Hvad siger i til det her program ?


Vitalic
 Share

Recommended Posts

Programmet ser fint ud men jeg ville nok vælge at starte på 75% af 1RM og så kører programmet en 6-8uger.

<{POST_SNAPBACK}>

Så ville du også risikere at ramme et gevaldigt plateu.

Min erfaring og den som folk som Thibudeau, Waterbury, Poliquin etc. har gjort sig er at 3-4ugers blokke er et godt bud på varigheden af en given cyklus.

Som begynder kan man godt vælge andre muligheder, men som mere arfaren trænende skal der IMO hyppigere variation i loading parametre til for at undgå stagnation.

Link to comment
Share on other sites

Programmet ser fint ud men jeg ville nok vælge at starte på 75% af 1RM og så kører programmet en 6-8uger.

<{POST_SNAPBACK}>

Så ville du også risikere at ramme et gevaldigt plateu.

Min erfaring og den som folk som Thibudeau, Waterbury, Poliquin etc. har gjort sig er at 3-4ugers blokke er et godt bud på varigheden af en given cyklus.

Som begynder kan man godt vælge andre muligheder, men som mere arfaren trænende skal der IMO hyppigere variation i loading parametre til for at undgå stagnation.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er det første program jeg har set som der anbefaler en cyklus på kun 4 uger.

Jeg kan ikke se hvordan man kan ramme en stagnation hvis man stiger 2,5% hver uge det vil man gøre hvis man starter på 75% af 1RM.

Men ok lad os sige 4 uger er optimalt,

hvad så bagefter en uges dekonditionering? og så forfra igen?

Hvad siger du til anbefalingen om at starte på 80% af 1rm?

Det lyder rimeligt meget at skulle løfte 87,5% af 1RM i den sidste uge 4X6.

Link to comment
Share on other sites

Programmet ser fint ud men jeg ville nok vælge at starte på 75% af 1RM og så kører programmet en 6-8uger.

<{POST_SNAPBACK}>

Så ville du også risikere at ramme et gevaldigt plateu.

Min erfaring og den som folk som Thibudeau, Waterbury, Poliquin etc. har gjort sig er at 3-4ugers blokke er et godt bud på varigheden af en given cyklus.

Som begynder kan man godt vælge andre muligheder, men som mere arfaren trænende skal der IMO hyppigere variation i loading parametre til for at undgå stagnation.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er det første program jeg har set som der anbefaler en cyklus på kun 4 uger.

Jeg kan ikke se hvordan man kan ramme en stagnation hvis man stiger 2,5% hver uge det vil man gøre hvis man starter på 75% af 1RM.

Men ok lad os sige 4 uger er optimalt,

hvad så bagefter en uges dekonditionering?

Eller bare skift til andre loading parametre. Primært antallet af reps er det en go idé at variere. Eller øvelser alt efter omstændighederne.

og så forfra igen?
IMO hyppigere variation i loading parametre
Hvad siger du til anbefalingen om at starte på 80% af 1rm?

Det lyder rimeligt meget at skulle løfte 87,5% af 1RM i den sidste uge 4X6.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er lidt højt, men hvis man deloader/SD bagefter gør det ikke noget at man evt. ikke klarer alle reps :wink:

Hvis man kører mere end 4uger med præcis samme program så er det en god idé at deloade eller lave et pludseligt hop i intensitet/sænke antallet af reps.

Link to comment
Share on other sites

Programmet ser fint ud men jeg ville nok vælge at starte på 75% af 1RM og så kører programmet en 6-8uger.

<{POST_SNAPBACK}>

Så ville du også risikere at ramme et gevaldigt plateu.

Min erfaring og den som folk som Thibudeau, Waterbury, Poliquin etc. har gjort sig er at 3-4ugers blokke er et godt bud på varigheden af en given cyklus.

Som begynder kan man godt vælge andre muligheder, men som mere arfaren trænende skal der IMO hyppigere variation i loading parametre til for at undgå stagnation.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er det første program jeg har set som der anbefaler en cyklus på kun 4 uger.

