Dødløft spørgsmål!


Mexican
 Share

Recommended Posts

Nu har mig og min makker trænet DL i et stykke tid efterhånden og det går meget fremad med teknikken. Vi er ikke stiget så meget, da vi godt vil have teknikken 100% på plads. Min makker har lidt problemer med at få stangen helt ned at røre jorden mellem hvert sæt. Jeg har sagt han bare skal blive ved med at øve sig, så han perfekt kan sænke den ned til jorden hver gang. Men min makker er nysgerrig og han ikke forstå hvorfor det er, at den SKAL ned at røre hver gang. Jeg har læst utallige gange at den skal ned at røre, men mener aldrig jeg har læst en forklaring på hvorfor. Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide hvad jeg skal fortælle min makker ;)

Link to comment
Share on other sites

Jamen det behøves han da hellere ikke... men så hedder det bare ikke dødløft... vægten skal ned og ligge død på jorden imellem hver rep deraf navnet "dødløft"... at der så er mange der kører med touch and go er så en anden sag men hvis ikke man er rutineret er det ikke sundt for ryggen.... da man kan komme til at bounce den hårdt i gulvet og få et skævt træk i ryggen istedet for at lade den røre gulvet... så vær hellere på den sikre side og lig den død hver gang... fordelen er at du får en længere rom (range of motion) og du kan ikke "snyde" da du har et fast punkt du trækker fra hver gang... bare sig til din makker han skal blive ved med at øve sig... det betaler sig i sidste ende :wink:

Link to comment
Share on other sites

Én der kan bakke det op med, at den skal ned og ligge helt stille? Det har jeg aldrig gjort.. og vil måske mene det er lidt snyd hvis man er meget høj som mig, for hvor jeg skal bruge benene en hel del hvis jeg sænker den helt ned på gulvet, skal en lavere person f.eks. kun bruge ryggen/lænden som det vel egentlig er meningen.

Link to comment
Share on other sites

Pr definition skal en dødløft ned og ligge død. Mht hvilke muskelgrupper stresses mest handler det vel mere om porpotioner og teknik end om højde?

Desuden er det ikke sjældent at ganske høje løftere er ganske gode til netop dødløft :smile:

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Pr definition skal en dødløft ned og ligge død. Mht hvilke muskelgrupper stresses mest handler det vel mere om porpotioner og teknik end om højde?

Desuden er det ikke sjældent at ganske høje løftere er ganske gode til netop dødløft :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Nej nej, men hvis jeg kun bruger ryggen så skal jeg ligge vandret med overkroppen for at lægge den helt ned =)

Men ok hvis vi ikke snakker styrkeløftsdefinitioner, men derimod udfra et BB-perspektiv, er det så vigtigt at lægge den helt ned? Også mht. skader osv.

Link to comment
Share on other sites

Pr definition skal en dødløft ned og ligge død. Mht hvilke muskelgrupper stresses mest handler det vel mere om porpotioner og teknik end om højde?

Desuden er det ikke sjældent at ganske høje løftere er ganske gode til netop dødløft :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

hehe :laugh: det var også hvad jeg sagde til nogle gamle gutter i OBBC.. Men de stod i et kvarter og sagde at den IKKE måtte røre jorden, for så ødelagde man ens ryg!

Link to comment
Share on other sites

Pr definition skal en dødløft ned og ligge død. Mht hvilke muskelgrupper stresses mest handler det vel mere om porpotioner og teknik end om højde?

Desuden er det ikke sjældent at ganske høje løftere er ganske gode til netop dødløft :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

hehe :laugh: det var også hvad jeg sagde til nogle gamle gutter i OBBC.. Men de stod i et kvarter og sagde at den IKKE måtte røre jorden, for så ødelagde man ens ryg!

<{POST_SNAPBACK}>

Sådan nogle er der i alle centre. For det meste gives der dårlige instruktioner :)

Mexican:

Du skal hente stangen med benene. Når du så når til omkring knæene begynder du at hive tilbage med ryggen. Lige fra du starter af og igennem løftet skal du holde ryggen i balancepunktet. Din skulder skal derfor holdes over stangen og ikke foran den. Det var altid mit problem. Men jeg er sikker på at du bare kan spørge nogle af styrkeløfterne i centret om de ikke vil hjælpe dig lidt.

Edited by Indian Spirit
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share