Chin-ups


Powermand
 Share

Recommended Posts

Til en optagelsesprøve om et par måneder skal jeg lave bronzecirkel med 3x4 chin-ups. Umiddelbart ikke det store, men jeg vil gerne have masser af overskud, da optagelsesprøven også indebærer anden fysisk aktivitet.

Hvordan bliver jeg bedre til mine chin-ups i særdeleshed og til bronzecirkel i almindelighed?

Link to comment
Share on other sites

Til en optagelsesprøve om et par måneder skal jeg lave bronzecirkel med 3x4 chin-ups. Umiddelbart ikke det store, men jeg vil gerne have masser af overskud, da optagelsesprøven også indebærer anden fysisk aktivitet.

Hvordan bliver jeg bedre til mine chin-ups i særdeleshed og til bronzecirkel i almindelighed?

<{POST_SNAPBACK}>

Er det FKP???

Jeg har haft succes med at træne strækkere og kropshævninger så ofte som overhovedet muligt. Dvs. når jeg har haft et pauser i løbet af dagen, har jeg udnyttet tiden, og tager altid nogle kropshævninger efter en løbetur.

Hvis man køber i en skov, kan man jo også sagtens finde et par grene undervejs, som man kan hænge sig i :smile:

- Og held og lykke!!!

Link to comment
Share on other sites

Til en optagelsesprøve om et par måneder skal jeg lave bronzecirkel med 3x4 chin-ups. Umiddelbart ikke det store, men jeg vil gerne have masser af overskud, da optagelsesprøven også indebærer anden fysisk aktivitet.

Hvordan bliver jeg bedre til mine chin-ups i særdeleshed og til bronzecirkel i almindelighed?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er da i august der er ansættelsesprøve hos FKP!...fordel kropshævninger ud over dagen f.eks. X - 2, hvor X er din failure rate...fordeler du 8 sæt ud over dagen hver anden dag skal du nok se en fremgang, der rykker...

Hvordan bliver du god til bronzecirkel? Kør den her hver anden dag:

4 x 10 kropshævninger@dig

4 x 20 knæbøjninger på højre side

4 x 30 mavebøjninger fødder hævet i 90 graders vinkel

4 x 20 knæbøjninger på venstre side

4 x 25 armbøjninger

4 x 20 rygbøjninger

4 x 10 reaktionsøvelser uden friktion

4 x 20 englehop

(10-15 minutters pause imellem hvert sæt)

Sov godt... :sleeping:

Edited by niceman
Link to comment
Share on other sites

Jo, der er prøve i august, og det er jo om et par måneder, så I har begge ret! :4thumbup:

Tak for svarene!

Hvad med noget supplerende vægttræning for biceps og ryg - vil det ikke forbedre mine chin-ups?

Niceman - voldsomt program! :devil: Tror jeg vil køre det 1-2 gange om ugen til at starte med.

Link to comment
Share on other sites

Jo, der er prøve i august, og det er jo om et par måneder, så I har begge ret!  :4thumbup:

Tak for svarene!

Hvad med noget supplerende vægttræning for biceps og ryg - vil det ikke forbedre mine chin-ups?

Niceman - voldsomt program!  :devil:  Tror jeg vil køre det 1-2 gange om ugen til at starte med.

<{POST_SNAPBACK}>

Min erfaring er at køre chins til træning af chins...kan du ikke tage nogen chins så kør løs med træk i tårn...ellers kører du bare til failure i starten senere vil det være nødvendigt at drosle ned...mht. løb vil jeg vurdere at intervalløb 1 x ugentligt er nok og så nogle længere distancer 3 x ugentligt, hvor du kører til AT...hvornår i august (er bare nysgerrig).

FKP er det der man uddanner frømænd à la jægersoldater?

Link to comment
Share on other sites

Som i alt andet når det gælder styrke, hold dig til få reps, og undgå failure.

Her er et nogle artikler om netop chin-ups(pull-ups), taget fra det Pavel Tsatsouline-relaterede(så bliver det ikke bedre :smile: ) site Dragondoor.com :

http://www.dragondoor.com/articler/mode3/7/

http://www.dragondoor.com/articler/mode3/23/

http://www.dragondoor.com/articler/mode3/69/

Link to comment
Share on other sites

Som i alt andet når det gælder styrke, hold dig til få reps, og undgå failure.

