle være nok eller hvad?

Jeg vil lige tilføje i cutte perioden træner jeg fullbody 3 gange om ugen.

Edited by rotte
Link to comment
Share on other sites

Man taler som regel om at det kræver EKSTRA protein netop under cutning, idet du er i nedbrydningsfase (katabolsk) og kroppen højst sandsynligt derfor vil bruge aminosyrer til energi på nogle tidspunkter...

MEN uanset hvad, vil jeg til enhver tid påstå, at 1,8gram pr kg er RIGELIGT både under træning og cutning - fordusat de er indtaget løbende over flere måltider, så nitrogen balancen er positiv hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

-og nu hvor vi er ved snakken om protein...

De fleste jeg har mødt siger, at "2 gram protein pr. kropsvægt indtaget hver dag, så er du godt dækket ind!". Ville det også være "ok" at tage 1,5 gram eller helt ned til 1 gram..?

Delte meninger, jeg ved det godt, men er alligevel nysgerrig efter at høre jeres svar.

-Nicky Cruz

Link to comment
Share on other sites

Man taler som regel om at det kræver EKSTRA protein netop under cutning, idet du er i nedbrydningsfase (katabolsk) og kroppen højst sandsynligt derfor vil bruge aminosyrer til energi på nogle tidspunkter...

MEN uanset hvad, vil jeg til enhver tid påstå, at 1,8gram pr kg er RIGELIGT både under træning og cutning - fordusat de er indtaget løbende over flere måltider, så nitrogen balancen er positiv hele tiden.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok du mener det er nok med 1,8gram pr kg.

Mener du så også man kan få for meget protein?

Jeg mener får man mere en kroppen kan forbruge bliver det omdannet til kulhydrat,

Så vidt jeg har forstået.

Så jeg mener ikke 2-2,5gram er for meget selvfølgelig vil der være en grænse hvor nyrene ikke kan følge med,

men så skal man nok noget højere.

Man kan så diskutere om det er spild af tid og spise så meget protein,

men når jeg forøger min muskelmasse skal man jo være i kalorieoverskud så synes jeg det er svært at få mindre end de 2-2,5 gram pr kg kropsvægt,

Medmindre der ryger junkfood ned.

Min kost består primært af fedtfattigt kød grøntsager mager mælkeprodukter

og fed fisk.

Edited by rotte
Link to comment
Share on other sites

jeg har skrevet det før men her er det igen

Inaktive mænd og kvinder: 0,8-1,0 Pr kg kropsvægt

Mandlige elite udholdenhedsatleter: 1,6 Pr kg kropsvægt

Moderat intensitet udholdenhedsatleter: 1,2 Pr kg kropsvægt

Motionister 0,8-1,0 Pr kg kropsvægt

Fodbold og power sport: 1,4-1,7 Pr kg kropsvægt

Styrke atleter (opbyggende fase): 1,5-1,7 Pr kg kropsvægt

Styrke atleter (vedligeholdelse) : 1,0-1,2

kvindelige atleter: ca. 15% mindre end mænd

Link to comment
Share on other sites

Sputnik postede for nyligt et studie (se tråd) der viser at et for højt protein indtag sænker testosteron niveauet.

På baggrund heraf, ser jeg ingen grund til at komme over 2 gr. pr. kg. kropsvægt. Ingen studier har vist at der skulle være behov for det. Så hvorfor arguemtere for at det jo bare bliver omdannet til glukose i leveren, og derfor spise for meget af det, når det nu går ud over testosteron niveauet. Synes man istedet burde spise nogle kulhydrater. Eller øge sit fedt indtag såfremt man ønsker at øge det basale testosteron niveau.

Jeg har ikke tidligere været klar over at der kunne være nogle negative konsekvenser af et for højt protein indtag - derfor ser jeg ingen grund til at gå over de 1,8-2,0 gr. protein pr. kg. da din krop ikke har brug for mere protein. :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke gode venner med PubMed - søgning plejer ellers ikke være noget problem. :dry:

Så er der andre der kan finde nogle af de forsøg, der direkte sammenligner mængden af indtaget protein med muskelvækst (hos personer der træner samtidig naturligvis)?

Link to comment
Share on other sites

Sputnik postede for nyligt et studie (se tråd) der viser at et for højt protein indtag sænker testosteron niveauet.

