Taber man sig ved at gå i sauna?


mezzan
 Share

Recommended Posts

Jeg sidder selv i sauna 2x15 minutter om dagen (efter cardio og efter styrke). Derfor søgte jeg omkring dette da jeg var lidt urolig for om det kunne være skadeligt i det lange løb.

Jeg fandt ikke bivirkninger ved sauna brug dog fandt jeg flere steder henvisner til en undersøgelse som viste at det kostede kroppen 0.5xxx kalorier at producere 1 gram sved. Det lyder måske ikke af meget men 0.5L sved er dermed ca. 250 kalorier.

20 minutter om ugen vil dog nok ikke gøre nogen nævneværdig forskel.

Edited by dikymon
Link to comment
Share on other sites

Jeg sidder selv i sauna 2x15 minutter om dagen (efter cardio og efter styrke). Derfor søgte jeg omkring dette da jeg var lidt urolig for om det kunne være skadeligt i det lange løb.

Jeg fandt ikke bivirkninger ved sauna brug dog fandt jeg flere steder henvisner til en undersøgelse som viste at det kostede kroppen 0.5xxx kalorier at producere 1 gram sved. Det lyder måske ikke af meget men 0.5L sved er dermed ca. 250 kalorier.

20 minutter om ugen vil dog nok ikke gøre nogen nævneværdig forskel.

<{POST_SNAPBACK}>

Så er det jo bare hvor lang tid det tager at "svede" en halv Liter? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Det lyder måske ikke af meget men 0.5L sved er dermed ca. 250 kalorier.

Nu er 250 kalorier jo heller ikke særligt meget :4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

Næææh ikke vildt meget men alt hjælper og man sidder jo bare på sin flade ... og nyder varmen :bigsmile:

Jeg ved ikke hvormeget man sveder på f.eks. 15-20 minutter, men 0.5L ved 100-110C i den tid lyder da muligt.

Sauna har også været godt for min hud og diverse ledsmerter, især skinnebensbetændelsen :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Så benyt dog sauna'en til at lindre evt. ledsmerter!

Med hensyn til forbruge kalorier, kan du nok finde et bedre alternativ...

Yes! Jeg har nu forbrændt 17 cal ved at skrive dette indlæg :poking:  :poking:

<{POST_SNAPBACK}>

Utroligt så mange smartasses der findes herinde. Jeez!

Link to comment
Share on other sites

Så benyt dog sauna'en til at lindre evt. ledsmerter!

Med hensyn til forbruge kalorier, kan du nok finde et bedre alternativ...

Yes! Jeg har nu forbrændt 17 cal ved at skrive dette indlæg :poking:  :poking:

<{POST_SNAPBACK}>

Utroligt så mange smartasses der findes herinde. Jeez!

<{POST_SNAPBACK}>

Siger du efter 18 indlæg om en med 8 indlæg....

;em det er ok... du behøver ikke hverken skrive ellerlæse her.. det står dig helt frit for. Jeez!

Link to comment
Share on other sites

Jeg sidder selv i sauna 2x15 minutter om dagen (efter cardio og efter styrke). Derfor søgte jeg omkring dette da jeg var lidt urolig for om det kunne være skadeligt i det lange løb.

Jeg fandt ikke bivirkninger ved sauna brug dog fandt jeg flere steder henvisner til en undersøgelse som viste at det kostede kroppen 0.5xxx kalorier at producere 1 gram sved. Det lyder måske ikke af meget men 0.5L sved er dermed ca. 250 kalorier.

20 minutter om ugen vil dog nok ikke gøre nogen nævneværdig forskel.

<{POST_SNAPBACK}>

Har du et link til den undersøgelse eller teksten af den?

Faktisk er det i dette tilfælde et meget relevant om der menes kalorier (cal) eller kilokalorier (kcal), og jeg ser det bestemt ikke som oplagt, at der er tale om kilokalorier.

Sved-funktionen har jo til formål at regulere kropstemperaturen, ikke forbrænde kalorier, og 250kcal for en halv liter lyder af rigtig meget. En halv liter er vist ikke noget problem at svede af i løbet af en spinningtime, og det ville for en relativ begynder betyde at omkring halvdelen af den energi man forbrænder i løbet af sådan en time skulle komme fra svedproduktionen.

Link to comment
Share on other sites

Så benyt dog sauna'en til at lindre evt. ledsmerter!

Med hensyn til forbruge kalorier, kan du nok finde et bedre alternativ...

Yes! Jeg har nu forbrændt 17 cal ved at skrive dette indlæg :poking:  :poking:

<{POST_SNAPBACK}>

Utroligt så mange smartasses der findes herinde. Jeez!

<{POST_SNAPBACK}>

Siger du efter 18 indlæg om en med 8 indlæg....

