Opsætning af måltider i dagen


Indian Spirit
 Share

Recommended Posts

Jeg har i et år spist hver anden time. Dette vil jeg dog gerne ændre. Det vil jeg til dels fordi at når man spiser så tit går man jo for det meste rundt med en masse i maven hvorved ens mave buler lidt ekstra ud. Efter træning har jeg så også indtaget et måltid, og endnu et når jeg er kommet hjem en time efter. Derudover kommer der lidt for meget mad ned ift. budgettet. På en træningsdag bliver det f.eks. ofte til dette på en hel dag:

80 g solgryn

1 æble

2750 ml mælk

6 bananer

4 rugbrød m. tyndt pålæg

125 g makrel

1000 ml cheasy yoghurt

500 ml fromage frais m. ymerdrys

100 g kød

200 g kartofler

30 g essentielle fedtsyrer ( fra hørfrø og tidsel olie )

30 g valle

Jeg har så nogle forskellige forslag jeg har tænkt lidt over.

Det første kunne være at spise hver tredje time. Det er så skævt et tal at jeg f.eks. i skoleregi lige må indtage nogle lidt skæve måltider. Lige et lille et for at holde lidt ekstra f.eks. Derudover er jeg i tvivl om føden omkring træningen. Jeg ville spise efter træning, men skulle jeg så igen vente 3 timer derefter, eller blot vente en time og spise når jeg kom hjem igen, eller hvordan :dry:

En anden måde kunne være at stille 5-6 måltider op om dagen. Disse skulle så indtages nogenlunde jævnt fordelt over dagen. Dette - i modsætningen til at spise hver X antal timer - tager ikke højde for at man måske en dag er tidligt oppe og sent i seng og derved selvf. forbrænder mere end på en kort dag. På en sådan lang dag skulle man så indtage et ekstra måltid om aftenen ? Og ligeledes på eventuelle korte dage indtage et mindre ?

Jeg er sikker på at jeg over-komplicerer tingene. Dette er også skyld i at mine tanker sikkert kører i ring og i vidt forskellige retninger. Det er derfor jeg spørger nu. For ligesom at høre jeres erfaringer og syn på tingene. Selv hælder jeg til at stille 5-6 måltider op i løbet af dagen pga. overskueligheden og fleksibiliteten.

Edited by Indian Spirit
Link to comment
Share on other sites

Hej,

5-6 måltider om dagen er en god fordeling for de fleste mennesker. Jeg har et par kommentarer til det du spiser...Umiddelbart spiser du alt for ensidigt - for mange mælkeprodukter og bananer og overhovedet ingen grøntsager! 1-2 bananer om dagen og ½ liter mælk/mælkeprodukt er nok og så spis nogle grøntsager og lidt mere kød/fisk i stedet for.

Og så synes jeg ikke der er nogen grund til at komplicere antallet af måltider mere end højst nødvendigt - man når alt andet lige at spise færre måltider når man står op kl. 12 end når man står op kl. 6...

Med andre ord synes jeg du skal se på sammensætningen af det du spiser også - det kan måske også hjælpe dig med appetitreguleringen. Det er min erfaring, at man bliver bedre til at føle sult og mæthed når éns kost er tilpas varieret sammensat - dvs. fornuftig sammensætning af kulhydrat, fedt og protein og et varieret udbud af frugt og grønt.

God fornøjelse med det

VH Marianne

Link to comment
Share on other sites

Hej,

5-6 måltider om dagen er en god fordeling for de fleste mennesker. Jeg har et par kommentarer til det du spiser...Umiddelbart spiser du alt for ensidigt - for mange mælkeprodukter og bananer og overhovedet ingen grøntsager! 1-2 bananer om dagen og ½ liter mælk/mælkeprodukt er nok og så spis nogle grøntsager og lidt mere kød/fisk i stedet for.

<{POST_SNAPBACK}>

Sådan kan jeg ikke slet ikke få nok energi ned - føler jeg selv. Desuden er det jo nemme Kcal. Specielt til sidst når man er mæt men stadig mangler lidt mad er mælk jo dejligt. Jeg har dog skåret lidt ned på mælkeprodukterne, og sløjfet et par bananer :smile: Istedet har jeg proppet lidt mere rugbrød ind samt en grovbolle, et par guleroder og lidt mere æble.

Kød er jo relativt dyrt hvis ikke man køber som pålæg. Istedet for de tynde kød pålægsstykker overvejer jeg at smøre et lag torskerogn på. Jeg skal bare lige have tjekket prisen på en dåse først :smile:

Og så synes jeg ikke der er nogen grund til at komplicere antallet af måltider mere end højst nødvendigt - man når alt andet lige at spise færre måltider når man står op kl. 12 end når man står op kl. 6...

<{POST_SNAPBACK}>

Hver 3. time må være passende og så ikke være så forpasselig med det. Det svarer også til 6 måltider om dagen. Jeg holder så også 3 timer inden jeg spiser efter træningsmåltidet. Det kan jo være det er ligeså godt. Det må jeg jo erfare hen ad vejen.

Med andre ord synes jeg du skal se på sammensætningen af det du spiser også - det kan måske også hjælpe dig med appetitreguleringen. Det er min erfaring, at man bliver bedre til at føle sult og mæthed når éns kost er tilpas varieret sammensat - dvs. fornuftig sammensætning af kulhydrat, fedt og protein og et varieret udbud af frugt og grønt. 

<{POST_SNAPBACK}>

Det der med at føle sig mæt har jeg forsøgt at holde på afstand. Netop fordi jeg åd hver 2. time. Da var et æble f.eks. ikke så rart da man så bare til sidst på dagen var færdig rent appetitmæssigt. Men nu forsøger jeg så her. Hver 3. time føles jo som ferie ift. før :tongue:

Tak for besvarelsen :smile:

Edited by Indian Spirit
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share