Her er et nogle artikler om netop chin-ups(pull-ups), taget fra det Pavel Tsatsouline-relaterede(så bliver det ikke bedre :smile: ) site Dragondoor.com :

http://www.dragondoor.com/articler/mode3/7/

http://www.dragondoor.com/articler/mode3/23/

http://www.dragondoor.com/articler/mode3/69/

<{POST_SNAPBACK}>

Han skal ikk holde sig til få rep hvis han vil lave mange af dem, men det sidste link du poster er efter min mening fremgangsmåden til at opnå hans mål på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som i alt andet når det gælder styrke, hold dig til få reps, og undgå failure.

Her er et nogle artikler om netop chin-ups(pull-ups), taget fra det Pavel Tsatsouline-relaterede(så bliver det ikke bedre :smile: ) site Dragondoor.com :

http://www.dragondoor.com/articler/mode3/7/

http://www.dragondoor.com/articler/mode3/23/

http://www.dragondoor.com/articler/mode3/69/

<{POST_SNAPBACK}>

I Frømandskorpset nøjes man vist ikke med få reps!!!

:bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Ud over at gøre som niceman siger (de 15 min. pause kan man diskuttere :tongue: ) så mener jeg også helt klart at det sidste link til dragon door er vejen frem.

Meget at det at have en god tid i en bronze er at have den rigtige teknik... og det får man ved at øve. Glem alt om at træne specifikke øvelser til biceps etc. Kør de øvelser der er i bronze cirklen og gør det mange gange om dagen. Altså ikke nødvendigvis i rækkefølge eller antal, blot få øvelserne indlagt i kroppen.

Undskyld hvis jeg missede at du har skrevet det, men hvad er din tid nu?

Prøv at søg på bronze cirkel her på mol så kan det være at der kommer noget spændende frem

*edit* Du kan jo evt prøve at lave en "Tai-Chi" bronzecirkel, hvor du laver alle øvelserne meget langsomt. Så vil du ligge mærke til hvor de bliver hårde for dig og finde ud af hvormeget eksplosivitet på specifikke steder i enkelte af øvelserne egentlig betyder, når du tager demnormalt :laugh: Derudover skriver du at du vil have overskud. hvorfor så ikke træne til at kunne tage en sølv eller guld cirkel på under 12min, så har du i hvertfald overskud? Du skal nok regne med at du måske skal varme op også inden den prøve

jdc-> pointen med de få reps er at du gennem få reps mange gange om dagen kan komme højt op i max. f.eks. 20x5 kropshævninger om dagen kan give en meget høj max når man først tester det. Men du har da sikkert ret i at de ikke fedter rundt med 4 reps og så er den træning overstået :laugh:

Edited by Waits
Link to comment
Share on other sites

Jeg er pt. i gang med at træne til politiets fysiske prøve som jeg skal op til d. 10.08. Og den eneste måde du kan forbedre chinups er, masser af chinups. Jeg startede med at kunne tage max 3 stk., men er nu oppe på 7 stks. med overskud med en kropsvægt på 105 kg... Så det kan snildt lade sig gøre!

Kig evt. mere her Eller kig på min blog

Held og lykke!

Link to comment
Share on other sites

jdc, jeg tror heller ikke at Frømandskorpsets approach til styrketræning nødvendigvis er særligt optimal, hvis altså det er absolut og relativ styrke vi taler om.

At tage uendeligt mange reps til man brækker sig, for derefter lige at tage lidt flere, alt imens man er smurt ind i mudder, er nærmere træning med henblik på udholdenhed, både fysisk og psykisk. Med specifikt henblik på styrke, er det temmeligt uhensigtsmæssigt. Pavel Tsatsouline fandt at de fleste amerikanske militærenheder trænede med hovedet under armen, hvis hensigten altså var øget styrke. Nu er der naturligvis ingen der siger at Frømandskorpset træner ligesom amerikanerne, men jeg kunne godt forestille mig det.

Link to comment
Share on other sites

jdc, jeg tror heller ikke at Frømandskorpsets approach til styrketræning nødvendigvis er særligt optimal, hvis altså det er absolut og relativ styrke vi taler om.