;em det er ok... du behøver ikke hverken skrive ellerlæse her.. det står dig helt frit for. Jeez!

<{POST_SNAPBACK}>

Nååååå Ja Cookie_sq, du har ret. Jeg kan da ikke vide noget siden jeg ikke har skrevet flere tusinde. Jo det kan jeg godt se logikken i!

Havde ikke så meget tid til at søge Maxpower da jeg er påvej ud ad døren igen, men her er et par quotes jeg hurtigt fandt med Google:

"In Guyton’s Textbook of Medical Physiology, you will find that producing one gram of sweat requires 0.586 kcal. A JAMA (The Journal of the American Medical Association) citation states that, "A moderately conditioned person can easily sweat off 500 gms."

Lidt uddybende om den JAMA artikel:

"As reported in the Journal of the American Medical Association (JAMA), August 7, 1981

"A moderately conditioned person can easily sweat off 500 gms. in a sauna, consuming nearly 300 kcal - the equivalent of running 2 - 3 miles. A heat-conditioned person can easily sweat off 600 - 800 kcal with no adverse effects. "

Link to comment
Share on other sites

Så benyt dog sauna'en til at lindre evt. ledsmerter!

Med hensyn til forbruge kalorier, kan du nok finde et bedre alternativ...

Yes! Jeg har nu forbrændt 17 cal ved at skrive dette indlæg :poking:  :poking:

<{POST_SNAPBACK}>

Utroligt så mange smartasses der findes herinde. Jeez!

<{POST_SNAPBACK}>

Siger du efter 18 indlæg om en med 8 indlæg....

;em det er ok... du behøver ikke hverken skrive ellerlæse her.. det står dig helt frit for. Jeez!

<{POST_SNAPBACK}>

Nååååå Ja Cookie_sq, du har ret. Jeg kan da ikke vide noget siden jeg ikke har skrevet flere tusinde. Jo det kan jeg godt se logikken i!

<{POST_SNAPBACK}>

Prøv at læs hvad jeg skriver (ved godt det er lidt svært, skrev vidst indlægget da jeg kom hjem fra byen :innocent: )

Du laver en generalisering af alle her på boardet på baggrund af noget en med 8 indlæg skriver til dig...

Link to comment
Share on other sites

som der så rigtigt bliver nævnt, koster det utrolig meget energi at svede.

Den rigtige forklaring på dette, er at kroppen når den sveder forsøger at komme af med overskudsvarme. Ikke via sveden, men via fordampningen af denne fra huden. Ved fordampning af 1liter sved fra huden bruger man 2400kJ - men det kræver så også at man fordamper den fremfor at tøre den af sig osv.

Noget helt andet er, at jeg ikke vil spekulere i vægttab på denne måde. Kroppen kan max optage 1,2liter væske under gunstige forhold, og derfor vil et stort svedtab føre til væskemangel og ubehagelige følger. Men ikke desto mindre er det sandt mht sved og forbrændingen.

Link to comment
Share on other sites

som der så rigtigt bliver nævnt, koster det utrolig meget energi at svede.

...Ved fordampning af 1liter sved fra huden bruger man 2400kJ...

Noget helt andet er, at jeg ikke vil spekulere i vægttab på denne måde. Kroppen kan max optage 1,2liter væske under gunstige forhold, og derfor vil et stort svedtab føre til væskemangel og ubehagelige følger. Men ikke desto mindre er det sandt mht sved og forbrændingen.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er jo ikke rigtigt, at man "taber" fedt svarende til 2400 KJ ved at svede 1L- Det er vel det du mener, sådan som jeg læser det.

De 2400 Kj er vel bare et udtryk for den termiske energi, som forsvinder fra kroppen, når den nedkøles, sådan som jeg har forstået det.

Link to comment
Share on other sites

Ca 0,6kcal er netop den mængde energi der kræver at fordampe et gram vand, dvs. 600kcal pr liter.

Men det er termisk energi man slipper af med når man sveder, så det betyder ikke at du forbrænder en tilsvarende mængde (kemisk) energi i processen.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Avekat kan ikke se hvor jeg har skrevet at man forbrænder 2400kJ fedt ved at svede en liter, konstaterede bare at det faktisk er ret energikrævende at fordame sveden fra huden.

Enig Maxpower, men alt andet lige, vil en større fordampning betyde et større samlet energiforbrug.

Link to comment
Share on other sites

Enig Maxpower, men alt andet lige, vil en større fordampning betyde et større samlet energiforbrug.

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke når det er saunaen der står for at levere energien der bruges til at fordampe vandet.

Det er noget helt andet hvis du sveder fordi du knokler på en spinningcykel. I saunaen sveder du fordi det er varmt - du udfører ikke noget arbejde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share