På baggrund heraf, ser jeg ingen grund til at komme over 2 gr. pr. kg. kropsvægt. Ingen studier har vist at der skulle være behov for det. Så hvorfor arguemtere for at det jo bare bliver omdannet til glukose i leveren, og derfor spise for meget af det, når det nu går ud over testosteron niveauet. Synes man istedet burde spise nogle kulhydrater. Eller øge sit fedt indtag såfremt man ønsker at øge det basale testosteron niveau.

Jeg har ikke tidligere været klar over at der kunne være nogle negative konsekvenser af et for højt protein indtag - derfor ser jeg ingen grund til at gå over de 1,8-2,0 gr. protein pr. kg. da din krop ikke har brug for mere protein. :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

Spændende læsning,

Grunden til jeg spiser så meget protein er at det mætter godt,

fordel under cut.

Nu når jeg cutter ser fordelingen sådan ud.

Total Protein, Kulhydrat, fedt 250..190…85

Fordeling i % 40…30….30

Fordeling af Kcal…………………......1000…760…760

Men det skulle jeg måske tage op til overvejelse

Men det må vel stadig være sådan at under cut skal fordelingen være sådan i %?

Så var det jeg tænkte på er der nogen der har et godt bud på hvordan fordelingen skal være under muskelopbyggende fase

Link to comment
Share on other sites

jeg spiser selv lidt protein og har derfor undersøgt det lidt. når man cutter bør man få op til 2% ellers holder web-mans g/kg meget godt!

så maks 2% - i kan da godt spise mere for min skyld men så går det ud over testosteron niveauet og så udskiller i proteinet via urin - altså hvis man spiser for meget har det negativ virkning samtidig med man for dyr urin:D

så rotte med mindre du vejer 125kg eller derover er 250g protein for meget!

Link to comment
Share on other sites

jeg spiser selv lidt protein og har derfor undersøgt det lidt. når man cutter bør man få op til 2% ellers holder web-mans g/kg meget godt!

så maks 2% - i kan da godt spise mere for min skyld men så går det ud over testosteron niveauet og så udskiller i proteinet via urin - altså hvis man spiser for meget har det negativ virkning samtidig med man for dyr urin:D

så rotte med mindre du vejer 125kg eller derover er 250g protein for meget!

<{POST_SNAPBACK}>

2% :blink:

Link to comment
Share on other sites

Bulgarerne har jo altid sagt, at deres styrkeatleter responderede bedst på 4-5 gram protein pr. kg kropsvægt. At en tynd mand med briller og hvid kittel siger at 1,6 gram protein er nok ligger jeg ikke så meget i. Min egen erfaring er at min træning går meget bedre, hvis jeg indtager 2,5-3 gram dagligt, end hvis jeg ligger på de oftest anbefalede 1,5-2 gram. :smile:

Link to comment
Share on other sites

MawP: Du kan også bare søge her på MOL. Stubbe har tidligere postet en pæn håndfuld links til studier, der viste, at det overdrivede indtag ikke er nødvendigt.

Squatfather: Lægger du så noget i, når en lille bleg mand med briller og hvid kittel fortæller os at overdreven solbadning/solariebrug giver stærkt forøget risiko for hudkræft, eller nøjes du også med at lytte til poletnegeren på stranden, der ikke har fået kræft (endnu)?

Det er selvfølgelig ok med personlige erfaringer, men helt at fornægte de videnskabelige resultater, der nu engang foreligger, virker lidt mækeligt...:unsure:

Link to comment
Share on other sites

Squatfather: Lægger du så noget i, når en lille bleg mand med briller og hvid kittel fortæller os at overdreven solbadning/solariebrug giver stærkt forøget risiko for hudkræft, eller nøjes du også med at lytte til poletnegeren på stranden, der ikke har fået kræft (endnu)?

Det er selvfølgelig ok med personlige erfaringer, men helt at fornægte de videnskabelige resultater, der nu engang foreligger, virker lidt mækeligt...:unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er jo ikke sådan, at jeg benægter hvad videnskaben finder frem til. Men jeg mener bare, at de undersøgelser der er lige på det område måske bygger på et for spinkelt underlag. For jeg finder det da mærkligt, at de fleste der lever af at sammensætte kostprogramer til styrkeatleter anbefaler højere proteinindtag end gutterne i de hvide kitler. :wink:

Link to comment
Share on other sites

MawP: Du kan også bare søge her på MOL. Stubbe har tidligere postet en pæn håndfuld links til studier, der viste, at det overdrivede indtag ikke er nødvendigt.