At tage uendeligt mange reps til man brækker sig, for derefter lige at tage lidt flere, alt imens man er smurt ind i mudder, er nærmere træning med henblik på udholdenhed, både fysisk og psykisk. Med specifikt henblik på styrke, er det temmeligt uhensigtsmæssigt. Pavel Tsatsouline fandt at de fleste amerikanske militærenheder trænede med hovedet under armen, hvis hensigten altså var øget styrke. Nu er der naturligvis ingen der siger at Frømandskorpset træner ligesom amerikanerne, men jeg kunne godt forestille mig det.

<{POST_SNAPBACK}>

Lige præcis og derfor anbefaler han også GTG og ladders til deres slags træning i stedet for bare at køre til failure, men derfor anbefaler han stadig ikk tung træning og få rep til at opnå at kunne lave mange reps i feks chins og lign

Link to comment
Share on other sites

jdc, jeg tror heller ikke at Frømandskorpsets approach til styrketræning nødvendigvis er særligt optimal, hvis altså det er absolut og relativ styrke vi taler om.

At tage uendeligt mange reps til man brækker sig, for derefter lige at tage lidt flere, alt imens man er smurt ind i mudder, er nærmere træning med henblik på udholdenhed, både fysisk og psykisk. Med specifikt henblik på styrke, er det temmeligt uhensigtsmæssigt. Pavel Tsatsouline fandt at de fleste amerikanske militærenheder trænede med hovedet under armen, hvis hensigten altså var øget styrke. Nu er der naturligvis ingen der siger at Frømandskorpset træner ligesom amerikanerne, men jeg kunne godt forestille mig det.

<{POST_SNAPBACK}>

det eneste formål med den fysiske træning, er at teste ens psyke.. For kroppen SKAL give op, på et tidspunkt og det er så dér psyken skal tage over..

som FKP siger: "´fysikken er kun et middel til at teste psyken"

Link to comment
Share on other sites

"Fysikken er kun et middel til at teste psyken". Siger FKP, - og en flok religiøse puritanere fra sekstenhundredetallet. :smile:

Jeg forstår godt hvorfor man i Frømanskorpset lægger meget stor vægt på det psykiske aspekt. Men man får nu en gang mere ud af psyken hvis den tilhørende krop fungerer optimalt. Det skulle vel være muligt at udvikle både sin fysiske og psykiske styrke, selvom det ikke nødvendigvigs foregår i det samme træningspas.

Link to comment
Share on other sites

"Fysikken er kun et middel til at teste psyken". Siger FKP, -  og en flok religiøse puritanere fra sekstenhundredetallet.  :smile:

Jeg forstår godt hvorfor man i Frømanskorpset lægger meget stor vægt på det psykiske aspekt. Men man får nu en gang mere ud af psyken hvis den tilhørende krop fungerer optimalt. Det skulle vel være muligt at udvikle både sin fysiske og psykiske styrke, selvom det ikke nødvendigvigs foregår i det samme træningspas.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er også én af grundene til at man skal møde i god grundform.. Så skulle man efter sigende slutte på toppen..

Men som Frømand må det jo siges at være ret vigtigt at man kan fortsætte, selvom kroppen giver op.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

jdc, jeg tror heller ikke at Frømandskorpsets approach til styrketræning nødvendigvis er særligt optimal, hvis altså det er absolut og relativ styrke vi taler om.

At tage uendeligt mange reps til man brækker sig, for derefter lige at tage lidt flere, alt imens man er smurt ind i mudder, er nærmere træning med henblik på udholdenhed, både fysisk og psykisk. Med specifikt henblik på styrke, er det temmeligt uhensigtsmæssigt. Pavel Tsatsouline fandt at de fleste amerikanske militærenheder trænede med hovedet under armen, hvis hensigten altså var øget styrke. Nu er der naturligvis ingen der siger at Frømandskorpset træner ligesom amerikanerne, men jeg kunne godt forestille mig det.

<{POST_SNAPBACK}>

Formålet med fysisk træning hos soldater - hvad enten det er specialstyrker eller ej - er jo, at de skal kunne løse nogle opgaver. Ideen er jo ikke, at de skal kunne tage 150kg i bænkpres, så de kan gå og blære sig på stranden om sommeren...

