Chad Waterburys 10 x 3 program


 Share

Recommended Posts

Jeg har fundet dette program, som ser nogenlunde fornuftigt ud på T-nation. Jeg vil dog gerne rette det imod styrkeløft, og derfor har jeg i tankerne at udskifte en del af øvelserne. Dag 5 bliver fx med 10 x 3 dødløft i stedet for chin-ups.

Hjælpeøvelserne har jeg som sædvanlig svært ved at udvælge, så derfor vil jeg gerne høre jeres tanker. Husk at det er rettet imod styrkeløft, og der er tale som to supersæt + en enkelt hjælpeøvelse mere.

Opfinderen er den kære Chat Waterbury, og programmet ser således ud:

The Waterbury Method: Let's Do It!

Week 1 Loading: 80% of 1RM or a load you can lift for 6 perfect reps

Weeks 1-4 Tempo: 10X (one second eccentric or lowering; no pause; concentric or lifting action as fast as possible)

DAY 1

Barbell Back Squats

Sets: 10

Reps: 3

Rest: 70 seconds

A1 Dips

A2 Bent-Over Barbell or Dumbbell Rows

Sets: 4

Reps: 6

Rest: 60 seconds (between exercise pairings)

Note: A1/A2 consists of a superset pairing

B1 Skull Crushers

B2 Standing Barbell Curls

Sets: 4

Reps: 6

Rest: 60 seconds

Hanging Leg Raises

Sets: 4

Reps: 6

Rest: 60 seconds between sets

DAY 3

Barbell or Dumbbell Bench Press

Sets: 10

Reps: 3

Rest: 60 seconds between sets

A1 Partial Dumbbell Deadlift (Romanian Deadlift)

A2 Standing Barbell Military Press

Sets: 4

Reps: 6

Rest: 60 seconds (between pairings)

B1 Standing Calf Raises

B2 Upright Rows

Sets: 4

Reps: 6

Rest: 60 seconds (between pairings)

Triceps Pressdowns (or French Presses)

Sets: 4

Reps: 6

Rest: 60 seconds (between sets)

DAY 5

Chin-ups

Sets: 10

Reps: 3

Rest: 70 seconds (between sets)

Note: Utilize a supinated (palms up), shoulder-width hand grip

A1 Decline Barbell or Dumbbell Bench Press

A2 Standing Hammer Curls

Sets: 4

Reps: 6

Rest: 60 seconds (between pairings)

B1 Seated Calf Raises

B2 Glute/Ham Raises or Leg Curls

Sets: 4

Reps: 6

Rest: 60 seconds (between pairings)

Lunges or Step-Ups

Sets: 4

Reps: 6

Rest: 60 seconds (between sets)

Note: No rest between legs

Loading

Once you’ve finished the first week of the program, the loading on all sets must be increased. Here’s how it all breaks down:

Week 2: 82.5% of 1RM for all lifts

Week 3: 85% of 1RM for all lifts

Week 4: 87.5% of 1RM for all lifts

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Du er godt klar over, at det er et decideret hypertrofyprogram? :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Mjah, er i hvert fald godt klar over, at det ikke er et styrkeprogram. Chat skriver selv:

This is one helluva system for all of you who are looking to switch gears for accelerated strength and hypertrophy. The Waterbury Method is the best of both worlds: strength and hypertrophy. Be sure to lift as fast as possible and keep fatigue under control with the recommended loading and supplementation. If you follow these simple steps, you’ll be ecstatic with the results!

Mon ikke det er muligt at bevare eller ligefrem gaine lidt styrke med programmet?

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Ethvert godt hypertrofyprogram vil jo også give noget styrke, men såfremt det er decideret styrkeløft du vil træne vil jeg mene, at der er bedre alternativer. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Grunden til at jeg tager dette program er, at jeg har trænet efter et styrkeløftprorgam de sidste 6 måneder. Nu har jeg brug for en pause og en anden slags træning i et stykke tid. :smile:

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo bare skifte til en anden form for program der fokuserer på styrke. Nu ved jeg ikke om du responderer bedst på volumen eller intensitet, så uden den viden er det svært at rådgive dig. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er aldrig steget så meget i styrke, som jeg har gjort med mit nuværende program, hvor intensiteten er høj. Tilgæld har jeg ikke prøvet et program med høj volumen.

Jeg har haft kigget på Boris Sheiko, men jeg har lidt bange for, at min rådne squatteknik kommer til at ende i en skade, hvis jeg har så høj en volument.

Hr. K

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft kigget på Boris Sheiko, men jeg har lidt bange for, at min rådne squatteknik kommer til at ende i en skade, hvis jeg har så høj en volument.

<{POST_SNAPBACK}>

Mange løft med lavere procenter må da være at foretrække, såfremt tekniken ikke er på plads. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mht. Sheiko, så havde jeg kun squattet et par måneder - med ringe teknik - inden jeg begyndte på sheiko, og det gav mig helt klart en teknik forbedring. Det er selvfølgeligt nødvendigt, at vide hvad rigtig squat teknik er, men på eliteefts.com findes der masser af gode råd.

Men jeg synes da. du bør prøve Chad's 10x3 også, for hvem ved om det ikke lige er det der er godt for dig i øjeblikket? :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg kan allerede nu se, at det bliver et problem at følge Chat Waterburys prorgam i mit center. Da 1/3 af programmet består af supersæt kommer jeg til at rende fra den ene ende af centret til den anden, og det er desværre ikke holdbart i længden. Der går for langt til med at rende rundt og det er nok ikke populært at optage så mange redskaber af gangen i så lille et center.

Tilgengæld er jeg stadig hooked på 10 x 3, så TJs Alternative Hypertrofi ser fint ud til mig. :smile: Nu tænker jeg så bare på, om programmet kan optimeres til styrkeløft.

Mit umiddelbare bud er dette, men jeg lurer på om der ikke er en bedre måde, da squat og bænk er overrepræsenteret i forhold til dødløft. Måske kunne jeg tage 4 øvelser? :unsure:

Mandag

Squat 10 sæt x 3 reps

Bænkpres 10 sæt x 3 reps

Bent rows 10 sæt x 3 reps

+ mave

Onsdag

Dødløft 10 sæt x 3 reps

DB skulderpres 10 sæt x 3 reps

Chinups med vægt 10 sæt x 3 reps

+ mave

Fredag

Squat 10 sæt x 3 reps

Bænkpres 10 sæt x 3 reps

Chinups med vægt10 sæt x 3 reps

+ mave

Og så med en standart cyklus:

Uge 1: 10 sæt x 3 reps med 70 % af 1RM

Uge 2: 10 sæt x 3 reps med 72,5 % af 1RM

Uge 3: 10 sæt x 3 reps med 75 % af 1RM

Uge 4: 10 sæt x 3 reps med 77,5 % af 1RM

Uge 5: 10 sæt x 3 reps med 80 % af 1RM

Uge 6: 10 sæt x 3 reps med 82,5 % af 1RM

Uge 7: 10 sæt x 3 reps med 85 % af 1RM

Uge 8: 10 sæt x 3 reps med 87,5 % af 1RM

Hr. K

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share