Thomas B Posted July 10, 2005 Report Share Posted July 10, 2005 De seneste 8-10 år har jeg hver sommer haft stor lyst til at anskaffe mig en racercykel, mhp at køre et par motionsture om ugen af 20-30 km pr gang. Nu er jeg kommet så langt, at jeg er klar til at investere lidt penge i det, men hvad skal man være opmærksom på, når man køber racercykel til begrænset motionsbrug?Kan en standard "fabriks-racer" til 5000-6000 kr give tilstrækkelig køreglæde, og er kvaliteten i denne prisklasse ok?Håber på et par råd fra erfarne motionscykelryttere Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaliffen Posted July 10, 2005 Report Share Posted July 10, 2005 (edited) Hvis jeg var dig ville jeg smide et par tusind mere ... du får meget for de sidste penge !!Tjek evt. www.feltet.dk ... de har et super forum med søgefunktion ... hvor dit spørgsmål er blevet besvaret masser af gange !!Tilbage er der bare at sige kom i sving .... motionscykling er livet :4thumbup:Se evt. den her ... http://www.bikebuster.dk/shop/nf_info.cfm/varenr/12526Men ud og kig ... der er mange gode tilbud derude !! Edited July 11, 2005 by Kaliffen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sigmund Posted July 11, 2005 Report Share Posted July 11, 2005 De seneste 8-10 år har jeg hver sommer haft stor lyst til at anskaffe mig en racercykel, mhp at køre et par motionsture om ugen af 20-30 km pr gang. Nu er jeg kommet så langt, at jeg er klar til at investere lidt penge i det, men hvad skal man være opmærksom på, når man køber racercykel til begrænset motionsbrug?Kan en standard "fabriks-racer" til 5000-6000 kr give tilstrækkelig køreglæde, og er kvaliteten i denne prisklasse ok?Håber på et par råd fra erfarne motionscykelryttere <{POST_SNAPBACK}>Ja, du kan godt få noget fornuftigt for de penge. Og hvis du ikke skal lave noget konkurrence så er det lidt overkill at spendere flere penge på den. De vigtige: 1) cyklens samlede vægt (fra ca. 6,8 kg og op efter)2) gear system 3) hjulsæt (aerodynamik og vægt) og4) stel (vægt/stivhed)Du bliver selvfølgelig nødt til at indgå kompromisser - og det på alle fronter. Jeg synes ikke det er så vigtigt med det aller dyreste gearsystem og cyklens samlede vægt er heller ikke så vigtig. Hvis der er en chance for, at du bliver bidt af cykling og vil køre motionsløb vil rådet til dig nok være, at få dig et godt stel, da du så kan opgradere resten. Hvis du ved, at du ikke skal drive den videre end et par ture om ugen vil jeg foreslå, at du prioriterer dine hjul.Hvis du har mod på det så kan du spare penge ved at købe fra tyske internet butikker - det har jeg selv gjort v. køb af både racer såvel som mountain bike. Jeg synes det har fungeret fint. www.ciclib.de (rigtig billig) eller www.roseversand.de - måske den største internet-butik m. cykelgrej. Ellers kan du jo lave en søgning på google.de...Held og lykke... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas B Posted July 12, 2005 Author Report Share Posted July 12, 2005 Kalif og sigmund - mange tak for infoen. Måske jeg vender tilbage med flere spørgsmål Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mito Posted July 12, 2005 Report Share Posted July 12, 2005 (edited) Kalif og sigmund - mange tak for infoen. Måske jeg vender tilbage med flere spørgsmål <{POST_SNAPBACK}>Hej Kalif, har en Bianchi SL3 til salg nypris13000spir.(ekl nye hjul) styr, sadel pind, sælger den gerne for 7500. med Dt hügi nav/record fornav,mavic cxp 30 fælge . stellet er af alu7000 series butted. og har Bianchis patenterede foam i krankbox området..desuden er der carbon forgaffel. dog ikke kronen.monteret med shimano Ultegra 18speed. fra 04´kun kørt 5 mdr. sort/blå med tribal. stafferinger..flot let stiv cykel. så er du omkring 1.80-1.85 så passer denne sublime racer dig, sælger den pga den er for lille til mig, Edited July 12, 2005 by mito Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ramius Posted July 12, 2005 Report Share Posted July 12, 2005 ligesom mito er der mange der sælger superfede brugte racercykler. Den del på cyklen der bliver slidt er gearene så du skal hovedsageligt være opmærksom på at gearene ikke har kørt mere end max ca. 10.000km (velholdt gear burde kunne klare 15.000km). Du skal bare være klar over at skifte en geargruppe koster fra 3.000 og opefter....Jeg fandt min på QXL og af og til kommer der gode tilbud der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sigmund Posted July 20, 2005 Report Share Posted July 20, 2005 ligesom mito er der mange der sælger superfede brugte racercykler. Den del på cyklen der bliver slidt er gearene så du skal hovedsageligt være opmærksom på at gearene ikke har kørt mere end max ca. 10.000km (velholdt gear burde kunne klare 15.000km). Du skal bare være klar over at skifte en geargruppe koster fra 3.000 og opefter....Jeg fandt min på QXL og af og til kommer der gode tilbud der.<{POST_SNAPBACK}>Ja, måske hvis du skal købe hele gruppen, men det er mest kæde, der bliver slidt og som en følge af dette kassette samt typisk den store klinge og en udskiftning af disse dele koster ikke ret meget. Jeg har kørt over 30.000 km på min cannondale med shimano 105 og har kun måttet udskifte de ovennævnte dele (og så selvføgeligt et kabel i ny og næ samt bremseklodser).Men det er rigtigt, at det er godt at passe/pleje sin kæde.... Det er virkelig alfa og omega... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.