:showoff:

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle svarene! :4thumbup:

Nogen der ved, hvor man køber en god chin-up-bar, hvor der evt. også er mulighed for et bredt greb? Den almindelige bar mellem to karme giver jo ikke plads til så meget ...

Har selv fundet følgende, men det kunne være fedt med en bar i en dansk butik, eller en bar som én af Jer kan stå inde for!

Chinup

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Undskyld hvis jeg missede at du har skrevet det, men hvad er din tid nu?

Prøv at søg på bronze cirkel her på mol så kan det være at der kommer noget spændende frem

Var til prøven sidste år, og der var min tid 7:30 min. - og det var med nogle "ommere" da den "tilsynshavende" Frø brokkede sig over teknikken enkelte steder ... selvom jeg var HELT nede og kunne se lige bagud i mavebøjningerne, og selvom jeg var helt nede og støde luften ud af brystkassen i armbøjningerne, så skulle jeg, efter hans udmelding, længere ned! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

<{POST_SNAPBACK}>

Ideen er jo ikke, at de skal kunne tage 150kg i bænkpres, så de kan gå og blære sig på stranden om sommeren...

:showoff:

<{POST_SNAPBACK}>

Så er der sgu noget jeg har misforstået...

Mht. FKP selvfølgelig skal du være i god form osv. for at kunne løse opgaver...men som der rigtig bliver sagt bliver det fysiske aspekt sat på prøve for at skrælle facader af hos kæmpeegoer...

Edited by niceman
Link to comment
Share on other sites

Tak for alle svarene!  :4thumbup:

Nogen der ved, hvor man køber en god chin-up-bar, hvor der evt. også er mulighed for et bredt greb? Den almindelige bar mellem to karme giver jo ikke plads til så meget ...

Har selv fundet følgende, men det kunne være fedt med en bar i en dansk butik, eller en bar som én af Jer kan stå inde for!

Chinup

<{POST_SNAPBACK}>

Træribbe hos f.eks. fitnessbutikken...hæng den over en dør...perfekt løsning til 159 bananer!

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen der har tænkt over at når I snakker om Chin-up er det vel normalt med overhåndsgreb, men når man læser beskrivelsen af en bronzecirkel, er en kropshævning med underhåndsgreb hvor man udelukkende trækker sig op i armene.

Der er jo en vis forskel, personligt kan jeg da tage en del flere med underhånd end regulere chin-ups.

I ved nok hvad I snakker om, men det ville jo være ærgeligt at træne den "forkerte" øvelse hvis man gerne vil være meget specifik.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det meste styrketræning kan forbedre din bronzecirkel. Men hvis man vil træne specifikt mod større overskud kan man lave forskellige variationer af bronzecirklen. Som tidligere nævnt kan man køre 3 omgange med flere gentagelser (sølv-, guldcirkel) for at tage højde for evt ommere.

En anden rigtig god træning kan være at lave flere omgange. Til prøven skal du lave 3. Du kan så i træningen lave fx 8*bronzecirkel. Gør med udgangspunkt i din forventede tid på 3*bronzecirkel. Hvis du regner med ca 6 min bliver det 2 min pr cirkel. Det gør du så 8 gange med start hvert 3 min, hvilket giver 1 min pause. Den er hård og hviletiden skrumper som regel ind til ingenting de sidste 2-3 omgange. Men sørg for at udførelsen er i orden hele vejen ellers er det spild. Så hellere lave færre omgange.

Du ved nok at bronzecirklen er hård ved benene så lad være med at gøre det for ofte. Jeg mener at 1 gang om ugen suppleret vægttræning 1-2 gange ugen er rigeligt. Løbe og svømning skal også passes.

Hvis du vil forbedre dine kropshævninger (chinups) så skal du lave mange sæt med få gentagelser. Altså ikke til udmattelse i hvert sæt og hold nogle rimelig lange pauser mellem sættene. De der forslag med at gøre det hver dag og hele tiden er efter min mening overdrevne. Man skal altså hvile sig!