Squatfather: Lægger du så noget i, når en lille bleg mand med briller og hvid kittel fortæller os at overdreven solbadning/solariebrug giver stærkt forøget risiko for hudkræft, eller nøjes du også med at lytte til poletnegeren på stranden, der ikke har fået kræft (endnu)?

Det er selvfølgelig ok med personlige erfaringer, men helt at fornægte de videnskabelige resultater, der nu engang foreligger, virker lidt mækeligt...:unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

De bulgarske styrkeatleter hørte til de bedste i verden. især når man tager indbyggertallet i betragtning.

Dermed skal man ikke tage alt hvad de har fundet frem til ukritisk ind som den endegyldige sandhed, men det er en god idé at lytte og evt. eksperimentere med deres anbefalinger som udgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

MawP: Du kan også bare søge her på MOL. Stubbe har tidligere postet en pæn håndfuld links til studier, der viste, at det overdrivede indtag ikke er nødvendigt.

Squatfather: Lægger du så noget i, når en lille bleg mand med briller og hvid kittel fortæller os at overdreven solbadning/solariebrug giver stærkt forøget risiko for hudkræft, eller nøjes du også med at lytte til poletnegeren på stranden, der ikke har fået kræft (endnu)?

Det er selvfølgelig ok med personlige erfaringer, men helt at fornægte de videnskabelige resultater, der nu engang foreligger, virker lidt mækeligt...:unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

De bulgarske styrkeatleter hørte til de bedste i verden. især når man tager indbyggertallet i betragtning.

Dermed skal man ikke tage alt hvad de har fundet frem til ukritisk ind som den endegyldige sandhed, men det er en god idé at lytte og evt. eksperimentere med deres anbefalinger som udgangspunkt.

<{POST_SNAPBACK}>

Der er derfor man gennem de sidste mange år har afprøvet proteinindtagets betydning i videnskabeligestudier og hver gang har man set at der ikke er nogen positive effekter ved et højt indtag.

Det kunne være de bulgarske styrkeatleters resultater skyldes andre faktorer end protein? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Squatfather: Lægger du så noget i, når en lille bleg mand med briller og hvid kittel fortæller os at overdreven solbadning/solariebrug giver stærkt forøget risiko for hudkræft, eller nøjes du også med at lytte til poletnegeren på stranden, der ikke har fået kræft (endnu)?

Det er selvfølgelig ok med personlige erfaringer, men helt at fornægte de videnskabelige resultater, der nu engang foreligger, virker lidt mækeligt...:unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er jo ikke sådan, at jeg benægter hvad videnskaben finder frem til. Men jeg mener bare, at de undersøgelser der er lige på det område måske bygger på et for spinkelt underlag. For jeg finder det da mærkligt, at de fleste der lever af at sammensætte kostprogramer til styrkeatleter anbefaler højere proteinindtag end gutterne i de hvide kitler. :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Gutterne i hvide kitler nævner vel omkring 1,2g/kg kropsvægt, mens personer der arbejder med styrkeatleter siger omkring 1,5-1,8g/kg kropsvægt. Dem der anbefaler indtag på 2g eller højere har som regel ingen faglig viden på området eller har økonomiske interesse i det. Da der efterhånden er ret mange studier som viser det samme mener jeg ikke grundlaget er spinkelt.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Stubbe, har umiddelbart ikke set nogle steder der anbefaler et indtag på over 1,8g/kg medmindre vi taler uvidenskabelige BB sites.

Derfor finder jeg det nærliggende at citere mig selv (lyder grimt) mhb på svar på det oprindelige spørgsmål, omkring indtag i en cutte periode:

"Man taler som regel om at det kræver EKSTRA protein netop under cutning, idet du er i nedbrydningsfase (katabolsk) og kroppen højst sandsynligt derfor vil bruge aminosyrer til energi på nogle tidspunkter...

MEN uanset hvad, vil jeg til enhver tid påstå, at 1,8gram pr kg er RIGELIGT både under træning og cutning - fordusat de er indtaget løbende over flere måltider, så nitrogen balancen er positiv hele tiden. "

Altså det gælder om, at fordele indtaget af proteiner jævnt ud over døgnet, jo bedre dette klares, jo mindre burde man i teorien kunne nøjes med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share