Tendinitis - genoptræning, forebyggende, og spredn


Pernilla
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

Jeg fik for lidt over to uger siden en skade - tilsyneladende inflammation af mave- & ribbens-muskulaturen pga for mange maverulninger (skrå).

Da skades ikke bare gik væk af sig selv - jeg kunne hverken cykle eller gå uden smerter, holdt jeg mig (næsten) helt i ro en 7-8 dages tid. Jeg spiser en del Ibuprofen (1200-1800 mg/dag), og bruger desuden felden-creme, varmecreme, isposer, massage. Er også begyndt med omega-3 tilskud, men er selvf mere langtidsvirkende.

1. Mit ene spg er omkirng genoptræning: Har læst lidt om det og mange steder anbefales active recovery. Da smerterne er blevet bedre er jeg de sidste par dage begyndt at gå nogle ture (måske 30-45 min). Jeg får ikke smerter når jeg går, men bagefter kan jeg ligesom mærke hvor skaden er uden at det gør rigtig ondt.

Jeg kan ikke rigtig vurdere om det er for meget?? skal jeg vente til jeg ikke engang kan mærke skaden før jeg rører mig - eller er det ok at kunne mærke skaden lidt??.

2. Jeg kan ikke blot mærke mave-skaden, men også min ene hæl og nogen gange håndled, hvor jeg for nogle år siden har haft en hælspore og seneskedehindebetændelse. Kan en inflammationsskade sprede sig rundt i kroppen????

3. Da jeg åbenbart nemt får inflammationsskader, kan nogle give mig gode råd omkring forebyggende behandling, eller forklare mig hvorfor nogen får det mere end andree?? - er klar over at styrketræning kan virke forebyggende. Og har desuden læst om omega-3 fedtsyrer og MSM... men nogle steder insisterer man på, at MSM, er noget hokus-pokus?? Og gør det nogen forskel om man tager omega3- eller omega 3-6-9 fedtsyrer???

Ok en del spørgsmål - men hvis nogen bare kan hjælpe med lidt af det vil det være helt super... Er ved at blive sindsyg pga manglende aktivitet...

tak,tak,tak :4thumbup:

Pernilla

Link to comment
Share on other sites

Jeg lider af seneskedehindebetændelse i begge skinneben, og så har jeg fra tid til anden problemer i begge underarme grundet træning.

Jeg har aldrig haft det i maven :blink:- jeg har prøvet at få en fiberspræning i maven (og det var også fra skrå situps) og det gjorde da pæn nas i 14 dage, så hvis du har inflammation må det være en grim een.

Jeg har aldrig haft held til med sikkerhed at kurere mine skinneben, det er et mismask af varmecremer, opvarmning, bide smerten i mig, hvorefter det bliver udholdeligt efter et stykke tid - altså dette må vel være en slags active recovery - nogle gange synes jeg at varmecremen har en stor effekt, andre gange virker det overhovedet ikke - nogle gange kan jeg ved at presse mig selv komme udover en smertegrænse, andre gange så bliver det bare værre - så lige skinnebenene er et stort spørgsmålstegn for mit vedkommende.

Med underarmene havde jeg min længste pause i mit træningsforløb hidtil, fordi de til sidst slet ikke virkede, jeg kunne til sidst ikke holde om en kop (for slet ikke at tale om en vægt).

Ibubrofener gjorde det udholdeligt, og det bruger jeg stadig fra tid til anden når det værker - men dette er for mit vedkommende rent smertestillende, og nok ikke nødvendigvis noget som man skal dyrke.

Det jeg dog syntes hjalp mig - om det er et tilfælde ved jeg ikke - var jeg spiste en omgang piller (som jeg så ikke må nævne navnet på, men det var fra Matas) med hørfrøolie tror jeg det var - dem spiste jeg 16 af om dagen, og efter 14 dage blev det faktisk tåleligt.

Men som sagt - jeg skal ikke kunne sige om dette har nogen virkning, eller om det bare var et tilfælde da jeg trods alt havde haft en længere pause med brug af armene.

Men lad os da håbe på at nogle af dem der virkelig har styr på sådan noget herinde lige giver deres besyv med - mit er kun egne erfaringer og kun funderet i råd jeg fik fra andre.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Jeg lider af seneskedehindebetændelse i begge skinneben, og så har jeg fra tid til anden problemer i begge underarme grundet træning.

Jeg har aldrig haft det i maven  :blink:- jeg har prøvet at få en fiberspræning i maven (og det var også fra skrå situps) og det gjorde da pæn nas i 14 dage, så hvis du har inflammation må det være en grim een.

Jeg har aldrig haft held til med sikkerhed at kurere mine skinneben, det er et mismask af varmecremer, opvarmning, bide smerten i mig, hvorefter det bliver udholdeligt efter et stykke tid - altså dette må vel være en slags active recovery - nogle gange synes jeg at varmecremen har en stor effekt, andre gange virker det overhovedet ikke - nogle gange kan jeg ved at presse mig selv komme udover en smertegrænse, andre gange så bliver det bare værre - så lige skinnebenene er et stort spørgsmålstegn for mit vedkommende.

Med underarmene havde jeg min længste pause i mit træningsforløb hidtil, fordi de til sidst slet ikke virkede, jeg kunne til sidst ikke holde om en kop (for slet ikke at tale om en vægt).

Ibubrofener gjorde det udholdeligt, og det bruger jeg stadig fra tid til anden når det værker - men dette er for mit vedkommende rent smertestillende, og nok ikke nødvendigvis noget som man skal dyrke.

