Vægttab og rygning.


STONEFREE
 Share

Recommended Posts

For et par år siden var jeg oppe på 104 kg. upoleret fedt. Men ved at knytte sylten er det lykkedes mig at komme ned på 89,8 med en svedig t-shirt og sko på. Så altså ca. 88 kg, når jeg narre mig selv. Jeg er 182 høj. Og påstår at jeg har ualmindeligt store knogler.

Jeg har lige haft 3 måneders orlov, som jeg blandt andet dedikerede træning. Jeg har læst stort set alle artikler der findes her og på getbig. (Og må imponeres over den viden der her repræsenteres, tak for det). Jeg har styrketrænet for ca. 20 år siden, og har måtte sande at der er løbet en del vand i standen siden. :blink:

Dette har hjulpet mig en del, selvom jeg har måtte tage de lærepenge der er i, ikke at få det neurologiske med. Jeg hældte bare på stængerne, og fik en skade. Måtte pille det hele af igen, og vente på at kadaveret var mere klar en musklerne.

Jeg dyrker cardio ved at gå, min ryg forhindre mig i at løbe. Jeg går mellem 20 og 30 kilometer om ugen.

Mit problem er at jeg er en ryger der forventer snarligt at holde op. Men jeg vil lige vente til jeg har tabt yderligere 3 kg. Det kommer ca. til at passe med 1. oktober, hvor der er dikteret totalt rygestop på mit arbejde.

Jeg ligger i et lille kalorieunderskud løbende, men når jeg holder op, så vil min forbrænding efter sigende falde med 10%.

Mit spørgsmål er nu: Kan jeg forvente at benytte denne reduktion i forbrænding som en gaining parameter?

Det vil sige, at hvis jeg fortsat styrketræner så vil jeg bygge større muskler??

Sidst jeg holdt op med at ryge tog jeg 8 kg. på. Rent fedt. Det skulle meget helst ikke ske igen.

Link to comment
Share on other sites

Nikotinen øger din forbrænding, men 10% er vist temmelig højt sat. Jeg mener at have læst 3-5%. Så derfor er det klart, at spiser du det samme som du gør nu efter smøgerne er kvittet, så vil du tage på, eller dit vægttab vil i bedste fald gå langsommere.

En anden ting er jo at man sjældent bare kvitter en vane, uden at lave noget andet i stedet. Hvis dette "andet" bliver spisning, så er den jo gal.

Hvis jeg har forstået dig ret, så mener du at rygestoppet vil få dig i overskud, og da du samtidig styrketræner vil du tage mere muskelmasse på.

Du har i hvert fald bedre muligheder for det, når du er i overskud, men det kræver stadig at både træningen og kosten er i orden.

Link to comment
Share on other sites

Jamen der er sådan det skal forståes. Jeg forsøger ikke at få en fundamentalistisk holdning til problemet. Jeg ved jeg kan holde et hårdt cut i x antal uger, men så går jeg amok i chokolade igen, og er derfor ikke kommet nogen vegne, da jeg så bare fortsætter den dårlige vane. Det skal være et jævnt vægttab, så der også er plads til hyggen.

Jeg forventer at jeg kan holde munden lukket, så jeg ikke kompenserer ved at spise. Vi har lige fået frugtordning på arbejdet (en stor frugtkurv på kontoret som løbende bliver fyldt), så det kan jeg spise af hvis det skulle komme over mig.

Hvis jeg igen tager 8 kg. på, hvor meget kan jeg så forvente bliver muskler, og hvor meget skal jeg kæmpe med som fedt?

Hvor mange kg. muskler skal der tages på, for at få min forbræning op med de 3 - 5% jeg mister?

Jeg fandt det her på netdoktor.dk. Giver det mening:

En anden metode til at holde vægten nede er mere motion. En halv times rask gang om dagen svarer til det, man kan forbrænde ved at ryge 20 cigaretter dagligt (600 - 900 KJ )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share