Jeg kan ikke se hvordan man kan ramme en stagnation hvis man stiger 2,5% hver uge det vil man gøre hvis man starter på 75% af 1RM.

Men ok lad os sige 4 uger er optimalt,

hvad så bagefter en uges dekonditionering?

Eller bare skift til andre loading parametre. Primært antallet af reps er det en go idé at variere. Eller øvelser alt efter omstændighederne.

og så forfra igen?
IMO hyppigere variation i loading parametre
Hvad siger du til anbefalingen om at starte på 80% af 1rm?

Det lyder rimeligt meget at skulle løfte 87,5% af 1RM i den sidste uge 4X6.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er lidt højt, men hvis man deloader/SD bagefter gør det ikke noget at man evt. ikke klarer alle reps :wink:

Hvis man kører mere end 4uger med præcis samme program så er det en god idé at deloade eller lave et pludseligt hop i intensitet/sænke antallet af reps.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis målet er maksimal muskelmasse må det da være en bedre ide at tage en uges dekonditionering.

Jeg kan ikke se hvad der er så slemt ved at køre et program mere end 4 uger hvis man hele tiden stiger.

Jeg kan forstå at når man til et punkt hvor man ikke kan tage mere vægt på er det en god ide at tage en uges dekonditionering.

Eller man kunne måske kører de 4 uger og så deloade en uge og der efter starte med2,5% mere vægt end uge 1 og når de 4 nye uger er taget så tage en uges dekonditionering.

Men jeg vil da umiddelbart tro det giver mere bare at køre løs en 6 til 8 uger.

Der er endda programmer der anbefaler en cyklus på op til 12 uger.

Edited by rotte
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se hvad der er så slemt ved at køre et program mere end 4 uger hvis man hele tiden stiger.

Stagnation, hvis du ikke forbedrer præstationen hvordan skulle man så øge muskelmassen?

Hvis man beholder samme øvelser men ændrer repranges, så skulle der ikke være noget synderligt krav til indlæring af nye bevægemønstre (ændring af vægten vil i sig selv ændre de tekniske krav en anelse). Dermed får man det bedste af to verdener:

-Høj neural effektivitet da man har brugt øvelsen længe.

-Nok variation til at forhindre stagnation og dermed sikre fremgang både i styrke og masse. Dette er f.eks. en af hjørnestenene i f.eks. HST.

Link to comment
Share on other sites

Det virker lidt omsonst... Men:

Hvis træningsprogrammet i sidte ende (efter programmets fuldførelse) ikke fører til forbedret præstation (ikke nødvendigvis i vægt løftet) så vil man heller ikke få øget muskelmasse.

Din måde at strukturere træningen på er suboptimal.

Hvid du er uenig, kan du jo forsøge at argumentere for det modsatte :wink:

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Det virker lidt omsonst... Men:

Hvis træningsprogrammet i sidte ende (efter programmets fuldførelse) ikke fører til forbedret præstation (ikke nødvendigvis i vægt løftet) så vil man heller ikke få øget muskelmasse.

Din måde at strukturere træningen på er suboptimal.

Hvid du er uenig, kan du jo forsøge at argumentere for det modsatte :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

[/

Jeg mener stadig starter du på en ny cyklus efter en uges dekonditionering,

og starter du på en 75% af RM og stiger du ellers hver uge jamen,

det giver da selvfølgelig ekstra muskelmasse.

Når man til et punkt hvor man ikke stiger så er det man kan tage en uges dekonditionering.

Jeg kan forstå du holder fast ved en 4ugers cyklus er optimal er det også gældende hvis målet er muskelmasse?.

et eksempel på et program der anbefaler 8 uger er ALTERNATIV HYPERTROFI-TRÆNING.

Jeg må indrømme jeg har ikke prøvet det men det skulle eftersigende være effektivt til forøgelse af muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share