Det jeg dog syntes hjalp mig - om det er et tilfælde ved jeg ikke - var jeg spiste en omgang piller (som jeg så ikke må nævne navnet på, men det var fra Matas) med hørfrøolie tror jeg det var - dem spiste jeg 16 af om dagen, og efter 14 dage blev det faktisk tåleligt.

Men som sagt - jeg skal ikke kunne sige om dette har nogen virkning, eller om det bare var et tilfælde da jeg trods alt havde haft en længere pause med brug af armene.

Men lad os da håbe på at nogle af dem der virkelig har styr på sådan noget herinde lige giver deres besyv med - mit er kun egne erfaringer og kun funderet i råd jeg fik fra andre.

<{POST_SNAPBACK}>

Neverlast ned til lægen og få blokade...det kan jo ikke være rigtigt at du skal bide smerterne i dig!

Link to comment
Share on other sites

Da skades ikke bare gik væk af sig selv - jeg kunne hverken cykle eller gå uden smerter, holdt jeg mig (næsten) helt i ro en 7-8 dages tid. Jeg spiser en del Ibuprofen (1200-1800 mg/dag), og bruger desuden felden-creme, varmecreme, isposer, massage. Er også begyndt med omega-3 tilskud, men er selvf mere langtidsvirkende.

Har du været hos lægen? Det er ikke hensigtsmæssigt at fortsætte med Ibuprofen i længere perioder. Specielt hvis det alligevel er virkningsløst. Husk på, at NSAID udelukkende er symptombehandlende, det kan derfor ikke hele din skade. Husk på at NSAID også virker smertedæmpende og du bør derfor helst ikke anvende det under træning og genoptræning. Generelt med alle skader af den type: gør det ondt, så hold pause. Føles vævet/musklen/leddet irriteret, hævet mm, så hold pause.

2. Jeg kan ikke blot mærke mave-skaden, men også min ene hæl og nogen gange håndled, hvor jeg for nogle år siden har haft en hælspore og seneskedehindebetændelse. Kan en inflammationsskade sprede sig rundt i kroppen????
Nej, det kan den ikke. En inflammation af dén karakter er ikke bakteriel, men er egentlig en vævsirritation lokalt, ofte i et led.

Inflammation kan beskrives sådan her:http://www.sportnetdoc.dk/injury/misc/inflammation.htm

3. Da jeg åbenbart nemt får inflammationsskader, kan nogle give mig gode råd omkring forebyggende behandling, eller forklare mig hvorfor nogen får det mere end andree?? - er klar over at styrketræning kan virke forebyggende. Og har desuden læst om omega-3 fedtsyrer og MSM... men nogle steder insisterer man på, at MSM, er noget hokus-pokus?? Og gør det nogen forskel om man tager omega3- eller omega 3-6-9 fedtsyrer???

Inflammationsskader skyldes primært overbelastning/forkert belastning af led eller muskler. Vejen frem er langsom genoptræning og at undgå de typer af øvelser hvor risikoen for overbelastninger er forøget. En skade af et led/muskel kan forårsage arvæv, der fremover vil blive irriteret ved bestemte øvelser. Nogle øvelser/aktiviteter kan man risikere at skulle acceptere ikke at kunne udføre igen.

Styrketræning er, som du selv skriver, ganske forebyggende.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg åbenbart nemt får inflammationsskader, kan nogle give mig gode råd omkring forebyggende behandling, eller forklare mig hvorfor nogen får det mere end andree?? -
En skade af et led/muskel kan forårsage arvæv, der fremover vil blive irriteret ved bestemte øvelser.

Visse mennesker danner meget lettere arvæv en andre. Det ligger i "generne".

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Hej alle

Først af alt, mange tak for svar. Super godt at vide at der er hul derude! :smile:

Jeg har prøvet at få en tid hos min læge men det er en længerevarende affære, tager flere uger. Jeg har dog tidligere haft dårlige erfaringer med læger omkring de her skader, de har ikke altid special-viden nok.

Flere er inde på langsom genoptrænende styrketræning?? nogen der kan foreslå konkrete øvelser for dsit up musklerne eller resten af kroppen??Og i hvilket tempo skal man begynde og fortsætte??

Hvad med laser-behandlinger, ultra-lyd??

Jeg er blevet rådet til omega-3 tabletter og MSM. Erfaringer med dette?? virker det??

Ved godt det virker sindsygt at det skal kunne sprede sig. Men har altså flere gange været ude for at den ene skade forplanter sig til det andet sted...

super hvis nogen har erfaringer der kan bruges :smile:

pernilla

Link to comment
Share on other sites

Den bedste kur er ro, ro, ro og atter ro. Aktivitet under smertegrænsen er godt, alt andet må siges at være forværrende. Man må bide i det sure æble og først træne, når skaden er fuldstændig helet op, eller træne så submaksimalt, at man INTET mærker til skaden, udover det man mærker uden belastning. Det kan være svært og uudholdeligt, den dårlige samvittighed gnaver, når træningen må droppes eller begrænses, men alternativet kan være kronisk inflammation, og så er løbet ligesom kørt. Blokade er ingen garanti for helbredelse, og NSAID har sjældent nogen virkning overhovedet - i hvert fald kun på smerterne, og det er ikke engang sikkert. Ultralyd er ligeledes penge ud af vinduet.

Det er udelukkende mine erfaringer, temmelig indlysende info og råd, men svære at efterleve for den entusiatiske atlet. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share