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det meste styrketræning kan forbedre din bronzecirkel. Men hvis man vil træne specifikt mod større overskud kan man lave forskellige variationer af bronzecirklen. Som tidligere nævnt kan man køre 3 omgange med flere gentagelser (sølv-, guldcirkel) for at tage højde for evt ommere.

En anden rigtig god træning kan være at lave flere omgange. Til prøven skal du lave 3. Du kan så i træningen lave fx 8*bronzecirkel. Gør med udgangspunkt i din forventede tid på 3*bronzecirkel. Hvis du regner med ca 6 min bliver det 2 min pr cirkel. Det gør du så 8 gange med start hvert 3 min, hvilket giver 1 min pause. Den er hård og hviletiden skrumper som regel ind til ingenting de sidste 2-3 omgange. Men sørg for at udførelsen er i orden hele vejen ellers er det spild. Så hellere lave færre omgange.

Du ved nok at bronzecirklen er hård ved benene så lad være med at gøre det for ofte. Jeg mener at 1 gang om ugen suppleret vægttræning 1-2 gange ugen er rigeligt. Løbe og svømning skal også passes.

Hvis du vil forbedre dine kropshævninger (chinups) så skal du lave mange sæt med få gentagelser. Altså ikke til udmattelse i hvert sæt og hold nogle rimelig lange pauser mellem sættene. De der forslag med at gøre det hver dag og hele tiden er efter min mening overdrevne. Man skal altså hvile sig!

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil prøve dit forslag til forbedring af bronzecirkel - det kunne nu være fedt at komme ned under 6 minutter.

Dit forslag til chinups er også hvad jeg selv har tænkt mig baseret på det 3. link tidligere i denne tråd. Jeg skal blot ha' købt mig en chinup-bar, så jeg ikke er nødt til at drøne i fitness-centeret, hver gang jeg skal lave chinups ... :4dog:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det meste styrketræning kan forbedre din bronzecirkel. Men hvis man vil træne specifikt mod større overskud kan man lave forskellige variationer af bronzecirklen. Som tidligere nævnt kan man køre 3 omgange med flere gentagelser (sølv-, guldcirkel) for at tage højde for evt ommere.

En anden rigtig god træning kan være at lave flere omgange. Til prøven skal du lave 3. Du kan så i træningen lave fx 8*bronzecirkel. Gør med udgangspunkt i din forventede tid på 3*bronzecirkel. Hvis du regner med ca 6 min bliver det 2 min pr cirkel. Det gør du så 8 gange med start hvert 3 min, hvilket giver 1 min pause. Den er hård og hviletiden skrumper som regel ind til ingenting de sidste 2-3 omgange. Men sørg for at udførelsen er i orden hele vejen ellers er det spild. Så hellere lave færre omgange.

Du ved nok at bronzecirklen er hård ved benene så lad være med at gøre det for ofte. Jeg mener at 1 gang om ugen suppleret vægttræning 1-2 gange ugen er rigeligt. Løbe og svømning skal også passes.

Hvis du vil forbedre dine kropshævninger (chinups) så skal du lave mange sæt med få gentagelser. Altså ikke til udmattelse i hvert sæt og hold nogle rimelig lange pauser mellem sættene. De der forslag med at gøre det hver dag og hele tiden er efter min mening overdrevne. Man skal altså hvile sig!

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil prøve dit forslag til forbedring af bronzecirkel - det kunne nu være fedt at komme ned under 6 minutter.

Dit forslag til chinups er også hvad jeg selv har tænkt mig baseret på det 3. link tidligere i denne tråd. Jeg skal blot ha' købt mig en chinup-bar, så jeg ikke er nødt til at drøne i fitness-centeret, hver gang jeg skal lave chinups ... :4dog:

<{POST_SNAPBACK}>

Den træribbe jeg omtalte er ikke en hel ribbe men blot en ribbe i træ med en enkelt barre...det kunne du også have set ved at klikke ind hos fitnessbutikken...

Mht. kropshævninger med underhåndsgreb er jeg pt. begyndt hver 3. dag at køre 7 x 10 kropshævninger fordelt ud over dagen...i nogle af de andre dage kører jeg øvelser med flere reps og færre sæt...men jeg kan allerede efter et par gange mærke forskellen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share